پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به رویدادها و تحولات مهم منطقه ای و بین المللی در سال ۲۰۰۵


نگاهی به رویدادها و تحولات مهم منطقه ای و بین المللی در سال ۲۰۰۵
- پیروزی چشمگیر محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران
دکتر محمود احمدی نژاد شهردار سابق تهران در انتخابات خرداد ماه توانست با کسب ۱۷ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۷۸۲ رای به عنوان رئیس جمهور منتخب ملت ایران انتخاب شود.در این انتخابات که به مرحله دوم کشانده شد، "اکبر هاشمی رفسنجانی" با ۶۱۹۰۱۲۲ رای و محمود احمدی نژاد با ۵۷۱۸۱۲۹ رای به مرحله دوم انتخابات راه یافتند. در مرحله اول، آقایان مهدی کروبی، محمد باقر قالیباف، مصطفی معین، علی اردشیر لاریجانی و محسن مهرعلیزاده به ترتیب با کسب ۵۰۷۳۸۰۰،۴۰۸۲۷۷۲ ، ۴۰۷۵۰۴۹ ، ۱۷۴۴۲۹۳،۱۲۹۰۷۹۹ از دور خارج شدند.بر اساس گزارش ستاد انتخابات کشور، میزان مشارکت مردمی در انتخابات ۶۳درصد اعلام شد.
- کاترینا و ریتا جنوب آمریکا را درنوردیدند
توفان کاترینا در ماه های گرم تابستانی سواحل جنوبی آمریکا را درنوردید و صدها هزار نفر را بی خانمان کرد و هزاران خانواده را عزادار نمود. اما مقامات آمریکایی توجه خاصی به توفان زدگان به ویژه سیاه پوستان ساکن این مناطق نشان ندادند که این مسئله نیز سبب اعتراض و انتقاد مسئولان داخلی و حتی جهانیان از آنها شد."ری نگین" شهردار "نیواورلئان" که بیشترین میزان خسارت را در این توفان متحمل شد، مقامات دولت مرکزی را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که به خاطر تعلل آنان بود که عده زیادی از مردم شهر جان خود را از دست دادند و یا با از دست دادن خانه و کاشانه خود آواره گشتند.توفان کاترینا به منطقه ای که مساحتی در حدود نصف کشور فرانسه را دارد، خسارت زد و خرابی های برجای مانده بسیار بیشتر از توفان های گذشته آمریکا و حتی زلزله بی سابقه کالیفرنیا بود. بنابر ارزیابی های انجام شده، خسارت توفان به ۱۲۵ میلیارد دلار رسید. این درحالی است که جرج بوش درمواجهه با این مسایل در ابتدا با رد نقص کمک رسانی دولت به آسیب دیدگان توفان کاترینا ادعا کرد که هیچ تمایزی در ارسال و توزیع محموله های امداد بین بازماندگان توفان صورت نگرفته بود. رئیس جمهوری آمریکا در اولین بازدید نزدیک خود از مناطق توفان زده در شهر نیواورلئان ضمن رد انتقادات مردمی از توزیع غیرمنصفانه و تبعیض آمیز به آسیب دیگان گفت: توفان به طور گزینشی افراد را انتخاب نمی کند و به همین ترتیب امداد رسانی نیز نمی تواند گزینشی باشد و می توان گفت که تبعیضی در کار نبوده است.اما بوش پس از انتقادهای فراوانی که علیه وی ایجاد شد، در یک اقدام نمایشی، کوتاهی و قصور دولت خود در تعامل با فاجعه مرگبار کاترینا را بر عهده گرفت و گفت : این توفان سوال های زیادی را در مورد توانایی هایی دولت در برابر حوادث طبیعی و حملات تروریستی مطرح کرد.
جرج بوش در واکنش به این انتقادهای از عملکرد دولت وی در فاجعه توفان کاترینا اعلام کرد: توفان کاترینا باعث مشکلات بسیار جدی در برابر قدرت و توانایی دولت در مهار آن شد و در این مورد هرگونه کاستی و قصوری که از جانب دولت سرزده باشد، مسئولیت آن را برعهده می گیرم.
این توفان سهمگین خسارات فراوانی به زیرساختهای ایالات جنوبی آمریکا وارد آورد و بر اثر از کار افتادن تاسیسات انرژی، قیمت هر بشکه نفت خام در ۲۹ اوت به رکورد ۷۰ دلار و ۸۰ سنت رسید.
- تشکیل دولت دمکراتیک عراق پس از سالها دیکتاتوری در این کشور
اولین انتخابات عراق روز ۳۰ ژانویه ۲۰۰۴(۱۱ بهمن ۸۳) برای انتخاب ۲۷۵ عضو مجمع ملی برگزار شد.
سرانجام پس از ۳ هفته رایزنی میان گروه ها و احزاب سیاسی عراق ، ابراهیم الجعفری نخست وزیر منتخب کابینه جدید خود را معرفی کرد.این کابینه با ۱۸۰ رای موافق و۵ رای مخالف از مجمع ملی عراق که از ۲۷۵ نماینده تشکیل شده است رای اعتماد گرفت که در ترکیب آن ۱۷ وزیر شیعه هشت وزیر کرد و شش وزیر عرب سنی و یک وزیر آشوری به چشم می خورد.روز ششم آوریل، جلال طالبانی رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق به عنوان رئیس جمهور انتقالی عراق و نخستین رئیس جمهور غیرعرب در جهان عرب سوگند یاد کرد، طالبانی در ادامه ابراهیم الجعفری رئیس حزب الدعوه(از احزاب تشکیل دهنده ائتلاف عراق یکپارچه پیروز انتخابات ۳۰ ژانویه) را به عنوان نخست وزیر عراق منصوب کرد.
- خروج نیروهای صهیونیستی از نوار غزه
کابینه رژیم صهیونیستی در تاریخ ۲۰ شهریورماه تصویب کرد که نظامیان این رژیم آخرین مرحله از طرح آریل شارون نخست وزیر اسرائیل برای عقب نشینی از نوار غزه پس از ۳۸ سال اشغال این منطقه را آغاز کنند.با خروج آخرین نظامی صهیونیست از نوار غزه، اشغال این منطقه پایان یافت هرچند شارون نخست وزیر اسرائیل تهدید کرده است امکان حمله مجدد به این منطقه وجود دارد. از سوی دیگر ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عقب نشینی نظامیان صهیونیست از غزه را "روز شادی فلسطینیان" خواند.احمد قریع نخست وزیر تشکیلات خودگردان نیز اعلام کرد که عقب نشینی ازغزه و تخلیه بعضی شهرک های شمال کرانه باختری نتیجه مقاومت ملت فلسطین و شهدایی همچون عزالدین قسام، عبدالقادر حسینی، یاسر عرفات، ابو جهاد، ابو ایاد، شیخ احمد یاسین، سعد صایل، عبدالعزیز رنتیسی، ابو علی مصطفی و دیگران طی چهار دهه اخیر بوده است.احمد قریع در خاتمه درباره عقب نشینی های اخیر اظهار داشت : نباید این عقب نشینی را به عنوان یک پیروزی بزرگ قلمداد نمود، این اقدام به منزله عقب نشینی کامل نیست چون اسرائیل همچنان حاکمیت خود را بر غزه ادامه می دهد و از فعالیت بندر و فرودگاه آن جلوگیری می نماید.
- افشای انتقال زندانیان توسط "سیا" به کشورهای مختلف
سازان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا " پس از حملات ۱۱ سپتامبر مظنونان القاعده را در زندان های هشت کشور ازجمله تایلند، افغانستان و چند کشور اروپای شرقی نگهداری می کند.درحالی که بحث ها درباره وجود شبکه ای از زندان های مخفی سازمان سیا دراروپا گسترش می یابد، "آلوارو گیل رابلز" کمیسر حقوق بشر شورای اروپا از وجود بازداشتگاه سری "سیا" در کوزوو پرده برداشت.وی با اشاره به وجود بازداشتگاه مخفی در پایگاه نظامی آمریکا موسوم به "اردوگاه بانداستیل" در کوزوواظهار داشت: این پایگاه آمریکایی که حدود شش هزار سرباز ارتش آمریکا را در خود جای می دهد و حدود ۳۰۰ هکتار مساحت دارد، در نزدیکی منطقه "فریزاژ" در جنوب " پریستینا " پایتخت استان تحت کنترل سازمان ملل متحد در کوزوو قرار دارد و چیزی شبیه به بازداشتگاه گوانتانامو در کوبا در آن وجود دارد.زندانیان در اردوگاه "باند استیل" در سال ۲۰۰۲ همانند گوانتانامو به وکیل دسترسی نداشته و محاکمه ای هم نداشتند. بی اعتمادی قضایی نسبت به این وضعیت درکوزوو حکمفرما شده است. منطقه تحت کنترل سازمان ملل متحد در انتظار تعیین یک وضعیت مشخص است اما نیروهای چندملیتی ناتو امتیازهای زیادی در این مناطق دارند.
پایگاه "باند استیل" در سال ۱۹۹۹میلادی به عنوان بزرگترین پایگاه نیروهای آمریکایی پس از جنگ ویتنام ساخته شد.
- پرواز غول آساترین هواپیمای جهان
شرکت ایرباس طی مراسمی باشکوه در ۱۸ ژانویه با حضور برخی رهبران اروپایی از هواپیمای غول پیکرA۳۸۰ پرده برداری کرد. مهم ترین نکته در مورد این هواپیما این است که گنجایش ۸۴۰ مسافر را دارد البته آرایش متعارف تر صندلی ها با یک "فرست کلاس" و "بیزینس کلاس" بزرگتر، شمار مسافران را به ۵۵۵ نفر کاهش می دهد.
- خط تولید خودروی ملی ایران متوقف شد
در۱۵ مه، خط تولید پیکان بعد از ۴۰ سال متوقف و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاده شد. سرانجام پس از کشمش های فراوان بین مسئولان ذی ربط ، بالاخره روز ۲۵ اردیبهشت با حضور وزیر صنایع و معادن تولید پیکان در ایران متوقف و آخرین پیکان تولیدی نیز به موزه فرستاده شد.اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنایع و معادن در مراسم توقف خط تولید پیکان گفت: صنعت خودروی کشور راه رو به رشدی را به سرعت طی می کند. وی افزود: صنعت خودرو در آینده سهم عمده ای در توسعه صنعتی کشور بر دوش خواهد کشید و پیشگام صنعت ایران در رقابتی شدن خواهد بود.وی رعایت کیفیت، قیمت، ایمنی و آلایندگی را از جمله شاخص های مهم در بخش تولید کشور برشمرد و تصریح کرد: صنعت خودروی کشور نیز از این امر مستثنی نیست.به گفته جهانگیری، ایران خودرو راه خوبی را در پیش گرفته و بزودی به یکی از خودروسازان معتبر جهانی تبدیل خواهد شد.
- انتخاب نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین؛ محمود عباس
محمود عباس معروف به ابومازن نخست وزیر سابق تشکیلات خودگردان فلسطینی در انتخابات ریاست این تشکیلات که روز یکشنبه ۹ ژانویه برگزار شد، با پیروزی بر مصطفی برغوثی مهمترین رقیبش با به دست آوردن بیشترین آراء، جایگزین یاسر عرفات رهبر فقید فلسطینیان شد.- اجلاس نوامبر شورای حکام بدون قطعنامه علیه ایران پایان یافت
اجلاس نوامبر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون صدور قطعنامه جدیدی علیه ایران به پایان رسید. در نهایت باوجود فشارهای آمریکا و دیگر کشورهای غربی برضد ایران، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نتوانست هیچ گونه نشانه ای مبنی بر استفاده نظامی در برنامه هسته ای ایران پیدا کند.این درحالی است که برطبق توافق طرفین، مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی با هدف کاستن از نگرانی ها درباره برنامه هسته ای ایران در ماه ژانویه انجام شود.
- تصویب احداث نیروگاه های هسته ای ازسوی مجلس شورای اسلامی
در اوایل سال ۲۰۰۵ ، مجلس شورای اسلامی ایران لایحه احداث نیروگاه های هسته ای را به تصویب رساند. طبق این لایحه ایران می تواند در ۱۰ سال آینده ، نیروگاه های هسته ای دیگری احداث کند. روسیه هم اکنون در حال اتمام احداث اولین واحد نیرو گاه هسته ای بوشهر است که در سال آینده راه اندازی خواهد شد.
- رئیس جمهوری جدید اوکراین انتخاب شد
کمیسیون انتخاباتی اوکراین "ویکتور یوشچنکو" را برنده رسمی دور سوم انتخابات اوکراین که روز ۲۶ دسامبر برگزار شد، اعلام کرد. یوشچنکو با کسب ۹۹/۵۱ درصد مجموع آراء به عنوان سومین رئیس جمهور اوکراین پس از استقلال این کشور انتخاب شد.
- امضای قانون منع شکنجه ازسوی رئیس جمهوری آمریکا
جرج بوش قانون منع شکنجه در زندان های آمریکا در کشورهای دیگر را امضا کرد.درپی فشارهای داخلی و خارجی به جرج بوش در زمینه شکنجه در زندان های آمریکایی به ویژه در زندان ابوغریب عراق و گوانتانامو در کوبا، رئیس جمهوری آمریکا قانونی مبنی بر منع شکنجه به امضا رساند.این قانون به طور قاطع شکنجه زندانیانی را که در خارج از مرزهای آمریکا در دست نیروهای این کشور هستند را منع می کند. بوش در این زمینه گفت: قوانین آمریکا پیش از این نیز شکنجه را منع می کرد؛ اما سیاست ما نیز این است که در داخل و با خارج از آمریکا هرگز رفتارهای غیرانسانی و ظالمانه با زندانی ها به عمل نیاید. قانونی که هم اکنون امضا شد، شکنجه را به طور ویژه در خارج از آمریکا منع می نماید.
- ترور رفیق حریری در بیروت
رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان ۱۴ فوریه ( ۲۶ بهمن ۸۳) در انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در بیروت جان خود را از دست داد. حریری که هنگام مرگ ۶۱ سال داشت، در سال ۱۹۹۲ میلادی به مقام نخست وزیری رسید. وی این سمت را تا سال ۱۹۹۸ حفظ کرد و پس از ۲ سال دوری از قدرت، مجددا در سال ۲۰۰۰ میلادی همین سمت را برعهده گرفت و اواخر سال ۲۰۰۴ میلادی از این سمت استعفا داد.
- پاپ ژان پل دوم از دنیا رخت بربست
پاپ ژان پل دوم رهبر لهستانی الاصل کاتولیک های جهان که بیش از۲۰سال رهبری کلیسای کاتولیک را برعهده داشت، در سن ۸۴ سالگی درگذشت. او یکی از طولانی ترین دوره های رهبری بر کاتولیکهای جهان را پشت سر گذاشت و تنها دو پاپ دیگر بیشتر از وی بر این جایگاه تکیه زده اند.
وی پس از اینکه ماهها دچار بیماری هایی از جمله نارسایی قلبی و کلیه و فشار خون نامتعادل بود در اقامتگاه خود در واتیکان درگذشت.یوزف راتسینگر، کاردینال ۷۶ ساله آلمانی که به محافظه کاری شهرت دارد، به عنوان پاپ بندیکت شانزدهم جایگزین پاپ ژان پل دوم شد و به عنوان رهبر تازه بیش از یک میلیارد کاتولیک جهان انتخاب شد. پاپ بندیکت شانزدهم، پس از چندین نشست محرمانه ۱۱۵ کاردینالی که واجد شرایط رای دادن بودند به عنوان دویست و شصت و پنجمین پاپ برگزیده شد.
- نظامیان سوری خاک لبنان را ترک کردند
آخرین واحدهای نظامی سوریه پس از شرکت در مراسمی در نزدیکی مرز مشترک لبنان با آن رهسپار کشور خود شدند و به حدود ۳۰ سال حضور نظامی و اطلاعاتی سوریه در خاک لبنان خاتمه دادند، خروج این نیروها در پی تصویب قطعنامه ۱۵۵۹ شورای امنیت صورت گرفت.مراسم خداحافظی، که گروهی از نظامیان لبنانی نیز در آن شرکت داشتند، با حضور حدود ۲۵۰ سرباز سوری برگزار شد.
- رای منفی فرانسویان به قانون اساسی واحد
با وجود اینکه هر دو حزب عمده فرانسه، حزب حاکم(UMP) و حزب مخالف سوسیالیست رای دهندگان فرانسوی را به حمایت از قانون اساسی اروپا تشویق کرده بودند، فرانسوی ها در پی یک مبارزات انتخاباتی فشرده به قانون اساسی اروپا رای منفی دادند. در پی اعلام نتایج این رای گیری، ژان پیر رافارن نخست وزیر فرانسه استعفا کرد و دومینیک دوویلپن وزیر خارجه سابق جایگزین وی شد.
- راهیابی ایران به جام جهانی ۲۰۰۶
دیدار دو تیم ملی ایران و بحرین در ادامه رقابتهای دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶، با گل محمد نصرتی یک بر صفر به سود ایران پایان یافت که با این نتیجه ایران به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان راه یافت. سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان درمورد بازیهای آینده تیم ملی گفت: قطعا ما برای حضورقدرتمندانه در رقابتهای جام جهانی به بازیهای تدارکاتی بیشتری نیازداریم، اما درپیش بودن رقابتهای مقدماتی جام ملتهای آسیا باعث شده است، ما نتوانیم آنطورکه نیاز است بازی تدارکاتی برگزارکنیم.برانکو ایوانکوویچ درمورد لیست بازیکنان برای حضوردرمسابقات جام جهانی خاطرنشان کرد: تمام تلاش وهدف ما این است که هرچه سریعتر لیست نهایی خود را برای حضور درمسابقات جام جهانی انتخاب کنیم تا بتوانیم با تمام وجود این بازیکنان را هماهنگ کنیم.
- بمب گذاری های لندن ؛ ۵۰ کشته و ۷۰۰ زخمی
بمب گذاری ها در شبکه حمل ونقل عمومی لندن در ماه ژوئیه، منجر به کشته شدن بیش از ۸۰ نفر و مجروح شدن حدود دهها نفر دیگر شد. پس از دومین رشته بمب گذاری های لندن، پلیس مردی را در یکی از ایستگاه های قطار زیرزمینی لندن هدف اصابت پنج گلوله قرار داد.در پی این حادثه، پلیس لندن اعتراف کرد مرد مظنونی که در متروی لندن هدف نیروهای پلیس قرار گرفت و کشته شد بی گناه بوده و هیچ ارتباطی با بمب گذاریهای لندن نداشته است. به گفته شاهدان عینی، ماموران در داخل ایستگاه در تعقیب این فرد بودند که وی به داخل یک واگن پرید و در آنجا از نزدیک هدف اصابت پنج گلوله قرار گرفت
"ایان بلر" رییس اسکاتلند یارد اعلام کرد که مسئولیت کامل مرگ "خوان چارل دمنزس" شهروند برزیلی را که بر اثر شلیک گلوله ماموری به طور اشتباهی کشته شده است، می پذیرد.این رشته بمبگذاری، پس از انفجارهای مادرید در سال ۲۰۰۴ میلادی بزرگترین حمله انتحاری در اروپا بود.
- فوت پادشاه عربستان سعودی
ملک فهد بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در سن ۸۴ سالگی درگذشت.ملک فهد در پی یک بیماری شدید قلبی در سال ۱۹۹۵میلادی، زمام اداره کشور را عملا در اختیار برادرش، امیرعبدالله، ولیعهد این کشور قرار داده بود، در پی این حادثه، امیرعبدالله بن عبدالعزیز رسما پادشاه جدید عربستان شد.
- نخستین انتخابات پارلمانی افغانستان
نزدیک به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار افغان در نخستین انتخابات پارلمانی افغانستان پس از ۳۳ سال، پای صندوق های رای رفتند.۳۰ هزار نیروی ارتش آمریکا و سایر کشورهای عضو پیمان ناتو نیز در تامین امنیت انتخابات شرکت کردند.
- رهبر شورشیان سودان کشته شد
"جان گارانگ" رهبر شورشیان جنوب سودان که بیش از ۲۰ سال رهبری فعالیت مسلحانه را برضد دولت مرکزی برعهده داشت، در سانحه سقوط بالگرد حامل وی در جنوب سودان کشته شد.عمر البشیر رئیس جمهور سودان نیز در پی کشته شدن جان گارانگ که پس از توافقنامه اخیر به عنوان معاون وی انتخاب شده بود، سه روز عزای عمومی به این مناسبت اعلام کرد.جبهه خلق برای آزادی سودان در یکی از طولانی ترین جنگ های داخلی در قاره آفریقا از سال ۱۹۸۳ با دولت سودان در جنگ و اختلاف بودند.- جایزه صلح نوبل
جایزه صلح نوبل برای سال ۲۰۰۵ میلادی به طور مشترک به آژانس بین المللی انرژی اتمی و محمد البرادعی مدیرکل این آژانس اعطا شد
- پرتلفات ترین زلزله ؛ شمال پاکستان و هند
در پرتلفات ترین رخداد طبیعی سال، زلزله ای به بزرگی ۷.۶ در مقیاس ریشتر بخش عمده ای از مناطق شمال پاکستان و هند را لرزاند که منجر به کشته شدن بیش از ۸۰ هزار نفر و مجروح شدن نزدیک به ۷۰ هزار نفر دیگر شد. این زلزله، که در تاریخ منطقه جنوب آسیا بی سابقه بوده، نزدیک به ۳.۵ میلیون نفر را منطقه کشمیر هند و پاکستان بی خانمان کرد.
- برقراری صلح بین دولت مرکزی سودان و شورشیان جنوب این کشور
پس از یک رشته مذاکرات، روسای جمهوری سودان و آفریقای جنوبی در کنیا سرانجام پیمان دائمی صلح سودان به امضاء رسید.
دولت سودان و جبهه خلق برای آزادی این کشور پس از چندین دور گفتگوهای فشرده به این توافق دست یافتند که نسبت به امضای قرارداد نهائی صلح و پایان مناقشه در این کشور تا پایان سال ۲۰۰۴ میلادی پایبندی نشان دهند.این مراسم در شهر نایواشا در کنیا با حضور مقامات سودانی از جمله " عمر البشیر" رئیس جمهوری سودان، رهبران شورشیان جنوب سودان، مقامات کنیایی و " تابو امبکی" رئیس جمهوری آفریقای جنوبی برگزار شد و پس از امضای پیمان صلح از سوی رئیس جمهوری سودان و رهبر شورشیان جنوب سودان فریاد شادی حضار به آسمان بلند شد.
- اولین جلسه محاکمه دیکتاتور سابق عراق
دادگاه صدام حسین رهبر و دیکتاتور سابق عراق ۱۹ اکتبر(۲۷ مهر) آغاز شد که وی در این مراسم، رسیدگی به اتهام جنایاتی را که در زمان زمامداری خود مرتکب شده است، در صلاحیت دادگاه ندید.در نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات رهبر سابق عراق هم که در ژوئیه سال ۲۰۰۴ میلادی برگزار شد وی خود را همچنان رئیس جمهوری قانونی عراق دانسته و صلاحیت دادگاه تشکیل شده تحت اشغال نیروهای خارجی را برای رسیدگی به اتهامات رئیس جمهوری زیر سوال برده بود.صدام حسین در دادگاه های خود که تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است، انگلیسی ها و آمریکایی ها را به دروغگویی متهم کرد و جلسه بعدی رسیدگی به جنایات وی به ۲۴ ژانویه(۴ بهمن) موکول شد، اولین پرونده مربوط به جنایات صدام، کشتار ۱۴۸ شیعه در منطقه دجیل در سال ۱۹۸۲ است که سران رژیم سابق همچنان از پذیرفتن مسئولیت این جنایت طفره می روند.
- ناآرامی های فرانسه و هشت هزار خودروی سوخته
درگیری های نوامبر فرانسه از زمانی آغاز شد که ۲جوان سیاه پوست مهاجر به فرانسه که از ترس پلیس به یک نیروگاه برق پناه برده و دچار برق گرفتگی شدند. در پی این حادثه، خانواده و ساکنان شهر "کلیشی سو- بوآ" (Clishy sous- bois) در حومه پاریس دست به تظاهرات می زنند و این خود بهانه ای می شود تا مهاجران نارضایتی خود را نسبت به سیاست دولت اعلام کنند.موج اعتراض از شهر "کلیشی سو - بوآ" به شهرهای دیگر حومه پاریس نیز کشیده شد و صدها خودرو در آتش سوخت. در همین زمان، "نیکولا سارکوزی" وزیر کشور فرانسه اظهار داشت: ما هرگز میدان را ترک نخواهیم کرد و در برابر آنها تسلیم نخواهیم شد، همانطوری که از نظام جمهوری دست نخواهیم کشید و عاملان نا آرامی ها را رها نخواهیم کرد، زیرا آنها قانون شکن هستند و تصور می کنند، می توانند دست به هرگونه اقدامی در سرزمین جمهوری فرانسه بزنند.سیاه پوستان محروم حومه پاریس که ده ها سال است، تلاش می کنند تا وضع معیشتی خود را بهبود بخشند متاسفانه برای اشتغال و اقامت در پاریس با یک سلسله موانع عدیده ای روبرو می شوند، زیرا دولت فرانسه آنان را شهروندان درجه دو به شمار می آورد.فرانسه کشوری است در قلب اروپا در کنار ایتالیا، سوئیس، آلمان، بلژیک و اسپانیا می باشد که دارای بیش از ۶۰ میلیون جمعیت که ۸۸-۸۳ در صد از آنها کاتولیک، ۲ درصد پروتستان، یک درصد یهودی، ۵ الی ۱۰ درصد مسلمان و ۴ درصد هم متفرقه می باشد. در حالیکه شرکت های بیمه فرانسوی برای جبران خسارت های وارده قول داده اند که هزینه های خسارات ایجاده شده به مشتریان خود را بپردازند، اما این سازمان ها قصد دارند دولت را برای کسب پرداخت های صورت گرفته به پای میز محاکمه بکشانند.
- مرکل جانشین شرودر شد
۲۲ نوامبر آنگلا مرکل رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان، به عنوان صدراعظم تازه این کشور سوگند یاد کرد. او نخستین زن تاریخ آلمان است که به مقام صدراعظمی رسیده است.مرکل رهبری یک ائتلاف فراگیر از احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات را به عهده دارد.
- هزارمین اعدامی در آمریکا
حکم اعدام کنث بوید شهروند آمریکایی که در ارتباط با دو فقره قتل مجرم شناخته شده بود، سرانجام در ایالت کارولینای شمالی به اجرا گذاشته شد.وید هزارمین نفری بود که از زمان بازگشت مجازات اعدام به ایالات متحده در سال ۱۹۷۶ میلادی به مرگ محکوم و این حکم در باره وی اجرا شد.
- سقوط هواپیمای C۱۳۰ و شهادت غمناک خبرنگاران
سقوط یک فروند هواپیمای ترابری سی - ۱۳۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ای مسکونی در پایتخت، ۱۰۶ کشته برجای گذاشت که ۳۹ خبرنگار نیز در میان قربانیان بودند.این هواپیما دقایقی پس از بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در غرب تهران ظاهراً به دلیل مشکلات فنی اقدام به بازگشت و فرود کرد اما در مسیر فرود، برخورد هواپیما با ساختمانی ۱۰ طبقه در شهرک مسکونی - نظامی توحید واقع در جنوب فرودگاه باعث آتش گرفتن آن شد.ین درحالیست که هیئت دولت بررسی های کافی و کامل را درباره سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ انجام می دهد تا آرامش و اطمینان مردم کشور فراهم شود.دکتر احمدی نژاد پس از وقوع این حادثه در حاشیه نشست خبری در جمع خبرنگاران حضور یافت و ضمن تسلیت رحلت غمناک جمعی از سربازان اسلام و اصحاب رسانه گفت : آنان از بهترین سربازان ملت در مرزهای دفاعی و نیز مرزهای اطلاع رسانی بودند و این ضایعه را به جامعه خبری و همه کسانی که در مسیر خدمت به نظام جمهوری اسلامی و تعالی بشریت گام بر می دارند تسلیت می گویم.وی افزود : جای این فرزندان خوب باید به بهترین وجه در بین جامعه نظامی و خبری پر شود و از خداوند می خواهم که این ضایعه را بر همه ما آسان بگرداند.احمدی نژاد تاکید کرد : دوست داشتیم با این عزیزان به زیارت می رفتیم و حداقل کار در این شرایط این بود که برای شرکت در مراسم بزرگداشت آنها سریعتر باز می گشتیم و همه دوستان همراه در این تصمیم مصر بودند تا در مراسم بزرگداشت این شهیدان شرکت کنیم.تحقیقات برای یافتن علت اصلی سقوط این هواپیمای نظامی همچنان ادامه دارد.
- انتخابات عراق برای تشکیل اولین پارلمان دائمی
۱۵ دسامبر؛ مردم عراق به طور گسترده در انتخابات این کشور که به تشکیل نخستین مجلس و دولت چهارساله از زمان حمله نظامی سال ۲۰۰۳ تحت رهبری آمریکا منجر خواهد شد، شرکت کردند.
انتخابات پارلمان عراق برای تعیین ۲۷۵ نماینده روز۲۴ آذر ماه برگزار شد که هفت هزار و ۶۵۵ نامزد در قالب ۹۹۶ گروه انتخاباتی در این عرصه به رقابت پرداختند. این تعداد گروه انتخاباتی شامل ۳۰۷ تشکل سیاسی (اعم از نامزد مستقل و حزب سیاسی) و ۱۹ ائتلاف انتخاباتی بودند. در این انتخابات ائتلاف یکپارچه عراق به موفقیت چشمگیری دست یافت. این ائتلاف متشکل از احزاب اسلامی شیعی از جمله "مجلس اعلای انقلاب اسلامی" به رهبری سید "عبدالعزیز حکیم" و "حزب الدعوه اسلامی" وابسته به "ابراهیم الجعفری" نخست وزیر کنونی عراق است. از دیگر ائتلاف ‌های مهم شرکت‌ کننده در انتخابات عراق می ‌توان به این موارد اشاره نمود: فهرست انتخاباتی ائتلاف کردستان عراق مرکب از "حزب دمکرات کردستان" به رهبری "مسعود بارزانی" و "اتحادیه میهنی کردستان" به رهبری "جلال طالبانی" "جبهه هماهنگی ملی" گروهی متشکل از سه حزب سنی به نام‌ های "حزب اسلامی عراق" متعلق به "طارق الهاشمی"، "کنفرانس مردم عراق" تحت رهبری "عدنان الدلیمی" و "گفت وگوی ملی عراق" وابسته به "خلف العلیانی".
- اظهارات غیر منتظره عبدالحلیم خدام معاون سابق رئیس جمهوری سوریه
خدام در آخرین روزهای سال ۲۰۰۵ در گفتگوی بی سابقه با شبکه العربیه در پاریس، با اعلام جدایی خود از دولت بشار اسد، وی را به ارتکاب اشتباهات پیاپی متهم کرد .وی گفته است که مسئولان سوری، رفیق الحریری نخست وزیر مقتول سابق لبنان، ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان را تهدید کرده بودند.خدام به شبکه العربیه گفته است که از " بشار اسد رئیس جمهوری سوریه خواسته است، سرلشگر رستم غزاله ( رئیس سازمان اطلاعات نظامی نیروهای سوریه در لبنان که با این عقب نشینی ماموریتش به پایان رسید) را مجازات کند، اما وی نپذیرفت."
منبع : خبرگزاری مهر


همچنین مشاهده کنید