چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ / Wednesday, 17 January, 2018

معمار فریادهای شرقی


حسن حسینی همیشه در نظر این كمترین، شاعری پویا، مبدع و نوآور بوده است، شاعر و محقق و مترجمی كه هر كدام از آثارش آغاز یك راهِ تازه است،‌ تأثیرگذاری یكی از مهم‌ترین ویژگیهای آثار حسینی است. حسن حسینی با همكاری یكی دو تن از اقرانش، توانست در قالب كهن رباعی روح تازه‌ای بدمد و این تنگ بلورین كهنه را جان و جلایی تازه ببخشد. حال و هوایِ تازه رباعیاتش، طیف وسیعی از شاعران را تحت تأثیر قرار داد و ایشان نیز با اقتداء به او به سرودن رباعی روی آوردند و نتیجه آن، تولد رباعیات متنوع و تر و تازه‌ای شد كه از نمونه‌های موفق شعر انقلاب است. از آثار دیگر او كه در حیطه تحقیق است «بیدل،‌ سپهری و سبك هندی» و «مشت در نمای درشت» است. كتاب «بیدل،‌ سپهری و سبك هندی» یكی از آثاری است كه از زاویه‌ای تازه به سبك موضوع نگریسته و این نگاه تازه مبتنی بر استدلالات مقبول و قرائنِ‌ اتیان‌آوری است كه حسینی بدان دست یافته است. این كتاب در نوع خود یكی از آثار تأثیرگذار حسینی است و در بازشناسیِ‌ سبك مغفول‌مانده شعر پارسی موثر بود. روح محققانه و تتبع نوآورانه حسینی در این كتاب مشهود است و این موضوع،‌ به او خصوصیتی ممتاز می‌بخشد. حسینی در ترجمه نیز دستی داشت، او اگر چه آثار كمی را در این زمینه منتشر كرد، اما الحق والانصاف این آثار ویژگیهای درخشانی داشته‌اند و این مسئله هم به یكی از وجوه تمایز حسینی با دیگر شاعران هم‌عصر خویش بدل شده است. كتاب حمام روح نمونه‌ای از كار اوست، او با ترجمه وسواس‌آمیز و در عین حال شاعرانه و مؤثر خود، توانسته حس و حالی را كه در آثار خلیل جبران وجود دارد، منتقل كند و این اصلاً چیز كمی نیست. خیلی مهم است كه ما از خواندن فی‌المثل جمله‌‌ای از خلیل جبران، همان قدر لذت ببریم كه یك خواننده آثار او به زبان اصلی. یكی از برجسته‌‌ترین كارهای او كه علاوه بر ارزشهای ادبی، نشان از پویایی، آگاهی و نوآوری حسن حسینی دارد، مجموعه شعر «گنجشك و جبرئیل» است. سالها پیش در یاد‌داشتی كه در مطبوعات با عنوان «معمار فریادهای شرقی» منتشر شد ـ در حد ادراك یك نو‌آمدهٔ ادبی ـ به ارزشهای این كار اشاراتی كرده بودم، امروز هم همان نظر با من است گیرم كه پخته‌تر. اشعار «گنجشك و جبرئیل» كه در قوالب تازه سروده شده‌اند، نمونه آثار ماندگار در زمینه شعر بسامان و نوآورانه است، در این كتاب می‌توان تركیبات تازه بی‌شماری دید كه هر كدام التذاذی تازه می‌آفرینند و شاعرانگی آن را مضاعف می‌كنند. دقت در انتخاب كلمات، تركیبات و جملات، نشان از دقت وسواس‌آمیز و نداشتن سهل‌انگاری ادبی حسینی دارد. نگاههای تازه‌ای كه در این كتاب وجود دارد می‌تواند برای هر شاعر جوانی الهام‌بخش باشد، وارد كردن شخصیتهای تازه به عرصه شعر مذهبی از تواناییهای اوست. چندتن از شاعران ما «محمدبن ابراهیم دیباج» را می‌شناسند؟ روح حماسی این كتاب می‌تواند تا دیرزمان بر ذهن و زبان شاعران تأثیرگذار باشد. این كتاب در زمینه شعر مذهبی نیز اثری والا و كم‌نظیر است و حاكی از روح مذهبی و تعلقات شدید شیعی شاعر است. باری سخن در این زمینه بسیار است، اما همه اینها این نتیجه را باز می‌گوید كه حسن حسینی اگر چه گاه پراكنده كارهایی كرده است؛ اما یكی از قله‌های شعر پس از انقلاب است كه آثارش همیشه با اعجاب و تحسین همراه بوده است. حسن حسینی اینك از میان ما رخت بسته است، علاوه بر همه دریغهایی كه می‌توان نسبت به كوچ او داشت دریغ و افسوس بر آثاری كه می‌توانستند متولد بشوند و هر كدام راهنمایی برای خیل شاعران جوان و سرگردان باشند. شاعرانی كه گاه راه خود را گم كرده‌اند و در وادیهای هولناك وهم‌آلود سیر می‌كنند. «الم تَرُ اَن‍ّهْم فی كلّ وادٍ یهیمون»؟! و آن‌گاه كه مد كنار می‌رود می‌بینند كه از جای خود ذره‌ای «فراتر» نرفته‌اند بلكه «فرو» رفته‌اند. بی‌شك او در آثارش جاودانه است و در آثارش می‌زید. او زنده است، دریغ بر ماست كه از آثارش فكری و قلمی ِبرین و تأثیرگذارش محروم گشته‌ایم.
«یك بار به زندگی گفتم: دوست دارم صدای مرگ را به گوش بشنوم، زندگی كمی صدایش را بلندتر كرد و گفت: هم اینك تو صدای مرگ را می‌شنوی!»(۲)
زندگی او را بلندتر صدا زده است و او پرسش زندگی را پاسخ گفته است!
(۱)و(۲) «حمام روح»، جبران خلیل جبران، ترجمه حسن حسینی، انتشارات حوزه هنری.

یدالله گودرزی


منبع : پایگاه رسمی انتشارات سوره مهر

مطالب مرتبط

زوبین های پروست


زوبین های پروست
معادله پروستی به هیچ وجه ساده نیست. مجهول این معادله همواره نامعلوم است ومدام از زرادخانه مقادیر سلاح‏های تازه‏ای برمی‏گزیند. قدرت ویژه‏اش از اثری دوگانه‏برخوردار است: هر یك از زوبین‏های پروست می‏تواند زوبین تلف‏ (۱) باشد. ما دیرتر این‏دوگانگی را در تعداد "چشم‏انداز"های پروست جزء به جزء بررسی خواهیم كرد. امابرای دست زدن به این تجزیه و تحلیل به جاست كه آن گاه شماری درونی را، آن چنان كه‏پروست عرضه كرده، بپذیریم. بنابراین پیش از هر چیز، این غول دوسر عقوبت وعافیت، یعنی زمان را خواهیم سنجید.
در كتاب خانه پرنسس گرمانت (مادام وردورن سابق) است كه طرح اولیه ساختمانی‏كه راوی می‏خواهد بنا كند به ذهنش راه می‏یابد. نوع مصالح ساختمان را بعدها در جریان‏میهمانی انتخاب می‏كند. كتاب در ذهنش شكل می‏گیرد. او پی می‏برد كه نارسایی‏قراردادهای ادبی، هنرمند را ناگزیر می‏كند كه به سازش‏های بسیار تن در دهد، و او به‏عنوان نویسنده نمی‏تواند زنجیره علت و معلول را به میل خود بگسلد.
برای مثال، بابزرگ‏نمایی كاریكاتوروار خصایص و خطوط ویژه، تصویر روشن خواست فرد درهم‏می‏ریزد (از شكل می‏افتد و ضایع می‏شود). تولید انبوه ماسك محافظ برای موضوعاتی‏كه او در آن‏ها می‏كاود، هر چند كه این كاوش با پنهانی‏ترین نگاه باشد، ناممكن است.پس به ناچار خطكش و پرگار مقدس هندسه ادبی را می‏پذیرد، اما از این بیش‏تر تسلیم‏نمی‏شود. او قوانین فضا را نفی می‏كند. نمی‏خواهد كه عظمت و وقار انسان را بامقیاس‏های جسمانی اندازه بگیرد؛ ترجیح می‏دهد كه مقیاس گذر سالیان را به كار گیرد.
او این دیدگاه را در آخرین جمله كتابش چنین بیان می‏كند: "از همین رو، اگر آن چنان‏نیرویی برایم باقی می‏ماند تا اثرم را به پایان برسانم، پیش از هر چیز به توصیف انسان‏هامی‏پرداختم (هر چند كه این توصیف آن‏ها را موجوداتی غول‏آسا جلوه دهد)، چنان‏انسان‏هایی كه جایی بس گسترده را در كنار جایی بس تنگ كه در فضا برایشان باقی مانده‏اشغال كرده باشند؛ جایی گسترده و بی‏كرانه را در زمان - چرا كه آنان، هم‏چون غول‏هایی‏غوطه‏ور در اقیانوس سالیان، با هم به اعصاری بسیار دور از هم دست یافته‏اند، به‏اعصاری كه در میان‏شان این همه روزها جای گرفته است."(۲)
آفریدگان پروست قربانیان این سرنوشت‏اند، قربانیان موقعیت چیره‏ای كه زمان نام‏دارد؛ قربانیانی هم‏چون برخی از ارگانیسم‏های پست كه تنها به دو بعد آگاهی دارند وناگهان راز بلندا را درمی‏یابند و قربانی آن می‏شوند - قربانی و زندانی آن. ما را نه ازساعت‏ها گزیری است و نه از روزها. و از فردا نه بیش‏تر از دیروز. ما را از دیروز گزیری‏نیست، چرا كه دیروز تغییر شكل‏مان داده، مگر این كه ما تغییر شكلش داده باشیم.
آن‏گاه‏كه این دگرگونی رخ داده باشد، جلوه لحظه دگرگونی چندان اهمیتی ندارد. دیروز مرزی‏نیست كه از آن گذشته باشیم، سنگ‏پاره‏ای است در راه‏كوره‏های قدیمی و فرسوده‏سالیان كه به طرز چاره‏ناپذیری جزیی از ما می‏شود و ما آن را، سنگین و آزارنده، درخویش می‏بریم. تنها این نیست كه دیروز اندكی بیش‏تر فرسوده‏مان كرده باشد؛ ما چیزدیگری می‏شویم، دیگر همان نیستیم كه پیش از مصیبت دیروز بودیم. دیروز روزمصیبت است، هر چند كه اتفاق مصیبت‏باری نیفتاده باشد. این كه امور بر وفق مراد بوده‏یا نبوده باشد، هیچ واقعیت و معنایی ندارد. شادی‏ها و دردهای بی‏واسطه جسم و روح‏زایدند.
دیروز، هر چه بوده، از همه لحاظ با تنها جهان دارای واقعیت و معنا درآمیخته‏است، با جهان شخصی ناخودآگاه‏مان كه درك آن از جهان از دیروز به این سو تعادل خودرا از دست داده است. بدین سان ما خود را در همان وضعیت تانتال می‏یابیم، با این‏تفاوت ناچیز كه ما اسیر وسوسه‏های خود هستیم و انگیزه همیشگی‏مان برای وقوف به‏واقعیت شاید اشكال متنوع بیش‏تری را عرضه می‏كند. خواست‏های دیروزمان، كه برای‏من دیروزمان ارزش داشت، دیگر برای من امروزمان ارزشی ندارد. آن چه مایه یأس‏است عدم چیزی است كه آن را ارضاشدگی می‏نامیم. ارضاشدگی چیست؟ ارضاشدگی‏همسانی فرد و موضوع خواست است. اما فرد در راه مرده است - و بی‏شك بارها.
حتی‏در موردی كه بر اثر یكی از آن معجزه‏های نادر همزمانی، كه در پی آن تقویم امور به‏موازات تقویم احساسات ورق می‏خورد، خواست ارضا شود و فرد به آرزوی خود (به‏معنی دقیق بیمارگونه آن) دست یابد، آن گاه كه تطابق این دو بسیار كامل است، لحظه‏ارضاشدگی چنان لحظه خواست را فسخ می‏كند و جای آن را می‏گیرد كه گویی رویدادی‏اجتناب‏ناپذیر بوده است، و از آن جا كه هر تلاش فكری آگاهانه برای ساختن واقعیت ازآن چه نامریی و تصورناپذیر است بیهوده از آب درمی‏آید، نمی‏توانیم از شادی خودلذت ببریم، چرا كه با اندوه‏مان قابل سنجش نیست. پروست این نكته را تا حد تهوع‏تكرار می‏كند كه حافظه ارادی به عنوان ابزار یادآوری هیچ ارزشی ندارد. تصویری كه این‏حافظه ارائه می‏دهد همان قدر با واقعیت بیگانه است كه افسانه آفریده خیال، یاكاریكاتور پرداخته دریافت مستقیم. تنها یك تأثیر واقعی و یك شیوه یادآوری بی‏نقص‏وجود دارد، و ما از اعمال كم‏ترین دخالتی در این یا آن دیگری عاجزیم. ]...[ اما بازی شوم زمان محدود به تأثیری نیست كه بر فرد می‏گذارد. تأثیری كه بر ماگذاشته شده دگرگونی بی‏وقفه شخصیت را درپی دارد. واقعیت پایدار این تأثیر، اگر چنین‏واقعیتی وجود داشته باشد، می‏تواند به عنوان نظریه‏ای مربوط به گذشته قابل درك‏باشد.
هستی جایگاه فرآیند ناگسسته تغییر ظرف است، یعنی ریختن آب آینده كه راكد،بی‏رنگ و تك فام است از ظرفی به ظرفی دیگر كه محتوای آب گذشته است، آبی‏متلاطم كه از همهمه ساعات سپری شده رنگ پذیرفته است. به طور كلی، آب نخستین‏آرام، بی‏شكل و بی‏طعم است و به گونه‏ای مبهم از ورای خواست مه‏آلود و تسلیم‏وار مابه زیستن و بر اثر خوش‏بینی وخیم و درمان‏ناپذیر ما به حدس تشخیص داده می‏شود. وچنین می‏نماید كه از تلخی تقدیر به دور است (چیزی كه در بیرون كمین ما را می‏كشد،چیزی كه در درون ما نیست). با این همه، گاه آینده همان كاری را با ما می‏كند كه گذشته‏كرده است.
كافی است كه با یك تاریخ، با تعیین یك زمان، سطح بی‏موج آب آینده‏متلاطم شود: آن گاه روزهای باقی مانده تا وقوع خطر یا تحقق وعده عینیت می‏یابند.برای مثال، سوان با حالتی تسلیم‏آمیز و اندوه‏بار به ماه‏های تابستان می‏اندیشد كه می‏بایددور از اودت بگذراند. روزی اودت به او می‏گوید: "فورشویل (نخست معشوقش بود وپس از مرگ سوان همسرش شد) در عید خمسین به سفر جالبی می‏رود. به مصرمی‏رود." معنی این حرف برای سوان چنین است: "من در عید خمسین با فورشویل به‏مصر می‏روم"(۳) آب زمان آینده منجمد می‏شود و سوان بی‏نوا می‏باید با واقعیت آتی‏اودت و فورشویل در مصر روبه‏رو شود. رنجی كه او از آن می‏برد، از تلخی اكنون‏دردناك‏تر است.
میل راوی به دیدن نمایش فدر با اعلام این خبر كه "درها را ساعت دومی‏بندند" شدت بیش‏تری می‏یابد تا با این چند كلمه‏ای كه برگوت می‏گوید: "رنگ‏پریدگی زاهدانه" و "افسانه خورشید"(۴). لاقیدی راوی، هنگامی كه باید در پایان روز دربلبك از آلبرتین جدا شود، بر اثر یادآوری بی‏اهمیتی كه آلبرتین به عمه‏اش یا به دوستی‏می‏كند: "پس تا فردا، ساعت هشت و نیم"، به اضطرابی بیش از حد آزارنده بدل می‏شود.این توافق ضمنی كه می‏توان زمام آینده را در دست داشت فرو می‏پاشد. تا وقتی كه زمان‏و مكان رویدادی كه قرار است رخ دهد دقیقاً تعیین نشده، آن رویداد هم‏چنان نامشخص‏می‏ماند و نمی‏توان پی‏آمدهای آن را تشخیص داد.
تا هنگامی كه آلبرتین با او بود احتمال‏از دست دادنش چندان مضطربش نمی‏كرد، زیرا مانند احتمال مرگ مبهم و انتزاعی بود.تصویری كه هر كس برای خود از مرگ دارد، هر چه باشد، یك چیز قطعی است: این‏تصور هیچ ارزش و مهفومی ندارد؛ مرگ با ما برای روز معینی قرار ملاقات نگذاشته‏است.
تا این جا فرد متغیر را نسبت به موضوع آرمانی نامتغیر و تباهی‏ناپذیر بررسی‏كرده‏ایم. درك مشترك ما تنها بر پدیده‏های مشترك استوار است. این كه موضوع‏مفروضی از هرگونه تحرك ذاتی مستثنا باشد، تغییری در این واقعیت ایجاد نمی‏كند كه‏این موضوع با فردی كه فاقد چنین مصونیتی است پیوند تنگاتنگی دارد. مشاهده‏گرتحرك خاص خود را به موضوع مشاهده تزریق می‏كند. بگذریم از این كه در روابطانسانی ما با موضوعی سروكار داریم كه تحركش صرفاً زاده عمل فرد نیست، بلكه به‏خود آن موضوع تعلق دارد: دو دینامیسم مجزا و خود آشكار، بی هیچ نظام همزمانی درمیان آن‏ها.
بنابراین، موضوع هر چه باشد، بنا به تعریف، عطش ما برای تصاحب آن فرونشانده نمی‏شود. در قلمرو هنر، هم‏چنان كه در قلمرو زندگی، نمی‏توانیم هر آن چه را كه‏در زمان تحقق می‏یابد (هر آن چه را كه زمان پدید می‏آورد)، جز در توالی‏های زمانی، آن‏هم به صورت سلسله‏ای از ضمایم جزیی، تصاحب كنیم - كه هیچ گاه در همان لحظه‏كامل نیست. تراژدی رابطه مارسل - آلبرتین از همان نوع تراژدی روابط انسانی است:شكست آن از پیش رقم خورده است.
تحلیل من از این فاجعه بنیادی، جنبه بسیارانتزاعی یا بسیار خودسرانه چنین توصیفی از بدبینی پروست را مشخص خواهد كرد،زیرا هر غده‏ای نیشتر و مرهمی خاص خود می‏طلبد. حافظه و عادت جزو غده سرطانی‏زمان هستند.
آن‏ها حتی بر ساده‏ترین حوادث كتاب پروست فرمان می‏رانند، و ما برای‏این كه بتوانیم شیوه كاربرد آنها را جزء به جزء تجزیه و تحلیل كنیم، می‏باید كه ساز و كارآن‏ها را بشناسیم. آن‏ها ستون‏های معبدی هستند كه در ستایش خرد معمار برافراشته‏شده‏اند، خردی از آن همه خردمندان، از براهما گرفته تا لئوپاردی، خردی كه نه در پی‏ارضای خواست و تمنا، بلكه در صدد ابطال آن است: فریب‏های عاشقانه چنان كاری می‏كنند
كه گذشته از امید، تمنا نیز در ما خاموش می‏شود(۵).

وبگردی
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز - این اتفاق بیشتر از هر موضوع دیگری سبب شد تا مردم یاد خاطرات سال ۸۸ بیفتند؛ آن زمانی که یک فرد با به زبان آوردن سخنانی ناشایست و بدون تفکر، مردمی را که برای بیان خواسته‌های‌شان به خیابان‌ها آمده‌ بودند، خس و خاشاک خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد.
عدالت با  6 دلار در سال!
عدالت با 6 دلار در سال! - فیلم - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید با کنایه به واریز سود سهام عدالت گفت: به خارجی ها نگوییم این سود سهام عدالت ماست، بگوییم ما روز شش دلاری مزگان داریم.
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما - اگر از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده...
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است - خانم مسئول انتظامات جلوی درمانگاه بیمارستان بقیه‌الله ایستاده، جلوی زنان مانتویی را می‌گیرد و با گرفتن کارت شناسایی به آنها چادر می‌دهد. خیلی از زنان اینجا قبل از ورود به بیمارستان مانتویی هستند اما با گذشتن از در ورودی چادری می‌شوند.
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد - ممکن است دود وارد محیط ایزوله ای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیده ایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته می شود چینی ها کم کاری می کنند ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس)
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس) - سرانجام بعد از مدت ها سکوت درباره این که آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی برای درمان به کدام کشور رفته است، خبرگزاری اهل بیت(ع) از درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آلمان خبر داد و نوشت:
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها