جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

راهی برای کم خوردن


راهی برای کم خوردن
برای انتخاب غذا چه نكاتی را در نظر می گیرید؟
به احتمال زیاد پاسخ شما به این پرسش یك یا چند مورد ذكر شده در زیر است.
۱- ارزش غذایی آنچه می خورم در درجه اول اهمیت است، اینكه بتوانم در یك روز كاری سخت تمام نیازهای بدنی ام را از صبحانه، ناهار، شام و احیاناً میان وعده ها را تأمین كنم مهم ترین فاكتور در انتخابم می باشد.
۲- غذایی كه می خورم می بایست با شرایط اقتصادی زندگیم هماهنگ باشد. نمی توانم تمام پولم را صرف سیر كردن شكم خود كنم!
۳- به سلامت بدنی اهمیت می دهم. از خوردن غذاهای چرب و غذاهایی كه سیستم گوارشی ام را تحریك می كند و یا مشكلات قلبی - عروقی ایجاد می كنند، پرهیز دارم.
۴- خوشمزگی غذا در درجه اول اهمیت است. یك غذای خوشمزه را بدون در نظر گرفتن موارد قبلی باید خورد مگر چند بار زندگی می كنی؟!
۵- تنوع ماده غذایی بسیار مهم تر از سایر موارد است. از اینكه سال ها مجبور بوده ام غذاهای تكراری را بخورم خسته شدم، دوست دارم غذایی را بخورم كه تا به حال نخورده ام، یك تجربه جدید!
۶- اصلاً از غذا خوردن بیزارم، اگر مجبور نبودم، هیچ تمایلی به خوردن نداشتم، كاش یك روز قرصی تولید كنند كه با خوردن یك دانه از آن از صبحانه، ناهار و شام بی نیاز شویم! (تعجب نكنید این نظر یك جوان است!!)
اگر ۱۰۰ درصد پاسخ ها از میان ۶ مورد ذكر شده نباشد حداقل ۹۹ درصد آنها چنین است؟!!
اما شاید خواندن مطالب این بخش گزینه ای جدید را به انتخاب های ما اضافه و یا گزینه ای را كم كند!!
این هم یك غذای صدادار!! و تغییر حالت دهنده عضلات چهره!!
حشرات خوراكی یكی از تركیبات اصلی غذاها، در كشورهای مختلف بشمار می آیند. در برخی مناطق این كره خاكی، انسانهایی همچون من و شما با لذت فراوان ملخ، موریانه، شپش، عقرب، كرم، سنجاقك، آخوندك، پروانه، سوسك و ... می خورند! برخی از این مردم آنقدر با علاقه این حشرات را می خورند كه حتی در كنار غذاهای دیگر هم از این گروه جانوری به عنوان چاشنی استفاده می كنند و معتقدند یك غذای خوشمزه حرف اول را می زند!
جمعیت شناسان و خوردن حشرات
افزایش سریع جمعیت انسانی، زنگ خطری است كه هشدار قحطی و فقر در آینده را می دهد. عده ای از متخصصین علم تغذیه، جامعه شناسی و... معتقدند «منطقی ترین راه برای تأمین نیازهای غذایی بشر خصوصاً در كشورهای محروم استفاده از تمام امكانات و منابع غذایی موجود است. (حتی اگر فكر خوردن حشرات نفرت انگیز! باشد). این محققین حتی به وجود مزارعی برای پرورش حشرات خوراكی هم اشاره دارند و به دلایل بسیاری این كار را عاقلانه تر از پرورش دام می دانند:
- نخست آنكه این جانوران برای رشد و تولید مثل به مواد غذایی زیادی نیاز ندارند (حجم غذای گاو را با كرم مقایسه كنید).
- دوم اینكه برای رشد و پرورش این موجودات فضای زیادی لازم نیست. (محل زندگی و فضای اشغال شده توسط یك گوسفند و موریانه تا چه حد قابل مقایسه هستند؟!)
- سرعت تخم ریزی و رشد حشرات به هیچ عنوان با زاد و ولد پستانداران و پرندگان تأمین كننده غذای انسان قابل مقایسه نیست (رشد یك بره را با تعداد تخم ها و سرعت رشد در سوسك مقایسه كنید).
- این گروه از جانوران به تعداد فراوان و گونه های مختلف در دسترس بشر هستند.
- و با كمال تعجب عده ای معتقدند بسیار بسیار خوشمزه تر از گوشت حیواناتی چون مرغ، ماهی، گوساله و گوسفند است.
ارزش غذایی حشرات!
در حال حاضر ۴۴ نوع حشره خوراكی در جهان استفاده می شود. آنها از منابع غنی پروتئین، ویتامین و املاح محسوب می شوند.براساس گزارش FAO این گروه با داشتن پتاسیم، كلسیم، منیزیم، روی و آهن و
ویتامین B منبع با ارزشی به حساب می آیند. در حال حاضر در برخی مناطق آفریقایی برای مبارزه با سوء تغذیه كودكان از نوعی كرم خوراكی خشك شده آرد تهیه می شود و به غذا افزوده می شود. همچنین از آرد ذكر شده برای تغذیه زنان باردار یا بیمار و همچنین كسانی كه كم خونی دارند (به جهت میزان بالای آهن، كلسیم و پروتئین) استفاده می شود.به طور كلی حشرات از نظر میزان انرژی در مقایسه با سویا، ذرت، عدس، گوشت و حبوبات منبع مناسب تری هستند.
یك غذای اشرافی!
- در بعضی مناطق دنیا، برخی حشرات بسیار گران هستند. مثلاً در هندوستان غذایی كه از كرم ابریشم تهیه می شود گران تر از ابریشم تولیدی توسط كرم است!
- در برخی رستوران های مكزیك یك پرس لارو پروانه بسیار گران است.
- مصرف كنندگان چینی فقط سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای خوردن نوعی مورچه هزینه می كنند.
- كنسروهای گران قیمتی از حشرات در برخی كشورها مانند مكزیك و ژاپن تهیه و صادر می شود.
حشرات در كشورهای مختلف
در بسیاری از نقاط دنیا به این مخلوقات كوچك به عنوان منبع با ارزشی نگاه می شود. آفریقایی ها كرم، ملخ، موریانه و مورچه را منبع غنی از پروتئین می دانند. ژاپنی ها به پرورش كرم ابریشم به عنوان یك منبع غذایی توجه دارند و مكزیكی ها سال های سال است كه حشره می خورند. پسران در این كشور از شكار ملخ ها لذت می برند، به سوسك های درختی مانند یك هله هوله نگاه می كنند (خوراكی مشابه چیپس یا پفك و...) و با حشرات آبی غذایی خوش عطر و بو به همراه پیاز و سیر و فلفل و قارچ می پزند و تخم نوعی مورچه قرمز رنگ را در سالاد مخصوص می ریزند و با لذت می خورند! آنها از پروانه های كوچكی كه در اطراف شعله آتش به زمین می افتند به همراه نمك نوعی چیپس تهیه می كنند كه ۱۰۰ گرم آن حاوی ۶۰-۳۷ گرم پروتئین و ۳۳-۴ گرم چربی است (پروتئین و چربی معادل با ۱۰۰ گرم گوشت قرمز).
حتی برخی حشراتی كه مصرف می كنند كلسیم و فسفری معادل با تخم اردك دارند.
- در الجزایر بومیان یك منطقه از این كشور از پخت ملخ در آب نمك و خشك كردن آن در آفتاب خوراكی خوشمزه تهیه می كنند.
- ژاپنی ها چندین نوع غذا از حشرات تهیه می كنند كه لیست برخی از آنها كه در رستوران های این كشور یافت می شود عبارتند از:
- hachi-no-ko لارو زنبور معمولی (همان هاچ زنبور عسل خودمان است!!)
- zaza-mushi لارو حشرات آبی
- inago ملخ سرخ شده مزارع برنج
- semi جیرجیرك سرخ شده
- sangi پروانه ابریشم سرخ شده
- مردم نیجریه و غرب آفریقا نیز از جیرجیرك، بید، ملخ، كرم و لارو شپش درختی و سوسك برای تهیه غذا استفاده می كنند. آن را زیر منبع نور یك كاسه آب قرار می دهند و حشراتی كه به دور نور پرواز می كنند و سپس داخل آب می افتند را جمع كرده برای تهیه غذا استفاده می كنند و معتقدند ملكه حشرات از سایر افراد گروه خوشمزه تر است.آنها جیرجیرك ها را از تونل های خاكی جمع می كنند و سپس بر روی آتش سرخ كرده اجزای اضافی داخل شكم آنها را بیرون كشیده و سپس می خورند.ملخ ها را نیز مانند جیرجیرك می خورند، گرچه برخی از كشاورزان این منطقه ملخ را خام می خورند.در برخی نقاط این كشور از نوعی كرم درختی هم پس از خشك شدن برای تهیه سوپ سبزیجات استفاده می كنند و با كمال تعجب لارو سوسك را نیز از آشغال ها، زباله ها، فاضلاب یا كود می گیرند و پس از جدا كردن قسمت پایین شكم كه روده هاست، سوسك را می شویند و آن را كاملاً سرخ كرده و می خورند. البته خیلی از آنها این غذا را به علت آنكه از نقاط كثیفی تهیه می شود نمی خورند.
- تایلندی ها از زنبور عسل، حشرات آبی، مورچه، ملخ و آخوندك می خورند.
- مردم اندونزی هم از طرفداران سرسخت سنجاقك ها هستند و غذای لذیذی را با آن تهیه می كنند. از زبان كسانی كه حشره خورده اند بشنوید كه:
- بید سرخ شده طعم «بادام» می دهد.
- حشرات آبی مزه نعناع دارند.
- نوعی از مورچه های برگ خور طعم «گردو» دارند.
- و نوعی دیگر از مورچه مزه هندوانه می دهد.
- پیله كرم ابریشم مزه ای شیرین و خامه ای دارد.
- حشراتی كه بخشهای رنگارنگی دارند اغلب طعم نامطبوعی دارند و سمی هستند.
- حشرات تیره تر كمتر سمی هستند (البته قانون كلی نیست) و البته خوشمزه تر!
نكات مهم در استفاده از حشرات
نخست باید دانست كه ۴۴ نوع حشره ذكر شده كه خوراكی شناخته شده اند را می توان با اطمینان خورد!! و باید در پخت آنها بال و پوشش سخت موجود روی بدنشان و همچنین روده ها را جدا كرد و بیرون ریخت و پس از پخت آنها را به شكل تند با انواع چاشنی ها و ادویه جات استفاده كرد و فراموش نكرد مصرف برخی حشرات به شكل خام به دلیل داشتن «اسید هیدروسیانیك» كه سمی است، بسیار خطرناك است و مصرف این حشرات به شكل خام و به میزان زیاد عوارضی چون ضعف، استفراغ، عدم هوشیاری و حتی مرگ را به همراه دارد (البته این ماده خطرناك به راحتی با حرارت از بین می رود).
آیا می دانید كه:
- ارزش غذایی یك كنسرو قارچ معادل ۲۴ كرم كوچك است.
- ارزش غذایی كلم بروكلی یخ زده (با آن میزان فایده) كمتر از ۵۰۰ شته است.
- حشره خورها می گویند، حشره ها هم اگر تازه مصرف شوند، خوشمزه تر از نوع كنسرو شده و یخ زده هستند.
- ژاپنی ها بچه زنبورها را به همراه سسی مخصوص و همچنین نوزاد ملخ و كرم ابریشم را كنسرو می كنند.
- در برخی از كشورها به كمك علم ژنتیك دست به پرورش ملخ هایی درشت تر زده اند و امیدوارند روزی نرسد كه برای شكار این ملخ ها از اسلحه استفاده كنند.
- از برخی حشرات به عنوان دارو هم استفاده می كنند.
و خلاصه اینكه خیلی ها حشرات را ماده ای غذایی با پروتئین بالا، چربی پایین و املاح و ویتامین فراوان و مزه ای متنوع می دانند.
پردیس شكیبا
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید