پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نکات کلیدی مسابقه پرورش اندام


نکات کلیدی مسابقه پرورش اندام
شرکت در مسابقه پرورش اندام و پیروزی در آن بزرگترین هدف هر بدنسازی است. پیروزی در مسابقه پرورش اندام مستلزم یکسری نکات کلیدی و پایه‌ای است که با توجه به شرایط تا حدودی قابل تغییر می‌باشد.
۱. شرایط ژنتیکی و فیزیکی
مطمئناً شخص شما بهتر از هر کسی از شرایط جسمانی خود مطلع است حقیقت را در مورد بدن خود فراموش نکنید نه رویاپردازی کنید و نه خود را دست پائین بگیرید. درک حقیقت به شما کمک می‌کند برنامه‌ریزی مناسبی برای رسیدن به هدف بکنید.
۲. برنامه‌ریزی
مطمئناً پایه محکم رسیدن به هر موفقیتی برنامه‌ریزی است. در برنامه‌ریزی مسابقه به نکات اقتصادی حتماً توجه فرمائید. بدیهی است انجام دادن برنامه و رعایت برنامه جزء لاینفک موفقیت است.
۳. انتخاب مربی
شخصی را به‌عنوان راهبر و لیدر برنامه‌های خود انتخاب کنید که دارای علم و تجربه بوه و قابلیت برخورد قاطع و مناسب با شما در شرایط سخت آماده‌سازی مسابقه را داشته باشید.
۴. شرایط شخصی
شرایط خانوادگی و کار، شرایط زندگی و کار خود را با برنامه‌هایتان هماهنگ کنید. مطمئناً شخصی که دوازده ۱۲ ساعت کار بدنی در طول روز انجام می‌دهد نباید امیدوار به کسب مقام باشد.
۵. شرایط اقتصادی
مطمئناً همه می‌دانیم که تغییر در شرایط جسمانی و نگه‌داشتن شرایط بدنی در بالاترین شرایط خود مستلزم صرف انرژی و استفاده از تغذیه مناسب این کار را دارد.
۶. شرایط زمانی
شما با توجه به راهنمائی‌های مربی‌تان باید به زمان توجه فراوان کنید. آماده‌سازی مسابقه امری است زمان‌بر و در صورتی‌که فاکتور زمان نادیده گرفته شود به‌ هیچ عنوان و حتی با صرف انرژی بیشتر و پول بیشتر هرگز قابل جبران نمی‌باشد.
۷. شرایط روحی و روانی
از لحاظ روحی خود را آماده مبارزه کنید: تحمل نهایت فشار برای رسیدن به حجم عضلانی و سپس رعایت رژیم‌های صخت و باقی ماندن بر سر تعهد خود اراده‌ای آهنین می‌طلبد و شما باید خود را برای این شرایط آماده کنید.
۸. مراقب حوادث باشید
در طی مدتی که مشغول آماده‌سازی مسابقه هستید مطمئناً حوادثی برای شما اتفاق می‌افتاد برای رسیدن به هدف باید هوشیارانه درصد ریسک اتفاقات را پائین آورد به‌عنوان مثال به‌جای استفاده از موتورسیکلت برای جابه‌جائی خود از اتومبیل استفاده کنید.
۹. افراط و تفریط نکنید.
برای رسیدن به هدف باید به سمت هدف حرکت کرد اما این‌کار نباید مانع شود از تمامی اعمال روزانه غافل شویم. مسلماً احتیاج داریم در طول زمان آماده‌سازی با خانواده، دوستان، اقوام و همکاران خود تعامل اجتماعی داشته باشیم به سینما برویم و خرید کنیم.
سهل و آسان گرفتن هدف نیز شما را از موفقیت دور خواهد کرد. برای رسیدن به موفقیت باید مبارزه کرد.
۱۰. دقیقاً طبق برنامه حرکت کنید
تغییر در برنامه غذائی، تمرینی و داروئی فقط و فقط توسط مربی انجام می‌شود. در لحظات بحرانی که خود را از موفقیت دور می‌بینید هرگز برنامه خود را تغییر ندهید. در صورتی‌که موارد فوق را رعایت کردیم اکنون نوبت آن رسیده است بدون آنکه تفکرات منفی در مورد مسابقه، نحوه داوری، میزان آمادگی سایر رقیبان و نفوذ افراد در رأی داوران به موفقیت و قهرمانی فکر کنیم. هم‌اکنون خود را بر بالای پله‌ای ببینید که بر روی آن شماره ۱ نوشته شده است.
تهیه و تنظیم: رضا تیموریان
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید