پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


بحران انرژی در آمریکا


بحران انرژی در آمریکا
با شكل گیری توفان ویلما wilma حدود چهل اینچ باران در كوهستانهای كوبا باریده و بسیاری از مردم این مناطق خانه های خود را رها كرده و به نقاط امن تر گریخته اند. شواهد نشان می دهد كه احتمالاً این توفان روز یكشنبه یا دوشنبه به سواحل فلوریدا حمله خواهد كرد. گفته می شود این توفان با سرعتی حدود ۱۴۰مایل در ساعت در رده یك یا دو قرار می گیرد. دانشمندان آن را با توفان كاترینا كه دلتا را درنوردید، همسنگ دانسته و حتی معتقدند ممكن است از آن مخرب تر باشد. توفان Fema كه همین سواحل فلوریدا را درنوردید و از نظر شدت قابل قیاس با كاترینا و ویلما نبود نزدیك ۱۳۱ میلیون دلار برای دولت آمریكا هزینه به بار آورد. به یقین عملكرد دولت بوش در مورد توفان ویلما با توفان كاترینا در لوئیزیانا متفاوت خواهد بود. تجربه توفان ریتا در هیوستون تگزاس این موضوع را روشن می كند. مردم ایالت فلوریدا و هیوستون تگزاس از سفیدپوستان آمریكا هستند. مسؤولان كاخ سفید اظهار می دارند كه آنچه در مورد كاترینا در خلیج مكزیك و نیواورلئان انجام شد كاملاً اشتباه بوده است و ما باید از این اشتباهات در برخورد با توفان ویلما درس بگیریم. البته باید توجه داشت دولت بوش كوتاهی های نژادپرستانه خود را به دلیل بی تجربگی جلوه می دهد، اما مردم آمریكا می دانند كه خاستگاه و علت این قصور چه بوده است.روز به روز فشارهای وارده به بوش به دلیل توفانهای متعدد افزایش می یابد. سیاهپوستان ایالت لوئیزیانا كه تبعیض را به صورتی واضح تجربه كرده اند حالا در برابر نژادپرستان قرار می گیرند. چند پلیس در شهر نیواورلئان سیاه پوست بیگناهی را تا سر حد مرگ كتك می زنند. در برخی از مناطق آمریكا حركتهایی از سوی تعدادی ننونازلیست مشاهده می شود كه چندان بی ارتباط با بی تفاوتی دولت بوش در برخورد با سیاهپوستان نیست. البته در آینده ای نه چندان دور باید منتظر حركتهای سیاهپوستان علیه این وضعیت باشیم.سواحل غربی ایالت فلوریدا احتمالاً مورد هجوم توفان ویلما قرار خواهد گرفت. مردم از هم اكنون اقدامات پیشگیرانه خود را آغاز كرده اند. خانه ها را به طرق مختلف محكم می كنند، ایمنی قایق ها را افزایش می دهند و بسیاری پنجره خانه و محل كارشان را با ورقه های فولادی می پوشانند. كسی نمی داند قدرت واقعی این توفان چقدر خواهد بود و كدام مناطق را تخریب خواهد كرد، اما به هر حال این توفان خواهد آمد . در رأس ایالت فلوریدا كه به صورت نواری در اقیانوس پیش رفته منطقه ای است كه از طریق یك پل و جاده به بقیه ایالت مرتبط می شود، این منطقه هفتادو پنج هزار جمعیت دارد كه بیشتر از مردم سایر مناطق درخطر حمله توفان قرار دارند و تنها راه ارتباطی آنها با فلوریدا همان جاده ای است كه بخشی از آن پل است. اگر به هر دلیل در این پل ارتباطی اشكالی پیش آید مردم این منطقه به شدت در مقابل خطر توفان قرار می گیرند و در دامی خطرناك گرفتار می آیند.
پی آمد مهم توفانهای كاترینا - ریتا و ویلما افزایش تقاضا برای سوخت و در نتیجه بحران انرژی است. یكی دیگر از علل بحران انرژی هدف قرار گرفتن پالایشگاههای داخل هیوستون تگزاس در اثر توفان ریتا است. با وجود این پس از توفانهای ذكر شده بحرانی در ارائه و مصرف انرژی در آمریكا پیش آمده كه هم جمهوری خواهان و هم دموكراتها در این زمینه اتفاق نظر دارند. به همین دلیل برای مقابله با این بحران دوباره معادن ذغال سنگ كه در صد سال گذشته در حاشیه بوده اند فعال می شوند. معادل ذغا ل سنگ سالها بود كه هیچ كارگری استخدام نمی كردند، اما حالا به دلیل این بحران كارگران جدید استخدام می كنند. میزان تولید ذغال سنگ در سال جاری به مراتب بیشتر از سالهای گذشته شده كه این خود سابقه نداشته است. جالب توجه است كه معادن ذغال سنگ با وجود خطرهایی كه برای كاركنانش دارد و مردم نیز آن را می دانند دوباره كارگر جدید استخدام می كنند. فقط یكصد هزار نفر در طول سالها كار در معادن ذغال سنگ به دلیل بیماری ریوی مرده اند، بسیاری از كارگران به دلیل ریزش معدن جان خود را از دست داد و عده ای نیز زنده زنده در زیر آوار معادن مدفون شده اند.با آنكه همگان می دانند كه شغل معدن بسیار خطرناك است، اما به دلیل بحران انرژی این معادن دوباره فعال می شوند. در دهه۷۰و ۸۰ كار در معادن ذغال سنگ افت شدیدی كرد، بسیاری از كارگران این كار را ترك كردند و هیچ كارگر تازه ای استخدام نشد. در حال حاضر بسیاری از این معادن دوباره بازگشایی می شوند. وزارت انرژی آمریكا به دلیل بالا بودن قیمت سوخت حداقل ۲۰درصد تولید ذغال سنگ را افزایش داده است. به تازگی تكنولوژی بسیار پیشرفته ای برای استخراج ذغال از عمق ۸۰۰فوتی زیرزمین ابداع شده است. وزارت انرژی آمریكا فعلاً قصد دارد از این سوخت به عنوان جایگزینی برای نفت در برخی موارد استفاده كند.یكی از صاحبنظران انرژی آمریكا می گوید: «من هیچ گاه در وال استریت چیزی راجع به تحرك معادن ذغال سنگ ندیده و نخوانده ام تا اینكه توفانهای كاترینا - ریتا و ویلما اتفاق افتاد.» یكی از صاحبان معادن ذغال سنگ كه چهارنسل او به این كار اشتغال داشته با خوشحالی می گوید: «من می دانستم كه روزی دوباره این معادن ذغال سنگ فعال خواهند شد و رونق خواهند یافت و امروز آن روز فرا رسیده است.»با آنكه به نسبت جمعیت و وسعت بیشترین میزان انرژی در جهان از هر نوع در ایالات متحده مصرف می شود باز هم توفانهای پیش آمده بحرانی خلق كرده اند كه نشاندهنده ضعف دولتمردان در برنامه ریزی انرژی است.تغییر دیپلماسی آمریكا چه در حوزه سیاست و چه در حوزه انرژی سبب تعدیل در بحران انرژی در داخل آمریكا خواهد شد. جو ضدآمریكایی موجود در جهان كه با افزایش آگاهی های سیاسی مردم روز به روز افزایش می یابد نیز یكی از دلایل این بحران است. البته دولتمردان آمریكا به خوبی از این جو آگاهند و گاهگاهی راه حل های مقطعی را دنبال می كنند. مثلاً در زلزله پاكستان از كلیه ادوات جنگی بویژه هلی كوپترهای نظامی كه در جنگ افغانستان استفاده می شده برای نجات مجروحان این فاجعه استفاده می شود و بلافاصله خبرنگار آمریكایی با نجات یافتگان در مورد عملكرد نظامیان آمریكا در كمك به مجروحان حادثه مصاحبه می كند و طبیعی است كه پاسخ های كلیشه ای نیز از سوی آنها ارائه می شود. اما علل بحران انرژی در آمریكا را می توان در موارد زیر جست وجو كرد:
۱) افزایش تقاضای سوخت به دلیل نقل و انتقالات زیاد
۲) جو روانی ایجاد شده به دلیل توفانهای كاترینا - ریتا و ویلما
۳) یكی از مهمترین علل افزایش قیمت نفت خود كمپانی های نفتی آمریكا هستند كه فقط به سود جزیی خود فكر می كنند و هیچ گونه حركتی برای كاهش سود و در نتیجه كاهش قیمت انجام نداده اند.
۴) به نظر نمی آید كه opec تحركی برای افزایش قیمت آن هم در شرایطی كه مردم آمریكا تحت فشار شرایط مصیب بارند، كند. زیرا غالب اعضای مسلمان اوپك جنبه های انسانی را در تجارت خود لحاظ می كنند و آن دسته هم كه این تفكر را ندارند از دوستان آمریكا محسوب می شوند كه طبیعتاً دست به چنین حركتی نخواهند زد.
۵) كشورهای صنعتی جهان و در رأس آنها آمریكا با افزایش محصولات صنعتی بخصوص آن دسته از صنایع را كه به صورت مونوپل در اختیار دارد، باعث افزایش قیمت نفت می شوند. جهانیان بویژه آمریكا باید این نكته را بداند كه قرن بیست و یكم سوختهای فصیلی پایان می یابد و از هم اكنون باید به فكر جایگزینی این انرژی آلوده كننده با انرژی های دیگری نظیر انرژی هسته ای باشیم. همانطور كه همه كشورهای جهان از سوختهای فسیلی استفاده می كنند این حق را دارند كه از سوخت و انرژی هسته ای برای حركت - گرمای خانه ها، حركت توربین های مولد برق، مصارف پزشكی چه برای درمان و چه برای تشخیص و... استفاده كنند.
دكتر محسن رازافشاء
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید