پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

محدودیت گزینه ها در مورد ایران


محدودیت گزینه ها در مورد ایران
بسیاری از همفكران دموكرات و جمهوریخواه اسمیت در كنگره آمریكا نیز نسبت به توسعه روابط دیگر كشورها با ایران احساس خشم می كنند. آنها به این نتیجه رسیده اند كه تحریم های یك جانبه و ۲۵ ساله آمریكا علیه دومین تولیدكننده بزرگ نفت اوپك _ ایران _ ثمری جز بیرون ماندن تجار آمریكایی از بازار رو به رشد ایران نداشته است. آنها هم اكنون به دنبال تصویب قوانینی هستند كه به موجب آن شركت هایی كه سرمایه گذاری های جدیدی در ایران انجام دهند، مجازات می شوند. به نظر می رسد كه این قانون از شانس خوبی برای تصویب شدن برخوردار باشد، زیرا حمایت ۳۱ عضو مجلس سنا و ۳۲۶ عضو مجلس نمایندگان آمریكا را در اختیار دارد. در همین حال، مقامات دولت بوش از برخی پیش بینی ها در این خصوص ابراز نگرانی می كنند، زیرا تقریباً هیچ نظر مساعدی در كنگره یا دولت آمریكا برای تعدیل تحریم ها علیه ایران وجود ندارد. كابوس قانونگذاران آمریكایی این است كه سیاست آمریكا در قبال ایران، گزینه های مطلوب محدودی در اختیار دارد. آنها می گویند با توجه به ناكارآمدی گسترده فشار اقتصادی بر ایران و در اختیار نداشتن گزینه نظامی قابل اعتماد به واسطه گرفتاری نیروهای آمریكایی در جنگ عراق، دولت آمریكا اهرم فشار مستقیمی علیه ایران در دست ندارد. در واقع واشینگتن در راه برخورد با ایران به دیپلماسی اروپاییان با هدف كنترل فعالیت های هسته ای این كشور تكیه كرده است.
• بدون برنده
كنت پولاك كه سیاست ایران را در دوران بیل كلینتون رئیس جمهور سابق آمریكا كارگردانی می كرد، می گوید: «دولت آمریكا تصدیق می كند كه گزینه نظامی یا تغییر رژیم، پیروز میدان مقابله با ایران نخواهد بود.» تد گلن كارپنتر از موسسه Cato _ یك گروه تحقیقات سیاسی در واشینگتن _ می گوید: «به خوبی واضح است كه آمریكا نمی تواند به ایران حمله كند. (كارپنتر با این دیدگاه خود تهدید برخی سیاستگزاران آمریكایی برای حمله نظامی به ایران را زیر سئوال می برد) لری ویلكرسون دستیار كالین پاول وزیر امور خارجه سابق آمریكا در خصوص دستاوردهای تیم بوش در مورد ایران می گوید: «آنها در مورد چالش های پیش رو به ستوه آمده و به این نتیجه رسیده اند كه دیپلماسی هم اكنون به ابزار قدرت تبدیل شده و این در حالی است كه ریشه دیپلماتیك به شكل ناهمواری رشد كرده است. اروپاییان به ایران پیشنهاد دادند تا در قبال توقف عملیات غنی سازی از همكاری اقتصادی و تضمین های امنیتی اتحادیه اروپا بهره مند شود.
• به دنبال تضمین
برخی تحلیلگران می گویند مذاكرات بی حاصل خواهد بود، زیرا ایرانیان تمایلی به توقف برنامه های هسته ای خود ندارند. برخی دیگر نیز بر این باورند، پیشنهادهای اروپاییان به اندازه كافی ترغیب كننده نبوده است و ایران به تضمین آمریكا برای حذف گزینه نظامی به عنوان بخشی از تفاهم هسته ای نیاز دارد. پولاك می گوید: تا زمانی كه نوعی تعامل میان ایران و آمریكا برقرار نشود، پیشرفت دیپلماتیك حاصل نمی شود.
سناتور چاك هاگل نیز ضمن تایید دیدگاه پولاك می گوید: «دولت آمریكا اگر به دنبال راهكارهای بادوام در مورد بحران هسته ای ایران است باید باب گفت وگوی مستقیم با تهران را بگشاید.» وی می افزاید: ایالات متحده از توانایی تعامل با ایران در چارچوب گفت وگوی مستقیم بدون در خطر انداختن منافع و اهداف خود برخوردار است. این در حالی است كه دولت بوش نیز می گوید به دنبال راه هایی برای آغاز این روند است. كاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریكا در سخنرانی ۱۹ اكتبر خود در كمیته روابط خارجی آمریكا گفت: واشینگتن اقدامات جدیدی برای ارتباط با ایرانیان انجام می دهد.
• به دنبال تحریم
در همین حال آمریكا امیدوار است كه در صورت ادامه روند كنونی و پافشاری تهران به حقوق هسته ای خود شورای امنیت ایران را تحریم كند. با این وجود احتمال مخالفت كشور هایی نظیر روسیه و چین كه رای وتوی شورای امنیت را در اختیار دارند با گزینه تحریم ایران بسیار زیاد است زیرا مسكو و تهران در زمینه ساخت رآكتور هسته ای بوشهر همكاری می كنند و پكن نیز ۱۴ درصد منابع انرژی مورد نیاز خود را از ایران وارد می كند.برخی مقامات آمریكایی می گویند در حالی كه مانور دیپلماتیك ادامه دارد كنگره آمریكا در جهت تصویب قانونی حركت می كند كه به موجب آن شركت هایی كه كشو ر های آنها شریك دیپلماتیك آمریكا محسوب می شوند در صورت سرمایه گذاری در ایران مجازات خواهندشد.یك گروه در مجلس نمایندگان آمریكا به رئیس جمهور این كشور ۹۰ روز فرصت داده تا در مورد قانون مجازات ناقضان تحریم های آمریكا علیه ایران تصمیم گیری كند زیرا قوانین كنونی امكان برخورد با آنها را فراهم نمی كند. در حال حاضر شركت هایی نظیر توتال فرانسه، انی ایتالیا و شل بدون مواجهه با مجازات های آمریكا بیش از ۲۰ میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری كرده اند.
• سرمایه گذاری های جدید
البته طرح جدید سرمایه گذاری هایی كه تاكنون در ایران انجام شده است را شامل نمی شود و در صورت تصویب، احتمالاً دولت آمریكا از ارائه وام، اعتبار و مجوز صادرات به شركت هایی كه به تازگی در ایران سرمایه گذاری انجام می دهند، خودداری خواهد كرد. نیكولاس برنز معاون وزیر امور خارجه آمریكا معتقد است، قوانین جدید، توانایی آمریكا برای ادامه همكاری نزدیك و موفق با متحدان در مورد موضوع ایران را تحلیل می برد.
منبع: شبكه بلومبرگ
ترجمه: آزاده افتخاری
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید