شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ / Saturday, 26 May, 2018

حتی یک غلط هم پذیرفتنی نیست


حتی یک غلط هم پذیرفتنی نیست
«قرآن كتابی است كه پرتو هدایت آن زوایای روح و فكر و نفسانیات و روابط حدود و حقوق خلق را با یكدیگر و همه را با خالق و اعمال روشن ساخت و نفوس را به صلاح و اصلاح به پیش برد و استعدادهای خفته را بیداركرد و به جنبش درآورد. دیدها را بازكرد و شعله هایی از ایمان در دل ها برافروخت، تاریكی اوهام و وحشت و كینه ها را از میان برد، بندهایی كه در قرون ممتد جاهلیت عقل ها و اندیشه ها و دست ها را بسته بود و نفوس خلق را به بندگی غیر خدا درآورده بود گسیخت و عقده های واپس زده را گشود.»
پیامبر گرامی اسلام در هنگام رحلت خود قرآن را به همراه عترت به میراث گذاشت تا انسان های جویای راه حق با تمسك به این دو، پویایی این انقلاب را جاودانه كنند. جایگاه كتاب مقدس قرآن كه آخرین معجزه پیامبران خدا است جایگاه ویژه ای نزد همه مسلمانان جهان بویژه شیعیان و پیروان اهل بیت دارد و این جایگاه والا «قرآن» را در رأس تمام امور قرارداده تا بدان حد كه چیزی به پایه آن نمی رسد. شأن والای قرآن در تمام اعصار موجب شده مسلمانان در حفظ این هدیه بزرگ آسمانی به هیچوجه كوتاهی نكنند و این نور جاودانه نسل به نسل انتقال بیابد و راه را به سوی آینده ای تابناك برای بشریت ببرد؛ وظیفه سنگین حفظ این گوهر گرانبها _ كه همواره از سمت دشمنان و نامحرمان دین موردتوجه بود _ با دلگرمی از كلام حق همراه می شده است كلامی كه می گوید:
«انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون»
ما قرآن را نازل كردیم و خودمان حافظ و نگهبان آن خواهیم بود. كاتبان وحی ازجمله اولین كسانی بودند كه قدم در راه ثبت و حفظ دقیق این كلام خدایی نهادند. حضرت علی(ع) كه از نخستین كاتبان وحی است، كاتبی كه قرآن نازل شده بر جان پیامبر را بر سپیدی كاغذ می نوشتند. عثمان بن عفان، خالدبن سعیدبن العاص، ابان بن سعید، العلاءابن الحضرمی، ابی بن كعب، زیدبن ثابت، عبدالله بن سعد، معاویه، حنظله اسیدی از دیگر كاتبانی بودند كه آیات قرآنی نازل شده بر رسول خدا را می نوشتند. * كاتبانی كه در حفظ قرآن از جان خود مایه گذاشتند. از زمان نزول قرآن در سرزمین عرب قرن ها می گذرد و كلام وحی مرزهای جغرافیایی را درهم نوردیده و بر قلب نژادهای سیاه و سپید وسرخ آدمیان نشسته است. این معجزه آسمانی در كشور اسلامی ما از جایگاه ویژه ای نسبت به دیگر كشورها برخوردار است. قرآن كریم با صورت های مختلف، قطع های متفاوت و خطوط گوناگون هر روز و هر ثانیه درحال انتشار است و این كتاب آسمانی یكی از پرتیراژترین كتب منتشر شده به حساب می آید. همان طور كه در اوایل این نوشتار هم ذكر شد یكی ازدغدغه های اصلی جامعه مسلمانان حفظ این یگانه پیام رهایی بخش در طی اعصار بوده است و حفظ این كتاب آسمانی در جامعه اسلامی ما به مراتب موردتوجه بیشتری قرارداشته است. اما باتوجه به تیراژ بالای این كتاب گاه به سهو اشكالاتی در این كلام آسمانی وارد می شود كه هرچند فرد و یا ارگان را از گناه دست بردن بر این كلام و تحریف در فضای داخلی تبرئه می كند اما با مشاهده شدن در فضای بیرونی می تواند نگاه مغرضانه افراد را به این سمت بكشاند كه این عمل به قصد تحریف قرآن به دست شیعیان صورت می گیرد. در نامه ای با عنوان «نقدی بر عملكرد سازمان دارالقرآن كریم» كه به روزنامه ارسال شده است نویسنده به بررسی این اشتباهات در برخی قرآن ها پرداخته است. در این نامه از قرآن های كریم به خط حامدالامری، قرآن كریم رسم الخط عثمان طه، ترجمه محمدكاظم معزی، قرآن رایانه ای و قرآن رسم الخط نام برده شده است. نویسنده درباره قرآن كریم به خط حامدالامری نوشته است: قرآن كریم، به خط حامدالامری، نوبت چاپ دوم تیراژ ۱۰۰هزار جلد دارای مجوز مورخ ۱۳۶۸‎/۱‎/۱۷ در پرونده شماره ۶۲ توسط بنیاد نشر قرآن به چاپ و انتشار رسیده است. خوشنویس محترم قرآن مذكور ظاهراً از اهالی تركیه است.وی از قرآن عثمانی به خط حافظ عثمان مشهور به قایش زاده كه در سال ۱۲۹۹ ق تحریر یافته و در سال ۱۳۱۲ هـ . ق به چاپ رسیده كپی برداری كرده است. اعراب گذاری در این قرآن تلفیقی است از اعراب گذاری فارسی و عثمانی. در صفحه اول سوره البقره كلمه «اولئك» دو مرتبه به صورت غلط «اوالئك» نوشته شده و این اشتباه به كرات تكرار گردیده است. سوره انفال در جزء هفتم و دارای ۷۵ آیه و سوره انفطار در جزء سی ام (۳۰) و دارای ۱۹ آیه است. اما در صفحه ۵۸۶ قرآن مذكور بالای سوره انفطار نام سوره انفال با ۷۵ آیه ذكر شده است. وی همچنین به قرآن كریم رسم الخط عثمان طه ترجمه محمدكاظم معزی چاپ اول آذرماه ،۶۳ انتشارات صابرین تیراژ ۲۰۰۰۰ جلد اشاره دارد و می نویسد: این قرآن به ترجمه مرحوم شیخ محمد كاظم معزی است و گویا آخرین ترجمه تحت اللفظی است كه به سبك و سیاق ۱۰۰۰ساله ترجمه تحت اللفظی در زبان فارسی است. به عنوان نمونه صفحه ۱۸۷ قسمتی از آیه سوم سوره توبه كه می فرماید:
«ان الله بری من المشركین و رسوله»،«خدا بیزار است از مشركان و پیامبرش» ترجمه شده است درحالی كه حرف واو كه بر سر كلمه رسوله آمده عطف به كلمه الله است نه مشركین و همچنین لاء زائده كه تأكید را می رساند به معنای لای نافیه در آیات زیر ترجمه شده است:
۱- لا اقسم بیوم القیامه به سوگند یادنكنم كه ترجمه قطعاً سوگند یادمی كنم صحیح است.
۲- لااقسم بالنفس الوامه به ونه سوگند خورم كه ترجمه قطعاً سوگند یاد نكنم صحیح است. ص ۵۷۷
۳- لا اقسم بهذا البلد ترجمه شده به سوگند نخورم كه ترجمه قطعاً سوگند یادكنم صحیح است. (ص ۵۹۴)
نویسنده این نقد در بسیاری جاها سازمان دارالقرآن الكریم را مقصر دانسته است كه در زمینه صدور مجوز چاپ و انتشار قرآن با دقت و وسواس عمل نمی كند و موجب چاپ قرآن هایی با غلط های فراوان و ترجمه های اشتباه و در بعضی جاها كفرآمیز می شود. اما سازمان دارالقرآن الكریم زیرنظر سازمان تبلیغات اسلامی نزدیك به ۲۰ سالی است در زمینه صدور مجوز چاپ و انتشار قرآن فعالیت دارد. حسین تفكری مدیركل نظارت بر چاپ و نشر قرآن در دارالقرآن می گوید: سالها پیش از تأسیس این مكان قرآن هایی چاپ و عرضه می شد كه نه تنها دارای غلط بلكه در بعضی موارد نصف سوره ای حذف شده بود و این امر باعث می شد كشورهای همسایه كه با ما عناد دارند این غلط ها را انعكاس بدهند و بگویند قرآن شیعیان دارای غلط و تحریف شده است و ما باتوجه به این اتفاق ها به ارگان ها و نهادهای مختلف پیشنهاد نظارت بر چاپ قرآن كریم را دادیم اما همه مراكز به نوعی از انجام این وظیفه سنگین سرباز زدند. نه وزارت ارشاد وقت و نه اوقاف و... این كار را عهده دار نشدند تا جایی كه دارالقرآن كریم زیرنظر شورای عالی تبلیغات اسلامی شروع به كار كرد. تفكری با قبول داشتن اشتباهاتی كه در برخی قرآن ها وجوددارد می گوید: تعداد قرآن هایی كه توسط ناشران مختلف در ایران چاپ می شود بسیار زیاد است درحالی كه كشوری مثل عربستان تنها یك نوع قرآن دارد كه هرساله چاپ و منتشر می شود و باتوجه به این حجم قرآن های چاپ شده سازمان دارالقرآن امكاناتی بسیارمحدود دارد. مدیر دارالقرآن كریم ادامه می دهد: قرآن هایی به مركز ما برای گرفتن مجوز فرستاده می شود كه حدود ۷۰۰۰ غلط دارد و این اغلاط توسط ده نفر مصحح گرفته می شوند اما گاه پیش می آید كه مواردی از چشم مصحح دور می ماند یا حتی ممكن است در زمان چاپ با جابه جایی زینگ ها این اشتباهات رخ بدهد. تفكری سازمان دارالقرآن را ناظر بر جمیع جهات نظارت ندانست و گفت: بسیاری از قرآن ها غلط گیری می شوند. از سازمان دارالقرآن هم مجوز می گیرند اما بعداز چاپ و انتشار دارای مشكلاتی هستند. مثلاً افراد سودجویی كه قرآن دارای مجوز را به جزءهای مختلف تقسیم می كنند برای استفاده در مجالس ترحیم در صورتی كه این قرآن ها كه دارای تقسیمات غلط هستند توسط ما مجوز نگرفته اند و قرآن اصلی مجوز سازمان ما را داشته است و اینجا دیگر وظیفه وزارت ارشاد و بازرس های این نهاد است كه جلوی انتشار این قرآن ها و امثال آنها را بگیرد. تفكری در ادامه می گوید: متأسفانه ما بارها در این زمینه به وزارت ارشاد نامه نوشته ایم اما جوابی دریافت نكرده ایم. این مسأله را در وزارت ارشاد پیگیری كردیم. سیگارودی در بخش نظارت بر چاپ كتاب می گوید: مسلماً قرآن هایی كه برای دریافت مجوز به این نهاد می آیند مجوز می گیرند اما در میان ۵۰۰۰ نسخه ارائه شده كه مجوز گرفته شاید ترتیب ۲ نسخه به هم بخورد و دچار اشكالاتی بشود كه این از دست ما خارج است. سیگارودی ادامه می دهد قرآن های ارائه شده برای مجوز چاپ به دارالقرآن فرستاده می شوند و بعد از گرفتن این مجوز اقدام به چاپ می شود. وی همچنین درباره ترتیب اثر ندادن به نامه های دارالقرآن مبنی بر جلوگیری از قرآن های ذكرشده، گفت: اگر ناشری درزمینه چاپ هر عنوان كتابی بی توجهی نشان دهد با برخورد ارشاد روبرو می شود كتاب اصلاحی می خورد و حتی خمیر می شود و حتی مجوز آن انتشارات لغو می شود و بعد چطور امكان دارد این وزارتخانه در چاپ قرآن كریم با این شأن و منزلت فردی و اجتماعی بی توجهی از خود نشان دهد.
اما حسین تفكری مدیركل نظارت بر چاپ و نشر قرآن در دارالقرآن كریم این نقدها را نسبت به عملكرد سازمان دارالقرآن كریم تا حدودی مغرضانه خواند و گفت: متأسفانه نیمه پر عملكرد این سازمان با توجه به محدودیت هایی كه وجوددارد دیده نمی شود. تفكری منتقدان دارالقرآن را ازجمله افراد آگاهی دانست كه كاملاً با مشكلات و محدودیت های این سازمان آشنا هستند. وی گفت: این افراد می توانند با ارائه این نقطه ضعف ها به دارالقرآن كمك كنند و نقدهای واردشده را مستقیماً به سازمان ما انتقال بدهند.اما سیگارودی مسؤول بخش نظارت بر چاپ كتاب در وزارت ارشاد توضیحات بیشتر درباره نحوه چاپ مجوز و برخورد با ناشران متخلف را مربوط به مدیركل اداره مراكز و روابط فرهنگی دانست كه علی رغم پیگیری خبرنگار روزنامه، امكان گفت وگو فراهم نشد. شاید، چاپ این گزارش باعث شود به جای اینكه مسؤولی، مسؤول دیگر را مقصر بداند همه با هم فكر كنیم چه كنیم تا حتی یك اشتباه كاملاً سهوی هم در چاپ قرآن ها دیده نشود!

فاطمه مهدوی


منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

نگاه قرآن به آشوب گران

نگاه قرآن به آشوب گران
جامعه نیازمند امنیت و آرامش است؛ زیرا خوشبختی و سعادت را جز به آرامش و آسایش نمی داند. هرگونه رفتاری که به این بخش از زندگی بشر آسیب رساند به عنوان رفتاری نابه هنجار و غیرقانونی شناخته شده و به شدت با آن مقابله می شود.
قرآن نیز به سبب آن که براساس فطرت انسانی نازل شده شامل آموزه های دستوری در این باره است تا محیطی آرام و امن برای شهروندانی که از آن به نام امت یاد می کند فراهم آورد.
نویسنده در مقاله حاضر کوشیده است تا نقش آشوبگران و اغتشاشگرانی را که با روش ها و رفتارهای ضدقانونی خود امنیت اجتماعی را به خطر می افکنند، بر پایه آموزه های قرآنی تحلیل و واکاوی کند. با هم مطلب را از نظر می گذرانیم.
● آشوب و اغتشاش، دشمن قانون و امنیت
زمانی که امیرمومنان علی(ع) به دنبال انقلاب توده های مردم به همراهی گروهی از نخبگان و یاران خاص پیامبر(ص) به خلافت ظاهری دست یافت، می دانست که بازگشت به مسیر خط مستقیم پیامبر(ص) بسیار سخت و دشوار است؛ زیرا جامعه پیش از پیامبر(ص) در شرایطی به سر می برد که به دور از هرگونه مدنیت و قانون گرایی بود. پیامبر(ص) توانست از مردمانی که به عنوان کودکانی در حوزه فرهنگ و تمدن بودند، مردانی قانونگرا و مدنی بسازد. جامعه مدنی در حقیقت یک جامعه مدنی به اصطلاح امروز بود که قانون و مدنیت در آن پایه و اساس رفتاری مردم را شکل می بخشید. از این رو شهری که پیش از این تنها به سبب حضور توده ای مردم و انباشت گروهی، شکل شهری داشت و از قانون و کتاب و مدنیت بی بهره بود به عنوان یک دولت شهر با تمامی اشکال و ابعاد مدنیت شکل می گیرد و نام آن به مدینه النبی تغییر می یابد.
اما در پی یک انتخاب و تحمیل نابه جای برخی از صاحبان قدرت در کنار گروه هائی از منافقان قدیم و جدید، مسیر تمدنی جامعه و امت اسلامی تغییر می یابد و در یک فرآیند زمانی، اشرافیت مدرن و پیشرفته ای در جامعه اسلامی پدید می آید. این جامعه اشرافی مدرن به سبب آگاهی از قانون و حتی قدرت در تغییر قانون و وضع قوانین جدید توانستند تا امت و منابع دولت را به سمت و سویی بکشانند که منافع مادی آنان را تامین کند.
پذیرش مردمی به عنوان بنیانگذاران نهضت و همراهی با رهبری جامعه به آنان مشروعیت خاصی بخشیده بود تا بتوانند هر چیزی را به نام دین و دولت جا بزنند و منافع خود را تامین کنند. و بدین ترتیب اشرافیت جدید در عصر اسلامی شکل می گیرد.
در این میان به سبب تجاوزطلبی و فشارهای سنگین به توده ها برخی از رهبران آشنا به پیامبر(ص) و اهداف جنبش و انقلاب اسلامی می کوشند تا آب را در مسیر اصلی خود بازگردانند و دولت اسلامی را چنان که خواست رسول الله(ص) بود پدید آورند.
پس از انقلاب دوم و پیروزی بر مفسدان اقتصادی و سیاسی جامعه اشرافیت جدید با پشتوانه حضور در کنار بنیانگذار مکتب اسلام می کوشد تا به مقابله با دولت عدالت علوی برخیزد.
این گونه است که سه جریان در عصر علوی(ع) پدید می آید و اجازه بازگشت به عدالت نبوی را از امت و امام سلب می کند.
● جریانات سه گانه زمان علی(ع)
امیر مؤمنان علی(ع) به سه جریان مارقین و ناکثین و قاسطین رو به رو می شود. نخستین جریانی که در برابر امیر مؤمنان(ع) قد علم می کنند، مارقین هستند. آنان خود روزگاری عضوی از نهضت انقلاب اسلامی و رهبری آن بودند، ولی اشرافیت پس از پیامبر(ص) آنان را از خط مستقیم اسلام و اهداف آن دور می کند. از این رو چون تیری به جای آن که دشمن امت و امام را نشانه گیرد راه کج کرده و به سوی امام و امت نشانه می رود. پیمان شکنان یعنی ناکثینی که در این زمان پدید می آیند در حقیقت نه تنها نسبت به امام و قراردادی که با وی بسته اند پیمان شکنی می کنند بلکه با زیر پا گذاشتن قانون، نسبت به جامعه مدنی و قانون، بی حرمتی روا می دارند و اهل امت و جامعه مدنی را تضعیف می کنند.
گروهی از بهترین یاران پیامبر(ع) چون طلحه و زبیر که سیف الاسلام پیامبر(ص) بود با همراهی عایشه همسر پیامبر(ص) از مدینه النبی خارج می شوند تا بیرون از قانون اسلام و برخلاف شیوه و خواسته و اهداف پیامبر(ص) خواسته های نامشروع و غیرقانونی خود را با شورش و آشوب و اغتشاش تحمیل کنند. این جاست که نخستین گروه اهل بغی و آشوبگران تاریخ اسلامی پدید می آید و در برابر دولت عدالت خواه علوی قد علم می کند. در کنار این ناکثین و پیمان شکنان، گروهی دومی به نام قاسطین که همان اشرافیت و نفاق قدیم است به رهبری فرزند ابوسفیان شکل می گیرد. قاسطین کسانی هستند که اصولا با عدالت، میانه ای ندارند و تنها خواهان آزادی های جاهلی و بی بند و باری های آن دوران هستند. دشمنی آنان با قانون چنان معروف و زبانزد است که کسی از گروه قاسطین در دوره پیامبر(ص) و پس از آن را نمی توان یافت که بر اجرای قانون توجه داشته و یا آن را براساس وجدان خویش اجرایی کرده باشد. آنان هرگز تن به قوانین اسلام نداده و در دوره پیامبر(ص) همواره با قانون شکنی و قانونگریزی بر آن بودند تا اشرافیت خود را حفظ کنند و خوش گذرانی ها و بی بند و باری های خود را داشته باشند. این گروه دوم از قانون گریزان و دشمنان عدالت به همین نام نیز در تاریخ معروف شدند؛ زیرا پیامبر(ص) پیش از این به حضرت امیر مؤمنان علی(ع) اخطار داده بود که با سه گروه از آشوب گران و قانون گریزان مواجه خواهد شد. در حقیقت اگر پیامبر(ص) برای تنزیل و نزول قوانین ناچار شده بود تا با گروه ها و احزاب مختلف جنگ کند، حضرت امیر مؤمنان علی(ع) ناچار بود تا برای تاویل و اجرایی کردن همان قوانین و مدنیت نازل شده از سوی خداوند در جامعه با سه گروه از اغتشاشگران و آشوب طلبان ضدقانون بجنگد.
همکاری و هماهنگی دو گروه ناکثین و قاسطین، دو جنگ بزرگ و خطرناک را بر جامعه اسلامی تحمیل کرد و قوانین مسلمانان و دولت اسلامی را به تحلیل برد. گروه ناکثین در بصره، جنگ جمل را به رهبری عایشه و طلحه و زبیر بر اسلام و دولت اسلامی تحمیل کردند و اجازه ندادند تا قوانین اسلامی عدالت محور، منابع مادی و معنوی را به طور یکسان در میان مردم توزیع نماید.
اندیشه این که دولت عدالت بخواهد از علل ثروت هنگفت و راه های درآمدی آنان بپرسد و یا آنان را به غارت و چپاول بیت المال متهم سازد، چون خوره خواب را بر ایشان حرام کرده بود و جان و تنشان را می خورد. آنان دریافته بودند که اگر سکوت کنند راهی جز اعمال قانون و مصادره بسیاری از اموال در پیش رو نخواهند داشت. از این رو با ثروت های باد آورده به جمع لشکر و بسیج آنان پرداختند و گروه های دیگری را با نام عایشه و انقلابیون دیروز تحریک و بسیج کردند. این گونه است که پول و ثروت در کنار چهره های موجه دیروزین اپوزیسیونی را گردآورد تا با اصل نظام علوی به سبب عدالت به جنگ پردازند. حربه آنان این بود که دین از مسیر اصلی خارج شده و آنان نسبت به دولت اسلامی و امت، احساس خطر می کنند؛ زیرا دولت علوی همانند دولت های گذشته براساس سنت ابوبکر و عمر و عثمان مدیریت نمی شود و می خواهد تا براساس دولت نبوی و شرایط زمانی خود عمل کند.
جنگ دوستان دیروز و پیمان شکنان امروز به بهانه بازگشت به اصول دولت های گذشته، موجب شد تا قاسطین دور معاویه، نیز به میدان آیند و دشمنان تنزیل امروز به عنوان دشمنان تأویل به اصل انقلاب حمله کنند. این گونه است که دو گروه مخالف یکی به رهبری معاویه از ا شراف و نفاق قدیم عصر تنزیلی و دیگری به رهبری عایشه و طلحه و زبیر از نفاق و اشرافیت جدید در کنار هم ریشه انقلاب دوم را تهدید می کنند.
یورش ها و آشوب های دو گروه نخست قاسطین و ناکثین موجب شد تا گروه ساده لوح و متعصب به سبب حضور برخی از اصحاب پیامبر(ص) گمان کنند که شاید علی(ع) اشتباه می کند و آن دو گروه بزرگ حق دارند. این گونه است که از دل دو جنگ جمل و صفین، گروه مارقین بیرون می آیند و در رهبری و سیاست های علی(ع) تشکیک می کنند و گروه مارقین را پدید می آورند که خواهان مصالحه و عدول از برخی از قوانین سخت عدالت خواهانه می شوند تا دست کم دولت اسلامی در ظاهر و شکل، باقی وبرقرار بماند و خون به ظاهر مسلمانان ریخته نشود.
به سخن دیگر، ناکثین (پیمان شکنانی) که جنگ بصره را بر دولت علوی تحمیل کردند، در کنار قاسطینی که جنگ صفین را ایجاد کردند زمینه را برای حضور و مخالفت گروه سومی فراهم می آورند که پیامبر اکرم (ص) از آنان به نام مارقین یاد می کند. آنان کسانی هستند که از فرمان رهبری عبور می کنند و به دلایل داخلی و خارجی، همانند تیری از کمان بیرون رفته از هدف دور می افتند و شرایطی را بر دولت قانونی و قانون گرا و عدالت محور تحمیل می کنند.
آشوب های داخلی سه گروه پدید می آورد و موجب می شود تا اهل بغی که در آیات قرآنی از آنان یادشده در عصر علوی به خوبی خود را نشان دهند آنان چنان زمینه را برای تخریب امنیت و آرامش مردم فراهم می آورند که دشمنان دین و ملت به سادگی در شهر «انبار» وارد بر خانه های زنان مسلمان و زنان اهل پیمان از شهروندان امت اسلامی می شوند و خلخال از پاهای زنان و گوشواره از گوش هایشان بیرون می کشند وشهر را غارت کرده و به آتش می کشند و هر کاری را انجام می دهند بی آن که از سوی کسی مقاومتی انجام شود.
امیرمومنان علی (ع) به عنوان امام امت و رئیس دولت اسلامی از شنیدن وضعیت پدید آمده به شدت اندوهگین می شود و بیان می دارد که اگر کسی از شنیدن این مساله دق کند و بمیرد بر او ملامتی نیست.
● تهدید امنیتی آشوبگران
آن چه در آشوب ها و اغتشاشات داخلی پدید می آید، فقدان امنیت و آرامش و آسایش مردم است. جامعه ای که در آتش آشوب و اغتشاش می سوزد نه تنها گرفتار بی قانونی و نابودی عناصر جامعه مدنی و مدنیت است بلکه مهم ترین عنصر سعادت و خوشبختی فردی و جمعی یعنی امنیت و آرامش را از دست می دهد و اضطرب و نگرانی و تشویق دایمی، آن را در بر می گیرد.
از این رو خداوند به شدت با هرگونه آشوب و اغتشاش برخورد می کند و آنان را به عنوان اهل بغی از کسانی می داند که فساد در زمین کرده و خون ایشان هدر است.
از آن جایی که آشوب و اغتشاش گری دقیقا در برابر قانون و جامعه مدنی قرار می گیرد، اسلام به گونه ای با آنان رفتار می کند که خودشان می خواهند. به این معنا که اغتشاش و آشوب، رفتار و رویه ای است که قانون را نادیده می گیرد و جامعه مدنی را با خطر هرج و مرج و قانون گریزی رو به رو می سازد. از این رو قرآن فرمان می دهد که با قانون شکنان و آشوبگران همانند آنان رفتار شود و اعمال قانون در حق آنان به یک معنا بی معناست.
به سخن دیگر، اگر افرادی از امت و شهروندان جامعه اسلامی به هر شکل و علتی قانون شکنی کردند، با آنان براساس قوانین برخورد می شود، اما کسانی که آشوب گر و اغتشاش آفرین هستند و اصولا با قانون و جامعه مدنی مشکل دارند، می بایست به گونه ای دیگر رفتار کرد. از این رو، لازم نیست که قوانین درباره آنان به همان شکلی که با دیگران عمل می شود، اعمال شود، بلکه شکل دیگری از اعمال مجازات برای آنان تعیین می شود که بسیار شدیدتر و سخت تر است؛ زیرا اصل مقابله به مثل و قصاص است که در این موارد خود را بر قوانین، حاکم و تحمیل می کند.
خداوند درباره اهل بغی و آشوبگران و اغتشاش گرانی که جامعه مدنی و قانون را نادیده می گیرند و می کوشند تا نابه هنجاری و ضد قانون گرایی را در جامعه نهادینه کنند، رفتاری بسیار سخت را در پیش گرفته است. براساس این رویه فوق العاده و خاص خداوند اموری را که برای دیگران حلال است بر ایشان حرام می کند. (بقره آیه ۱۷۳ و انعام آیه ۱۴۵ و نحل آیه ۱۱۵)
زیرا از نظر اسلام کسانی که اهل بغی می شوند، از دایره اسلام و قوانین آن بیرون می روند و شهروندی امت از آنان سلب می شود و اموری که به سبب همین شهروندی و اسلام برای آنان مجاز و مباح بود، حرام می شود (مائده آیه ۵۴)
● عدم اجرای قانون در حق آشوبگران
بغی که به معنای ظلم و ستم (ترتیب العین، ج۱،ص ۱۸۱) و طلب تجاوز از حد میانه در اموری است که حد وسط در آن مطلوب می باشد (مفردات راغب اصفهانی ذیل واژه) در اصطلاح شرعی و فرهنگ قرآنی درمورد کسی گفته می شود که از امام و رهبری امت نافرمانی کرده و از اطاعت امام عادل (القاموس الفقهی) و یا امام معصوم (ع) بیرون رود. کسی که بر امام عادلی خروج کند، اهل بغی و آشوبگری است که می بایست قانون خاصی را درباره او اجرا کرد که یکی از این امور، عدم اجرای قوانین عادی و جاری درحق اوست.
به سخن دیگر، خروج از اطاعت امام و نافرمانی نسبت به رهبری و دولت اسلامی عادل موجب می شود تا شخص از حقوق شهروندی خود بیرون رود و قوانین عادی جاری درحق وی اجرا نشود، بلکه قوانین خاص بر او جاری و اعمال گردد. از این رو چیزهایی که برای دیگران حتی در شرایط غیر عادی حلال می باشد و شخص به عنوان مضطر می تواند از آن بهره گیرد، آشوبگر و اهل بغی نمی تواند از آن استفاده کند.
این بدان معناست که خروج و نافرمانی از رهبری امام عادل و دولت عادل اسلامی وی را از بسیاری از حقوق شهروندی بیرون می برد و شرایط خاص و قوانین خاصی را بر او تحمیل می کند؛ زیرا نافرمانی و خروج از اطاعت امام عادل به معنای تن ندادن به قانون و مدنیت است؛ از این رو رفتار و قوانینی مناسب با آن انجام می گیرد تا دیگر، کسی خیال خروج از قانون وجامعه مدنی را به ذهن خود راه ندهد.
به عبارت دیگر، جامعه مدنی بر مدار و محور قانون معنا و مفهوم می یابد و این قانون است که حافظ جان و مال و عرض اوست. اکنون آشوب گر و اهل بغی با خروج از اطاعت رهبری، اصل قانون و هسته اصلی آن را نشانه رفته است؛ بنابر این می بایست به گونه ای با او برخورد شود که راهی جز بازگشت به قانون و مدنیت را نیابد و دیگران نیز اجازه قانون گریزی و مخالفت با رهبری را به خود ندهند.
خداوند درهمین آیات پیش گفته آشوب گران و اهل بغی را بیرون از رحمت خود معرفی می کند و بغی بر امام را سبب محرومیت از آمرزش خود می داند. بنابر این اگر کسی حتی درحال اضطراری قرارگیرد که به دنبال بغی برای او پدید آمده است نمی تواند قوانین اضطراری را برای خود بخواهد و اموری که دراین زمان حلال است برای خود حلال بشمارد، بلکه به سبب آن که خود این شرایط را پدید آورده و از باب اضطرار به اختیار می باشد نمی تواند از قوانین اضطراری سود برد و در صورت استفاده مجازات مضاعف خواهد شد.
بنابراین شرایط برای اهل بغی و آشوبگر و اغتشاشگر بسیار سخت تر و شدیدتر است و قوانین به شکل دیگر درباره او اجرا می شود؛ زیرا اهل بغی به نوعی دچار ارتداد هستند. به این معنا که ارتدادگاه به خروج از اسلام تحقق می یابد و گاه به نافرمانی از رهبری و اطاعت از وی تحقق پیدا می کند. از این رو امیر مومنان علی (ع) پس از جنگ جمل که با ناکثین و پیمان شکنان رخ داد فرمودند: به خدا سوگند جنگی با اهل این آیه (آیه ۵۴سوره مائده) انجام نشد مگر امروز و آن گاه آن حضرت همین آیه را قرائت نمود.(فقه القرآن، راوندی، ج ۱، ص ۵۶۶ و ۵۶۸).
دراین آیه به صراحت بیان شده که اهل بغی به سبب و آشوب هایی که درجامعه اسلامی ایجاد می کنند، از امت اسلام بیرون رفته و قوانین شهروندی و ایمانی درباره آنان اعمال نمی شود و اموری که برای دیگران حلال است بر ایشان حرام بوده و به شدت در دنیا و آخرت مواخذه و مجازات خواهند شد.
علامه شهیر طبرسی در تفسیر خود بر این نکته تاکید می کند که مقصود از قوم در آیه فوق امیرمومنان علی (ع) و اصحاب وی می باشند که با باغیان و آشوبگرانی چون ناکثین و قاسطین و مارقین جنگیده وجهاد کرده اند. (مجمع البیان، ج ۳ ص ۲۶۰) بسیاری از مفسران مفاد آیه مذکور را از اخبار غیبی و بیان واقعه پیش از وقوع آن دانسته اند (کشاف زمخشری، ج ۱، ص ۶۴۴ و تفسیر التحریر، ج ۴، جزء ۶، ص ۲۳۵) زیرا این واقعه هرگز درعصر پیامبر (ص) اتفاق نیفتاد بلکه درعصر امیرمومنان (ع) و خلافت ظاهری آن تحقق یافته است چنان که خود آن حضرت (ع) به صراحت اعلام می دارد که این جنگ پیش از جمل اتفاق نیفتاده است. بنابر این باید گفت ارتدادی که در جنگ جمل رخ داد به سبب نافرمانی از رهبری عادل بوده است.
به سخن دیگر، نافرمانی از قوانین و جامعه مدنی که با نافرمانی از فرمان های رهبری و پیمان شکنی پدید می آید خود نوعی از انواع ارتداد است و قوانین ارتداد بر آنان بار می شود که از جمله این قوانین کشتن و قتل مرتدان به ویژه به دنبال قانون شکنی و تعرض به امنیت و آرامش شهروندان است.
علت تشدید مجازات وبه شکلی عدم اجرای قوانین عادی نسبت به آنان را می بایست در تهدیدات امنیتی رفتارهای اهل بغی و آشوبگران جست؛زیرا آشوبگران، جامعه را درمسیری قرار می دهند که برخلاف هدف و فلسفه وجودی دین و ارسال پیامبران است؛ چون هدف و فلسفه وجودی دین و پیامبران، آموزش قانون و تربیت انسان ها برپایه قانون است که از آن به تعلیم و تزکیه براساس کتاب یاد شده است. (حدید آیه ۲۵) بنابر این آشوبگران و اهل بغی دقیقا در برابر رسالت هستند. و از آن جایی که قانون شکنی و قانون گریزی و از میان بردن جامعه مدنی، از درون امت انجام می پذیرد، بسیار خطرناک تر و زشت تر است؛ زیرا پایه های جامعه مدنی وامت را از میان می برد و به دشمنان نیز امکان هجوم و یورش و موفقیت آسان را می دهد. بنابر این لازم است که به شدت با اهل بغی و آشوبگران و اغتشاش گران داخلی برخورد کرد تا جامعه و امت براساس آموزه های الهی باقی و برقرار بماند و اهداف و رسالت پیامبران به سرانجام خوشی برسد.

وبگردی
تنش و درگیری شدید در کنگره حزب اعتماد ملی!
تنش و درگیری شدید در کنگره حزب اعتماد ملی! - کنگره حزب اعتماد ملی با حضور بزرگان اصلاحات مانند عارف، مطهری و حضرتی
دوم خرداد؛ بیست و یک سال بعد
دوم خرداد؛ بیست و یک سال بعد - صادق زیباکلام می‌گوید: دوم خرداد به این دلیل نقطه عطف شد که مسئولین نظام بر روی حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری نظر داشتند، ولی مردم به سیدمحمد خاتمی رای دادند. ناطق نوری هفت میلیون و خاتمی ۲۰ میلیون یعنی حدود سه برابر نامزد مسئولین رای آورد. عبدالله ناصری نیز می‌گوید: ما امروز حجت الاسلام ناطق نوری، رقیب جدی ۲۱ سال پیش این گفتمان را در کنار گفتمان اصلاح طلبی می‌دانیم. این یکی از دستاورد‌های جنبش دوم…
نخل طلای کن در فرودگاه به جعفر پناهی رسید
نخل طلای کن در فرودگاه به جعفر پناهی رسید - عوامل فیلم «سه رخ» با استقبال جعفر پناهی به ایران بازگشتند و جایزه جشنواره فیلم کن را به او رساندند. جعفر پناهی به همراه نادی ساعی ور، برای فیلم "سه رخ" جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کن امسال را دریافت کردند اما به دلیل آنکه پناهی ممنوعیت قانونی برای خروج از کشور داشت، موفق به حضور در جشنواره و دریافت جایزه نشد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.
سید احمد خمینی معمم شد
سید احمد خمینی معمم شد - سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در حضور جمعی از علما و پدر و پدربزرگ خود در حسینیه جماران معمم شد.
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی!
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی! - امروز عکسی از 5 تماشاگر بازی روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد 5 دختر جوان با گریم‌های عجیب و حرفه‌ای خودشان را به عنوان پسر جا زده و وارد ورزشگاه شده‌اند.
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت - از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!