چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


ثبات بازار تون ماهیان در اروپا


ثبات بازار تون ماهیان در اروپا
●ثبات وضعیت صنعت كنسرو تون در اروپا
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی http://www.infofish.org پس از سالها تمركز و ادغام كارخانجات به نظر می رسد صنایع كنسرو سازی تون ماهیان اروپا ثبات لازم را پیدا می كند. دراین عرصه چند كارخانه بزرگ كنسرو سازی با عرضه انبوه محصولات قابل رقابت یا محصولات وارداتی با قیمتهای مناسب و آرمهای تجارتی شناخته شده را می توان در بازار اروپا مشاهده كرد.جندین كارخانه كنسرو سازی كوچك نیز با هدف دستیابی به یك بازار دائم توانسته اند امكان ادامه حیات پیدا كنند. این كارخانجات بیشتر روی محصولات با كیفیت بالا، تون داخل ظرف شیشه ای، فیله تون در روغن زیتون و غیره متمركز شده اند. گرچه قیمت اینگونه محصولات با كیفیت عالی واقعا بالاست و در عین حال بازار آن در حال رشد است. مصرف كنندگان اروپائی این محصولات را به كنسرو تون تولید شده در مقیاس كلان و انبوه ترجیح می دهند.
●گوشت راسته تون
گوشت راسته تون به عنوان یك ماده اولیه و خام جای تون كامل را اشغال می كند. تنها چند كارخانه كنسرو سازی دیگر در فرانسه باقی مانده است زیرا بیشتر كنسروهای تون موجود در بازار فرانسه در كارخانجات آفریقا تولید می شوند و به همین دلیل واردات مواد خام این محصول به فرانسه در دهه اخیر به شدت كاهش یافته است.بعلاوه در اغلب كشورهای اروپائی، واردات تون كامل بعنوان ماده خام صنعت كنسرو سازی جای خود را به راسته تون ماهیان داده است. در سال ۲۰۰۴ كل واردات تون فقط ۴۴۰۰ تن بود كه این تقریبا نصف واردات سال ۲۰۰۳ است. واردات راسته ماهی تون نیز با كمی كاهش به ۱۰.۰۰۰ تن رسید. با توجه به ادغام شركتهای Trinity ایتالیا و Saupiquet فرانسه، راسته تون ارسالی به فرانسه اغلب از ایتالیا وارد می شوند و این به آن معنی است كه این محصول تولیدی اكوادور یا كلمبیا است و صادرات مجدد شده است. تایلند قبلاً یكی از صادر كنندگان مهم راسته ماهی تون به فرانسه بود ولی از آنجا كه سهمیه تعرفه كمتر برای راسته تون در سال ۲۰۰۴ افزایش نیافت، تایلندترجیح می دهد محصولات خود در سال ۲۰۰۴ را به ایتالیا صادر كند.
●بازار ایتالیا
▪اشتیاق ایتالیا برای تون زردباله
با توجه به كیفیت خوب كنسرو تون در ایتالیا ، این كشور همچنان بازاری مهم برای تون ماهیان زردباله است. این در حالی است كه باید اذعان كرد كه ژاپن به بازار تون زردباله مخصوص تولید ساشیمی با كیفیت تسلط دارد. در سالهای اخیر كنسرو سازان تون در ایتالیا بواسطه فشار دستمزدهای بالای كارگری در این كشور تمام محصولات تون ماهیان را منحصر به تولید راسته این ماهی كرده اند.كارشناسان زیادی معتقدند كیفیت كنسرو تون ایتالیائی از این روند زیان دیده است. تخمین زده می شود كه حدود ۸۰% كنسرو تون ایتالیا با راسته تون وارداتی تهیه می شود ولی آمارهای رسمی این حقیقت را به خوبی به نمایش نمی گذارد.
در یازده ماهه اول ۲۰۰۴، حدود ۳۴۰۰۰ تن راسته تون به ایتالیا وارد شده است كه این مقدار كمی پائین تر از واردات سال ۲۰۰۳ بوده است. طی این دوره واردات تون كامل بشدت كاهش یافته است و از ۲۹۴۰۰ تن به ۲۲۲۰۰ تن رسیده است.ایتالیا عمدتاً راسته ماهی تون خود را از كلمبیا و اكوادور وارد می كند ولی در سالهای اخیر، تایلند با استفاده از امتیاز سهمیه تعرفه رایگان ۴۰۰۰ تن راسته نیمه پخته استفاده كرد و توانست در سال ۲۰۰۳ نیز دو هزار تن راسته تون به ایتالیا صادر كند. پس از كاهش زیاد قیمتها در سال ۲۰۰۳، اخیراً قیمتهای راسته تون در ایتالیا به حالت عادی برگشته است. راسته تون زردباله به قیمت هر كیلو ۳ یورو، و راسته هوور مسقطی هر كیلو ۵۵/۲ یورو به فروش می رسد. می توان این قیمتها را برای هر دو طرف یعنی تولید كننده راسته و كنسرو سازان، مناسب و قابل قبول دانست.
●اسپانیا
زكاهش تولید كنسرو تون در اسپانیا
از آنجا كه بسیاری از كنسرو سازان اسپانیا سرمایه گذاری های بنیادی در كشورهای آمریكای مركزی كرده اند، دیگر موادخام كنسرو تون وارد اسپانیا نمی شود بلكه این كشور كنسرو تون آماده را وارد می كند بهمین خاطر كاهش واردات موادخام برای تولید كنسرو تون بسیار شدید است. در سال ۲۰۰۴ تنها ۶۷۷۰۰ تن ماهی تون منجمد كامل وارد شده است كه قابل مقایسه با ۲۰۰۰۰۰ تن سال ۲۰۰۳ نیست. این كاهش را می توان به علت خرید مقادیر بسیار بالای تون منجمد در سال ۲۰۰۳، توجیه كرد كه علت آن هم ارزانی قیمت تون بود كه تا سال ۲۰۰۴ نیز ادامه یافت. با اینكه می توان روند رو به افزایش مصرف راسته تون را به وضوح مشاهده كرد، هنوز هم این نوع محصول بعنوان مواد خام تولید كنسرو در كارخانجات كنسرو سازی اسپانیا اهمیت چندانی ندارد. تا انتهای سال ۲۰۰۴ حدود ۳۰.۰۰۰ تن راسته تون وارد شده است، كه با میانگین واردات ۲۰.۰۰۰ تن سالهای اخیر قابل سنجش و مقایسه است. بازار اسپانیا با كنسرو تون وارداتی از آمریكا، و همچنین مصرف بیشتر راسته تون در كارخانجات كنسرو سازی به تغییرو تحول خود ادامه خواهد داد.
مترجم: شراره طاهری
نوشته: Helga Josupeit
Helga.josupeit@fao.org
Source: http://www.globefish.org
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شیلات ایران


همچنین مشاهده کنید