پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ایران شگفتی ساز گوجوریو


ایران شگفتی ساز گوجوریو
زمانی كه هنرهای رزمی اولیه به خاور دور رسید در آنجا ریشه كرد و مرحله آرام و تدریجی را كه بسیار پیچیده بود برای رشد آغاز كرد و به ۳ شاخه عمده «ناهاته» ، «شوریته» و «توماریته» تقسیم شد. پس از مدتی «توماریته» اهمیت خود را از دست داد و دو شاخه اصلی «ناهاته» كه از «ناها» پایتخت اوكیناوا و «شوریته» از شهر «شوری» بودند پایه های كاراته امروز را تشكیل دادند.سالها بعد استادی با قدی متوسط و قوی هیكل به نام «شوجون میاگی» «ناها» پایتخت اوكیناوا را ترك كرد و به چین رفت و سالها به مطالعه و تمرین هنرهای رزمی چین پرداخت. او پس از بازگشت به «ناها» ، سبك تمرین خود «ناهاته» را با هنرهای مطالعه شده چینی تركیب كرد و نام سبك خود را «گوجوریو» گذاشت كه به مفهوم «روش نرم و سخت» در دنیا مشهور است. گوجوریو امروزه یكی از ۴ سبك رسمی فدراسیون جهانی كاراته WKF است و كاراته از طریق این ۴ سبك به المپیك راه می یابد. گوجوریو در سال ۱۳۶۸ در كشور ما بنیانگذاری شد و تدریس عمیق و تدریجی آن به دور از هرگونه هو و جنجال آغاز شد. روش تدریس گوجوریو همانند كاتاهای آن عمیق و ریشه ای بود و نتایج درخشانی برای كاراته ما داشت.اولین سبكی كه از كشورمان به مسابقات جهانی كاراته رفت و عنوان نایب قهرمانی را از آن خود كرد سبك گوجوریو بود كه با ۱۳ ورزشكار در سال ۱۹۹۳ در بین ۳۸ كشور جهان در توكیو با كسب ۳ مدال طلا، ۲ نقره و ۳ برنز شگفتی همگان از جمله كشورهایی را كه ۳۰ سال بود گوجوریو تمرین می كردند برانگیخت و همانها به ایران عنوان «ایران شگفتی ساز مسابقات» دادند.۴ سال بعد به دلیل دوری راه و هزینه های سنگین، ایران در مسابقات جهانی برزیل شركت نكرد،اما در سال ۲۰۰۱ تیم ۹ نفره ما برای شركت در سومین دوره مسابقات قهرمانی جهان عازم پرث استرالیا شد و مقام سومی كومیته تیمی را از آن خود كرد.برای حضور در چهارمین دوره مسابقات قهرمانی جهانی، بانوان نیز اعلام آمادگی كردند و این بار تیم ما با تركیبی قوی تر از دوره های پیشین پای در میدان رقابت ها می گذاشت.۹ مرحله اردوی آمادگی هر چند برای شركت در مسابقات قهرمانی جهان كافی نیست ولی توانست تیم ما را منسجم كند.تیم ۴۴ نفره ما با تركیبی از ۳۸ ورزشكار و ۴ داور به این شكل به «روتردام» محل برگزاری مسابقات رفت.
* الف بخش بانوان:
بانوان اعزامی متشكل از ۱۶ ورزشكار و یك داور بودند كه در رده های زیر، پای در میدان رقابتها گذاشتند.
* در رده سنی نوجوانان و جوانان ۱۰ نفر به عضویت تیم ملی درآمدند كه ۷ نفر آنها از پتروشیمی بندر امام بودند و ۳ نفر از مازندران.
این گروه ۴ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز بدست آوردند كه ۳ طلا، ۳ نقره و یك برنز از آن نوجوانان و جوانان پتروشیمی بندر امام بود و یك طلا و یك برنز از آن مازندران.
* در گروه بزرگسالان زنان ۶ نفر حضور داشتند كه از چهار استان خوزستان، مازندران، مركزی و تهران انتخاب شده بودند كه در كومیته تیمی به افتخار سومی زنان جهان دست یافتند و در انفرادی نیز ۲ برنز بدست آوردند.در مجموع زنان ما با كسب ۴ مدال طلا، ۳ نقره و ۵ برنز پس از ژاپن به عنوان دومی جهان رسیدند و هلند و رومانی هر دو با كسب ۳ طلا ۲، نقره و ۲ برنز در مكان سوم ایستادند.
موفقیت زنان گوجوریو محدود به كسب مدال نبود، آنها كه برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی جهان حضور می یافتند با رفتار و عملكرد شایسته خود موجب تحسین همگان شدند، به طوری كه روزنامه «دولس كرانت» هلندی چاپ آمستردام ضمن چاپ عكس های مختلف شرح مفصلی از رقابت بانوان مسلمان ایرانی نوشت و میزان پایبندی آنها به اعتقادات اسلامی را ستود.
* بخش مردان:
۲۱ كاراته كای مرد در رده های سنی نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان حضور داشتند كه ۸ نفر در رده نوجوانان و جوانان و بقیه در گروه بزرگسالان حضور یافتند.در بخش نوجوانان و جوانان ۳ طلا، ۱ نقره و ۲ برنز بدست آمد و بزرگسالان ما ۲ طلا، ۲ نقره و ۴ برنز و عنوان دومی كومیته تیمی را از آن خود كردند.
این دور از رقابت ها به هیچ وجه قابل مقایسه با دوره های پیش نبود به طوری كه در سومین دوره كه در استرالیا برگزار شد ۲۶ كشور جهان با ۷۱۶ ورزشكار بودند ولی در هلند ۳۱ كشور با ۱۱۱۲ ورزشكار رقابت ها را برگزار نمودند.تیم ژاپن در حالی قهرمانی را از آن خود نمود كه ۸۰ ورزشكار، ۲۲ مربی و دستیار تیم را همراهی می كرد و تیم ما تنها با ۳۷ ورزشكار و یك مربی در رقابتها حاضر بود، تنها نقطه ضعف فنی مسابقات در بخش داوری بود كه همه كشورها از آن زیان دیدند از جمله تیم ما. در كاتای انفرادی دو قهرمان صاحب نام ما، امیر محمدی در نوجوانان و محسن اشرفی ملی پوش كاتای ما با همین ضعف از دور رقابت ها خارج شدند.
اولین تجربه بانوان
چهارمین دوره مسابقات گوجوریو كاراته قهرمانی جهان طی ۴ روز در استادیوم ورزشی فاینورد روتردام (در سالن اسپرت سنتر) برگزار شد. ۳۱ كشور صاحب كاراته دنیا اتریش، استرالیا، بلژیك، بلغارستان، كانادا، سوییس، شیلی، آلمان، انگلیس، گرجستان، هنگ كنگ، مجارستان، اندونزی، هند، جمهوری اسلامی ایران، ایتالیا، ژاپن، كنیا، سری لانكا، نامیبیا، هلند، نروژ، رومانی، سوئد، اسلواكی، تایوان، اوكراین، ایالات متحده آمریكا، اروگوئه و آفریقای جنوبی با ۱۱۱۲ ورزشكار در این رقابت های جهانی حضور داشتند.
مسابقات قهرمانی جهان گوجوریو به دلیل صرفه جویی اقتصادی شامل كلیه رده های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید و بزرگسالان و پیشكسوتان می شود كه در هر بخش مطابق با قوانین فدراسیون جهانی كاراته WKF اجرا می گردد.مواد مسابقات قهرمانی جهان شامل كاتا، انفرادی و شیمی، كومیته انفرادی و تیمی، بونكای (آنالیز) كاتا و جیوكومیته می باشد كه تیم ۳۸ نفره ما در رده های مختلف سنی و در مواد فوق رقابت كردند. ۱۶ ورزشكار زن و ۲۱ ورزشكار مرد با ۴ داور و یك مربی و سرپرست كاروان اعزامی را تشكیل می دادند كه در این بین بانوان ایرانی نخستین تجربه مسابقات قهرمانی جهان را داشتند.
۹ مدال طلا، ۶ نقره و ۱۱ برنز برای تیم قدرتمند ایران به شرح زیر به دست آمد:
* كاتای انفرادی دختران زیر ۹ سال
۱- ساكی هیرومورا از ژاپن مدال طلا (۲-۱)
۲- آرزو نعمتی پور از ایران مدال نقره
۳- شیما اصغریان به همراه كریستی از انگلیس مشتركاً سوم
* در كاتای انفرادی ۱۱-۱۰ سال دختران
- مینا صمیمی از جمهوری اسلامی ایران برنده طلا(۳-۰)
- ساشا اسگیه لن بوم از هلند برنده نقره
- امیلی از انگلیس و ناكامورا از ژاپن مشتركاً سوم
* در كاتا انفرادی ۱۳-۱۲سال پسران
- محمد امیری از ایران برنده مدال طلا(۳-۰)
- یان چن از تایوان برنده مدال نقره
- مردانا از اندونزی و فراری از ایتالیا مشتركاً برنده مدال برنز
* در كاتای انفرادی ۱۵-۱۴ سال دختران
- باربارا بوتوناوا از اسلواكی برنده مدال طلا(۲-۱)
- سمیرا ذكری از جمهوری اسلامی ایران برنده مدال نقره
- آنه تا از آفریقای جنوبی و نل از آفریقای جنوبی مشتركاً مدال برنز
* در كومیته انفرادی زیر ۷ سال دختران
- آرزو نعمتی پور از ایران برنده مدال طلا
-پتل از هند برنده مدال نقره
- جین از هند برنده مدال برنز
* در كومیته ۹-۸ سال انفرادی پسران
-كوگا سوزاكی از ژاپن برنده مدال طلا
- علی نصرت آبادی از ایران برنده مدال نقره
- رئو اموری از ژاپن و علای از آفریقای جنوبی مشتركاً مدال برنز
* در كومیته انفرادی ۱۳-۱۲ سال پسران
- علیرضا عباسی فیض آبادی از ایران برنده مدال طلا
- رو وو ریچارد از مجارستان برنده مدال نقره
- جوزف از استرالیا و آبه از ژاپن برنده مدال مشترك برنز
* در كومیته انفرادی نوجوانان پسران
- آرش ابراهیم خانی از ایران برنده مدال طلا
- لوكاس لازیو از مجارستان برنده مدال نقره
- راوس از استرالیا و پترو از اوكراین مشتركاً برنده مدال برنز
* در كومیته انفرادی ۱۱-۱۰ سال دختران
- مهناز آبادیان از ایران برنده مدال طلا
- مینا صمیمی از ایران برنده مدال نقره
- وردن از آفریقای جنوبی و نورو از سوئد مشتركاً برنده مدال برنز
* در كومیته انفرادی ۱۱-۱۰ سال پسران
- یامادا از ژاپن برنده مدال طلا
- علی سمیر از اوكراین برنده مدال نقره
- حسام صالحی از ایران و اوچی وا از ژاپن مشتركاً برنده مدال برنز
* كاتای تیمی مردان
تیم كاتای مردان ما مركب از محسن اشرفی، مصطفی دینكو و مهدی قاسمی دور اول بر تیم خوب شیلی پیروز گردید و در دور دوم در مقابل اندونزی كه قهرمان شد، شكست را پذیرفت. رقابت این دو تیم بسیار نزدیك بود.پس از آن تیم ما برای كسب مدال برنز به دیدار «نامیبیا» رفت و ۳ بر صفر از سد این تیم گذشت و برنز گرفت. در این رقابت اندونزی اول، ژاپن دوم ،ایران و سوئیس مشتركاً سوم شدند.
* كاتای انفرادی مردان (نیدان و پایین تر)
- مصطفی دینكو از ایران برنده مدال طلا
- مهدی قاسمی از ایران برنده مدال نقره
- وان بله از هلند وایكی كی ایوموتو از ژاپن مشتركاً سوم
* كومیته تیمی زنان
تیم كومیته زنان ما مركب از زهرا عابدی، مریم اسمعیلی،ساناز شادی و سیده ناهید كریمی بودند كه شامل ۳ نفر اصلی و یك رزرو می شد، برای صرفه جویی در وقت مقرر شد اگر تیمی دو پیروزی بدست آورد مسابقه آن دو متوقف شود. اولین دیدار ما در مقابل استرالیا بود كه شادی و اسمعیلی دو پیروزی پی در پی بدست آوردند و ایران ۲ بر صفر از سد استرالیا گذشت.پس از این پیروزی تیم ما به دیدار مجارستان رفت و دیدار را ۲ بر صفر واگذار نمود. در این دیدار بسیار پراشتباه ظاهر شدیم و برای كسب مدال برنز به دیدار نامیبیا رفتیم كه با پیروزی ۲ بر صفر به مدال برنز و مقام سومی جهان نائل آمدیم، رومانی اول ،مجارستان دوم و ژاپن و ایران مشتركاً سوم.

محمدرضا منصوریان
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید