جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


۳۰ نکته برای راه اندازی یک کسب و کار


۳۰ نکته برای راه اندازی یک کسب و کار
چه چیزی تا كنون شما را از راه اندازی یك كسب و كار مستقل باز داشته است؟ این ۳۰ نكته به شما كمك می كند در برابر ترس خود قرار بگیرید و در نهایت قدرت آن را پیدا كنید تا بتوانید رئیس خود باشید.
۱- به آرزوهای خود پاسخ مثبت دهید. لازم نیست در این لحظه دقیقاً بدانید كه شما چه یا چگونه انجام خواهید داد. فقط كافیست ندای درونی خود را برای كارآفرینی تصدیق كنید. روی كاغذ بزرگی بنویسید «من آرزوهای خود قبول دارم!» و آن را بر روی دیوار نصب كنید؛ تنها به این دلیل كه به شما یادآوری كند كه به سمت جلو دارید حركت می كنید. دو سال زمان برد تا من این پنج كلمه را نوشتم، اما به محضی كه این كار را انجام دادم احتمال اینكه رئیس خود باشم برای من بسیار ملموس تر شد!
۲- شروع به نوشتن یك دفتر وقایع روزانه كنید. از آن برای نوشتن روزانه ایده ها، هدفها، احساسات و هر چیزی كه به زندگی شما مربوط است، استفاده كنید. داشتن چنین دفتری به شما كمك می كند تا خود را بهتر بشناسید و هنگامی كه به گذشته می نگرید، روند پیشرفت خود را مشاهده می كنید. این كار به خصوص در زمان گرفتاریها بسیار مفید خواهد بود.
۳- اهداف خود را همواره یادداشت كنید. مطالعات نشان داده افرادی كه اهداف خود را یادداشت می كنند پنج برابر بیشتر از سایرین به اهدافشان دست یافته اند! چه زمانی می خواهید كسب و كار خود را شروع كنید؟ كار فعلی خود را ترك خواهید كرد؟ دوست دارید چقدر پول پس انداز كنید؟ اهداف خود را تنظیم كنید و در راستای رسیدن به آنها تلاش كنید.
۴- موفقیت خود را در نظرتان مجسم كنید. تصوری از آرزویتان كه دوست دارید یك كارآفرین باشید در ذهن خود بسازید و آن را بنویسید. در بیشتر تجربیات مشاوره ای در زمینه كسب و كار، افرادی كه این تصور را در ذهن خود ساخته بودند، بیشتر از سایر افراد آن را تجربه می كردند. سؤالاتی مانند: «من دوست دارم در چه نوع فضای اداری كار كنم؟» یا «چه نوع مشتریانی خواهم داشت؟»
۵- جملات تأكیدی بنویسید و آنها را بخوانید. این گونه تأكید ها جملاتی شامل عبارت «من ... هستم» می باشند كه درباره آن چیزی كه دوست دارید به وقوع بپیوندد دلالت دارد. آنها را به زمان حال بنویسید گویی كه اتفاق افتاده اند. "من یك كارآفرین موفق هستم" شروع خوبی است! حدود ۱۰ تا ۲۰ جمله تأكیدی بر روی كارتهای كوچك بنویسید و آنها را همراه خود داشته باشید. روزانه آنها را بخوانید و به آنها تكیه كنید. انجام این كار به من كمك كرد تا خودم را باور كنم و كسب و كارم را شروع كرده و رشد دهم.
۶- باور ها و عقاید خود را ارزیابی كنید. باورها و عقاید خود در مورد خود، پول، كسب و كارتان و آینده مورد نظرتان را بر روی كاغذ بنویسید. ببینید آیا این باورها و اعتقادات دقیقاً آن چیزی هست كه به آن ایمان دارید؟ اگر اینگونه نیست آنها را اصلاح كنید و به جملات تأكیدی خود اضافه كنید. یكی از مشتریان من دریافت كه اعتقادش نسبت به پول همان اعتقادات پدر و مادرش نسبت به پول است؛ آنگاه اعتقاد جدیدی در این مورد ساخت كه به اهدافش بیشتر نزدیك بود.
۷- آن چیزی را انجام دهید كه عاشق آن هستید. این كار به شما كمك می كند تا بدانید چه كاری را به عنوان یك كارآفرین باید انجام دهید. اگر نمی دانید عاشق چه كاری هستید به گذشته و زمانی كه بچه بودید برگردید. در عالم كودكی عاشق چه كاری بودید؟ خود من در زمان كودكی عاشق آموزش ریاضیات به بچه های دیگر بودم. وقتی من كسب و كارم را آغاز كردم در ابتدا سمینارهای كوچك محلی برپا می كردم؛ اكنون پس از گذشت سالها، كنفرانسهای ملی و بین المللی ارائه می دهم.
۸- هر روز كار متفاوتی را انجام دهید. روزمرگی را كنار بگذارید و به انجام تغییرات عادت كنید. یكی از مشتریان من خانمی بود كه در ابتدا فكر می كرد كه این كار بسیار ساده است اما بعدها به من گفت ۳ روز طول كشید تا توانست تغییر كوچكی مانند برخواستن از سمت دیگر تختخواب در خود ایجاد كند! اما تغییرات كوچك او، به او كمك كرد تا بر ترس هایش از شروع یك كسب و كار غلبه كند.
۹- به گونه ای عمل كنید كه می خواهید باشید. به گونه ای شروع به كار كنید كه اگر رئیس خود بودید عمل می كردید. با انجام این كار شما به صورت ملموس تری احساس خواهید كرد كه برنامه زمانبندی را خودتان را تنظیم و درآمد خود را ایجاد می كنید. تعدادی از ارباب رجوع های من هنگامی كه این كار را انجام دادند دریافتند كه این كار اطمینان بیشتری در آنها ایجاد كرده است.
۱۰- خود را بترسانید! آیا شما از انجام كاری، گفتن چیزی یا رفتن به جایی ترس دارید؟ پس با انجام چنین كارهایی خود را بترسانید تا شجاعت و اطمینان شما افزایش یابد. یكی از افرادی كه به او مشاوره می دادم، این كار را به صورت یك قاعده كلی برای مقابله با مشكلات و چیزهایی كه نسبت به آنها ترس داشت درآورده بود.
۱۱- زمانی را در طبیعت بگذرانید. زمانی را صرف باغبانی، قدم زدن كنار ساحل یا رفتن به جنگل اختصاص دهید. محیط طبیعت به شما آرامش درونی می دهد و به خصوص می تواند شما را در خلال تغییر فصلها و تغییرات اتفاق افتاده پروش دهد.
۱۲- تمام احساسات خود را بپذیرید. شما می توانید انتظار تمامی احساسات خود را در هنگام شروع كسب و كار یا حتی زمان فكر به شروع كسب و كار، بكشید. احساساتی مانند آسیب پذیری، ابهام، ترس، بدهكاری، نا امنی و سایر احساسات طبیعی. یك مكالمه مثبت با خودتان برقرار سازید و در مورد احساسات خود با یك دوست قابل اعتماد صحبت كنید. به خودتان یادآوری كنید كه شما درست عمل می كنید.
۱۳- كارهای ناتمام قبلی را تمام كنید. لیستی از كارهایی كه باید تمام می كردید و شما را آزار می دهد تهیه كنید. با اتمام كارهای عقب افتاده و انجام نشده، فضای مناسبی برای كسب و كار جدیدتان تهیه كنید. این لیست می تواند شامل «تعمیر یخچال خراب شده»، «چیدن علفهای هرز باغچه» و مانند آنها باشد.
۱۴- خود را آموزش دهید. دانایی توانایی است. در كلاسها، سمینارها و دوره های آموزشی شركت كنید تا مهارتهای لازم برای شروع، بازاریابی و ارتقای كسب و كار مورد نظر خود را بیاموزید. مهارتهای جدید كسب و كارتان را حتی می توانید از طریق روزنامه ها، مجلات و به خصوص اینترنت یاد بگیرید.۱۵- تعارفات را بپذیرید و باور كنید. در ابتدا وقتی مردم به من می گفتند كه كنفرانس خوبی ارائه داده ام و از آن لذت برده اند، زیاد باور نمی كردم. اما بعدها متوجه شدم كه پذیرش این تعارفات، باعث می شود كه در هنگام سخن گفتن در من اطمینان بیشتری حاصل شود.
۱۶- قدر خود و استعدادهایتان را بدانید. استعدادها و توانایی های خود را كشف كنید و قدر آنها را بدانید. وقتی چیز با ارزشی دارید كه برای آن هزینه ای پرداخت نكرده اید چه كار می كنید؟ من قبلاً یك مطلب برای كاندیداتوری یكی از دوستانم نوشتم و او برنده شد. پس كشف كردم كه از قبل یك نویسنده خوب بوده ام! عاقبت از همین استعداد نویسندگی ام درآمد كسب كردم!
۱۷- بهانه ها را كنار بگذارید. اگر احساس كردید دارید بهانه می گیرید، سریع آن را در دفتر خود یادداشت كنید و مراقب آن باشید. یكی از بهانه های من این بود كه «من از زمره كارآفرینان نیستم». من این بهانه را اینگونه عوض كردم. «من هرگاه كه بخواهم توانایی آن را دارم كه هر تصمیمی كه در ذهنم بگیرم، انجام دهم.»
۱۸- «من نمی توانم» را كنار بگذارید. ببینید چرا و در چه زمانی از جمله «من نمی توانم» استفاده می كنید و آن را به این سؤال تبدیل كنید كه «من چگونه می توانم...؟». یكی از مشتریان من جمله «من نمی توانم وام بگیرم چون اعتبار كافی ندارم» را به جمله «من چگونه می توانم وام بگیرم؟» تغییر داد. پس از مدتی با شركتی آشنا شد كه به اینگونه افراد سرویس می داد و از همین طریق توانست وام مورد خود را دریافت و كسب و كارش را راه اندازی كند.
۱۹- آشفتگی طبیعی است؛ آن را بپذیرید. آشفته شدن و گیجی بخشی از پروسه آغاز یك كسب و كار جدید است. در مورد آن با دوستانتان صحبت كنید و در دفتر وقایع روزانه تان بنویسید و بدانید كه به زودی پایان خواهد یافت. من در تجربیات خودم و تجربیات مشتریانم دریافته ام كه اگر این گیجی و آشفتگی را بپذیریم، سریعتر تمام خواهد شد.
۲۰- بدانید كه یك زمان شروع ایده آل وجود ندارد. كارآفرینان كسب و كارشان را در بدهكاری، با پول كم، تجربه اندك و بسیاری از مضیقه های دیگر هم راه اندازی كرده اند. یكی از مشتریان من زنی بود كه ۳۰ هزار دلار بدهكاری داشت. اما با پشتكارش سال گذشته به عنوان كارآفرین سال انتخاب شد.
۲۱- كوچك شروع كنید. نیازی نیست در ابتدا كسب و كار بزرگی را راه اندازی كنید. واقع بین باشید و از خود بپرسید «من چرا به راه اندازی یك كسب و كار نیاز دارم؟» بعد شروع كنید. یكی از مشتریانم فكر می كرد برای راه اندازی كسب و كارش به ۲۵ هزار دلار وام نیاز دارد اما كمی بعد او كسب و كارش را بدون هیچگونه وامی راه اندازی كرد.
۲۲- حرف و دلتان یكی باشد. به عنوان مثال اگر منظورتان «نه» است بگویید «نه» و اگر منظورتان «بله» است بگویید «بله»! اما اگر هنوز تصمیم نگرفته اید بگویید «من باید مجدداً نزد شما بیایم». تجربه یكی از مشتریان من در این زمینه به او كمك كرد تا به ارزش واقعی خود پی ببرد و حق الزحمه مشاوره های خود به دیگران را افزایش دهد.
۲۳- در مقابل خود داوری تان بایستید. اگر از خودتان چیزی شبیه جمله «این یك ایده احمقانه است» شنیدید، به آرامی به خودتان یادآوری كنید كه شما قرار است یك كسب و كار را شروع و ارتقاء دهید. بسیاری از مشتریان من اغلب در می یافتند كه پذیرش ایده های جدید و خلاق كه به ذهن آنها می رسید باعث كمك به آنها در ارتقای كسب و كارشان می شود.
۲۴- مغلوب فشارهای سخت نشوید. هرگاه احساس درماندگی كردید، بنویسید چه موقعیتی، اندیشه ای یا احساسی به شما این حس را القاء كرد. هرگاه چنین حسی به شما دست داد، همین كار را انجام دهید تا زمانی كه راهی پیدا كنید كه در هنگام ایجاد چنین حسی بتوانید به درستی تصمیم بگیرید، عمل كنید و از این حالت بیرون بیایید. یكی از مشتریان من دریافته بود كه پرداخت صورتحسابها و اسناد مالی بسیار كار طاقت فرسایی است و این حس باعث می شد همیشه در پرداخت حسابهایش دیر كند. كاری كه او انجام داد این بود كه با یك حسابدار ملاقات كند و نتیجتاً حسابهایش را در یك برنامه زمانبندی شده و با استفاده از یك نرم افزار كوچك حسابداری پرداخت و مدیریت كند.
۲۵- انتظار مقاومت و مخالفت را داشته باشید. شما حتی می توانید انتظار داشته باشید كه خودتان در برابر خود بایستید و مانند كسانی كه در اطراف شما هستند، با خود مخالفت كنید. با آگاهی از مخالفتها و مقاومتها، و با وجود آنها یاد بگیرید كارتان را انجام دهید و كاری كنید كه در هرصورت باید انجام دهید!
۲۶- سؤالات «چه می شود اگر...» از خود بپرسید. "چه می شود اگر من بیرون كار نكنم؟" یا "چه می شود اگر من درآمدی نداشته باشم؟" اینگونه پرسشها را در دفتر وقایع روزانه خود بنویسید و به آنها پاسخ دهید. به عنوان مثال برای سؤال "چه می شود اگر درآمدی كسب نكنم؟" پاسخ دهید "هنگامی كه مشغول ایجاد كسب و كار جدیدم هستم می توانم بصورت پاره وقت در بیرون كار كنم."
۲۷- صبر و بردباری را تمرین كنید. زمانی كه در ترافیك گیر كرده اید یا در یك صف طولانی قرار گرفته اید، بهترین زمان برای این تمرین است. بنابر تجربیات، این كار تمرینی در پروسه كارآفرینی است كه می تواند بسیار سودمند باشد.
۲۸- به مرض «به اندازه كافی خوب نیست» غلبه كنید. تا كنون بسیاری از افراد را دیده ام كه فرصتهای خوبی از دست داده اند. آنها پروژه را پیگیری نمی كردند زیرا فكر می كردند مهارت كافی در فروش، بروشور مناسب یا محصول خوبی ندارند. شما هم به جای اینكه موقعیتی را كنار بگذارید، فكر كنید برای پذیرش آن به چه چیزهایی نیاز دارید. همین امروز آن فرصت را از دست ندهید و به خود بگویید كه به اندازه كافی توانایی بدست آوردن آن را دارید.
۲۹- كمك بخواهید. وقتی كه به شدت درگیر كار شدید ولی میلی به كمك دیگران نداشتید، از دیگران سؤال كنید. این، زمانی است كه بیش از پیش نیاز به آن دارید. بنابر تجربیات، بازخوردهای روشن و بسیار خوبی به واسطه پرسش از دیگران بدست می آید؛ حتی اگر خودتان میلی به این كار نداشته باشید.
۳۰- به حس درونی خود اعتماد كنید. ممكن است دیگران به شما بگویند ترك شغل فعلی و شروع یك كسب و كار جدید، كار احمقانه ای است. اما هیچكس شما را مانند خودتان نمی شناسد. به آنچه كه می دانید، اعتماد كنید و بر اساس آن عمل نمایید. اعتماد به حس درونی، باعث شد تا من تبدیل به یك كارآفرین موفق شوم.
منبع : مركز توسعه كارآفرینی


همچنین مشاهده کنید