سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

فاکتور تعیین‌کننده میزان قدرت


فاکتور تعیین‌کننده میزان قدرت
بارها از دهان بدنسازها این نکته پرسیده می‌شود که قدرت عضلات تا چه حد است و آیا برای مثال می‌توان در عرض یک مدت کوتاه ۳۰ کیلو بر رکورد پرس سینه افزود؟بهتر است اینطور عنوان کنیم که قدرت عضله نامتناهی است و این تاندون‌ها (قانون بافت بر حکمی است که هر عضله را به استخوان متصل می‌کند) هستند که موقع وزنه زدن کم می‌آورند و تنها کاری که برای رفع این مشکل و قوی‌تر کردن آنها می‌توان انجام داد تمرین و آنهم برای درازمدت می‌باشد. به هیچ عنوان نمی‌توان یک‌دفعه تاندون‌ها را قوی ساخت و برای اینکار به زمان زیادی نیاز می‌باشد. تاندون‌ها هر چه قدر قوی‌تر باشند به تبع آنها عضلات هم قوی‌تر می‌شوند و در نتیجه قدرت تحمل وزنه‌ای سنگین‌تر را دارا می‌شوند. بنابراین این عضله است که از تاندون تبعیت می‌کند و نه برعکس برای فهم بهتر این موضوع دو مثال در ادامه آورده شده است:
۱ـ این قضیه مثل این می‌ماند که یک یا دو چرخ یک ماشین توی چاله و یا شن گیر کرده باشد در یک چنین شرایطی راننده هر چه قدر گاز بدهد و به موتور زور بیاورد ماشین بکس و باد و یا همان، درجا خواهد زد.
۲ـ یک وانت‌بار را در نظر بگیرید میزان باری که ماشین حمل می‌کند ربط چندانی به موتور ماشین ندارد و خسارتی که بر اثر افزایش بار به ماشین وارد خواهد شد از همه بیشتر شاسی و سیستم تعلیق ماشین را مورد تهدید قرار می‌دهد. این موضوع در خصوص عضلات نیز سنخیت دارد. یعنی مغز فرمان می‌دهد که بیشترین وزنه را بلند کن ولی تاندون‌ها به‌دلیل ضعیف بودن این توانائی را ندارند.و نکته دیگر اینکه عضلات در قسمت منفی تمام حرکات، قوی‌تر از قسمت مثبت حرکت می‌باشند. دلیل این موضوع هم به این خاطر است که در قسمت منفی حرکت تنها از عضله کار کشیده می‌شود در صورتی‌که در قسمت مثبت حرکت تاندون‌ها نیز درگیر هستند و به علت ضعیف‌تر بودن آنها نسبت به عضله قدرت تحمل وزنه کاهش می‌یابد.بنابراین برای اینکه بتوان به یک میزان وزنه‌ای مناسب تمرینی دست پیدا کرد می‌بایست وزنه‌ای را که قادر هستیم تنها در قسمت منفی حرکت آن را جابجا کنیم را جمع کرده و تقسیم بر عدد دو نمائیم و سپس نتیجه به‌دست آمده میزان وزنه‌ای نرمال جهت تمرین و رشد توأم عضلات و تاندون‌ها خواهد بود.
مثال: حرکت پرس سینه
۱ـ قسمت منفی حرکت ۱۲۰ کیلو
۲ـ قسمت مثبت حرکت ۱۰۰ کیلو
مقدار وزنه نرمال ۱۱۰=۲÷۲۲۰=۱۰۰+۱۲۰
سعدون حیدری
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید