چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

برزیل قهرمان جام جهانی می شود؟


برزیل قهرمان جام جهانی می شود؟
به اعتقاد كارشناسان علت اصلی افزایش شانس قهرمانی برزیل در رقابتهای جام جهانی، حضور گسترده بازیكنان این كشور در لیگ كشور های اروپایی است. البته در شرایطی كه برزیلی ها فوتبال قاره اروپا را به تسخیر خود درآورده اند، فوتبال این كشور كه در نزد مردم آن یك پدیده مقدس به شمار می آید اسیر فساد مالی شده است. مطلب زیر پیرامون همین موضوع تهیه شده است كه از نظر شما می گذرد.
با آنكه تا آغاز رقابتهای جام جهانی آلمان مدت زمان نسبتا زیادی باقی مانده اما بسیاری از كارشناسان پیش بینی می كنند كه تابستان سال آینده، تیم ملی فوتبال برزیل قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ خواهد شد.
البته همواره این جملات كلیشه ای را شنیده ایم كه فوتبال یك رشته ورزشی غیرقابل پیش بینی است و نتیجه هر مسابقه بستگی به شرایط تیم ها در روز برگزاری مسابقه دارد و همچنین همواره این جمله تكراری مطرح شده كه فوتبال یك ورزش ۱۱ به ۱۱ است و چون هیچ تیمی در آن نسبت به تیم مقابل برتری عددی ندارد به همین دلیل در آن نمی توان نتایج را پیش بینی كرد. البته این را باید متذكر شد كه در دوره قبلی رقابتهای جام جهانی حتی تیم ۱۱ نفره انگلیس نتوانست تیم ۱۰ نفره برزیل را شكست بدهد.
به هر حال با در نظر گرفتن مجموعه این عوامل باید اعتراف كرد كه برزیل قهرمان زودهنگام جام جهانی آینده است. هرگز به یاد نداریم كه پیش از آغاز رقابتهای جام جهانی در دوره های قبل تیمی تا این حد برتر از رقیبان خود برای تصاحب عنوان قهرمانی بوده باشد.این روزها گفته می شود كه مثلا تیم های آرژانتین، فرانسه و انگلیس( البته با وین رونی) مدعی كسب عنوان قهرمانی هستند، اما باید صادقانه اعتراف كرد كه شانس این تیم ها با بخت تیم ملی فوتبال برزیل برای تصاحب عنوان قهرمانی قابل مقایسه نیست.
در گذشته و پیش از آغاز هر دوره از رقابتهای جام جهانی افراد بسیار زیادی تیم ملی برزیل را مدعی نخست كسب عنوان قهرمانی معرفی می كردند اما مخالفان این عقیده با مطرح كردن استدلا ل های تكراری شانس قهرمانی تیم برزیل را به صفر می رساندند. استدلال تكراری این منتقدان همواره به این شرح بود: دروازه بانان فوتبال برزیل متزلزل هستند به همین دلیل احتمال قهرمانی این تیم وجود ندارد. همچنین این تیم از چند بازیكن فوق ستاره تشكیل شده و به همین دلیل فاصله میان بازیكنان فوق ستاره و سایر بازیكنان این تیم بسیار زیاد است.و اما آخرین استدلال این منتقدان بسیار جالب است: «آنها به بازی در كشورهای اروپایی عادت ندارند و نمی توانند در اروپا قهرمان جام جهانی بشوند.»اما در حال حاضر باید در نظر داشت كه دروازه بان تیم ملی فوتبال برزیل «دیدا» است كه بسیاری از كارشناسان وی را دروازه بان تیم میلان ایتالیا است به عنوان برترین دروازه بان فوتبال جهان معرفی كرده اند. همچنین باید در نظر داشت كه ذخیره وی ماركوس است كه در دوره قبلی رقابتهای جام جهانی مدال قهرمانی را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر در پاسخ به افرادی كه تیم ملی فوتبال برزیل را فاقد پشتوانه معرفی می كنند باید گفت كه در رقابتهای مقدماتی جام جهانی، ۶ تن از بازیكنان برتر فوتبال جهان به نامهای رونالدینیو، آدریانو، كاكا، رونالدو، روبینیو و باپتیستا برای تصاحب دو تا حداكثر سه پست ثابت در تركیب اصلی تیم برزیل با یكدیگر رقابت می كردند و در بهترین شرایط حداقل سه تن از آنان روی نیمكت ذخیره ها می نشستند. به عبارتی دیگر بجز چند بازیكن جوان سایر بازیكنان برزیل تجربه بازی در باشگاههای اروپایی را دارند، به همین دلیل نمی توان مدعی شد كه آنها با بازی در كشورهای اروپایی آشنا نیستند.با بررسی شرایط موجود در فوتبال اروپا می توان به راحتی نتیجه گیری كرد كه بازیكنان برزیل فوتبال قاره سبز را به تسخیر خود درآورده اند. اگر به آمار و ارقام استناد كنیم در می یابیم كه صدها بازیكن برزیلی در باشگاههای اروپایی بازی می كنند. درگذشته شرقی ترین مرز مهاجرت بازیكنان برزیل كشور پرتغال بود اما دامنه مهاجرت بازیكنان برزیل بسیار گسترده شده و حتی در دورترین نقاط قاره اروپا به بازی می پردازند.به عنوان مثال در شهر دونتسك كه در منتهی الیه شرقی كشور اوكراین واقع است، تیمی به نام شاختار وجود دارد كه تاكنون در رقابتهای جام یوفا در سال جاری نتایج جالبی را كسب كرده است. در این تیم اوكراینی ۷ بازیكن برزیلی حضور دارند. از سوی دیگر لیگ قهرمانان اروپا نیز در تصاحب بازیكنان برزیلی است. به همین دلیل دیگر نمی توان این لیگ را لیگ اروپایی نامید بلكه باید آنرا لیگ مشترك اروپا و برزیل نامگذاری كرد.در حال حاضر در تیم هایی كه در لیگ قهرمان اروپا به بازی می پردازند ۶۵ بازیكن برزیلی به چشم می خورد. در این میان تیم پورتو پرتغال با ۸ بازیكن و بنفیكا با ۶ بازیكن برزیلی ركورددار هستند اما سایر تیم های اروپایی نیز با اعزام مربیان استعدادیاب خود به ریو و سائوپائولو برزیل، بازیكنان مستعد بسیاری را جذب كرده اند كه در آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید.
هم اكنون تیم های رئال مادرید، میلان، بارسلونا، فنر باغچه تركیه و لیون فرانسه هر یك صاحب ۴ بازیكن برزیلی در تركیب تیم خود هستند. جالب اینكه حتی تیم گمنام آرتمیدیا براتیسلاوا صاحب یك بازیكن برزیلی است. اما جالب تر اینكه در این فصل احتمال دارد كه تنها ۲۴ بازیكن انگلیسی جام قهرمانی لیگ اروپا را در دست بگیرند چون اغلب بازیكنان تیم های انگلیسی بازیكنان خارجی هستند. البته در این میان تیم های انگلیسی از موج سهمگین بازیكنان برزیلی در امان بوده اند. به عنوان نمونه از مجموع تیم های انگلیسی حاضر در رقابتهای این فصل لیگ قهرمانان باشگاههای اروپا تنها یك تیم بازیكن برزیلی دارد كه آن یك تیم، آرسنال است كه گیلبرتو سیلوا در این تیم صاحب گذرنامه برزیلی می باشد. حتی خارج از رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا، تعداد بازیكنان برزیلی باشگاههای انگلیسی بسیار محدود است. تیم میدلزبورو یك بازیكن برزیلی به نام فابیو روچمبك در اختیار دارد كه این بازیكن به عنوان بازیكن قرضی در این تیم حضور دارد.
در تیم تاتنهام نیز یك نوجوان برزیلی به نام دیفندی در قلب خط دفاعی بازی می كند كه در آینده ای نزدیك دو هموطن وی كه یكی از آنها بازیكن خط میانی و دیگری مهاجم است به او اضافه خواهند شد. همچنین تیم بارنت نیز یك بازیكن برزیلی به خدمت گرفت كه این انتقال را پسر رونی بیگز بزرگترین سارق قطار انجام داد. شاید سوال شود كه به چه دلیل حضور بازیكنان برزیلی در فوتبال انگلیس محدود است.
یكی از مهم ترین دلایل، قوانین دست و پا گیر وزارت كشور انگلیس برای صدور مجوز كار برای بازیكنان خارجی است. شاید انگلیسی ها نگران این موضوع هستند كه ورود بازیكنانی چون آندره ای شوچنكو و ساموئل اتوئو باعث شود تا اینكه مردم دیگر تمایلی به تماشای بازیكنان انگلیسی از جمله رابی سویج و دنی میلز نداشته باشند.همچنین مردم انگلیس ذهنیت چندان مثبتی نسبت به بازیكنان برزیلی ندارند، چون در یك مقطع و در اواسط دهه ۱۹۹۰ تعدادی بازیكن برزیلی وارد فوتبال انگلیس شدند اما بجز جونینیو و اخیرا نیز گیلبرتو سیلوا، هیچ یك از آنان نتوانستند انتظارات را برآورده سازند. حتی جونینیو هنگامی كه در سال ۱۹۹۷ با میدلزبورو به رقابتهای دسته اول سقوط كرد در زمین چمن اشك ریخت.همچنین باشگاه میدلزبورو یك بازیكن برزیلی دیگر به عنوان امرسون را نیز استخدام كرد و حتی باشگاه برای اینكه وی احساس تنهایی نكند، فابیو، پسرخاله اش را نیز به خدمت گرفت، اما امرسون پس از ترك این باشگاه مدعی شد كه مسئولان میدلزبورو با وی به عنوان یك كارگر ساده برخورد می كردند. دیگر بازیكن برزیلی كه میدلزبورو به خدمت گرفت و او نیز بسیار ضعیف ظاهر شد، برانكو چپ پا بود كه با زبان انگلیسی دست و پا شكسته خود تنها بر سر هم تیمی هایش فریاد می كشید و خارج از زمین چمن تنها به فكر تفریح بود. به هرحال انگلیس در میان كشورهای اروپایی تنها كشوری است كه بازیكنان برزیلی در آن چندان نفوذ ندارند، اما موج بازیكنان برزیلی، فوتبال سایر كشورهای اروپایی را با خود همراه كرده و به همین دلیل پیش بینی می شود كه در جام جهانی آینده تیم ملی فوتبال این كشور جام قهرمانی را به خانه ببرد
فساد در فوتبال برزیل
زندگی مردم برزیل با فوتبال پیوند خورده و به همان اندازه كه نان و آب برای آنان اهمیت دارد، فوتبال نیز برای آنها ارزشمند است. چندی پیش دیوان عدالت ورزشی برزیل دستور به تكرار ۱۱ بازی از رقابتهای فوتبال باشگاههای این كشور داد.این دیوان به دلیل اینكه دو داوری كه قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند با دریافت رشوه از شرط بندان اینترنتی به صورت مغرضانه در زمین چمن سوت زده بودند، دستور تكرار بازیها را صادر نمود. این برای اولین بار در تاریخ ۳۴ساله لیگ فوتبال برزیل است كه نتیجه یك بازی به دلیل مشكلات داوری پذیرفته نشده و دستور تكرار آن صادر شده است. البته گفته می شود كه ۶ داور دیگر نیز به دلیل اتهامی مشابه از سوی پلیس تحت تعقیب هستند. تاكنون سه بازی از مجموع این ۱۱ بازی مشكل دار تكرار شده و طی چند روز آینده بازیهای باقی مانده نیز تكرار خواهد شد.به هر حال زمانی كه داوران برای قضاوت این سه دیدار وارد میدان شدند تماشاگران یكصدا شعار «سوت مافیا» را سر دادند. مردم معتقدند كه داوران با دریافت رشوه فوتبال برزیل را بی اعتبار كرده اند. یكی از این تماشاگران می گوید: فوتبال تنها تفریح زندگی مردم برزیل است و در حقیقت فوتبال بخشی از فرهنگ كشور برزیل به شمار می آید به همین دلیل نمی خواهیم كه این فرهنگ با دریافت رشوه توسط داوران خدشه دار شود. البته بسیاری از تحلیلگران معتقدند كه آلوده شدن فوتبال به فساد مالی به دلیل گسترش این پدیده در تمام ابعاد جامعه این كشور می باشد. به عنوان مثال اغلب بیمارستانهای كشور برزیل فاقد دارو است چون كاركنان بیمارستان این داروها را در بازار سیاه با چندین برابر قیمت به فروش می رسانند. اخیرا گروه شفافیت بین الملل كه یك موسسه ضد فساد به شمار می آید یك آمارگیری در برزیل انجام داده كه نتایج این آمارگیری حاكی از آن است كه ۷۰ درصد از شركت های این كشور، سه درصد از بودجه خود را صرف پرداخت رشوه می نمایند. یكی از تماشاگران تیم واسكودوگاما برزیل می گوید: به هر كجا كه مراجعه می كنم از من درخواست رشوه می كنند.اما با توجه به اینكه فوتبال یك پدیده مقدس در برزیل به شمار می آید مردم به هیچ قیمتی راضی به آلوده شدن این ورزش نمی باشند. به عبارتی دیگر مردم حاضرند در تمام بخش های جامعه رشوه بپردازند اما از آلوده شده فوتبال به فساد مالی جلوگیری نمایند. در برزیل، فوتبال غرور ملی مردم به شمار می آید به همین دلیل مردم مایل نیستند غرورشان جریحه دار بشود.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید