چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


اهمیت ارزش‌ها و ماموریت سازمان


هنگامی ‌که شرکت من برنامه‌ریزی استراتژیک را برای شرکت‌ها برعهده می‌گیرد، کارشناسان ما کار خود را با این پیش‌فرض آغاز می‌کنند که هدف اصلی این برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی مجدد و تخصیص نیروی انسانی و منابع به هدف افزایش سود سرمایه‌گذاری است. همیشه این‌طور است که برای رسیدن به این هدف باید بر برخی حوزه‌ها تأکید بیشتری کرد و در برخی زمینه‌ها انرژی کمتری صرف نمود، در بعضی زمینه‌ها که سود بالقوه بیشتری دارند منابع بیشتری باید صرف کرد و در زمینه‌هائی که سود سرما‌یه‌گذاری پائین‌تر است، منابع کمتری اختصاص داد. با تولید و توسعه خدمات و محصولات جدیدتر و بهتر و متوقف کردن تولید محصولات و خدماتی که سوددهی کمتری دارند، شرکت و افراد مشغول به‌کار در آن می‌توانند منابع و انرژی خود را در مسیر به حداکثر رساندن سود صرف کنند.
●بازده انرژی خود را افزایش دهید
در برنامه‌ریزی استراتژیک شخصی، نخستین موضوعی که باید مورد توجه قرار دهید افزایش بازده انرژی شخصی است. باید درک کنید که ضروری‌ترین و ارزشمند‌ترین چیزی‌که باید وارد کار و زندگی خود کنید، توانائی فکر، عمل و دستیابی به نتایج است. توانائی کسب درآمد - که حاصل تحصیلات، دانش، تجربه و هوش شماست - سرمایه‌ انسانی شما را تشکیل می‌دهد و دارائی‌تان محسوب می‌شود و شیوه‌ای که طبق آن از این دارائی خود استفاده می‌کنید کیفیت و کمیت نتایج و موفقیت یا شکست شما را در امور شخصی و شغلی تعیین می‌کند.
●ارزش‌های خود را مشخص کنید
نخستین قدم در برنامه‌ریزی استراتژیک شخصی ”شفاف‌سازی ارزش‌ها“ نامیده می‌شود. ما باید از خود بپرسید کدام ارزش‌ها و فضائل را می‌ستائید و مایلند در زندگی خود به آنها کاملاً پایبند باشید؟ اگر می‌خواهید نقاط قوت و توانائی‌های‌تان را در دنیای شغل تعریف کنید، ابتدا باید ارزش‌هائی را که بدان اعتقاد دارید در رابطه با کار و حرفه خود تعریف کنید. در اغلب موارد، شرکت‌ها و افراد، ارزش‌هائی نظیر صداقت، کیفیت، احترام به دیگران، ارائه خدمت، سوددهی، نوآوری، کارآفرینی و... را به‌عنوان ارزش‌های خویش نام می‌برند.
●ارزش‌های خود را اولویت‌بندی کنید
به شکلی مشابه شما می‌توانید از آن ارزش‌ها برای تعریف موقعیت و جایگاه خود در قبال کارتان، استفاده کنید. می‌توانید زندگی شغلی و حرفه‌ای خود را حول ارزش‌هائی نظیر کیفیت، سوددهی و نوآوری تعریف کنید. ده‌ها ارزش وجود دارد که می‌توانید از بین آنها چندتائی را که بیشترین اعتقاد را به آنها دارید انتخاب کنید. این انتخاب و اولویت‌بندی ارزش‌ها، رویکرد شما را در قبال کار مشخص می‌کند.
●مأموریت سازمان را تعریف کنید
دومین اقدام در برنامه‌ریزی استراتژیک شخصی، تدوین مأموریت شما را تعریف می‌کند، توصیفی روشن و نوشتاری از شخصی است که قصد دارید شبیه او باشید چه در کار و چه در زندگی. به این نتیجه رسیده‌ام که تدوین این جمله یا توصیف، مهم‌تر از تعیین اهداف مشخص مالی یا تجاری است. هنگامی‌که تصمیم گرفتید چقدر درآمد داشته باشید باید توصیفی از کسی بنویسید که مایلند شبیه او شوید تا آن درآمد را داشته باشید. با تدوین توصیف روشن از مأموریت، مجموعه‌ای از اصول راهنما خواهید داشت که می‌توانید از آنها برای تصمیم‌گیری‌ها، فعالیت‌های رشد شخصی و شغلی و تدوین برنامه کاری روزانه خود استفاده کنید. این توصیف مأموریت به شما می‌گوید در تعاملات خود با افرادی که رضایت‌شان بیشتری تأثیر را در موفقیت شغلی‌تان دارند، دوست دارید شبیه چه کسی باشید. توصیف مأموریت، همچنین تعریفی از حوزه‌هائی است که شما در آنها قصد دارید قوی‌تر شوید تا به اهداف‌تان دست پیدا کنید. هر چه درباره ارزش‌هائی که به آنها اعتقاد دارید ذهن‌تان روشن‌تر باشد، خشنودتر و مؤثرتر خواهید بود.
●چند اقدام عملی
برای به‌عمل درآوردن آنچه در بالا گفته شد سه نکته ذکر می‌گردد:
۱. همین امروز تصمیم بگیرید زندگی و کار خود را طوری سازماندهی کنید که بیشترین نتایج و موفقیت‌ها را از انرژی و زمانی که صرف می‌کنید کسب کنید.
۲. فهرستی از ارزش‌هائی که معتقدید بیشترین اهمیت را دارند تهیه کرده و آنها را اولویت‌بندی کنید. سپس برای هدایت زندگی و شغل خود از این اصول و ارزش‌ها استفاده کنید.
۳. توصیف مأموریت شخصی خویش را که توصیف فردی ایده‌آل است که شما قصد دارید بر مبنای ارزش‌هایتان، در آینده شبیه او شوید، بنویسید. سپس هر روز حداکثر سعی خود را برای انجام این کارها بکنید.

نویسنده: Brian Tracy
منبع: اینترنت
منبع : ماهنامه پیام مدیر موفق


همچنین مشاهده کنید