سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

بازگشت به زیبایی


بازگشت به زیبایی
اگر دوست دارید چهره تان بهتر به نظر آمده و وزنتان را كم كنید و پوست جوانی داشته باشید باید با هدف های خوبی شروع كنید. اما رسیدن به سلامت و تناسب و مهمتر از آن ماندن در آن وضعیت، یك راه طولانی را می طلبد كه نیاز به یك تغییر اساسی در رفتارها و نگرش دارد. ضرورت صرف وقت و انرژی، رسیدن به دو هدف سلامت و تناسب را سخت و دشوار می كند.
پوست
وقتی برای زیبا شدن زمان و پول زیاد صرف می كنید تأثیر آن در واقع فقط زیبایی نیست بلكه تأثیر روانی داشته و بر اینكه راجع به خود چه احساسی دارید تأثیر می گذارد.
اما رمز داشتن پوست زیبا چیست؟
* برای جلوگیری از تأثیر اشعه های UVA و UVB هر روز از ضدآفتاب استفاده كنید.
چون این دو اشعه موجب پیری و شكستگی پوست شده و UVB حتی موجب سرطان می شود. از انواعی كه روی آن «طیف وسیع یا broad spectrum» نوشته شده است، استفاده كنید.
* از مرطوب كننده استفاده كنید
از هر دو نوع كرم روز و شب با اسید آلفاهیدروكسی استفاده كنید كه شكل گیری كولاژن را تسریع می كنند و كولاژن نیز پوست را پر كرده و سطح آن را نرم می كند. از انواع با فرمول AHA ۱۰ درصد شروع كرده و كم كم آن را به ۳۰درصد برسانید.
* آسیب ها و چروك های حاصل از نور خورشید را كاهش دهید
انواع ملایم كرم های رنوا (Renova) و (Retin-A) در دو نوع وجود دارند: ۰‎/۰۲ را راحت تر می توان تحمل كرد اما ۰‎/۰۵ درصد آن لكه های قهوه ای رنگ را از بین می برد همچنین باعث از بین رفتن چروك ها نیز می شود. یا كینراس (kinerase) را امتحان كنید كه گیاهی بوده و انواع خالص و همراه با Renova یا Retin-A آن موجود است.
* نقاط سیاه موجود در پوست را سفید كنید
فرمول های مختلف كرم های سفیدكننده وجود دارد كه بهتر است با مشورت متخصص پوست استفاده شود.
* از ضدآفتابی استفاده كنید كه مناسب پوست شما باشد و همه وقت از آن استفاده كنید. همه ما به طور متوسط هفت ساعت در هفته از منزل بیرون هستیم، تقریباً ۱۸ ساعت در هفته پوست در معرض نور خورشید است. بیشتر این نور و اشعه خورشید زمانی به پوست ما می رسد كه فكر آن را نمی كنیم. مثل زمانی كه در پاركینگ قدم می زنیم و یا كنار پنجره در داخل خانه نشسته ایم و...
* از پاك كننده های حاوی الكل یا آستون استفاده نكنید چون هر دوی این ها سخت و خشن هستند.
* اطراف چشم را مرطوب كنید. پوست اطراف چشم نازك بوده و آب را سریعتر از دست می دهد.
* پوستتان را مرطوب نگاه دارید. آیا اغلب اوقات در محیطی با تهویه مطبوع گرمای مركزی یا خشك هستید؟ برای مبارزه با عوامل نامطلوب محیطی از یك پاك كننده ملایم استفاده كرده و آن را با نوك انگشتان یا یك پد پاك كننده به پوست بمالید.
* اول با دستمال های تمیزكننده معمولی شروع نكنید. چون برای شروع زبر و خشن هستند و اگر به پاك كننده نیز آغشته شده باشند برای پوست خشن ترند.
* پوست را تازه كنید و برای این كار از لیف استفاده نكنید چون پوست را آزار می دهد در عوض از یك شاداب كننده پوست شیمیایی مانند اسیدگلیكولیك استفاده كنید كه پوست را لطیف كرده و روزنه های آن را باز می كند و از چروك و رنگدانه های ناصاف جلوگیری می كند.
* مصرف قهوه را كم كنید. نوشیدن بیش از یك فنجان در صبح باعث بروز جوش و خشكی پوست می شود.
* از آسیب های ناشی از نور خورشید گریزی نیست و باید از این حیث مراقب پوست بود و از ضدآفتاب استفاده كرد.
*مهمترین درمان غیرجراحی برای زیبایی صورت، مراقبت مناسب و درست از پوست است.
*استفاده از یك ضدآفتاب (SPF۴۵ یا بیشتر) مبنای مراقبت از پوست است. اگر از كرم های Retin-A، اسیدگلیكولیك یا سفیدكننده پوست استفاده می كنید حتماً باید از ضدآفتاب نیز استفاده كنید. چون این محصولات، پوست را در مقابل نور خورشید حساس تر می كنند.
*جدای از جراحی های زیبایی كه روی صورت انجام می دهیم، برخی را با محصولات ضدپیری پوست مانند ضدآفتاب ها درمان می كنیم.
آیا پوست شما خشك است؟
دو نتیجه می توان از توصیه های پزشكان گرفت: ۱- پوست را باید مرطوب نگاه داشت و ۲- پوست را باید از نور خورشید محافظت كرد.
درست است كه مرطوب كردن پوست باعث نرمی و لطافت پوست می شود، اما اگر پوست شما باز هم خشك و بی آب باشد این كرم نیز نمی تواند مؤثر باشد. مارك های بسیار خوب كرم ها همیشه همراه عكسی از آب است به این علت كه پوست آبدار، صاف و نرم است. پزشكان در روز خوردن هشت لیوان آب را توصیه می كنند كه این مقدار نیز حداقل مصرف می باشد (آبمیوه، سوپ و دیگر غذاهای آبدار نیز در این زمره محسوب می شوند.) اما توجه داشته باشید: اگر قهوه می نوشید باید میزان آب مصرفی تان را افزایش دهید چرا كه قهوه مُدِر است. پس تا جایی كه می توانید از آب استفاده كنید چرا كه زیبایی پوستتان به آن بستگی دارد. در آینه نگاه كنید آیا پوست شما خشك و تشنه است؟
لیلا كاظمی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید