سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ازدواج، بارداری و شیردهی در صرع


ازدواج، بارداری و شیردهی در صرع
در گذشته مبتلایان به صرع از بسیاری حقوق اجتماعی از جمله ازدواج مردن محروم بودند. اما با گذشت زمان و شناخت هر چه بیشتر بیماری، نگرش جامعه نسبت به بیماری صرع تغییر یافت و در نهایت ازدواج و تشكیل خانواده در این افراد، امری عادی شد. اغلب افراد مصروع می توانند ازدواج كنند و فرزندان سالمی داشته باشند و از زندگی فعال و پر ثمری لذت ببرند.با مصرف منظم دارو و خودداری از اشتغال در بعضی كارها، بدون آنكه برای سلامتی شما مشكلی پیش آید، می توانید تمام ایام را به كار ادامه دهید و از خانواده خود مراقبت كنید. اگر قصد ازدواج دارید و مدتی طولانی است كه دچار صرع هستید و صرع شما خوب كنترل نشده است، با پزشك خود و در صورت امكان با دیگر پزشكان معتمد انجمن صرع مشورت نموده و علت كنترل نشدن حملات صرعی را بیابید. معمولا درمان نادرست یا مصرف نامرتب داروها عامل ادامه حملات صرع است. پس از اطمینان از كنترل بیماری اقدام به ازدواج نمائید.پیش از آنكه تصمیم نهایی را در مورد ازدواج بگیرید، بهتر است مشكل صرع خود را با شخص مورد نظر در میان بگذارید. اگر چه هستند افرادی كه مبتلا به صرع بوده و آن را مخفی می كنند. شما نه تنها آن را مخفی نكنید، بلكه صادقانه مشكل خود را با طرف مقابل در میان بگذارید و او را با مشاوره با پزشك معالج خویش، قانع كنید كه با كنترل صرع می توان یك زندگی سالم داشت.توجه داشته باشید كه مواردی دیده شده است كه همسری به بهانه بی اطلاعی از بیماری صرع قبلی همسر خود تقاضای طلاق كرده است.بهتر است جهت جلوگیری از چنین شرایطی، قبل از ازدواج با مددكاران و مشاوران انجمن صرع مشورت نمائید.
صرع و حاملگی
با توجه به این كه ۵۰% بیماران مصروع را خانمهای در سنین باروری تشكیل می دهند، با این حال هنوز به طور دقیق تاثیر صرع، حملات تشنجی و داروهای ضد صرع بر حاملگی شناخته نشده است.اكثر خانمهای مبتلا به صرع دوران بارداری طبیعی را طی كرده و زایمان بی خطری خواهند داشت.در بیش از نیمی از مبتلایان به صرع در دوران بارداری، هیچگونه تغییری در حملات تشنجی پیدا نمی كنند و حتی گروهی، از تعداد حملاتشان كاسته می گردد، اما در عده ای دیگر تشدید حملات مشاهده می شود. در عین حال بر طبق مطالعات انجام شده، گزارش شده است كه حاملگی تاثیر بسیار ناچیزی بر صرع دارد. در ضمن لازم است زنان مبتلا به صرع مانند تمام زنان باردار در این دوران مراقبتهای جسمی و روانی لازم نظیر استراحت كافی، توجه دقیق به امر تغذیه، دوری از هیجان و عصبانیت و پرهیز از كم خوابی را رعایت نمایند.بدیهی است یك خانم مبتلا به صرع هنگام بارداری ممكن است با مشكلاتی مواجه شود. لذا باید مرتبا با پزشك خود در تماس باشد، زیرا به دنیا آوردن یك نوزاد سالم ارزش این مراقبت را دارد.خوشبختانه بی از ۹۰% خانم های مبتلا به صرع حاملگی موفقی خواهند داشت و فرزندان سالمی به دنیا خواهند آورد.یكی از خطرات دوران بارداری، عوارض مصرف داروهای ضد صرع است، زیرا برخی از این داروها اثرات منفی بر روی جنین دارند. خوشبختانه داروهای كم ضرری مانند فنوباربیتال و كاربامازپین برای مادران باردار وجود دارد كه جهت اطلاع بیشتر باید با پزشك معالج خود مشورت كنند. هرگونه كاهش یا قطع خود سرانه دارو در طول بارداری نه تنها خطرات را كم نمی كند، بلكه موجب افزایش خطر تشنج نیز می شود.جهت كسب اطلاع بیشتر به جزوه آموزشی "بارداری و صرع" از انتشارات انجمن صرع مراجعه فرمائید.
صرع و داروهای ضد بارداری
عده ای از متخصصین عقیده دارند كه مصرف قرص های ضد بارداری در بعضی از بیماران ممكن است باعث ذخیره شدن آب در بافتهای بدن گردد، و از این طریق باعث تغییراتی در حملات گردد.از طرفی بعضی داروهای ضد صرع مانند فنی توئین، فنوباربیتال، اتوسوكسیماید و كاربامازپین باعث تضعیف اثرات داروهای ضد بارداری و خونریزی در وسط ماه می شوند. بنابراین با توجه به نظرات مختلف پزشكان در این مورد بهتر است كه روش جلوگیری از حاملگی برای هر فرد با مشورت پزشك انجام گیرد.امروزه چندین روش موفق و مطمئن جلوگیری از بارداری وجود دارد. مصرف قرص های ضد بارداری، استفاده از دستگاه I.U.D، تزریق آمپول، كاشتن قرص زیر پوست، استفاده از كاندوم و بستن لوله ها در مردان و زنان روش های متفاوتی است كه باید تحت نظر متخصصین بیماری زنان و زایمان و همچنین پزشك معالج انجام گیرد. با مشورت و همكاری بدون هیچ مشكلی سلامت بارداری تامین می شود.حتی الامكان فاصله گذاری بین فرزندان را رعایت كنید و فرزند كمتری داشته باشید.
صرع و شیردهی
اظهار نظر در مورد این سوال كه آیا مادران مصرف كننده داروهای ضد صرع، می توانند به نوزادان خود شیر بدهند، تا اندازه زیادی بستگی به منافع جسمی و روانی شیردهی، آرزوهای مادر، وضعیت سلامت نوزاد و مقدار استفاده مادر از این داروها دارد. طبق منابع موجود تمامی انواع داروهای ضد صرع وارد شیر مادر شده و از این طریق به كودكان انتقال می یابد ولی خوشبختانه مقدار دارویی كه از طریق شیر مادر به نوزاد می رسد زیاد نبوده و قابل چشم پوشی است. لذا شیردهی را نباید برای مادران مبتلا به صرع ممنوع كرد.متذكر می شویم كه شیر مادر مبتلا به صرع با وجود مصرف داروهای ضد صرع برای نوزاد، كاملا سالم و بی خطر بوده و توصیه می شود كه طبق روال عادی شیردهی ادامه داشته باشد.توصیه می شود اگر بیداری در شب برای مادر مبتلا به صرع مناسب نباشد می تواند شیر را دوشیده و پدر آنرا به كودك بدهد.
به كوشش شمس الدین كهانی


همچنین مشاهده کنید