پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


فرصت‌های بی‌انتها


فرصت‌های بی‌انتها
افراد دارای آرزوها امیدهای بزرگ که مایلند به جایگاه‌های رفیع دست یابند امروزه سریع‌تر از هر زمان دیگر در گذشته شرکت‌هائی تأسیس و کسب کارهائی را راه‌اندازی می‌کنند. هر سال بیش از یک میلیون شرکت تأسیس می‌شود و این میزان هر سال افزایش می‌یابد. فرصت‌های مربوط به یافتن و خلق ایده‌های جدید تجاری در اطراف شما فراوان و شما با آمادگی لازم می‌توانید احتمال موفقیت خود را افزایش دهید.
هر روز محصولات و خدمات جدید عرضه می‌شود
●حدود هشتاد درصد کل محصولات و خدماتی که امروزه ما در زندگی و کار خود از آنها استفاده می‌کنیم پنج سال بعد از رده خارج خواهند شد و جای خود را به محصولات و خدمات جدید خواهند داد. رشد سریع تکنولوژی‌های جدید و تمایل مردم به خدمات و محصولات بهتر و ارزان‌تر بدان معناست که شما راحت‌تر از هر زمان دیگر در تاریخ می‌توانید شانس خود را در راه‌اندازی کسب و کارهای دیگر امتحان کنید.
●علت شکست و یا موفقیت سازمان‌ها
با این حال می‌دانید که هشتاد تا نود درصد شرکت‌ها در سه سال نخست فعالیت خود بنا به دلایلی مختلف دچار افول و ورشکستگی می‌شوند. یکی از این عوامل عدم شایستگی مدیران است. این عدم شایستگی به معنای ناتوانی در فروش کافی محصولات یا ناتوانی در کنترل هزینه‌ها یا هر دو عامل است. یکی دیگر از دلایل این امر عرضه محصولات نامناسب به قیمت نامناسب به مشتری یا بازار نامناسب در زمانی نامناسب و یا ترکیبی از این اقدامات غلط است. در هر مورد حتی بهترین تلاش‌ها برای کسب سهم در بازار یا کنترل هزینه‌ها نمی‌تواند از افول شرکت جلوگیری کند.
●نیاز واقعی را تعیین کنید
نخستین اصل در انتخاب محصول یا خدماتی جدید برای عرضه این است که مشخص سازید آیا این محصول یا خدمت می‌تواند نیاز واقعی مشتری را تأمین کند و مشکل او را حل نماید یا او می‌تواند زندگی یا کار مشتری را راحت‌تر نماید؟ درباره این پرسش‌ها باید ذهنیت کاملاً روشنی داشته باشید تا زمینه موفقیت‌تان فراهم شود.
●استانداردهائی برای کیفیت تعیین نمائید
دومین اصل برای موفقیت در عرصه کالا یا خدمتی جدید این است که آن کالاها یا خدمات باید کیفیتی مناسب و حقیقی داشته باشند. اگر محصول و خدمات جدید شما، در بازار رقیب دارد باید از برخی لحاظ به آن برتر باشد تا مشتری بنا بر همان ویژگی برتر و وجه تمایز منحصربه‌فرد، کالا و خدمات شما را انتخاب کند.
مطمئن شوید که کالا و خدمات شما منحصربه‌فرد است
موفقیت در تجارت به ارائه کالا یا خدمات منحصربه‌فرد و برتر وابسته است. هیچ کالا و خدمتی نمی‌تواند در بازار سهم پیدا کرده و موفق شود مگر اینکه از برخی جهات نسبت به کالاها و خدمات مشابه برتر و منحصربه‌فرد باشد. کالا یا خدمات مشابه با دیگر کالاها یا خدمات تقریباً هیچ شانسی برای موفقیت ندارند. از طرف دیگر مطمئن‌ترین راه یا استراتژی تجاری، آغاز فعالیت با کالا یا خدمتی پذیرفته شده در بازار است که شما قادرید آن را بهبود بخشید و حالتی منحصربه‌فرد و برتر به آن ببخشید. به عبارت دیگر به‌جای تلاش برای خلق تجارت یا صنعتی کاملاً جدید، با کالا یا خدمتی آغاز کنید که مردم و مشتریان از پیش آن را می‌شناسند، آن را می‌خرند و استفاده می‌کنند. سپس شیوه‌ای جدید برای بهبود کیفی آن و منحصربه‌فرد کردن آن بیابید.
●چند اقدام عملی
برای به‌کار بستن اصولی که در بالا اشاره شد دو نکته را ذکر می‌کنیم:
۱. دقیقاً تعیین کنید که محصول یا خدمات شما چه وجه تمایز یا ویژگی منحصربه‌فردی دارد که باعث می‌شود افراد و مشتری‌ها به‌جای محصولات یا خدمات رقبای شما، از محصولات شما استفاده کنند. کل استراتژی فروش و بازاریابی خود را حول این ویژگی تدوین کند.
۲. پیش از سرمایه‌گذاری، تحقیق کنید. آماده باشید فرصت‌های مختلف تجاری را بررسی کنید تا زمانی‌که یک فرصت یا حوزه را بیابید که واقعاً شما را به هیجان می‌آورد. سپس کار را آغاز کنید.

نویسنده: Brian Tracy
منبع: اینترنت
منبع : ماهنامه پیام مدیر موفق


همچنین مشاهده کنید