پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


دورخیز پرو برای تنوع بخشی به غذاهای دریایی


دورخیز پرو برای تنوع بخشی به غذاهای دریایی
دریای پرو با داشتن توده های بزرگ زیستی گونه هایی نظیر آنچووی ، قباد ، هورس ماكرل ، اسكویید و غیره یكی از دریاهای غنی جهان است . توسعه ی صنعت شیلات در این كشور از اوایل دهه ی ۱۹۵۰ با ایجاد واحدهای كنسروسازی تون ماهیان شروع شد . در دهه ی ۱۹۶۰ این صنعت به سمت تولید پودر ماهی و در دهه ی ۱۹۸۰ به سوی توسعه ی تاسیسات برودتی گرایش پیدا كرد .پرو دارای گونه های مختلف تجاری نیست و نیازمند سرمایه گذاری و حركت به سمت تولید فرآورده های متنوع با ارزش افزوده از گونه های فراوان موجود نظیر آنچووی ، قباد ، اسكویید ، خرچنگ ، سی باس و غیره است . در بسیاری از واحدهای فرآوری نظام حصپ (HACCP) اجرا شده و این واحدها برای صدور محصول خود به آمریكا و اتحادیه ی اروپایی مجوز لازم را دریافت كرده اند . این گزارش به گونه های عمده و مهمی كه در پرو مورد توجه صنعت شیلات واقع شده و از آن ها محصولات متنوع و با ارزش افزوده تولید می شود می پردازد .
اسكویید غول پیكر(Giant Squid)
در ابتدا پرو فقط فیله ی اسكویید غول پیكر را صادر می كرد . به واسطه ی اندازه ی بسیار بزرگ اسكویید غول پیكر ، تقاضای بازار و نیز پیش گیری از بد طعم شدن ( ترشیدگی) گوشت این آبزی ، روی آوردن به تولید محصولات متنوع با ارزش افزوده ضرورتی مهم به شمار می آید.اكنون فیله ی اسكویید با توجه به سفارش بازار به شكل های مختلف قطعه بندی می شود . در سال های اخیر صادرات فیله ی اسكویید نیمه پخته به بازارهای شرق آسیا افزایش داشته است.حلقه های گوشتی منجمد ، استیك منجمد ، گوشت چرخ شده ی منجمد و سوریمی منجمد از دیگر محصولات اسكویید غول پیكر است . برای تولید برگر ، ناگت و حلقه های سوخاری اسكویید و نیز قطعه های فشرده شده ی اسكویید تلاش هایی انجام شده است . از قطعه های بدن اسكویید غول پیكر كه می تواند جایگزین قطعه های هشت پا باشد در تولید كنسرو استفاده می شود . از شاخك های اسكویید نیز كنسرو تولید می شود . این كنسروها به خارج صادر می شوند.
هورس ماكرل
این ماهی سطح زی با نام علمیS comber japonicus ماده ی خام بسیار مهمی برای تواید منسرو و نیز محصولات منجمد است . كنسروسازی ها انواع كنسرو را از این ماهی تولید می كنند . قطعه های مارل در سس گوجه فرنگی یا آب نمك یا روغن ، فیله ی ماكرل در روغن زیتون یا روغن آفتاب گردان در قوطی های فلزی یا شیشه یی نمونه هایی از این محصولات است . ماهی پاك شده ی شكم خالی و بدون سر و نیز انواع فیله ( فیله ی پروانه یی ، فیله ی بدون پوست ) به صورت منجمد برای تولید كنسرو صادر می شوند .
میگو
اگر چه تولید میگوی وانامی به سطح تولید سایر كشورها نمی رسد ولی یكی از مهم ترین گونه های پرورشی پرو بوده و تولید آن پس از سپری شدن بیماری لكه ی سفید در آمریكای لاتین در حال افزایش است . تلاش های زیادی برای افزایش سطح كشت این آبزی در حال انجام است و ۵۰۰۰ هكتار زمین برای ایجاد مزارع جدید در نظر گرفته شده است . محصولات جدید تولیدی از میگو عبارتند از : میگوی كبابی(سیخ گذاری شده) ، میگوی بدون پوست و رگ گیری شده ی منجمد (IQF) با سبزیجات و دیگر غذاهای دریایی(نظیر قطعه های اسكویید) و میگوی بدون پوست و نیم پز شده برای بازار اروپا.
اسكالوپ
تولید و صادرات اسكالوپ (Argopecten purpuratus) نخستین بار توسط بخش آبزی پروری پرو انجام شد . محصولات صادراتی شامل گوشت بدون پوسته ( فاقد تخمدان، منجمد IQF ) برای بازار آمریكای شمالی است.محموله هایی نیز شامل گوشت بدون پوسته برای بازار اروپا تولید می شود . خمیر آماده ی مصرف اسكالوپ محصول دیگری است كه به تازگی تولید شده است .
غذاهای دریایی مخلوط
این محصول جدید شامل قطعه هایی از اسكویید ، میگو ، مارماهی و غیره است .
آنچووی
در پرو تولید كنسرو اسكویید اهمیت فراوانی داشته و رو به گسترش است . آنچووی در سس گوجه فرنگی و یا روغن نباتی درظرف های مختلف بسته بندی می شود .فیله ی نمك سود آنچووی در بسته های مختلف بسته بندی و برای تولید كنسرو صادر می شود . آنچووی نمك سود شده هم چنین در بسته های خرده فروشی به بازار اروپا و برزیل صادر می شود .موسسه ی امور فنی شیلات پرو كه در نزدیكی شهر لیما پایتخت این كشور قرار دارد كارهای تحقیقاتی زیادی را برای تنوع بخشی به محصولات آنچووی انجام داده است . تولید سوسیس ماهی از سوریمی ، تولید محصولات مختلف از گوشت چرخ شده ، ایجاد تنوع در كنسرو ماهی و فرآورده های پخته شده و خشك شده ی آنچووی كه بازار خوبی در آسیا دارند از فعالیت های این موسسه بوده است .
تون
در پرو كنسرو تون ماهیان در روغن نباتی / روغن زیتون همراه یا بدون فلفل تولید و صادر می شود . گوشت ماهی تون در كنسرو به صورت یك تكه ، لقمه یی یا خرده گوشت است .برای بازار اسپانیا گوشت تون در یسته های چهار گوش بسته بندی می شود .
قزل آلای رنگین كمان
قزل آلای رنگین كمان (Onchorinchus mykiss) به طور سنتی در پرو پرورش داده می شود . این ماهی به صورت تازه و منجمد و به شكل های كامل ، شكم خالی و بدون آبشش ، فیله ی پروانه یی ، فیله ی با پوست / بدون پوست ، دودی سرد ، دودی گرم به بازارهای مختلف صادر می شود .
تیلاپیا
تیلاپیا (Oreochromus niloticus) یك آبزی خوش آتیه و بسیار مهم در آبزی پروری پرو است .در سال های اخیر با سرمایه گذاری خارجی امكان صادرات فیله ی تازه ی تیلاپیا به بازار اروپا مهیا شده است . ماهی كامل در بازار داخلی مصرف می شود .
خرچنگ (King Crab)
خرچنگ King Crab یكی از گونه های كم تر استفاده شده در پرو است كه هخیرا صادرات آن به صورت تازه یا منجمد ، و به شكل های كامل ، قطعه بندی شده و غیره انجام شده است .
دورنمای آینده
پرو در تلاش برای تنوع بخشی به غذاهای دریایی و تولید محصولات با ارزش افزوده است . پروژه های تولید كنسرو تون / ماكرل در كیسه های قابل سترون شدن (pouch) ، بسته بندی گوشت تون ماهیان در خلا ، تولید غذاهای آماده ی مصرف و با ارزش افزوده در حال انجام هستند .انتظار می رود در آینده یی نزدیك محصولات شكل دهی ( قالب گیری) شده و آماده ی مصرف از آبزیان ، رویكرد بعدی پرو برای دست یابی به بازارهای داخلی و خارجی باشد .
غلامرضا شویك لو/كارشناس فرآوری و كنترل كیفیت مواد غذایی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شیلات ایران


همچنین مشاهده کنید