پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
خودروهای فرسوده به کجا میروند؟
امروزه از رده خارج كردن خودروهای فرسوده به خصوص در شهرهای بزرگ مانند تهران با توجه به تعداد آلایندههای تولیدی و عدم مصرف بهینه سوخت و سطح ایمنی پائین این خودروها مورد توجه خاص قرار گرفته و اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است. با این حال با شرح مشكلات پدید آمده در این زمینه مشخص میشود كه این اقدامات كافی نبوده و گاه با موانعی رو به رو بودهاند. براساس آمار موجود در حال حاضر، بالغ بر شش میلیون خودرو در كشور وجود دارد. در حدود ۲۶ درصد از این خودروها دارای عمر بیش از بیست سال هستند. در كشورهای پیشرفته تقریبا به ازای نیمی از خودروهای تولید شده، خودروهای فرسوده از رده خارج میشوند. در حالی كه این میزان در كشور ما چیزی حدود ۱ عدد به ازای صد خودروی تولید شده است.امروزه خودروسازان علاوه بر سلیقه مشتری تاثیر خودروهای تولیدی بر محیطزیست را نیز مورد توجه قرار میدهند. یكی از عواملی كه در صنعت خودروسازی مطرح است، دورهای به عنوان عمر مفید است كه در فاز طراحی هر خودرو تعریف میشود و به معنای زمان استفاده مفید از خودرو پیش از خرابی و جایگزینی آن با خودروی جدید است. در كشورهای پیشرفته دنیا، عمر مفید خودرو بین ۴ تا ۵ سال است؛ اما در كشور ما مصرفكنندهها به عمر مفید خودرو توجهی ندارند و ما معمولا در سطح شهرها شاهد تردد خودروهای بسیار قدیمی هستیم. از مشكلات خودروهای فرسوده مصرف زیاد بنزین و تولید گازهای آلاینده هوا با دوره حیات طولانیتر است. متوسط مصرف بنزین در كشور ما ۱۷ لیتر است كه این مقدار ۶/۵ لیتر بیشتر از استانداردهای جهانی است. علاوه بر این متوسط دوره زمانی حیات آلایندههای منتشر شده از ماشینهای جدید كه اگزوز آنها مجهز به سیستم تبدیل كاتالیزوری است در حدود ۸۰ درصد كمتر از خودروهای مشابه بدون تجهیز اگزوز به این سیستم است. درحقیقت مشكل خودروی فرسوده یك مساله ملی است كه به تازگی مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته و طرح جمعآوری خودروهای فرسوده در حال اجراست.
خودروی فرسوده
خودروهای فرسوده در دسته زبالههای صنعتی طبقهبندی میشوند و طبق قانون مسئولیت زبالههای صنعتی برعهده تولیدكننده است، بنابراین مسئولیت بازیافت خودروهای فرسوده كه جمعآوری میشوند، متوجه صنایع خودروسازی است و شهرداری یا سازمان بازیافت متولی این كار نیست. یك خودرو به طور متوسط شامل ۱۵ هزار قطعه است كه از مواد مختلف نظیر فولاد، آهن، شیشه، الیاف، پلاستیك، آلیاژها و فلزات غیرآهنی ساخته شدهاند. مرحله اول در بازیافت یك خودروی فرسوده، تفكیك اجزای آن است. اجزای تفكیك شده دیگر به عنوان قطعهای از خودرو قابل استفاده نیست، بلكه به تناسب جنس آن كه ممكن است فلز، پلاستیك یا شیشه باشد به واحدهای مرتبط برای بازیافت فرستاده میشوند. در كشور ما تجهیزات پیشرفتهای برای تفكیك اجزای خودروی فرسوده وجود ندارد و عملیات تفكیك در گاراژهای اوراقی به صورت دستی انجام میشود. به این ترتیب كه در مرحله اول كلیه مایعات شامل روغن، بنزین یا ضدیخ تخلیه میشود و با توجه به این كه تخلیه این مایعات نیز در همین گاراژهای فاقد تجهیزات مكانیزه انجام میشود، بعید نیست وارد محیطزیست شوند و خطر آلودگی محیط را به همراه داشته باشند. پس از تخلیه مایعات، اجزای كوچكتر جدا و اجزای بزرگ با دستگاههای برش به قطعات كوچكتر تبدیل میشوند. اجزای پلاستیكی به كارگاههای بازیافت مواد پلاستیكی و قطعات فلزی به كورههای ذوب فلزات منتقل میشوند. در كشورهای پیشرفته تجهیزات مكانیزه و فناوری پیشرفته برای تفكیك خودروهای فرسوده وجود دارد. به طور مثال در ایالات متحده سیستمهایی طراحی شده است كه قبل از تفكیك اجزایی نظیر رادیاتور، باك، باتری و پلاستیكها جدا میشوند، سپس خودرو توسط جرثقیل به خردكنندههایی آسیاب مانند منتقل و به اجزای ریز تبدیل میشود. پس از خرد شدن، اجزا به سیستمهای جداكننده منتقل میشوند و فلزات آهنی به كمك جداكنندههای مغناطیسی جدا میشوند و سپس مواد سبك موجود با فشار باد جداسازی میشود. بخش باقی مانده بیشتر شامل مواد متراكم فلزی غیرآهنی است كه از نظر وزنی حدود ۲۰ تا ۸۰ درصد قابل بازیافت است.قراضه تفكیك شده و غیرقابل بازیافت «ASR» نام دارد كه امروزه تلاشهای محدودی برای كسب انرژی از این قراضه در حال انجام است. استفاده مجدد از فلزات یا پلاستیكهای بازیافتی در صنایع به صرفهجویی در مصرف انرژی كمك شایانی میكند. در هر قطعه ساخته شده در صنعت، انرژی محصوری وجود دارد كه بیانگر انرژی لازم برای تبدیل مواد خام به محصول است كه در فلزات شامل انرژی مصرف شده در مراحل معدن كاری، تصفیه یا ورقسازی و در مواد پلاستیكی شامل انرژی لازم برای تولید نفت، تصفیه، پالایش و پردازش میشود. بنابراین با استفاده از مواد بازیافتی به دست آمده از قطعات خودروی فرسوده انرژی لازم در بسیاری از این مراحل حذف میشود. در حال حاضر حدود صد درصد فلزات موجود در قراضه خودرو قابل بازیافت و انرژی لازم برای تولید یك تن فلز از فلزات بازیافت شده بسیار كمتر از انرژی موردنیاز برای تولید یك تن فلز از سنگ معدن است.
۵ میلیون تومان ضرر به اقتصاد ملی
حركت یك خودروی فرسوده به دلایلی ازجمله مصرف بیرویه سوخت، روغن، قطعات یدكی، رنگ، بتونه و قطعات وارداتی و نیز ایجاد مسائل زیستمحیطی سالانه حدود ۵۰ میلیون ریال به اقتصاد ملی ضرر میزند.
اقتصاد خانواده نیز از قبل از مالكیت خودروی فرسوده سالانه به طور مستقیم ۱۵ میلیون ریال ضرر میكند چرا كه مصرف سوخت این خودروها و دفعات تعویض روغن، قطعات و تعمیرات نیز نسبت به خودروهای استاندارد بالاست. خودرویی فرسوده به حساب میآید كه نتواند مجوز معاینه فنی را بگیرد. براین اساس ممكن است یك خودروی جدید هم نتواند شرایط استاندارد مطلوب را كسب كند به این ترتیب چنین خودرویی علیرغم پائین بودن سن فرسوده محسوب میشود. سن خودروهای فرسوده در كشورهای مختلف متفاوت است. در كشورهای پیشرفته خودروهای بالای ۱۰ سال را فرسوده اعلام میكنند و در كشورهایی مثل تایلند خودروهای با سن بالای ۵ سال مجوز تردد ندارند در كشورهای جهان سوم نیز اهمیتی به فرسودگی خودروها داده نمیشود. طبق مصوبه هیات وزیران، سن خودروهای فرسوده در كشور ما بین ۳۰ تا ۴۰ سال است و این در حالی است كه هماكنون خودروهایی با سن بالای ۴۰ سال هم در سطح كشور در حال تردد هستند. گفتنی است هماكنون نزدیك به هفت میلیون خودرو در كشور در حال تردد است كه ۶۰ درصد آنها سنی بالای ۱۵ سال دارند. طبق آئیننامه اجرایی جایگزینی خودروهای فرسوده مقرر شده است كه سازمان حفاظت محیطزیست با همكاری سازمان مدیریت و برنامهریزی و بانك مركزی نسبت به تعیین بانك یا بانكهای عامل برای اعطای تسهیلات جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی درون شهری اقدام كند. حداكثر میزان یارانه تسهیلات بانكی به ازای هر خودرو نیز ۵ میلیون تومان تعیین شد و خودروهای جایگزین (دوگانهسوز) در استفاده از اعتبارات موضوع این آئیننامه در اولویت قرار گرفتند. از طرف دیگر مقرر شده بود كه ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج شوند، اما با تمام این اوصاف طرح خروج خودروهای فوق از ناوگان حمل و نقل با كندی پیش میرود.دستاندركاران این امر وجود مشكلات عدیده در پروسه اجرایی طرح را عامل اصلی میدانند اما در مقابل برخی مسئولان سازمانها مشكلات فوق را چندان قابل توجه نمیدانند. مدیران دستاندركار این امر خروج ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده را آن هم در شرایطی كه فقط به دارنده هر خودروی فرسوده ۵ میلیون تومان وام با كارمزد ۱۶ درصد اعطا شود، نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مالی میدانند. به گفته رمضان شرقی مدیر جایگزین كردن خودروی فرسوده در سایپا، تاكنون ۱۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است اما فقط مجوز اسقاط ۴۷۰۰ دستگاه اخذ شده و برای ۵۳۰۰ خودرو هنوز مجوز اسقاط دریافت نشده است. فراهم نبودن زیرساختهای مناسب برای اسقاط از مشكلات اجرایی در این عرصه است. به گفته شرقی، تاكنون سایپا ۵/۱ میلیون تومان برای خروج هر دستگاه خودرو هزینه كرده است كه ۱۸ ماه به طول انجامیده و درواقع جبران و بازپرداخت ۵۰ میلیارد تومانی كه در این عرصه هزینه شده بود، از سوی گمرك و از محل واردات قطعات به خودروسازان به مشكل برخورد. درواقع طرح خروج ۱۲ هزار دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل به علت عدم هماهنگی با موفقیت چندانی رو به رو نشده است. شاید به همین دلیل است كه این طرح در سال گذشته عملی نشد. همچنین دستاندركاران چندان به مرحله جدید طرح فوق خوشبین نیستند و با تردید نسبت به این اقدام سخن میگویند. برنامه هدفگذاری شده برای سال جاری خروج ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده است كه به نظر میرسد تنها با تامین اعتبارات لازم و یكپارچگی میان دستاندركاران عملی شود.
انبار خودروهای فرسوده
مشكل خودروهای فرسوده تنها به تردد در جادهها ختم نمیشود و پس از جمعآوری نیز به نوعی ادامه دارد. حدود ۱۳ هزار خودروی فرسوده جمعآوری شده توسط شركتهای سایپا و ایرانخودرو كه در سال ۸۳ از طریق اجرای طرحهای جایگزینی خودروهای فرسوده جمعآوری شدهاند، در حال حاضر در تعدادی از انبارهای اطراف تهران، آفتاب و باد و باران میخورد و پس از مدتها هنوز پلاك آنها باطل نشده و موضوع تحویل دادن آنها به كارخانههای ذوب آهن برای ذوب فلزات به نتیجه نرسیده است و هیچ شركتی انگیزه لازم برای بررسی كردن خودرو و جداسازی قطعات و انتقال آنها به كارخانه ذوب آهن را ندارد. علاوه بر آنكه هزینه انبارداری این خودروها برای شركتهای سایپا و ایرانخودرو بالای ۵۰۰ میلیون تومان و شاید بیشتر برآورد میشود و برخی از انبارها اشغال شده است، بوی بنزین و روغن نیز در محیط این انبارها و اطراف آنها به خوبی احساس میشود. فرسودگی لاستیك و افزایش فرسودگی قطعات مختلف این خودروها همراه با بوی بنزین و روغن محیط زیست را آلوده میكند و هرچه فرصت از دست برود و كار ذوب خودروهای فرسوده جمعآوری شده عقب بیفتد، علاوه بر هزینههای بالای انبارداری و كاهش انگیزه خودروسازان ایرانی اجرای بهتر طرح جمعآوری خودروهای فرسوده، هزینههای محیطزیستی نیز خواهد داشت. گفته میشود كه هر خودروی فرسوده حداقل ۸ تا ۹ لیتر روغن، واسكازین، گریس و... دارد و اگر ۷-۸ لیتر بنزین را هم در نظر بگیریم، حدود ۲۰۰ هزار لیتر روغن و بنزین در این خودروهای فرسوده جمعآوری شده در انبارهای موجود است كه حجم آلودگی و بوی نامطلوب زیادی را موجب خواهد شد. بنابراین در این زمینه لازم است كه ستادی با همكاری خودروسازان، ذوبآهن، نیروی انتظامی و جلب همكاری سرمایهگذاران بخش خصوصی به این موضوع رسیدگی كند. در كشورهای صنعتی كه كار جمعآوری خودروهای فرسوده یك امر متداول است، چند شركت خصوصی بزرگ در این زمینه سرمایهگذاری كردهاند. آنها خودروها را از طریق ماشینآلات مخصوص برای چند روز برعكس نگه میدارند تا روغن، بنزین و... خالی شود، برخی قطعات مانند باك، گریس، دیفرانسیل و موتور را باز میكنند و پس از بازرسی و اطمینان از خالی شدن روغن و بنزین و... كل خودرو را برای پرس كردن به دستگاههای مخصوص میسپارند و از طریق كامیونهای مخصوص به كارخانههای ذوبآهن ارسال میكنند. در مورد خودروهای فرسوده جمعآوری شده توسط سایپا و ایرانخودرو، حتی اگر كار ابطال پلاكها، یكباره انجام شود و نیروی انتظامی همه پلاكها را سریع ابطال كند، باز هم مشكل فقدان متولی خالی كردن روغن و بنزین این خودروها، جدا كردن قطعات، پرس كردن و ارسال به ذوبآهن ادامه دارد. در حال حاضر سرمایهگذار بخش خصوصی نیز انگیزه كافی برای ورود به این عرصه را ندارد تا خودروهای فرسوده را آماده ذوب كند. زیرا اولا طرحهای جمعآوری خودروهای فرسوده با وجود تاكید بسیار مسئولان در سالهای گذشته با كندی، فقدان منابع مالی مناسب و انگیزه از سوی مردم همراه بوده است و دوم آنكه وظیفه هر نهاد یا ارگان در ارتباط با این كار مشخص نیست و كار جمعآوری خودروهای فرسوده به یك كار مستمر تبدیل نشده است. اگر استمرار این كار را در سالهای آینده شاهد باشیم و دولت مبلغ ۵/۱ میلیون تومان برای كمك به جمعآوری هر خودروی فرسوده را در بودجه در نظر بگیرد و یك كارخانه ذوبآهن در قراردادی ۱۰ یا ۲۰ ساله برای ذوب خودروهای فرسوده اعلام آمادگی كند و سودآوری مناسبی برای از رده خارج كردن و ذوب خودروها به وجود آید، در آن صورت انگیزه شركتهای خصوصی برای سرمایهگذاری، خرید ماشینآلات مخصوص، دستگاههای مخصوص پرس خودرو و تربیت نیروی انسانی برای خارج كردن روغن، بنزین و قطعات لاستیكی خودرو و... افزایش خواهد یافت و پس از جمعآوری خودروی فرسوده توسط خودروساز و جایگزینی خودروی نو به جای خودروی فرسوده، بلافاصله كار خالی كردن روغن و بنزین و جداسازی برخی قطعات لاستیكی و... و پرس كردن خودرو و انتقال با كامیون به ذوبآهن صورت خواهد گرفت. در نتیجه مشكل محیطزیستی خودروهای فرسوده پس از جمعآوری از سطح جادهها و این بار در جادهها ایجاد نخواهد شد. به نظر میرسد كه پدیده خودروی فرسوده و جمعآوری آنها كه دركشور ما به تازگی تجربه میشود زوایای مختلفی داشته كه به آنها توجه كافی نداشتهایم و حال لازم است كه این طرح به طور همه جانبه ارزیابی و بررسی شود و راهكارهای لازم مورد توجه قرار گیرد.
سیده سمیرا طاهری
منبع : مجله گسترش صنعت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب مجلس شورای اسلامی پاکستان رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم مجلس ایران و پاکستان
فضای مجازی دولت سیل شهرداری تهران تهران کنکور هواشناسی پلیس سلامت قتل فراجا وزارت بهداشت
خودرو قیمت خودرو اقتصاد ایران قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی بازار خودرو ایران خودرو سایپا بورس تورم
ترانه علیدوستی تلویزیون سریال کتاب سینمای ایران تئاتر سینما شعر انقلاب اسلامی
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه فرهنگیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل روسیه آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه چین طوفان الاقصی ترکیه عملیات وعده صادق اتحادیه اروپا
فوتبال استقلال پرسپولیس باشگاه پرسپولیس فوتسال بازی باشگاه استقلال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران رئال مادرید بارسلونا لیگ برتر
هوش مصنوعی فیلترینگ تسلا تبلیغات ایلان ماسک همراه اول فناوری ناسا اپل
سلامت روان داروخانه دوش گرفتن یبوست