سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

دستورالعمل مایه کوبی علیه بیماری نیوکاسل با روش آئروس


غرض از ارائه این دستورالعمل آن نیست که جانشین روش های دیگر شود بلکه مقصود بیشتر این است که تحت شرایط بخصوصی بتوان آن را به عنوان یکی از روش های قابل انتخاب بکار برد به عبارت دیگر منظور بیشتر راهنمایی کسانی است که از آن بعنوان یک روش ایمن سازی سریع طیور استفاده می کنند بنابراین آشنا بودن مرغداران با این روش از نظر کلی لازم است . اغلب مرغداران بطور ناصحیح اسپری و آئروسل را مترادف و یکسان می دانند و یا اصولا با اصطلاح آئروسل آشنایی ندارند و اسپری را به جای آن ذکر می کنند . در حقیقت از نظر علمی این دو به دلیل طیف اندازه ذراتی که در مورد هر کدام تولید می شود متفاوت می باشند و به طور خیلی ساده و مختصر می توان گفت که طیف اندازه ذرات در اسپری در جهت درشت تر بودن قرار دارد (mm ۲۲۵-۱۵۰) بطور کلی ذرات به غیر از آنهایی که به علت درشتی و سنگینی زیاد فورا به زمین سقوط می کنند پس از آزاد شدن از دستگاه تقریبا بلافاصله در هوا به علت تبخیر آب موجود در آنها تقلیل حجم می یابند و همانطور که ذکر شد بسته به طیف تولید شده و شرایط محیطی نسبت متغیری از آنها مدتی در فضا به طور معلق باقی می مانند.
طرز کار دستگاههایی که در حال حاضر در مرغداری ها بدین منظور بکار می روند یکسان نیست و بنابراین طیف ذرات در آنها متفاوت می باشد به علت عدم رعایت دقت کافی در کاربرد این ماشین ها ممکن است تفاوتهایی حتی بین دستگاههای یک نوع بخصوص نیز مشاهده می شود . روش اسپری بیشتر جهت مایه کوبی بعضی واکسن ها که برای اولین بار جوجه های خیلی جوان مصرف می شوند بکار می رود . و باید از دستگاههایی که امکان تولید ذرات درشت تر را می دهند برای این منظور استفاده کرد . روش آئروسل معمولا در طیوری که قبلا لااقل یکبار به طرق دیگر (از جمله اسپری) علیه نیوکاسل مایه کوبی شده اند بکار می رود و توصیه می شود که بار اول از سویه B۱‌ برای این منظور استفاده شود . باید توجه داشت که قطرات نسبتا درشت تر حاوی تعداد زیادی از ویروس های واکسن هستند بسته به نسبت این قطرات در طیف تولید شده که بعلت وزن بیشتر به زمین سقوط می کنند مقادیر متغیری از واکسن هدر خواهد رفت همچنین از بکار بردن ماشین هایی که به علت نقص فنی مقادیر زیاد مایع حاوی ویروس واکسن از دهانه خروجی آئروسل آنها به صورت قطرات درشت به زمین می ریزد بایستی اجتناب کرد.
مقدار مایعی که بعنوان رقیق کننده واکسن بکار می رود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار نیست مشروط بر آن که نه آنقدر کم باشد که قبل از انجام کامل کار تمام شود و یا آنقدر زیاد باشد که مدت عمل آئروسل را بطور غیر ضروری طولانی نماید و سبب خستگی عامل و نیز احتمالا ناراحتی طیور از نظر تهویه شود با دستگاههایی که بیشتر در مرغداری های ما معمول هستند و مورد استفاده قرار می گیرند می توان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سانتی متر مایع به ازاء هر ۱۰۰۰ دز واکسن مصرف نمود ، معذلک قویا توصیه می شود که مرغداران قبل از بکار بردن این دستگاهها در مورد مسائل مختلف و تکنیک های مربوطه با مراجع صلاحیتدار مشورت کنند . بر خلاف مقدار مایع مصرف شده ، کیفیت و درجه خلوص آب مورد استفاده جهت رقیق کردن واکسن بسیار حائز اهمیت است . توصیه می شود که نهایت کوشش بکار رود که همواره از آب مقطر جهت این منظور استفاده شود چنانچه در بعضی شرایط استثنایی چنین امکانی وجود نداشته ناگریز باید از شیر خشک بدون چربی به نسبت ۱/۰ درصد در آب استفاده کرد که در هر حال این آب باید فاقد مواد ضد عفونی کننده باشد . شیر حل شده را باید قبل از اضافه کردن واکسن از چند لایه گاز عبور داد و صاف کرد تا قسمت های احیانا خوب حل نشده و به هم چسبیده آن گرفته شود اضافه کردن شیر ممکن است گاهی اوقات سبب ایجاد واکنش نسبتا بیشتر در طیور شود.
جهت انجام کار بهتر است ماشین را مدت کوتاهی بدون واکسن در خارج سالن روشن کرد تا طیور به صدای آن عادت کنند محدود کردن طول سالن به وسیله پرده پلاستیکی (حدود یک سوم مساحت یا بیشتر) و جمع کردن طیور در این قسمت عمل آئروسل را تسهیل می کنند قبلا باید درها و پنجره ها را بست و تهویه را خاموش کرد . عمل کننده در حالی که ماشین را که دارای سیم طویلی است که قدرت آزادی عمل کافی را به او می دهد در دست دارد آن را روشن و به آرامی و بطور یکنواخت در جهان مختلف حرکت می کند ارتفاع ماشین از کف سالن حدود یک متر (حدود ۷۰-۵۰ سانتی متر بالای سر طیور) بسته به ماشین های مختلف در نظر گرفته می شود و آن را طوری نگه می دارند که جریان تولیدی آئروسل (که در حقیقت به صورت مخروطی می باشد) متوجه بدن طیور نباشد ،(ارتفاع مخروط سطح موازی زمین) در حالت اول مقدار زیادی از واکسن به زمین یا بدن طیور برخورد کرده و به هدر می رود و در وضع دوم ذرات مدتها در ارتفاع زیاد باقی می ماند و در سطح طیور قرار نمی گیرد . همچنین با توجه به حداکثر برد ماشین مورد استفاده نبایستی زیاد به دیوارها یا سطوح دیگر نزدیک شد . توصیه می شود که انجام آئروسل هنگامی که فعالیت جوجه ها کمتر است انجام گیرد و از هر عملی که موجب وحشت طیور شود خودداری شود پس از اتمام از اتمام کار پنجره ها و تهویه باید حدود نیم ساعت بسته بماند . آئروسل واکسن در مورد طیور تخمگذار در قفس مشکل تر است و اغلب به علت نزدیکی ردیف قفس ها عامل مجبور خواهد بود در وضعیت مورب نسبت به آنها عمل نماید . تدوین یک دستورالعمل کامل با توجه به تنوع ماشین ها و نیز متفاوت بودن موقعیت ها امکان پذیر نمی باشد مسلما عواملی مانند میزان خروج آب به صورت ذرات از ماشین و سرعت عمل کننده و غیره در تعیین مقدار آب بکار رفته و در نتیجه زمان انجام کار دخالت داشت در هر حال توصیه می شود که آئروسل بطور کامل ولی در حداقل زمان ممکن انجام گیرد و در اینجا مجددا به مرغداران توصیه می شود که در این مورد و همه اقدامات بهداشتی با مراجع ذیصلاح مشورت کنند .
● وظایف دستگاه اجرایی
۱ – برآورد میزان احتیاجات دارو و واکسن های مختلف طیور در کشور و تهیه و تامین به موقع آنها در داخل کشور و در صورت کمبود تامین آنها از خارج از کشور .
۲ – تعیین مناطق آلوده و میزان آلودگی در سطح کشور جهت تهیه برنامه واکسیناسیون منطقه ای .
۳ – تشکیل واحدهای آزمایشگاهی به منظور تعیین میزان ایمنیت و کنترل کیفی و عملکرد واکسن .
۴ – تهیه و توزیع واکسن اعم از تولیدات داخلی و خارجی باید منحصرا توسط سازمان دامپزشکی و یا مؤسسات خصوصی مورد تایید سازمان دامپزشکی صورت گیرد .
۵ – سازمان دامپزشکی کشور باید همه ساله در نقاط مختلف کشور مبادرت به تشکیل کلاس های کوتاه مدت جهت آشنایی و آموزش واکسیناتورها با روش های جدید واکسیناسیون نماید .
۶ – با توجه به تعیین نقاط آلوده و برنامه کلی واکسیناسیون در کشور توسط سازمان دامپزشکی کشور برنامه واکسیناسیون های منطقه ای باید زیر نظر دکتر دامپزشک ارائه شود .
تذکر ۱ – آزمایشگاه کنترل واکسن باید از آزمایشگاه تشخیص بیماریهای طیور مجزا باشد .
تذکر ۲ – تشکیلات تهیه واکسن باید از محل تشخیص بیماری های طیور به کلی جدا باشد .
تذکر ۳ – اقدامات مایه کوبی و سایر اقدامات پیشگیری در واحدهایی بطور صحیح قابل اجرا و ثمر بخش است که سایر شرایط فنی و بخصوص بهداشتی در حد قابل قبول اجرا شده باشد .
تذکر ۴ – در مورد برخورد به بیماری های جدید که احتیاج به تشخیص و واکسیناسیون دارد برنامه ارائه شده توسط مراجع تحقیقاتی دامپزشکی به برنامه ارائه شده کمیته اضافه خواهد شد .
منبع : موسسه مرغداری ایران


همچنین مشاهده کنید