شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سرمایه‌گذاری آمریکا در رسانه‌های عراق


سرمایه‌گذاری آمریکا در رسانه‌های عراق
خبر تطمیع روزنامه‌های عراقی از سوی یگان ‌های عملیات روانی آمریكا برای چاپ گزارش‌هایی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن جنگ در عراق موضوع عجیبی نیست. پنتاگون حتی قبل از تصرف عراق نیز برای تبلیغات و عملیات اطلاعاتی خاص خود برنامه‌ریزی داشته است. ظاهراً این برنامه پس از مخالفت شدید منتقدان درمورد احتمال راه‌یابی آسان اخبار جعلی به رسانه‌های داخلی آمریكا لغو شده بود. با این وجود جنگ عراق عملاً باعث شد پنتاگون بیش از پیش درگیر چنین عملیات استراتژیكی شود: شبكهٔ خبری پنتاگون یا شبكه رادیو و تلویزیونی نیروهای ائتلاف (كه اكنون به ظاهر تحت كنترل دولت عراق است، اما در واقع با بودجه‌های پنتاگون و دولت آمریكا فعالیت می‌كند) و میلیون‌ها دلار هزینه كه صرف شركت‌های تبلیغاتی و مشاورانی می‌شود كه برای اشاعهٔ تبلیغات نیروهای ائتلاف در عراق فعالیت می‌كنند، همگی نشانگر این واقعیت هستند. در واقع تطمیع رسانه‌های عراق برای اشاعهٔ اخبار مثبت از جنگ شبیه به كاری است كه دولت بوش در داخل كشور انجام می‌دهد. به عنوان مثال، سال گذشته فاش شد كه دولت بوش برای تبلیغ قانون آموزشی جدیدی كه شدیداً از سوی جورج بوش حمایت می‌شود، بالغ بر ۲۵۰ هزار دلار به آرمسترانگ ویلیامز (گزارشگر برجستهٔ خبری) پرداخت كرده است. وزارت آموزش و پرورش آمریكا، برای ساخت فیلم ویدیویی و گزارش خبری درباره قانون فوق، به یك شركت روابط عمومی هزینهٔ هنگفتی پرداخت. جیمز گاكرت معروف به جف گانون (گزارشگر) نیز با چاپ كلمه به كلمه‌ی اخبار منتشر شده از سوی كاخ سفید، قانون منع نشر اكاذیب را زیر پا گذاشته است. در راستای این اقدامات، گزارش هایی منتشر شده است مبنی بر این كه ارتش آمریكا از اوایل سال جاری برای پررنگ جلوه دادن فعالیت‌های خود در عراق به طور پنهانی به روزنامه‌های این كشور پول پرداخت می‌كند. این عمل در گستره‌ی اطلاع رسانی یك توهین آشكار محسوب می‌شود. كمیسیون نیروهای مسلح سنا در پاسخ به افشای این عمل مفتضحانه مقامات عالی‌رتبه وزارت دفاع را فراخواند. بر همین اساس جان وارنر، رییس كمیسیون مزبور اظهار كرد، هیچ عملی كه باعث تضعیف اعتبار آمریكا در كمك به برقراری دموكراسی در عراق شود، بی‌پاسخ نخواهد ماند. كاخ سفید نیز اعلام كرد از این مسأله بسیار نگران ‌بوده و به دنبال اطلاعات بیشتری است. گزارش‌های نوشته شده توسط یگان های عملیات روانی آمریكا به زبان عربی ترجمه و با كمك شركت تبلیغاتی «گروه لینكلن» به عنوان اخبار بی طرفانه در روزنامه‌های بغداد به چاپ می‌رسند. گروه لینكلن علاوه بر تطمیع روزنامه‌های عراقی برای چاپ تبلیغات دولت آمریكا، طی یك ماه به چندین روزنامه‌نگار عراقی بیش از صدها دلار پرداخت كرده است. این روزنامه‌نگاران به دلیل نداشتن سابقه مخالفت با آمریكا مورد توجه گروه لینكلن قرار گرفته‌اند. مسؤولان آمریكایی در واشنگتن گفته‌اند، این پرداخت‌ها از طریق «انجمن نشریات بغداد» كه یك سال قبل از سوی افسران ارتش آمریكا تاسیس شد، صورت گرفته است. هر یك از اعضای این انجمن با توجه به تعداد گزارشی كه به چاپ می‌رسانند حدود دویست دلار در ماه دریافت می‌كنند. ژنرال دیك لینچ، یكی از سخنگوهای ارتش آمریكا در بغداد اظهار داشت با توجه به اینكه شبه نظامیان نیز برای تبلیغات از رسانه‌ها استفاده می‌كنند، جنگ تبلیغاتی در جریان است چرا كه شبه نظامیان با آدم‌ربایی، قتل و انفجارهایی كه صورت می‌دهند، قصد دارند به دروغ نشان بدهند كه از توانایی‌های زیادی برخوردار هستند. بر خلاف این اظهارات، گزارش‌های موجود نشان می‌دهند كه گروه لینكلن حتا احمد چلبی را نیز برای چاپ گزارش های تبلیغاتی آمریكایی در روزنامه خود، المؤتمر، اجیر كرده است. گفتنی است كه حتّا قبل از شروع جنگ عراق به چلبی (كه از عراق تبعید شده بود) و جانشینان وی نیز میلیون‌ها دلار كمك مالی تعلق گرفت. اكنون چلبی معاون نخست‌وزیر عراق است . او در اشاعه‌ی خبر دستیابی صدام حسین به تسلیحات كشتار جمعی، به دولت بوش كمك‌های زیادی كرد. به هر حال این گزارش‌ها بخشی از فعالیت‌های بلندمدت و مستمر آمریكا برای شكل‌دهی افكار عمومی در عراق است كه «عملیات روانی» نامیده می‌شود. گروه لینكلن تنها سازمانی نیست كه در حیطهٔ عملیات روانی به فعالیت مشغول است. واشنگتن پست در ماه ژوئن گزارش كرد كه پنتاگون در پنج سال اخیر سه قرارداد به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار منعقد كرده است كه تمامی این قراردادها در راستای عملیات روانی این سازمان و برای جلب افكار عمومی كشورهای خارجی درباره آمریكا و به خصوص ارتش این كشور به امضاء رسیده‌اند. شركت های آرلینگتون، گروه لینكلن و Science Application International Corp همگی در جهت ارائه ایده و الگوهای تبلیغاتی رادیو-تلویزیونی، برنامه‌های مستند ، تبلیغات سه بعدی اینترنتی، تابلوهای اعلانات و دیگر نوآوری‌های تبلیغاتی فعالیت كرده‌اند. لازم به ذكر است كه خبرنگاران و گزارشگران آمریكایی در عراق بنا به دلایل امنیتی كمتر قادرند برای تهیه گزارش، منطقه امن یا دیگر قرارگاه‌های ارتش آمریكا را ترك كنند. بنابراین آنها مجبورند به آنچه كه روزنامه‌نگاران عراقی در روزنامه‌های خود می‌نویسند اكتفا كنند. اما خبر تحت كنترل بودن نشریات عراقی از سوی ارتش آمریكا و استفادهٔ تبلیغاتی از آنها، اعتبار این منبع اطلاعاتی را نیز زیر سوال برده است. گزارش شده است كه فرماندهان ارشد ارتش آمریكا از جمله ژنرال پیتر پیس، رییس ستاد مشترك ارتش، دربارهٔ قرارداد گروه لینكلن تا قبل از چاپ این خبر در روزنامه لوس‌آنجلس تایمز، چیزی نمی‌دانستند. ماموران پنتاگون اظهار كرده‌اند كه ژنرال پیس و دیگر افسران عالی‌رتبه از شنیدن این خبر بسیار آزرده شده و از افسران ارشد مستقر در عراق خواستار توضیحاتی در این زمینه شده‌اند. مطالب مندرج در نشریات عراقی نه تنها مستقل نیستند، بلكه هویت عراقی هم ندارند.
نویسنده:دیوید ایسنبرگ: دیوید ایسنبرگ، تحلیل‌گر ارشد شورای اطلاعات امنیتی آمریكا و انگلیس، (مستقر در واشنگتن)در زمینه كنترل تسلیحات و مسائل امنیت ملی تجربه‌های زیادی دارد. مطالب مطرح شده در این مقاله همگی ایده‌های وی می‌باشد.
منبع: آسیا تایمز
منبع:سایت عملیات روانی
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید