پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

غذای خدایان رومی


غذای خدایان رومی
پژوهش ها نشان می دهد گردو به دلیل خواص بی نظیرش به عنوان «دارو» مطرح بوده و پزشكان مصرف گردو را توصیه می كنند تا جایی كه از آن به عنوان «غذای ویژه مغز و قلب» یاد می كنند.
آنچه در پی می خوانید، خواص گردو و تأثیر تركیبات ویژه آن بر بدن است.
تاریخچه
درخت گردو یكی از كهن ترین درختان جهان، بویژه در میان درختان میوه است. قدمت این درخت به ۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد.اولین بار حدود ۸ هزار سال پیش گردو یا بهتر بگوییم درخت گردو در فرانسه كشف شد؛ اما بعضی نیز معتقدند خاستگاه درخت گردو ایران است و پس از ایرانیان، رومی ها و سپس یونانی ها درخت گردو را شناختند و گردو در میان رومی ها به «غذای خدایان» شهرت یافت و اندكی پس از آن نهال گردو از روم به انگلیس برده شده و چیزی حدود ۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح گردو به انگلیسی ها معرفی شد.
تركیبات گردو
پژوهش ها نشان می دهد گردو تركیبات ویژه ای دارد كه آن را به عنوان یك دارو و میوه خوش خوراك مطرح می كند.
گردو غنی از چربی های غیراشباع شده و مفید است كه این تركیبات باعث كاهش میزان كلسترول خون می شود. ۱۰۰ گرم گردو دارای تركیباتی به این شرح است:
۲۹۷ كیلوژول انرژی، ۱/۱۴ گرم پروتئین، ۹/۶۴ گرم چربی شامل؛ ۸/۵ گرم چربی اشباع شده، ۲/۱۳ گرم روغن های غیراشباع مونو، ۹/۴۵ گرم روغن های غیراشباع پلی،
۵/۹ گرم اسید چرب امگا سه (Omega-۳ )، ۴/۳۶ گرم اسید چرب امگا شش (omega-۶)؛ اسید چرب ترانس كمتر از ۱/۰ گرم؛ ۳/۴ گرم هیدرات كربن؛ ۶۳ گرم قند ویژه خشكبار؛ ۱۰ گرم فیبر و ۳/۱ میلی گرم سدیم.
این تركیبات از بهترین تركیبات موجود در طبیعت برای حفظ سلامتی بدن است.
فواید مصرف گردو
گردو تأثیر بسزایی در كاهش میزان كلسترول، كاهش میزان كلسترول بد (LDL) و افزایش كلسترول خوب (HDL) دارد. مصرف گردو باعث تبدیل كلسترول بد به خوب شده و به این ترتیب مانع از بروز سكته های قلبی و مغزی می شود. از دیگر فواید مصرف گردو می توان به موارد زیر اشاره كرد:
* مهار رادیكال های آزاد و جلوگیری از تبدیل رادیكال های آزاد به كلسترول بد (LDL).
* كاهش میزان چربی اشباع، كه عاملی جهت گرفتگی رگ ها به ویژه رگ های قلب و مغز و بروز سكته های قلبی یا مغزی.
* افزایش حالت الاستیسیته (ارتجاعی) دیواره رگ ها و سهولت گردش خون؛ این مسأله باعث جلوگیری از بروز سكته قلبی و مغزی می شود.
* محافظت از آنتی اكسیدان ها و جلوگیری از از بین رفتن آنتی اكسیدان ها، مهم ترین تركیبات از بین برنده رادیكال های آزاد.
* كاهش میزان پروتئین C؛ پروتئین C عاملی جهت التهاب رگ ها و ایجاد سكته قلبی و مغزی است.
* كاهش میزان ICAM۱، VCAM۱ و
E-SELECTION كه هر سه عواملی جهت افزایش چسبندگی دیواره رگ ها و در نتیجه بیماری های قلبی به ویژه سكته قلبی است. مصرف گردو میزان این سه فاكتور را به شدت كاهش می دهد.
* گردو غنی از امگا سه (omega-۳)است و این تركیبات باعث شده تا گردو ملقب به «غذای اختصاصی مغز» شود.
* جلوگیری از ساخته شدن سنگ در كیسه صفرا و ابتلا به سنگ كیسه صفرا.
* جلوگیری از تبدیل شدن سلول ها به سلول های سرطانی با تنظیم تقسیم سلولی سلول های بدن.
خواص ویژه گردو
علاوه بر فوایدی كه برشمردیم، گردو به دلیل دارا بودن ۶ تركیب مهم، خواص اختصاصی دارد كه این ویژگی ها را به خوراكی ویژه تبدیل كرده است:
* اسید چرب امگا سه (omega -۳)؛ گروه غنی از اسید چرب امگا سه است. این اسید باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، افزایش آستانه هوشیاری مغز و افزایش توان فراگیری و تقویت حافظه، جلوگیری از التهاب ریه ها به ویژه در بیماران مبتلا به آسم و كاهش مشكلات افراد مبتلا به آسم، جلوگیری از ابتلا به رماتیسم، التهاب های پوستی چون اگزما (نوعی حساسیت پوستی) و «پزوریازیس» (بیماری التهاب مزمن پوست كه با تغییر شكل پوست و فلسی شدن پوست در نقاطی چون آرنج، زانو و... می شود.)
* اسید گالیك و الاژیك؛ این دو اسید باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به سرطان می شود.
* چربی های غیراشباع مونو؛ كه باعث كاهش اثرات نامطلوب كلسترول و كاهش میزان كلسترول و دیگر عوامل ایجاد بیماری های قلبی می شود.
* پلی فنل ها، گردو حاوی ۱۶ نوع پلی فنل است، این پلی فنل ها خاصیت آنتی اكسیدانی دارند. گردو با داشتن این تركیبات استثنایی رادیكال های آزاد را از میان برده و آنتی اكسیدان ها را حفظ می كنند.
* آلفالینولییك اسید (ALA)؛ گردو با داشتن این تركیب باعث كاهش میزان پروتئین C و افزایش میزان اسید چرب امگا سه در بدن می شود.
* منگنز و مس؛ گردو غنی از منگنز و مس است. این دو ماده معدنی از ضروری ترین كوفاكتورها (Co-factor) برای تعدادی از آنزیم ها بوده و بدون این كوفاكتورها فعالیت آنزیم ها مختل می شود. منگنز و مس باعث تقویت عملكرد آنتی اكسیدان ها می شوند.
پزشكان مصرف روزانه یك انس _ ۳۴/۲۸ گرم _ گردو را ضروری می دانند؛ این میزان برای بیماران قلبی یك و نیم انس _ ۵۲/۴۲ گرم توصیه می شود... سلامت باشید.

مهتاب صفر زاده خسرو شاهی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید