پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تأثیر دوستان در زندگی نوجوان


تأثیر دوستان در زندگی نوجوان
اگر چه دوست در سراسر زندگی انسان نقش مهمی دارد، اما در دوران نوجوانی این نقش پررنگ تر می شود. زیرا نوجوان دوست دارد در اوقات فراغت مدت بیشتری را دور از خانواده بگذراند. در ضمن نیاز نوجوان به حمایت اجتماعی در این سن بیشتر است. زیرا به دلیل تغییرات جسمی و عاطفی، نوجوان احساس ناامنی می كند و حمایت دوستان برای او مهم است.
تفاوت دوستی های نوجوانان دختر و پسر
دوستی های دختران نوجوان از برخی جهات با دوستی های پسران جوان تفاوت دارد. دختران نوجوان دوستان را افراد قابل اعتمادی می دانند كه می توانند با آنان درد دل كنند، نگرانی، اضطراب و اسرار زندگی خود را بگویند. از مد لباس، نحوه آرایش موی سر، مهمانی و... صحبت كنند. در حالیكه پسران دوستان را همدم خوبی می دانند كه با هم فوتبال بازی می كنند، جوك تعریف می كنند و موسیقی گوش می كنند. پسرها كمتر با هم صمیمی می شوند. با هم فوتبال، تنیس بازی می كنند و سرگرمی مشترك دارند. در میان دختران نوجوان كه با هم صمیمی هستند، رقابت و حسادت بیش از پسران دیده می شود. دختران نسبت به از دست دادن دوستان صمیمی آسیب پذیرند و از این امر ناراحت می شوند.
ترس از والدین
دوستی نوجوانان برای والدین نگران كننده است، زیرا می ترسند كه فرزندان تحت تأثیر رفتارهای بد دوستان قرار گیرند. زیرا گاهی دوستان باعث می شوند نوجوان با مشكلات زیادی روبرو شود. ولی دوستان برای نوجوانان از اهمیت خاصی برخوردارند و آنان را در یادگیری مهارت های اجتماعی و ارتباطی كمك می كنند. والدین باید نظارت غیرمستقیم بر دوستان نوجوان داشته باشند.با ترتیب دادن مهمانی، تولد یا دیدارهای دوستانه با خانواده دوستان نوجوان می تواند شناخت بیشتری از دوستان فرزند خود به دست دهد. بدین ترتیب او را با دوستی با جوانان خوب تشویق می كنید.برخی نوجوانان دوست ندارند یا نمی توانند به راحتی دوست پیدا كنند. برخی سریع دوست پیدا می كنند و سریع آن را از دست می دهند. این امر باعث نگرانی والدین نوجوان می شود. والدین می توانند نوجوان را تشویق كنند كه سرگرمی داشته باشد و با افراد جدیدی روبرو شود. برای مثال كلاس زبان، موسیقی و... برود یا با گروه هایی كه به افراد نیازمند كمك می كنند فعالیت كند.گاهی انجام فعالیت خارج از مدرسه برای نوجوانان از دوست پیدا كردن آسان تر است. گاهی برخی نوجوانان به كمی كمك نیاز دارند تا مهارت های اجتماعی را بیاموزند. پیوستن به گروه های جوانانی كه فعالیت های اجتماعی مثبت دارند، به جوانان كمك زیاد می كند. والدین با شناخت این گروه ها می توانند فرزندان را به پیوستن به آن تشویق كنند.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید