پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ تغییر عمده در اینترنت


۱۰ تغییر عمده در اینترنت
در انتهای سال ،۲۰۰۴ اولین دهه عمر اینترنت نیز به پایان می رسد. در حقیقت، در سال ،۱۹۹۴ ارائه دهندگان عمده سرویس های آنلاین (كه تا آن زمان سرویس های الكترونیكی را در خود نگه داشته بودند) دروازه های خود را بر روی میلیون ها كاربر جهان خارج گشودند و به ناگهان، كاربران با دنیای عظیمی از اطلاعات مواجه شدند. اكنون ۱۰ سال از آن زمان گذشته است؛ به همین منظور نگاهی داریم به ۱۰ تغییر عمده كه در این ۱۰ سال رخ داده است. لازم به یادآوری است، این تغییرات عمده، در خلال پروژه ای به دست آمده است به نام «دنیای دیجیتالی آینده» كه توسط دانشگاه كالیفرنیای جنوبی در حال انجام است.
۱- تبعیض در دسترسی به اینترنت از بین رفته است، اما خود را به نوعی دیگر نشان داده است. اكنون، بسیاری افراد كه در ابتدا جزء قربانیان عصر اینترنت به شمار می رفتند (نظیر افراد سالمند) به اینترنت دسترسی دارند. در حال حاضر، دسترسی به اینترنت از مكان هایی نظیر خانه، محل كار، مدارس، دانشگاه ها و كتابخانه های عمومی امكان پذیر است. اما با معیار های دیگری نظیر سرعت دسترسی به اینترنت هنوز تفاوت هایی وجود دارد.
۲- عادت های رسانه ای مخاطبان تغییر یافته است و این تغییرات ادامه دارد. در ۵۰ سال اخیر، مردم بیشتر وقت خود را در خانه در پای تلویزیون گذرانده اند. اما در ۱۰ سال اخیر، كاربران بسیاری زمانی را كه قبلاً با تلویزیون می گذراندند، به استفاده از اینترنت اختصاص داده اند.
۳- اعتبار اینترنت كاهش یافته است. اعتبار اطلاعات موجود در اینترنت در سه سال اول عمومی شدن آن، در میان كاربران بسیار زیاد بود. از سال چهارم به بعد، كم كم اینترنت آن اعتبار نخستین خود را از دست داد.
۴- تجارت الكترونیك، تازه در حال رسیدن به جایگاهی شایسته است. بسیاری از مسائل و مشكلاتی كه بر خرید آنلاین تاثیر گذار بود، تغییر كرده است. سه سال پیش، بیش از دو سوم كاربران اینترنت به میزان زیاد یا بسیار زیاد، نسبت به لو رفتن اطلاعات شخصی خود هنگام خرید آنلاین نگران بودند. اكنون این مقدار به ۴۶ درصد رسیده است. اكنون، كاربران بیشتر از طریق اینترنت خرید می كنند. در سال ،۲۰۰۱ هر كاربر به طور میانگین، ۱۱ بار در سال از طریق اینترنت خرید انجام می داد (در آمریكا)، اما اكنون این رقم به ۳۰ بار رسیده است، و به نظر می رسد این رقم باز هم افزایش بیابد.
۵- تاثیر اینترنت بر فعالیت های اجتماعی كاربران كمتر شده است. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است كه كاربران اینترنت، فعالیت های اجتماعی بیشتری از افرادی كه با اینترنت كار نمی كنند، دارند. همچنین، سرویس هایی نظیر پست الكترونیك و پیام رسانی فوری (instant Messaging) سبب شده است، ارتباطات میان افراد بیشتر باشد.
۶- نگرانی ها در مورد امنیت و حریم شخصی باقی مانده، گرچه كمی از شدت آن كاسته شده است هنوز برخی سئوالات در ذهن كاربران وجود دارد. به این ترتیب، به نظر می رسد، مسئله امنیت هنوز یكی از دلمشغولی های كاربران باشد.
۷- اینترنت، بزرگترین منبع اطلاعاتی برای كاربران است. كاربران برای به دست آوردن اطلاعات بسیاری به اینترنت مراجعه می كنند.
۸- مزایا و معایب اینترنت برای كودكان مورد توجه قرار گرفته است. در این كه اینترنت دریچه ای به یك دنیای جدید برای كودكان است شكی وجود ندارد. اما این دنیای جدید، دنیایی است كه خالی از عیب نیست. آیا اینترنت واقعاً كمكی در زمینه آموزش كودكان می كند؟ آیا باید بر نحوه استفاده كودكانمان از اینترنت نظارت كنیم؟ آیا باید از نرم افزار های فیلترینگ استفاده كنیم؟ باید توجه داشت كه كسی نظارت والدین بر استفاده كودكان از اینترنت را رد نمی كند، اما موضوع این است كه به دلیل ویژگی های فنی اینترنت، این كار به راحتی نظارتی كه بر رسانه های دیگر نظیر تلویزیون صورت می گیرد، نیست. بنابراین، به نظر می رسد این مسئله، برای والدین همچنان باقی بماند.
۹ _ تغییرات زیادی در زمینه پست الكترونیك صورت گرفته است. هنوز هم پست الكترونیك، مهمترین كاربرد اینترنت است. پست الكترونیك، این فرصت را در اختیار كاربر قرار می دهد تا با افراد بسیاری از سراسر جهان در ارتباط باشد. اما اكنون، هرزنامه ها بسیار شایع شده اند و تعداد این هرزنامه ها گاه به قدری زیاد بوده است كه برخی از كاربران، عطای صندوق پستی خود را به لقایش بخشیده اند. به این ترتیب، گرچه پست الكترونیك، محبوبیت خود را حفظ كرده، اما برخی نگرانی ها در این زمینه به وجود آمده است.
۱۰ _ سرویس های broadband، چهره اینترنت را دگرگون ساخته است. همان گونه كه دسترسی عمومی به اینترنت، انقلابی ایجاد كرد، ارائه سرویس های bloadband نیز تحول مهمی بوده است. سرویس های broadband، نحوه ارتباط ما با اینترنت را تغییر داده است. در نگاه اول، مزیت اصلی این سرویس ها سرعت بالایشان است، اما طبق تحقیقات، ویژگی مهمتر این سرویس آن بوده است كه همیشه وصل است. به عبارتی، دیگر نیازی نیست كه مانند سرویس های تلفنی، مودم خود را روشن كنیم و وارد شبكه شویم و سپس از آن خارج شویم. نتیجه این ویژگی، آن است كه اكنون كاربران سرویس های broadband، زمان بیشتری را نسبت به كاربرانی كه از طریق مودم به اینترنت متصلند، در اینترنت می گذرانند.
نویسنده: مهدی كیانپور
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید