پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


بررسی‌ تأثیر نقش‌ روابط عمومی‌ درتصمیم‌گیری‌های‌ مدیران‌ صنعت‌ برق‌


بررسی‌ تأثیر نقش‌ روابط عمومی‌ در تصمیم‌گیری‌های ‌مدیران‌ صنعت‌برق‌ عنوان‌ پایان‌نامه‌ دوره‌ كارشناسی‌ ارشدرشته‌ مدیریت‌ توسعه‌ منابع‌ انسانی‌ است‌.این‌ پایان‌نامه‌ از سوی‌ فرامرز طارمیان‌ معاون‌ اداری‌ و مالی‌شركت‌ مدیریت‌ تولید برق‌ قم‌ به‌ رشته‌ تحریر درآمده‌ است‌. وی‌ پیش‌از این‌ به‌ عنوان‌ مدیر روابط عمومی‌ شركت‌ مدیریت‌ تولید برق‌شهیدرجایی‌ كار كرده‌ و دارای‌ سوابق‌ و تجربیات‌ چندساله‌ در حرفه‌روابطعمومی‌ است‌.استاد راهنمای‌ پژوهش‌ مذكور دكتر محمدرضا رسولی‌ واستادان‌ مشاور تحقیق‌، عباس‌ خالدنژاد و اكبر نعمت‌الهی‌ هستند واین‌ پایان‌نامه‌ به‌ منظور دریافت‌ درجه‌ كارشناسی‌ ارشد از مؤسسه‌تحقیقات‌ و آموزش‌ مدیریت‌ وابسته‌ به‌ وزارت‌ نیرو در بین‌ شركتهای‌برق‌ منطقه‌ای‌، توزیع‌ نیرو مدیریت‌ تولید برق‌ (در سال‌ ۱۳۸۳) انجام‌شده‌ است‌.این‌ پژوهش‌ در پنج‌ فصل‌ با عنوانهای‌ كلیات‌ تحقیق‌، مبانی‌نظری‌ تحقیق‌، روش‌ تحقیق‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ آماری‌ تحقیق‌ دربخشهای‌ یافته‌های‌ توصیفی‌، یافته‌های‌ استنباطی‌، پیشنهادهای‌پژوهشی‌ و پیشنهاد برای‌ تحقیقات‌ آتی‌ و در پایان‌ نتیجه‌گیری‌ وپیشنهادها با استفاده‌ از ۵۴ منبع‌ فارسی‌ و انگلیسی‌ تهیه‌ و تدوین‌شده‌ است‌.هدف‌ اصلی‌ تحقیق‌، شناسایی‌ نقش‌ روابطعمومی‌ درتصمیم‌گیری‌های‌ مدیران‌ صنعت‌ برق‌ و تحلیل‌ عوامل‌ مؤثر براستقرار روابطعمومی‌ از نظر نقش‌ و جایگاه‌ در موقعیت‌ واقعی‌سازمانی‌ است‌ تا با ارایه‌ پیشنهادهای‌ لازم‌ در تبیین‌ نقش‌ راهبردی‌روابطعمومی‌ در صنعت‌ برق‌ قدمهایی‌ برداشته‌ شود.
با توجه‌ به‌ چارچوب‌ نظری‌ تحقیق‌ و اهداف‌ موردنظر، پژوهش‌حاضر درصدد یافتن‌ پاسخ‌ به‌ این‌ دو پرسش‌ اصلی‌ بود كه‌ آیاروابطعمومی‌ها در تصمیم‌گیری‌های‌ مدیران‌ صنعت‌ برق‌ نقش‌دارند؟ این‌ نقش‌ به‌ چه‌ میزانی‌ است‌؟ عوامل‌ موثر بر نقش‌روابطعمومی‌ها در تصمیم‌گیری‌های‌ مدیران‌ كدام‌ است‌؟ به‌ همین‌منظور هشت‌ فرضیه‌ به‌ شرح‌ زیر مطرح‌ شد:
فرضیه‌ اول‌: بین‌ دیدگاههای‌ مدیران‌ روابطعمومی‌ و مدیران‌ صنعت‌برق‌ در مورد نقش‌ روابط عمومی‌ در تصمیم‌گیری‌های‌ مدیران‌صنعت‌ برق‌ رابطه‌ معنی‌داری‌ وجود ندارد.
فرضیه‌ دوم‌: بین‌ میزان‌ آگاهی‌ مدیران‌ صنعت‌ برق‌ از مقوله‌ روابطعمومی‌ و استفاده‌ از روابطعمومی‌ در تصمیم‌گیری‌های‌ مدیران‌صنعت‌ برق‌ رابطه‌ معنی‌داری‌ وجود دارد.
فرضیه‌ سوم‌: بین‌ میزان‌ امكانات‌ روابط عمومی‌ و توجه‌ به‌پیشنهادهای‌ روابطعمومی‌ها در تصمیم‌گیری‌های‌ مدیران‌ صنعت‌برق‌ رابطه‌ معنی‌داری‌ وجود دارد.
فرضیه‌ چهارم‌: نوع‌ جایگاه‌ سازمانی‌ روابطعمومی‌ها درتصمیم‌گیری‌های‌ مدیران‌ صنعت‌ برق‌ مؤثر است‌.
فرضیه‌ پنجم‌: بین‌ میزان‌ تحصیلات‌ مدیران‌ روابطعمومی‌ و میزان‌استفاده‌ از پیشنهادهای‌ روابطعمومی‌ در تصمیم‌گیری‌های‌ سازمانی‌رابطه‌ معنی‌داری‌ وجود دارد.
فرضیه‌ ششم‌: بین‌ میزان‌ بهره‌مندی‌ روابطعمومی‌های‌ صنعت‌ برق‌از اینترنت‌ و میزان‌ استفاده‌ از پیشنهادهای‌ روابطعمومی‌ درتصمیم‌گیری‌های‌ مدیران‌ صنعت‌ برق‌ رابطه‌ معنی‌داری‌ وجود دارد.
فرضیه‌ هفتم‌: بین‌ سابقه‌ مدیریتی‌ مدیران‌ صنعت‌ برق‌ و میزان‌استفاده‌ از پیشنهادهای‌ روابطعمومی‌ در تصمیمات‌ سازمانی‌ رابطه‌معنی‌داری‌ وجود دارد.
فرضیه‌ هشتم‌: بین‌ موافقت‌ با حضور مدیران‌ روابطعمومی‌ درجلسات‌ مهم‌ سازمان‌ و استفاده‌ از پیشنهادهای‌ روابطعمومی‌ درتصمیمات‌ سازمانی‌ رابطه‌ معنی‌داری‌ وجود دارد.تحقیق‌ حاضر جزو تحقیقات‌ كاربردی‌ و ازنظر روش‌ جمع‌آوری‌داده‌ها جزو تحقیقات‌ توصیفی‌ و از نوع‌ پیمایشی‌ است‌.جامعه‌ آماری‌ این‌ تحقیق‌ متكی‌ به‌ جمع‌ آوری‌ داده‌ها ازمدیران‌ عامل‌ و مدیران‌ روابطعمومی‌ شركتهای‌ برق‌ منطقه‌ای‌،مدیریت‌ تولید و توزیع‌ نیروی‌ برق‌ سراسر كشور بوده‌ كه‌ نمونه‌گیری‌در آن‌ انجام‌ شده‌ است‌.به‌ منظور گردآوری‌ داده‌ها، دو مورد پرسشنامه‌ تحت‌ عنوان‌پرسشنامه‌ الف‌ (ویژه‌ مدیران‌ عامل‌) و پرسشنامه‌ ب‌ (ویژه‌ مدیران‌روابط عمومی‌) به‌ ترتیب‌ هر كدام‌ با ۲۲ و ۲۵ سوال‌ طراحی‌ و انجام‌شد.برای‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ اطلاعات‌ ابتدا داده‌های‌ پژوهش‌ ازپرسشنامه‌ها استخراج‌ شد و سپس‌ با استفاده‌ از كامپیوتر از طریق‌نرم‌افزار آماری‌ SPSS، در بخش‌ روشهای‌ توصیفی‌ و استنباطی‌مورد تجزیه‌ و تحلیل‌ قرار گرفت‌.
نتایج‌ آزمون‌ آماری‌ حاكی‌ از آن‌ است‌ كه‌ در این‌ پژوهش‌شواهدی‌ بر رد تعداد ۵ فرضیه‌ وجود نداشت‌ و تعداد ۳ فرضیه‌ رد شده‌است‌ كه‌ نتایج‌ آن‌ به‌ شرح‌ زیر است‌.
-۱ مدیران‌ صنعت‌ برق‌ و مدیران‌ روابطعمومی‌ در مورد نقش‌روابطعمومی‌ در تصمیم‌گیری‌ها شبیه‌ یكدیگر فكر می‌كنند.
-۲ میزان‌ آگاهی‌ مدیران‌ صنعت‌ برق‌ از روابطعمومی‌ تأثیری‌ درپذیرش‌ پیشنهادهای‌ روابطعمومی‌ در تصمیم‌گیری‌ها ندارد.احتمالا میزان‌ آگاهی‌ اظهار شده‌ از سوی‌ مدیران‌ برداشت‌ ناصحیح‌از روابطعمومی‌ است‌.
-۳ روابطعمومیهایی‌ كه‌ از امكانات‌ بیشتری‌ برخوردار بوده‌اند،بیشترین‌ تأثیر را در تصمیمات‌ سازمانی‌ داشته‌اند.
-۴ جایگاه‌ سازمانی‌ روابطعمومی‌ها در نحوه‌ تصمیم‌گیری‌ و آثارپیشنهادهای‌ روابطعمومی‌ در تصمیمات‌ مدیران‌ صنعت‌برق‌ اثرگذاراست‌.
-۵ میزان‌ تحصیلات‌ مدیران‌ روابطعمومی‌ در تصمیم‌گیری‌های‌مدیران‌ صنعت‌ برق‌ تأثیرگذار نبوده‌ است‌.
این‌ موضوع‌ دو دلیل‌ می‌تواند داشته‌ باشد:
الف‌) تركیب‌ تحصیلی‌ در جامعه‌ مدیران‌ روابطعمومی‌ از تجانس‌بالایی‌ برخوردار است‌، به‌ طوری‌ كه‌ اكثر مدیران‌ دارای‌ تحصیلات‌عالی‌ هستند.
ب‌) تحصیلات‌ به‌ خودی‌ خود عاملی‌ برای‌ مجاب‌ كردن‌ مدیران‌ ارشدصنعت‌ برق‌ برای‌ استفاده‌ از پیشنهادهای‌ روابطعمومی‌ها درتصمیم‌گیری‌ها نیست‌.
-۶ بهره‌مندی‌ روابطعمومی‌ها از اینترنت‌ در میزان‌ استفاده‌ ازپیشنهادهای‌ روابطعمومی‌ در تصمیم‌گیری‌های‌ مدیران‌ تأثیرگذارنبوده‌ است‌.
این‌ موضوع‌ دو دلیل‌ می‌تواند داشته‌ باشد:
الف‌) امكان‌ استفاده‌ از اینترنت‌ در سازمانها برای‌ روابطعمومی‌ها به‌میزان‌ كمی‌ مهیا شده‌ است‌.
ب‌) مدیران‌ روابطعمومی‌ برای‌ استفاده‌ از این‌ فن‌آوری‌ نیاز به‌آموزش‌های‌ ویژه‌ در این‌ زمینه‌ دارند.
-۷ سابقه‌ مدیریتی‌ مدیران‌ در استفاده‌ از پیشنهادهای‌ روابطعمومی‌در تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار بوده‌ است‌.
-۸ حضور مدیران‌ روابطعمومی‌ در جلسات‌ مهم‌ سازمان‌ در استفاده‌از پیشنهادهای‌ روابطعمومی‌ در تصمیمات‌ سازمانی‌ مؤثر بوه‌ است‌.
در قسمت‌ پایانی‌ این‌ پژوهش‌ پیشنهادهایی‌ به‌ شرح‌ زیر ارایه‌شده‌ است‌: ۱) تشكیل‌ سمینارها و كارگاههای‌ آموزشی‌ با شركت‌استادان‌، دست‌اندركاران‌ و افراد متخصص‌ و خبره‌ علم‌ و ارتباطات‌ وروابط عمومی‌ به‌ منظور افزایش‌ شناخت‌ بیشتر مدیران‌ از مقوله‌روابط عمومی‌.
۲) گنجاندن‌ دروس‌ روابط عمومی‌ مانند (روابطعمومی‌ مدرن‌،روابطعمومی‌ الكترونیك‌، مدیریت‌ و روابطعمومی‌ و...) در دورس‌دوره‌ كارشناسی‌ ارشد مدیریت‌ در مؤسسه‌ تحقیقات‌ و آموزش‌مدیریت‌ وزارت‌ نیرو برای‌ آشنایی‌ بیشتر مدیران‌ ارشد صنعت‌ برق‌ بامقوله‌ روابطعمومی‌.
۳) استفاده‌ از سخنرانی‌ استادان‌ علوم‌ ارتباطات‌ و روابطعمومی‌ درنشست‌های‌ سالانه‌ مدیران‌ عامل‌ شركتهای‌ صنعت‌ برق‌ برای‌افزایش‌ آشنایی‌ آنها از حرفه‌ روابطعمومی‌ .
۴) تجهیز امكانات‌ رایانه‌ای‌، سمعی‌ و بصری‌ و ارتباطی‌نوین‌(اینترنت‌ و...) و تأمین‌ اعتبارات‌ لازم‌ و استفاده‌ از خدمات‌مشاوره‌ای‌ استادان‌ علوم‌ ارتباطات‌ در روابطعمومی‌ها با ملحوظكردن‌ برون‌سپاری‌ بخشی‌ از كارها.
۵) ارتقای‌ سطح‌ تشكیلاتی‌ روابطعمومی‌ها به‌ مشاور مدیریت‌ عامل‌و ضرورت‌ انجام‌ وظیفه‌ مدیر روابطعمومی‌ زیرنظر مستقیم‌ بالاترین‌مقام‌ سازمان‌.
۶) اقدام‌ به‌ استراتژیكی‌ كردن‌ نقش‌ روابطعمومی‌ها در سازمان‌ واهمیت‌ دادن‌ به‌ نقش‌ این‌ بخش‌ در ساختار كلی‌ شركت‌.
۷) استفاده‌ از خدمات‌ مشاوره‌ای‌ روابطعمومی‌ در تصمیم‌گیریها،توجه‌ به‌ مطالعات‌ و تحقیقات‌ روابطعمومی‌ قبل‌ از تصمیم‌گیری‌بویژه‌ در حوزه‌ انسانی‌ و احتماعی‌ و توجه‌ به‌ نقش‌ افكارعمومی‌ درتصمیم‌گیری‌ها و خطمشی‌گذاریها.
۸) تدوین‌ ضوابط انتخاب‌ مدیران‌ روابطعمومی‌ از سوی‌ دفترروابطعمومی‌ و امور بین‌الملل‌ شركت‌ توانیر به‌ عنوان‌ شركت‌مادرتخصصی‌ صنعت‌ برق‌ و ابلاغ‌ آن‌ به‌ مدیران‌ عامل‌ شركتها برای‌اجرا (بدین‌ شرح‌ كه‌ علاوه‌ بر شرایط عمومی‌، مدیران‌ روابطعمومی‌از حداقل‌ تخصصی‌ كارشناسی‌ روابطعمومی‌ برخوردار باشند) و توجه‌به‌ اصل‌ شایسته‌سالاری‌ در انتخاب‌ مدیران‌ روابطعمومی‌.
۹) تدوین‌ شرح‌ وظایف‌ و ارایه‌ نمودار تشكیلاتی‌ مناسب‌روابطعمومی‌ با توجه‌ به‌ وضعیت‌ و وظایف‌ شركتهای‌ تحت‌ پوشش‌صنعت‌ برق‌ به‌ وسیله‌ روابطعمومی‌ شركت‌ توانیر.
۱۰) جذب‌ و افزایش‌ كارشناسان‌ ارتباطات‌ و روابطعمومی‌ در دفاترروابطعمومی‌ شركتها .
۱۱) نگرش‌ به‌ روابطعمومی‌ به‌ عنوان‌ یك‌ تخصص‌ و برگزاری‌دوره‌های‌ آموزشی‌ كوتاه‌مدت‌ و بلندمدت‌ برای‌ مدیران‌ روابطعمومی‌ .
۱۲) برگزاری‌ دوره‌های‌ آموزشی‌ (ICDL)برای‌ مدیران‌روابطعمومی‌ به‌ منظور بهره‌گیری‌ از فن‌آوریهای‌ نوین‌ ارتباطی‌ واطلاعاتی‌.
۱۳) راه‌اندازی‌ سایت‌ خبری‌ سازمان‌ به‌ منظور اطلاع‌رسانی‌ واطلاع‌یابی‌ به‌ وسیله‌ فن‌آوریهای‌ نوین‌ ارتباطی‌.
۱۴) توجه‌ جدی‌ به‌ مقوله‌های‌ مطالعات‌ اجتماعی‌ و سنجش‌افكارعمومی‌ و تأكید بر نقش‌ اطلاع‌یابی‌ و اطلاع‌رسانی‌ به‌ عنوان‌مهمترین‌ وظایف‌ روابطعمومی‌ و پرهیز از فعالیتهای‌ سنتی‌.
۱۵) عضویت‌ مدیران‌ روابطعمومی‌ در شورای‌ معاونان‌ و حضور آنهادر جلسات‌ هیئت‌ مدیره‌ به‌ منظور ارایه‌ خدمات‌ مشاوره‌ای‌ برای‌تصمیم‌گیری‌ و آگاهی‌ از جریان‌ تصمیم‌گیری‌های‌ سازمان‌ .
۱۶) استفاده‌ از الگوهای‌ روابطعمومی‌ دوسویه‌ هم‌سنگ‌ درروابطعمومی‌ها به‌ منظور جلب‌ مشاركت‌ عمومی‌ درتصمیم‌سازی‌های‌ سازمان‌.
۱۷) استقرار نظام‌ پیشنهادها در سازمان‌ و واگذاری‌ نقش‌ مناسب‌روابطعمومی‌ها در این‌ نظام‌.
۱۸) راه‌اندازی‌ و تشكیل‌ كمیته‌ بحران‌ در شركتها و عضویت‌ مدیران‌روابطعمومی‌ در این‌ كمیته‌ به‌ منظور سامان‌بخشی‌ فعالیتهای‌ارتباطی‌ در مواقع‌ بحران‌.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو


همچنین مشاهده کنید