شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

قرصهای ضد بارداری


قرصهای ضد بارداری
حقایق
قرصهای ضد بارداری شامل هورمون هـایی هستـند کـه ازحاملگی جلوگیری می کننـد. ایـن قرص هـا باید به صـورت روزانـه مـصــرف شـونـد. دو نـوع مـخـتـلـف این دارو در بـازار عرضه می شود: قرص های ترکـیـبــی که شامل استروژن و پـروژسـتـرون هسـتـــنـد، و قـــرص هـــایـی که تنها دارای پروژسترون هستند. مصرف این قرص ها شما را در مقابل بیماری هایی از قبیل HIV و سایر بیماری هایی که از طریق ارتباط جنسی انتقال پیدا می کنند، محافظت نمی کنند. کارایی آنها در چه حد است: اگر بتوانید آنها را هر روز مصرف کنید، در جلوگیری از بارداری بسیار موثر هستند و تقریبا در حدود بیش از ۹۹ درصد از بروز بارداری جلوگیری می کنند. البته باید توجه داشته باشید که میزان تاثیر آنها به مصرف مداوم آن بستگی دارد.
مزایا
در مقابل بارداری بسیار موثر هستند و در حین زمان مصرف از باردار شدن جلوگیری می کنند.
چرخه قاعدگی را تنظیم می کنند و دردهای سخت شکمی و خونریزی شدید را کاهش می دهند.
از بروز کیست و سرطان تخمدان، تومورهای خوش خیم سینه، بیماری التهاب لگن خاصره و فقر آهن جلوگیری می کند. در زمان شیردهی نیزمصرف آن دسته از قرص هایی که تنها شامل پروژسترون هستند، بلامانع می باشد.

مضرات
مصرف این دارو شما را در مقابل HIV و سایر بیماری های جنسی محافظت نمی کند.
به خاطر سپردن مصرف روزی یک عدد قرص کمی مشکل به نظر می رسد.
تاثیرات جانبی آن شامل: حالت تهوع، خونریزی ما بین دو دوره عادت ماهانه، سر درد، شکنندگی و نرمی سینه ها، افزایش وزن، تغییر حالات روانی و تغییراتی در حالات موجود در روابط جنسی می باشد.
مصرف این دارو برای خانم هایی که دارای ناراحتی های قلبی بوده و فشار خون بالایی دارند و همچنین خانم های بالای ۳۵ سالی که سیگار می کشند، توصیه نمی شود.

طریقه تهیه دارو
برای تهیه این داروها باید به پزشک مراجعه کنید، چراکه فروش آنها بدون نسخه پزشک ممنوع می باشد.
قیمت
شما باید در ابتدا توسط یک پزشک بالینی معاینه شوید و بعد هم هر سال یکبار به پزشک مراجعه کنید، که این کار چیزی در حدود ۵ تا ۱۵ هزار تومان هزینه در بر دارد. مصرف یک ماهه قرص های مرکب در حدود ۱۰ هزار تومان، و یکماه مصرف قرص های پروژسترون مبلغی در حدود ۲۰ هزار تومان را در بر دارد. البته بیمه های درمانی بخش اعظمی از این هزینه ها را پوشش می دهند. بسیاری از خانواده ها که تحت پوشش خدمات درمانی قرار دارند، قسمت کوچکی از هزینه ها را پرداخت می کنند و در برخی موارد بسته به شرایط شغلی و درآمد از پرداخت کل هزینه معاف می شوند.