پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی تجربیات برخی از کشورها در مبارزه با آنفلوآنزای طیور


استفاده از تجربیات دیگران از دیرباز روشی مطمئن در جهت برخورد با مسائل مختلف بوده است . استفاده از تجربیات سایر کشورهای درگیر با بیماری مهلک آنفلوآنزای طیور میتواند کلیدی اساسی در جهت پیشگیری از شیوع این بیماری در کشور عزیزمان ، ایران باشد . این پیشگیری زمانی ارزش دوچندان پیدا میکند که در نظر داشته باشیم که بر طبق نظریات ارائه شده توسط یک بانک کانادایی آثار مخرب این بیماری بر اقتصاد جهان بسیار بیشتر از افزایش قیمت نفت خواهد بود . در واقع اگر روند گسترش آنفولانزای مرغی در جهان ادامه پیدا كند، صرف‌ نظر از آن كه جان انسان‌ ها تهدید شده و ممكن است فاجعه‌ای انسانی در جهان پدید آید، اقتصاد جهان نیز به ركود كشیده خواهد شد .با گسترش این بیماری دولت‌ ها مجبور می‌ شوند خطوط حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی خود را متوقف كنند و بدین ترتیب در وهله اول صنعت حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل هوایی متضرر خواهد شد .با توقف روند تجارت بین‌الملل جریان تولید نیز متوقف خواهد شد و بدین ترتیب اقتصاد جهانی به ركود كشیده خواهد شد .در این مقاله سعی شده است که با بررسی ده ها صفحه و همچنین مشاهده ده ها نمودار مختلف ، آماری جامع از آلودگی کشورهای مختلف و نحوه برخورد این کشورها با این بیماری برای شما دوستان عزیز فراهم گردد . امید است که مورد استفاده شما قرار گیرد .
۱. جمهوری کره :
نخستین اخبار رسمی ، مبنی بر آلودگی این کشور در دوازدهم دسامبر ۲۰۰۳ میلادی اعلام شد . در این کشور ، دو تیپ مختلف ویروس آنفلوآنزای طیور شناسایی شد .تیپ اولی که در این کشور شناسایی شد H۵N۱ بود . این ویروس سبب ایجاد بیماری در مرغهای لایر ، اردکها و همچنین کلاغهای سیاه شد . این ویروس در انسانها شناسایی نشد و هیچگونه موردی از ابتلای انسان بوسیله این ویروس گزارش نشد.آخرین گزارشی که از موارد مشکوک و یا بیمار بوسیله این ویروس بوده است به تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۴ باز میگردد .
منابعی که آلودگی این کشور به این ویروس را گزارش داده اند عبارت بودند از :
مقامات رسمی جمهوری کره ، پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی و بیانیه رسمی OIE .تیپ دومی که در این کشور شناسایی شد H۵N۲ بود . این ویروس تنها سبب آلودگی اردکها شد .هیچگونه گزارشی نیز مبنی بر آلودگی انسانها به این ویروس گزارش نشده است .آخرین گزارشی نیز که از شناسایی موارد مشکوک یا بیمار به این ویروس گزارش شده است به تاریخ اول دسامبر ۲۰۰۴ باز می گردد .منابعی که آلودگی این کشور به این ویروس را گزارش داده اند عبارت بودند از : مقامات رسمی جمهوری کره ، پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی و همچنین بیانیه رسمی OIE .
اقدامات صورت گرفته در جمهوری کره درجهت کنترل و ریشه کنی این بیماری :
با مشاهده آلودگیهای شناسایی شده ، جمهوری کره برخی اقدامات را در جهت مبارزه با این بیماری و در نهایت ریشه کنی آن انجام داد . این اقدامات عبارت بودند از :
¨ تلاش در جهت ریشه کنی این بیماری
¨ کنترل و توقف پیشرفت بیماری
¨ برای مبارزه با این بیماری در کشور جمهوری کره ، از واکسیناسیون استفاده نشد
¨ نظارت و مراقبت شدید بر بیماری
¨ ممنوعیت واردات طیور و فراورده های مربوطه به این کشور
¨ ایجاد شرایط قرنطینه
¨ کنترل و نظارت شدید بر طیور در این کشور
¨ ضدعفونی مناطق شناسایی شده آلوده به این ویروسها
¨ منطقه بندی نواحی مختلف بر اساس میزان آلودگی
۲ . ویتنام :
نخستین اخبار رسمی مبنی بر آلودگی این کشور در هشتم دسامبر ۲۰۰۴ میلادی منتشر شد . با بررسیهای صورت گرفته ، ویروس H۵N۱ علت تلفات شناسایی شده معرفی شد . این ویروس سبب بیماری مرغها ، بوقلمونها و اردکها شد . همچنین ، هیچ موردی از ایجاد بیماری در انسان از طریق این ویروس گزارش نشد . آخرین مورد شناسایی شده آلوده به این ویروس نیز ، در پنجم ژوئن ۲۰۰۵ بوده است .اما ، منابع گزارش دهنده آلودگی این کشور به این ویروس عبارت بودند از :مقامات رسمی کشور ویتنام ، بیانیه رسمی FAO .
اقدامات صورت گرفته در ویتنام در جهت کنترل و ریشه کنی این بیماری :
با مشاهده اولین نمونه های بیمار در این کشور ، اقداماتی بشرح زیر برای مبارزه و همچنین ریشه کنی این بیماری صورت گرفت:
¨ کنترل و در صورت امکان ، توقف پیشرفت بیماری
¨ تلاش در جهت ریشه کنی این بیماری در این کشور
¨ ایجاد قرنطینه در برخی از نواحی
¨ کنترل و همچنین نظارت بر مهاجرت پرندگان وحشی
¨ تحت نظر داشتن شدید طیور مناطق مختلف این کشور
۳ . ژاپن :
در این مجمع الجزایر ، دو تیپ مختلف ویروس آنفلوآنزای طیور سبب بروز مشکلاتی شد .تیپ اول ، ویروس H۲N۱ بود . نخستین گزارشها مبنی بر آلودگی این کشور توسط این ویروس در ۱۲ ژانویه ۲۰۰۴ به سراسر دنیا مخابره شد .این ویروس در این کشور از مرغها و همچنین کلاغها جدا شده بود . خوشبختانه ، در این کشور هیچ موردی از ابتلای انسان به این بیماری در اثر این ویروس به ثبت نرسیده است . آخرین گزارشی که از شناسایی این ویروس مخابره شده است به پنجم مارس ۲۰۰۴ باز میگردد ، که این ویروس را از کلاغها جدا کرده بودند ( Isolation ) .منابعی که آلودگی این کشور به این ویروس را گزارش دادند عبارت بودند از : منابع رسمی دولت ژاپن ، پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی و همچنین بیانیه رسمی OIE .و اما ، تیپ دوم ویروس مشکل زای H۵N۲ بود . نخستین اعلام رسمی مبنی بر آلودگی این مجمع الجزایر به این ویروس در یکم جولای ۲۰۰۵ صورت گرفت .این ویروس در این کشور ، سبب بیمار شدن مرغها شد . خوشبختانه در این آلودگی نیز هیچ موردی از ابتلای انسان گزارش نشد.آخرین خبر ، مبنی بر آلودگی این کشور نیز در دهم جولای ۲۰۰۵ مخابره شد .منابع انتشار خبر آلودگی این کشور به این نوع ویروس نیز موارد فوق بودند : منابع دولتی کشور ژاپن و پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی .
اقدامات صورت گرفته جهت کنترل بیماری در این کشور :
¨ تلاش در جهت ریشه کنی بیماری در این کشور
¨ کنترل و در صورت امکان ، توقف پیشرفت این بیماری
¨ در این کشور ، برای کنترل این بیماری واکسیناسیون بکار برده نشد
¨ نظارت شدید بر طیور مناطق مختلف این کشور
¨ تاسیس بانک واکسن در این کشور
¨ ممنوعیت واردات طیور و محصولات وابسته به این کشور
¨ ایجاد شرایط قرنطینه در برخی از نواحی این کشور
¨ ضدعفونی مناطق آلوده شناسایی شده
۴ . تایوان :
در این کشور ، تنها تیپ H۵N۲ سبب بروز بیماری شد . میزبانان این ویروس ، مرغها ، اردکها و قرقاولها بوده اند . نخستین اعلام رسمی مبنی بر آلودگی این کشور به آنفلوآنزای طیور در بیستم ژانویه ۲۰۰۴ میلادی بوده است .در این کشور نیز خوشبختانه هیچ موردی از انتقال این ویروس به انسان گزارش نشد .آخرین گزارشی که از شناسایی مواردی جدید ، آلوده به این ویروس خبر میداد به تاریخ نهم مارس ۲۰۰۴ باز میگردد .منابع انتشار خبر آلودگی این کشور به آنفلوآنزای طیور موارد زیر بودند : کنفرانس مطبوعاتی رسمی ، پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی و بیانیه رسمی OIE .
۵ . تایلند :
در این کشور آسیایی تیپ H۵N۱ شیوع یافت و سبب بروز خسارتهایی گشت . نخستین خبرهای رسمی مبنی بر آلوده شدن این کشور در تاریخ بیست و سوم ژانویه ۲۰۰۴ مخابره شد . در این کشور ، برای نخستین بار مواردی از انتقال این ویروس به سایر پستانداران دیده شد . در کشور تایلند ویروس H۵N۱ به ببرها ، مرغها ، اردکها ، بوقلمونها ، غازها ، بلدرچینها و کبوترها منتقل شد .در این کشور متاسفانه مواردی نیز از ابتلای انسان به این ویروس دیده شد .اما آخرین مورد شناسایی شده مبتلا به این ویروس در تارخ بیست و یکم جولای ۲۰۰۵ میلادی ثبت گردیده است .
اقدامات صورت گرفته جهت کنترل این ویروس در تایلند :
با مشاهده روند پراکندگی بیماری و همچنین مشاهده مواردی از ابتلای انسان به این بیماری در این کشور ، اقداماتی جهت مبارزه با آنفلوآنزا بشرح زیر صورت گرفت :
¨ تلاش در جهت ریشه کنی این ویروس در این کشور
¨ کنترل شیوع این ویروس
¨ در این کشور در جهت کنترل بیماری ، هیچگونه واکسیناسیونی صورت نگرفت
¨ اجرای طرحی مبنی بر گزارش روزانه موارد مشاهده شده و اقدامات صورت گرفته
¨ ایجاد شرایط قرنطینه در برخی از نواحی
¨ منطقه بندی نواحی مختلف در این کشور
¨ اجرای برنامه های نظارتی بیست و یک روزه
¨ تصویب برنامه هایی جهت پرداخت خسارت به خسارت دیدگان این بیماری
¨ مراقبت و نظارت کامل بر طیور و فرآورده های مرتبط با آن
۶ . کشور Combodia :
شروع شیوع این بیماری در این کشور به تاریخ بیست و چهارم ژانویه ۲۰۰۴ میلادی باز میگردد .در این کشور تیپ H۵N۱ سبب بروز بیماری شد . در این کشور انواع طیور به این ویروس دچار شدند . این پرندگان ، شامل : مرغها ، اردکها ، غازها ، بوقلمونها و پرندگان وحشی بودند .در این کشور نیز خوشبختانه ، هیچ خبری مبنی بر آلودگی انسانها گزارش نشد .آخرین خبرهای مخابره شده ، مبنی بر شناسایی موارد جدید ابتلا به آوریل ۲۰۰۵ میلادی باز میگردد .منابعی که آلودگی این کشور را به اطلاع همگان رساندند : منابع رسمی دولتی و FAO بودند .با پیشرفت ویروس فوق ، برخی اقدامات در این کشور اجرا شد :
¨ تلاش در جهت ریشه کنی بیماری
¨ کنترل و در صورت امکان ، توقف رشد بیماری
¨ ضدعفونی مناطق شناسایی شده آلوده
¨ ایجاد شرایط قرنطینه در برخی از نواحی
۷ . هنگ کنگ :
نخستین خبر مبنی بر شناسایی آنفلوآنزای طیور در این کشور در تاریخ بیست و ششم ژانویه ۲۰۰۴ بوده است . در این کشور ، تنها تیپ H۵N۱ منتشر شد .خوشبختانه در این کشور نیز خبری مبنی بر انتقال ویروس به انسان مخابره نشد .آخرین مورد مشاهده شده در این کشور در تاریخ دهم ژانویه ۲۰۰۵ ثبت شده است . بیانیه رسمی OIE ، خبر رسمی مبنی بر آلودگی این کشور به آنفلوآنزای طیور بوده است .با توجه به اهمیت موضوع شیوع ، برخی اقدامات در این کشور صورت گرفت :
- در ابتدا ، واردات هرگونه طیور و فرآورده های مربوط به آن ممنوع شد .
- واکسیناسیون در این کشور در جهت مبارزه با این بیماری بکار برده شد .
- همچنین ، نظارتی کامل بر طیور و فرآورده های مرتبط با آن صورت گرفت .۸ . چین :
در ششم فوریه ۲۰۰۵ میلادی نخستین گزارشات مبنی بر شیوع آنفلوآنزای طیور در این کشور به سراسر دنیا مخابره شد . در این کشور تنها ویروس H۵N۱ شیوع پیدا کرد .در این کشور نیز ، انواع مختلفی از طیور میزبانان این ویروس شدند . این پرندگان شامل : مرغها ، غازها ، بوقلمونها ، اردکها ، کبوترها ، کلاغها و قوی سیاه بوده اند .در این کشور پهناور نیز ، خوشبختانه موردی از ابتلای انسانها به این ویروس یافت نشده بود و اما آخرین خبر مخابره شده ، مبنی بر شناسایی موردی آلوده به این ویروس به تاریخ بیست و هفتم ژوئن ۲۰۰۵ باز میگردد . گزارش آلودگی این کشور به آنفلوآنزای طیور ، توسط منابع زیر منتشر شد : مقامات رسمی کشور چین ، پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی و بیانیه رسمی FAO .با توجه به وسعت این کشور و نحوه شیوع ویروس فوق اقدامات مختلفی در جهت مبارزه با بیماری صورت گرفت :
¨ تلاش در جهت ریشه کنی ویروس شناسایی شده
¨ استفاده از واکسیناسون بعنوان وسیله ایی در جهت توقف رشد بیماری
¨ کنترل و در صورت امکان ، متوقف ساختن رشد بیماری
¨ کنترل دقیق وسایل نقلیه سنگین و ضد عفونی آنها
¨ ممنوعیت واردات طیور و محصولات وابسته به آنها
¨ کنترل دقیق فروشگاه های عرضه کننده محصولات طیور
¨ ایجاد شرایط قرنطینه در برخی از مناطق
¨ تصویب برنامه پرداخت خسارت به خسارت دیدگان این بیماری
¨ کنترل و ضدعفونی کامل کامیونها در شهرهای بزرگ
¨ کنترل دقیق و همچنین ضدعفونی محل زندگی پرندگان وحشی
۹ . Lao PDR :
بیست و هفتم ژانویه ۲۰۰۴ میلادی ، روزی بود که منابع رسمی از آلودگی کشور کوچک Lao به آنفلوآنزای طیور خبر دادند . مرغها ، اردکها و بوقلمونها در این کشور به ویروس H۵N۱ آلوده شده بودند .در این کشور با اقدامات بجایی که صورت گرفت ، هیچ موردی از ابتلای انسان به ابن بیماری گزارش نشد . آخرین خبر مخابره شده از این کشور مبنی بر شناسایی مواردی جدید از آنفلوآنزای طیور به تاریخ سیزدهم فوریه ۲۰۰۴ میلادی باز میگردد .بر اساس آخرین شماره بولتن علمی آنفلوآنزای طیور ، این کشور کوچک ، یکی از موفق ترین کشورها در زمینه کنترل این بیماری بوده است .و اما گزارش آلودگی این کشور توسط برخی از منابع منتشر گشت . این منابع عبارت بودند از : منابع رسمی دولتی و بیانیه رسمی FAO .
اقدامات صورت گرفته در این کشور عبارت بودند از :
- تلاش در جهت ریشه کنی این بیماری .
- کنترل شیوع این بیماری و در صورت امکان ، متوقف ساختن رشد بیماری .
- ایجاد شرایط قرنطینه در برخی از مناطق .
- ممنوعیت واردات طیور و محصولات وابسته به آن .
- مراقبت و نظارت شدید بر طیور این کشور .
۱۰ . پاکستان :
در بیست و هشتم ژانویه ۲۰۰۴ خبرهایی مبنی بر آلودگی این کشور هم مرز با ما به سراسر دنیا مخابره شد . در خبرهای منتشر شده ویروسهای شناسایی شده از دو نوع H۷N۳ و همچنین H۹N۲ بودند.این دو ویروس سبب بیماری و انهدام انواع برویلرها و لایرها شدند . این ویروسها نیز در هیچ موردی سبب میزبانی انسانها نشدند . آخرین مورد گزارش شده از شناسایی این ویروسها در پاکستان در نوامبر۲۰۰۴ میلادی بوده است . گزارش آلودگی این کشور توسط برخی از منابع رسمی منتشر گشت . این منابع رسمی عبارت بودند از : منابع دولتی کشور پاکستان و همچنین بیانیه رسمی FAO .
اقدامات صورت گرفته در این کشور درجهت کنترل بیماری :
¨ تلاش در جهت ریشه کنی این بیماری
¨ کنترل شیوع بیماری و در صورت امکان ریشه کنی آن
¨ در این کشور نیز از واکسیناسیون بعنوان راهی جهت کنترل شیوع بیماری استفاده نمودند
¨ واردات هرگونه طیور و محصولات مرتبط با آن ممنوع شد
¨ در برخی از مناطق ، شرایط قرنطینه ایجاد شد
¨ نواحی مختلف این کشور نیز ، منطقه بندی شدند
¨ همچنین مهاجرت پرندگان وحشی بطور کامل کنترل و نظارت شد
۱۱ . اندونزی :
نخستین اخبار رسمی ، مبنی بر آلودگی این کشور در ششم فوریه ۲۰۰۴ میلادی اعلام شد . در این کشور ، یک تیپ از ویروس آنفلوآنزای طیور شناسایی شد . تیپی از ویروس که در این کشور شناسایی شد H۵N۱ بود . این ویروس سبب ایجاد بیماری در مرغها ، اردکها ، بوقلمونها و خوکها ( بدون نشانه های کلینیکی ) شد .در این کشور ، این ویروس در انسانها شناسایی شد و متاسفانه مواردی از ابتلای انسان بوسیله این ویروس نیز گزارش شد .آخرین گزارشی که از موارد مشکوک و یا بیمار بوسیله این ویروس بوده است به تاریخ چهارم می ۲۰۰۴ میلادی باز میگردد .منابعی که آلودگی این کشور به این ویروس را گزارش داده اند عبارت بودند از : مقامات رسمی کشور اندونزی ، پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی و بیانیه رسمی FAO .
اقدامات صورت گرفته در اندونزی درجهت کنترل و ریشه کنی این بیماری :
- تلاش در جهت ریشه کنی ویروس شناسایی شده
- کنترل و در صورت امکان ، متوقف ساختن رشد بیماری
- استفاده از واکسیناسون بعنوان وسیله ایی در جهت توقف رشد بیماری
- ایجاد شرایط قرنطینه در برخی از مناطق
- تصویب برنامه پرداخت خسارت به خسارت دیدگان این بیماری
- همچنین ، نظارتی کامل بر طیور و فرآورده های مرتبط با آن صورت گرفت
- مراقبت و نظارت کامل بر طیور و فرآورده های مرتبط با آن۱۲ . ایالات متحده آمریکا :
در این کشور پهناور ، هفت تیپ مختلف ویروس آنفلوآنزای طیور شناسایی شد . نخستین تیپ ویروسی که در این کشور شناسایی شد H۷N۲ بود . نخستین اخبار رسمی ، مبنی بر آلودگی این کشور توسط این ویروس در یازدهم فوریه ۲۰۰۴ میلادی اعلام شد .این ویروس تنها سبب ایجاد بیماری در مرغها شد . در این کشور با اقدامات بجایی که صورت گرفت ، هیچ موردی از ابتلای انسان به ابن نوع ویروس گزارش نشد . آخرین گزارشی که از موارد مشکوک و یا بیمار بوسیله این ویروس بوده است به تاریخ یازدهم فوریه ۲۰۰۴ میلادی در Delaware باز میگردد . منابعی که آلودگی این کشور به این ویروس را گزارش داده اند عبارت بودند از : اداره کشاورزی Delaware و همچنین بیانیه رسمی FAO .دومین تیپ ویروسی که در این کشور شناسایی شد H۲N۲ بود . نخستین اخبار رسمی ، مبنی بر آلودگی این کشور توسط این ویروس در سوم فوریه ۲۰۰۴ میلادی اعلام شد . این ویروس نیز ، تنها سبب ایجاد بیماری در مرغها شد . در این مورد نیز ، با اقدامات بجایی که صورت گرفت ، هیچ موردی از ابتلای انسان به ابن نوع ویروس گزارش نشد .منابعی که آلودگی این کشور به این ویروس را گزارش داده اند عبارت بودند از : اداره کشاورزی پنسیلوانیا و PROMED .سومین تیپ ویروسی که در این کشور شناسایی شد H۵N۲ بود . نخستین اخبار رسمی ، مبنی بر آلودگی این کشور توسط این ویروس در بیست و سوم فوریه ۲۰۰۴ میلادی اعلام شد . این ویروس نیز مانند دو ویروس قبلی ، تنها سبب ایجاد بیماری در مرغها شد . با اقدامات بجایی که در هنگام بروز این بیماری صورت گرفت ، هیچ موردی از ابتلای انسان به ابن نوع ویروس مخابره نشد .آخرین گزارشی که از موارد مشکوک و یا بیمار بوسیله این ویروس بوده است در تگزاس ثبت شده است .منابعی که آلودگی این کشور به این ویروس را گزارش داده اند عبارت بودند از : کمیسیون سلامتی حیوانات ، پایگاه اطلاع رسانی USDA و بیانیه های رسمی FAO و OIE .چهارمین تیپ ویروسی که در این کشور شناسایی شد H۷N۲ بوده است . این ویروس تنها ، سبب ایجاد بیماری در مرغها شد .همچنین ، هیچ موردی از ابتلای انسان به ابن نوع ویروس مخابره نشده است .آخرین گزارشی که از موارد مشکوک و یا بیمار بوسیله این ویروس بوده است به تاریخ نهم مارس ۲۰۰۴ میلادی در مریلند باز میگردد .منابعی که آلودگی این کشور به این ویروس را گزارش داده اند عبارت بودند از : اخبار روزانه اداره کشاورزی مریلند و همچنین بیانیه های رسمی FAO و OIE .پنجمین تیپ ویروسی که در این کشور شناسایی شد H۷N۳ بوده است . خوشبختانه ، با اقدامات بجایی که در هنگام بروز این بیماری صورت گرفت ، هیچ موردی از ابتلای انسان به ابن نوع ویروس مخابره نشد . همچنین ، آخرین گزارشی که از شناسایی این ویروس مخابره شده است به بیست و دوم ژوئن ۲۰۰۴ باز میگردد که این ویروس در تگزاس شناسایی شد .و اما گزارش آلودگی این کشور توسط یک منبع منتشر گشت . این منبع عبارت بود از : پایگاه اینترنتی سلامت حیوانات تگزاس .ششمین تیپ ویروسی که در این کشور شناسایی شد H۳N۲ بوده است . این ویروس برخلاف موارد قبلی در بوقلمونها سبب بروز بیماری شد . در این شیوع نیز ، هیچ موردی از ابتلای انسان به ابن نوع ویروس مخابره نشد . آخرین خبر ، مبنی بر آلودگی این کشور نیز در میسوری و در هفدهم سپتامبر ۲۰۰۴ میلادی مخابره شد . و اما PROMED نیز خبر آلودگی این کشور به این ویروس را منتشر ساخت .هفتمین تیپ ویروسی که در این کشور شناسایی شد H۷N۲ بوده است . این ویروس تنها ، سبب ایجاد بیماری در اردکها شد .همچنین ، خوشبختانه هیچ موردی از ابتلای انسان به ابن نوع ویروس مخابره نشده است . آخرین گزارشی که از موارد مشکوک و یا بیمار بوسیله این ویروس بوده است به تاریخ دهم ژوئن ۲۰۰۵ میلادی باز میگردد . تنها PROMED خبر آلودگی این کشور به این ویروس را منتشر ساخت .همانطور که مشاهده شد ، این کشور کلکسیونی !!! از انواع ویروسهای آنفلوآنزا را طی دو سال اخیر تجربه کرده است ولی ، هیچگونه تلفات انسانی نداشته است که در جای خود حائز اهمیت است . اما بایستی دید که دولت ایلات متحده آمریکا چه اقداماتی را در زمینه کنترل و ریشه کنی این بیماری در کشور خود انجام داده است که به این موفقیت دست یافته است ؟
اقدامات صورت گرفته درایالات متحده آمریکا درجهت کنترل و ریشه کنی این بیماری :
- تلاش در جهت ریشه کنی این بیماری در این کشور .
- کنترل و توقف پیشرفت بیماری .
- نظارت و مراقبت شدید بر بیماری .
- ممنوعیت واردات طیور و فراورده های مربوطه به این کشور .
- ایجاد شرایط قرنطینه .
- همچنین ، نظارتی کامل بر طیور و فرآورده های مرتبط با آن صورت گرفت .
سایر کشورها :
در کشورهای دیگری نیز ، این بیماری شیوع پیدا کرده است . این کشورها عبارتند از :کانادا ، مکزیک ، آفریقای جنوبی ، مصر ، ایتالیا ، روسیه ، قزاقستان ، مالزی ، فیلیپین و کره شمالی .
امید است که مطالب ارائه شده ، در جهت مبارزه با بیماری مهلک آنفلوآنزای طیور در کشور عزیزمان بکار برده شود .
منابع :
Food And Agriculture Organization Of The United Nations ( FAO )
World Health Organization ( WHO(
The OIE WebSite
PROMED
USDA
Fars News
Animals Health Comission
نویسنده :
علیرضا گائینی ، دانشجوی رشته دکترای دامپزشکی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد گرمسار ..
دکتر علیرضا گائینی
منبع : موسسه مرغداری ایران


همچنین مشاهده کنید