چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گردهمایی بزرگ پیشکسوتان والیبال


گردهمایی بزرگ پیشکسوتان والیبال
به همت و ابتكار چند تن از پیشكسوتان جوانتر والیبال گردهمایی بزرگ پیشكسوتان این رشته در خانه معلم تهران برپا شد . البته قبلا هم تجمع پیشكسوتان والیبال را در چند سال اخیر به مناسبت های مختلف شاهد بودیم اما هیچگاه تعدادشان تا به این حد گسترده و چندین نسل را شامل نمی شد. همه نسل های دور و نزدیك والیبال در این اجتماع نماینده داشتند، از نسل های مختلف می توان از حضور جابری، همت یار، شقاقی، خویی، فخرالدینی، نوری، صالحیه، حیدرخان، احمد شوشتری، چایچی، حسن كبیری، ناصر میرفخرایی، محمد درانی، ابراهیم نعمتی، كاظم نفر، كدخدازاده، جمشید قدیری، اسماعیل حاج قاسم، جواد محتشمیان، رضا خان محمدی، محمود كشفی، خسرو نیاكیان، حسین حسینی، هوشنگ ملك لو، امیر حیدری، عبادالله نبی زاده، منوچهر آخشین، امیدوار حاتمی، كاوه سرحدی، محمدرضا دامغانی، شهرام جوانبخت، احمد لاهوتی، علی شكاری، محمد دلیریان، احمد طاهری،نادر حصاری،حمید راهجردیان، مفیدی ، علی معمری ، جهانگیر تراب پور،نبی و... یاد كرد و دهها نامی كه از قلم افتاده است. هدف تجدید دیدار و شكل دادن كمیته ای بود كه قصد كار فرهنگی در میان اعضای خانواده والیبال را دارد. اصلا بحث دور زدن فدراسیون هم در میان نبود، بلكه بانیان گردهمایی به نوعی به انسجام دادن به تشكیلات پیشكسوتان همانند فوتبال و كشتی به كمك فدراسیون شتافته اند. تمامی اعضای فدراسیون هم در جلسه حضوری فعال داشتند. از نعمتی گرفته تا كشفی، كدخدازاده، پناهی، مرادی، بندری، یگانه مجد تا كاظم نفر رئیس كمیته داوران و درخشنده دبیر فدراسیون و محمد درانی كه تنی چند از آنان نیز نامزد حضور در كمیته ارتباطات و هیأت هماهنگی و تأسیس صندوق پیشكسوتان شدند. مجری مراسم محمد اینانلو بود، مفسر قدیمی والیبال كه با صدای گرمش شور و حال خاصی به فضای حاكم به گردهمایی می داد. حسین حسینی نخستین فردی بود كه از سوی اینانلو به پای میكروفون دعوت شد و به حاضرین خوشامد گفت. او از این كه اكثر دعوت شدگان با وجود مشغله فراوان خود را به محل گردهمایی رساندند تشكر كرد و این كه حسن چنین جلساتی حداقل تجدید دیدار قدیمی های والیبال است كه از این پس هر سه ماه تكرار خواهد شد. حسینی به خبرنگار همشهری گفت: پس از مشخص شدن اعضای نهایی كمیته ارتباطات حتما با رئیس فدراسیون والیبال هم دیدار خواهیم كرد. همه فدراسیون ها از تشكیل چنین تجمعاتی استقبال می كنند و والیبال هم از مدت ها پیش در اندیشه چنین كاری بود كه خوشبختانه با شكل گرفتن اولیه می توان به آینده آن امیدوار شد.
رئیس و دبیر نداریم
مهندس ناصر میرفخرایی ملی پوش اسبق والیبال هم یكی از سخنرانان این گردهمایی بود و گفت: ارزش و اعتبار هر خانواده بزرگترهای آن هستند و هر خانواده ای كه بزرگ خود را از دست می دهد یك امتیاز منفی به آن تعلق می گیرد. ما نه رئیس داریم و نه دبیر، هیچكس نمی تواند در مقابل پیشكسوتان ادعایی داشته باشد. برای ادامه حیات این تجمع هیأت هماهنگی با حضور پیشكسوتان شكل خواهد گرفت، هیأتی كه برنامه ریزی می كند و سایر پیشكسوتان در كنار آنها حركت خواهند كرد. مبالغ واریزی به صندوق هم هزینه گردهمایی آینده خواهد بود. مقدم همه خانواده های والیبال را گرامی می داریم، امیدواریم كه جوانترها این كار را تداوم ببخشند.
استفاده از تجارب پیشكسوتان در باشگاه ها
جمشید حمیدی هم به نمایندگی از نمایندگان رسانه ها برای دقایقی برای حاضرین صحبت كرد. وی ضمن ابراز شادمانی از چنین تجمعی اظهار داشت: در همه دنیا از تجارب پیشكسوتان خود در همه زمینه ها نهایت سود را می برند و در ژاپن از نزدیك شاهد بودم كه تمامی امور باشگاه «نیپون استیل» توسط پیشكسوتان اداره می شد. در كشور ما متأسفانه باشگاه ها كمتر تمایلی به استفاده از تجارب پیشكسوتان نشان می دهند و همه به نوعی سعی در تخطئه هم دارند. حمیدی افزود: امشب برق شادمانی را در چشمان همه پیشكسوتان دیدم و چه خوب است این گونه مراسم به بهانه های مختلف تجدید شود.
پروفسور حسابی شناگری ماهر
مهندس حسابی فرزند مرحوم پروفسور حسابی از جمله سخنرانان این جلسه بود كه به ذكر خاطرات خود از آن مرحوم در تعلیم و تربیت و علاقه او به ورزش و ورزشی ها پرداخت. از جمله اینكه او خود شناگر و نجات غریقی قابل بود و هنگامی كه علاقه بیش از حد من را به ورزش اتومبیلرانی دید با توجه به خطرات آن، مستقیم مرا از آن نهی نكرد و با فرستادن به اسب سواری قصد تغییر رشته ورزشی ام را نمود. وی گفت: باید قدر پیشكسوتان خود را در تمامی حوزه ها از جمله ورزش بدانیم كه آنان سرمایه های معنوی كشور هستند. با ذكر خاطرات دوران بازیگری از سوی تنی چند از حاضرین و از جمله رضا خان محمدی بازیكن اسبق تیم برق تهران، این مراسم خاتمه یافت.
تقدیر از نمایندگان رسانه ها
در این مراسم از خبرنگارانی كه طی ۳۰ سال اخیر به شكل تخصصی باعث رشد و ارتقاء والیبال شدند هم تجلیل شد. والیبالی كه حجم مطالبش در مطبوعات و صدا و سیما پس از فوتبال، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. جمشید حمیدی، علی شاكری، سیف الله ترابی، امیر تلوكیان و مرتضی زبردست ازجمله تجلیل شدگان بودند.
به یاد رفتگان والیبال
ازجمله كارهای خوب حاضرین گرامیداشت یاد رفتگان والیبال در چند دهه اخیر بود. اسامی افرادی كه برای آمرزش روح آنان فاتحه قرائت شد.
۱- محمد كلباسی ۲- شعبانعلی ۳- عبدالمنعم كمال ۴- محمود عدل ۵- حسین جهانی ۶- چنگیز انصاری ۷- احمد جهانی ۸- حسن رودباری ۹- طاهر احمدپور ۱۰- خسرو ملك پور ۱۱- ایرج صفریان ۱۲- حسن چنگیزپور ۱۳- امیر چنگیزپور ۱۴- محمد طاهری ۱۵- رضا هوریا ۱۶- رضا هدایتی ۱۷- ماشاءالله جمارانی ۱۸- امیر امینی ۱۹- مسعود ماهتابانی ۲۰- اسماعیل صباحی ۲۱- حاج خوشگلدی صحنه ۲۲- میكائیل یولمه ۲۳- خسرو قبادی ۲۴- غیاث الدین صحنه.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید