جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ضدعفونی تخم‌مرغ‌ها


ضدعفونی تخم‌مرغ‌ها
علیرغم رعایت عواملی همچون دما و رطوبت در یك سالن جوجه كشی ، هچ ضعیف در نتیجه انجام ضدعفونی نامناسب می تواند رخ دهد. ضدعفونی نامناسب نه تنها سبب هچ ضعیف می شود بلكه در طی خونگیری های بعدی سبب مرگ سریع می گردد. ضمنا" ضدعفونی غیراصولی می تواند به شیوع آهسته بیماری منجر شود كه گهگاهی پرنده را در طی دوره رشد درگیر می كند. تلفات در طی خونگیری و دوره رشد در نتیجه ضدعفونی نامناسب در زمان هچری سبب اتلاف هزینه بیشتری نسبت به تلفات ناشی از جوجه درآوری ضعیف در سالن هچری می شود. مهمترین وسیله ارزشمند جهت تمیز كردن و ضدعفونی انكوباتور و هچری ، آب ، دترجنت و نیروی كارگرمی باشند.
برخی افراد به اشتباه فكر می كنند عوامل ضدعفونی كننده ، مشكلات نظافشان را مرتفع می سازد. آنها فكر می كنند ضدعفونی كننده ها می توانند جایگزین نظافت غیر اصولی شوند ولی این حقیقت ندارد. ماده ضدعفونی كننده در یك محیط كثیف و آلوده تقریبا" بی تأثیر است ، چرا این حالت رخ می دهد ؟ زیرا تمامی ضدعفونی كننده ها به محض اینكه در تماس با مواد آلی قرار می گیرند ، خاصیتشان را از دست می دهند. وقتی كه آلودگی سطح آلایش شود ( زدوده شود ) ، مقدار ماده مؤثر كمتری از ماده ضدعفونی كننده بكار برده می شود. برخی ضدعفونی كننده ها نسبت به سایرین در حضور ماده آلی دوام بیشتری دارند. ضدعفونی كننده های كروزول ، اسیدكرسیلیك و قطران زغال سنگ در حضور ماده آلی مؤثرترین ماده ضدعفونی كننده می باشند. از آنجایی كه آنها خورنده فلزات ، گازهای سمی و خفه كننده می باشند به طور طبیعی در انكوباتور استفاده نمی شوند ولی جهت نظافت و ضدعفونی آشیانه ها و قفس های پرندگان استفاده می شوند.معمولی ترین مواد ضدعفونی كننده كه در هچری استفاده می شوند تركیبات چهارتایی آمونیاك ، تركیبات چندتایی فنل و یدوفورها ( تركیبات یده ) می باشند.
تركیبات چهارتایی آمونیاك می توانند عمدتا" جهت ضدعفونی لوازمی همچون سینی های انكوباتور و هچری استفاده شوند زیرا آنها نسبتا" فاقد تحریك ، فاقد خاصیت خورندگی و واجد كمترین سمیت می باشند و توانایی اثر در حضور ماده آلی را دارند. قبل از كاربرد یك ماده ضدعفونی كننده وقتی كه انكوباتور و ملزوماتش از وجود مواد معدنی پاك گردیدند ، تركیبات چهارتایی آمونیاك جهت ضدعفونی كردن بهترین ماده می باشند. بسیاری از اشخاص شاغل در هچری از تركیبات چندتایی فنل استفاده می كنند. آنها طیف میكروب كشی وسیع و سمیت كمی داشته ، خورنده فلزات بوده و در حضور ماده آلی اثرات خود را حفظ می كنند و فعالیت بقایایی آنها مطلوب است. عیب آنها این است كه درصورت مصرف با غلظت زیاد یا در طی زمان نسبتا" طولانی می توانند بر روی پوست شخص عامل ، اثر سوزانندگی ایجاد كنند. درصورت استفاده از تركیبات چندتایی فنل با غلظتهای بالاتر از آنچه كه بر روی برچسب پیشنهاد شده است ، جهت محافظت دست ، دستكش لازم است. یدوفورها طیف میكروب كشی وسیع داشته ، در حضور ماده آلی اثر مطلوب داشته و ارزانتر از تركیبات چهارتایی آمونیاك و تركیبات چندتایی فنل می باشند.
● معایب آنها عبارتند از :
▪ ایجاد لكه می كنند ، وقتی كه در اسید حل می شوند خورنده فلزات می باشند ، فعالیت بقایای آنها خفیف است.
▪ انجام نظافت سرتاسری به كمك نیروی كارگر فراوان ، ۹۵ الی ۹۹ درصد میكروبها را برطرف می كند. در چنین مواردی ، وقتی نظافت بدرستی انجام شود ، مقدار كمی و یا عدم ضدعفونی مورد نیاز است.
▪ اگر از سیستم بی حساب و كتاب استفاده شود و مدت زیادی از نظافت سرتاسری مابین دو دوره بگذرد ، به احتمال زیاد با افت ضدعفونی دستگاهها مواجه خواهیم شد.
▪ بهترین روش ، استفاده از ماده ضدعفونی كننده ، متعاقب نظافت می باشد و ممكن است مابین اعمال نظافت هم ضدعفونی صورت گیرد.
ترجمه دكتر رامین اشرافی
منبع : موسسه مرغداری ایران


همچنین مشاهده کنید