چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پورتالهای اینترنتی; علاقه یا اکراه


پورتالهای اینترنتی; علاقه یا اکراه
هر باری که به اینترنت متصل میشوید دست کم با یکی از سرویس دهندگان وب ارتباط برقرار میکنید. تا بحال از خود پرسیده اید که آیا واقعا اجتماع این سرویسها در یک هویت و مرکز مستقل برای من ارزشمند است یا خیر؟ ترجیح می دهید سرویس ایمیل خود را از هات میل بگیرید،مدیریت محتوای وبلاگتان را به پرشین بلاگ بسپارید و برای جستجو گوگل را به خدمت بگیرید و یا تمام اینها را در یاهو بصورت متمرکز و مجتمع استفاده کنید؟ بی تردید سرویسهای مختلف، از سرویس دهندگان مختلف دارای مزیتها و برتریهایی نسبت به یکدیگرند و کمتر کسی ادعا میکند آنچه همه خوبان دارند فلان سرویس همه را یکجا دارد اما با این وجود پورتالهای اینترنتی شکل میگیرند و سرویس دهندگان نیز به سوی اجتماع خدمات خود گام بر میدارند. باز هم بی تردید علت تمایل عمده کاربران به پورتالها تنها دسترسی آسان و فقط با یکبار ورود (Single Sign On) نیست. یاهو پورتال خود را که با نام My Yahoo! در میان کاربرانش جا انداخته در چند مرحله مورد حمایت تبلیغاتی قرار داد. راه اندازی بخش Y! ۳۶۰ یکی از این یازه های زمانی بود. جایی که یاهو بر روی قابلیتهای پرتالی خود تاکید بیشتری میکرد. در گذشته عدم توجه یاهو به سرویسهایی نظیر وبلاگ و پروفایلهای کاربران خلاء محسوسی را ایجاد نموده بود که رقیب خلاقش یعنی گوگل با سایتهای بلاگر و اورکات بخوبی از این فضا برای پیشرفت ، محبوبیت و خبرساز شدن استفاده نمود. از طرفی گوگل به عنوان شرکتی که همواره پورتال بودن و یا حرکت به سوی پورتال شدن خود را نفی کرده با احساس خطر، اقدام به حلقه نمودن سرویسهایش نموده است. اتصال سرویس Gmail و Orkut شاید اولین قدم این حلقه سازی بوده است.الگوهای متفاوت دیگری نیز بر روی اینترنت وجود دارد. سایت MyWay سعی مینماید پورتالی با تکیه بر سرویسهای دیگران و احترام به ترجیح کاربران نسبت به آنها راه اندازی کند. در این وبسایت شما میتوانید از ایمیل قدیمی hotmail خود استفاده کنید، اخبار را از CNN بگیرید و جستجوی خود را در AskJeeves انجام دهید. فقط کافیست به MyWay اعتماد نمایید (البته گاهی کار دشواریست!) به نظر میرسد سازندگان این پورتال ترجیح میدهند کمتر وارد رقابت رو در رو با بزرگان اینترنت شوند تا کاربران کمتری را از سهم بازار خود برانند. پورتال قدیمی Lycos نیز الگوهایی برای خود دارد. عمده ترین خاصیت این سایت کارکردهای محلی آن است. هدفی که یاهو نیز تلاش بسیاری برای دستیابی به مزایای آن کرده است. سایت lycos.co.uk امکانات اصلی خود را بر روی فروشگاه آنلاین، سرویس دوستیابی و خدماتی نظیر SMS و VoIP قرار داده است. یعنی مواردیکه محلی بودن مزیتی ایجاد مینماید. ولی پیشنهادهای خاصی مثل تور مسافرتی از انگلستان به سایر نقاط دنیا با استفاده از تسهیلاتی مالی یک موسسه مالی که در اصلیترین قسمت صفحه اول دیده میشود قطعا برای اکثر کاربران محلی جذاب خواهد بود! پورتالها حتی به سایر حوزه های کسب و کار نیز میتوانند حمله نمایند. برای مثال موفقیتی که یاهو در استقبال کاربران از خدمات VoIP آن داشته شرکتهای مخابراتی را غافلگیر نموده است. مریل لینچ تحلیلگر صنعت مخابرات میگوید‌ "شرکتهای مخابراتی آتشی با سرویس VoIP برپا کردند ولی پورتالها مانند بنزین بر روی این آتش ریخته شده اند!" او معتقد است کاربران با استفاده از پورتالها خدمات VoIP خود را ساده تر و ارزانتر دریافت مینمایند. تحقیقی در این زمینه نشان میدهد که اتصال دو سرویس پیام رسان (Messenger) مایکروسافت و یاهو موج دوم سود دهی از طریق VoIP را بخصوص برای یاهو به ارمغان بیاورد. شاید مرحله بعدی زنده شدن سرویس Unified ID -که ۲ سالیست کمتر راجع به آن میشنویم- باشد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید