سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

اینترنت و کافی نت در نجف اشرف


امروزه شهرهای مختلف عراق و در جای جای این كشور از جمله شهرهای مذهبی شبكه اینترنتی یا به قول عراقی‌ها "انترنت" گسترش یافته و علاقه‌مندان به ویژه قشر جوان و نوجوان و تحصیلكرده از آن استفاده می‌كنند. در شهر نجف در جنوب غربی عراق نیز شبكه اینترنتی با ‪ ۴۵‬مركز خدمات اینترنتی یا كافی‌نت وجود دارد و علاوه بر آن برخی از مراكز فرهنگی با استقرار سیستم‌های پیشرفته و دیش، بطور مستقیم از امكانات این شبكه‌ارتباطی بهره می‌گیرند. كافی نت‌ها در شهر نجف از ساعت هشت صبح تا ‪ ۱۰‬شب انواع خدمات اینترنتی به مشتریان خود كه عموما جوانان و نوجوانان و قشر تحصیلكرده حوزه و دانشگاه هستند و یا زایران و مسافران این شهر ارایه می‌كنند. برای هر ساعت استفاده از شبكه ارتباطی اینترنت درشهر نجف دست اندركاران آن یك هزار دینار عراقی معادل شش هزار ریال ایرانی از مشتریان دریافت می‌كنند.
ریال ایرانی نیز مانند دینار عراقی در بیشتر شهرهای عراق به ویژه شهرهای مذهبی و عتبات عالیات مورد قبول طرف‌های تجاری است و هر قطعه اسكناس ‪ ۱۰‬هزار ریالی معادل یك هزار و ششصد دینار عراقی در بازار امروز محاسبه می‌شود. به گفته برخی از مسوولان كافی نت‌ها در شهر نجف وضع كسب و كار این صنف خوب است ولی برخی دیگر از درآمد و استقبال مردم از آن گلایه دارند و در عمل با توجه به پایین بودن استقبال از اینترنت كار خود را شش ماه از سال تعطیل یا نیمه تعطیل اعلام می‌كنند. در همین حال دیدگاه‌های مردم در این شهر مذهبی در ارتباط با استفاده از شبكه ارتباطی اینترنت متفاوت است. برخی براین عقیده‌اند كه این وسیله ارتباطی حرام است و حتی برخی از اشخاص هنگام سوال آدرس كافی نت‌ها در این شهر با واژه "حاجی انترنت حرام" سعی در منصرف كردن فرد از رفتن به چنین جایی دارند. در این میان برخی دیگر حتی نمی‌دانند اینترنت چیست و هنگام سوال از آنان برای یافتن آدرس، پاسخی برای سوال‌كننده ندارند و حتی در برخی موارد نادر فرد موقع صحبت از كافی نت آن را با كافه اشتباه می‌گیرد. در همین حال ارایه خدمات اینترنتی در شهر نجف اشرف به علت اتصال و گرفتن خدمات از كشورهای همسایه نظیر اردن یا كشورهای اروپایی نظیر انگلیس از سرعت پایینی برخوردار است تا جایی كه ارسال متن در برخی موارد با سرعت پایین و صرف وقت زیاد انجام می‌شود و عكس نیز اصلا ارسال نمی‌شود.
با این وجود صاحبان صنف كافی نت در شهر نجف از پرداخت ماهانه ‪ ۳۵۰‬تا ‪ ۷۰۰‬دلار برای برقراری ارتباط با شركت‌های اینترنتی بین‌المللی طرف قرارداد خود خبر می‌دهند و در عین حال از گرانی قطعات آن و نداشتن لینك سخن به میان می‌آورند.
استفاده مراجعه‌كنندگان به این مراكز در شهر نجف اشرف بیشتر با هدف گفت وگوی اینترنتی با افراد دیگر در كشورهای مختلف، اطلاع از اخبار جهان در پایگاه‌های اینترنتی و جست وجو برای یافتن اطلاعات علمی مورد نیاز در این پایگاه‌ها است.
در این بین موضوعی كه بیشتر از همه برای افراد مراجعه‌كننده به خصوص تازه واردها به شهر نجف جذاب است، حضور طلاب حوزه علمیه نجف اشرف به خصوص طلاب غیرعراقی در كافی نت‌های این شهر برای اطلاع از اخبار جهان یا گفت وگوی اینترنتی یا چت به صورت نوشتاری یا گفتاری با افراد در كشورهای دیگر است.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید