پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


طرح ساماندهی حمل و نقل درون شهری و مصرف سوخت کشور


طرح ساماندهی حمل و نقل درون شهری و مصرف سوخت کشور
براساس اعلام واحد اطلاع رسانی مركز پژوهش ها، دفتر مطالعات زیربنایی این مركز در سومین ویرایش مربوط به این طرح با اشاره به مطالعات مستمر و طولانی انجام شده درباره موضوع حمل و نقل و مصرف بنزین و گازوییل خاطرنشان ساخت كه درحال حاضر هیچ آمار قابل اتكایی درمورد عملكرد وسائط نقلیه و مقدار مصرف واقعی بنزین و گازوییل در كشور وجود ندارد و طبیعی است كه هر تصمیمی در این زمینه بدون داشتن آمار واقعی محكوم به شكست خواهد بود.
این گزارش صدور كارت هوشمند را اولین گام مطمئن برای حصول به آمارهای قطعی موردنیاز ذكر كرده و افزود: تا حداكثر ۶ ماه پس از توزیع بنزین و گازوییل با استفاده از كارت (هوشمند) می توان آمار دقیق مصرف را برای هر وسیله نقلیه دراختیار تصمیم گیران قرار داد و متعاقب آن هرگونه تصمیم گیری برای تنظیم سیاست كنترل مصرف سوخت به راحتی امكان پذیر خواهد شد زیرا در این مرحله آمارها دقیق و قابل استفاده خواهند بود و از آن پس لزومی به استفاده از روش سعی ( آزمون) و خطا _ كه متاسفانه تاكنون مبنای كار بوده و باعث خروج مقادیر زیادی منابع ارزی از كشور جهت تامین كسری بنزین گردیده _ نخواهد بود.مركز پژوهش ها در بخش دیگری از این گزارش ضمن برشمردن جزئیات و محورهای طرح پیشنهادی خود متذكر شد كه در قالب این طرح سعی شده با تنظیم مواد و تبصره های پیشنهادی، مجموعه نیازهای شبكه حمل و نقل عمومی و خصوصی و مسایل مربوط به كاهش مصرف سوخت پیش بینی شود تا در نهایت نتیجه ای مطلوب در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نصیب كشور شود.
توزیع كارت هوشمند برای استخراج آمار دقیق وسائط نقلیه بنزین سوز و گازوییل سوز به تفكیك هر وسیله نقلیه و زمان موردنظر (روزانه، هفتگی، ماهانه و...) تعیین مصرف سوخت مناطق مختلف به تفكیك استان، شهرستان، شهر، بخش، روستا و حتی نواحی، مناطق و جایگاه های پخش فرآورده های نفتی، اتخاذ تصمیم برای جایگزینی سوخت یا گازسوزكردن وسائط نقلیه بر حسب نوع مصرف و قدمت آنها، توسعه و اصلاح پالایشگاه های كشور به صورت زمانبندی شده، گازرسانی به مناطق حساس ازنظر مصرف سوخت یا قاچاق آن و همچنین ایجاد جایگاه های توزیع CNG در نقاط مذكور و همچنین سراسر كشور، چاره اندیشی برای بهره برداری از طرح های (دردست احداث) متروی تهران و شهرهای بزرگ كشور، گازسوزكردن اتوبوس های درون شهری و دولتی و همچنین خودروهای بنزین سوز و گازوییل سوز عمومی و دولتی، استفاده از قابلیت های فن آوری اطلاعات IT در زمینه های حمل و نقل و سوخت، ایجاد پایانه برای وانت بارها جهت جلوگیری از تحرك بی مورد آنها در سطح شهر، ارتقاء كیفیت تولید خودروهای ساخت داخل و به خصوص ساخت خودروهای با پایه موتور گازسوز و گازوییل سوز، گسترش و اصلاح شبكه حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس، مینی بوس، تاكسی و وانت بار عمومی)، اجرا و بهره برداری از پروژه دولت الكترونیك به خصوص در امور بانكی، آموزشی، اداری، تجاری، بازرگانی، شهرداری ها، پزشكی، دارویی، بیمه و...، اعمال جرائم مناسب برای قاچاق مواد سوخت و درنهایت سهمیه بندی، دونرخی كردن یا افزایش قیمت بنزین محورهای اصلی طرح پیشنهادی مركز پژوهش های مجلس برای ساماندهی حمل و نقل شهری و تنظیم مصرف سوخت كشور به شمار می روند.مركز پژوهش ها همچنین تاكید كرد كه تصمیم به محدودكردن مصرف بنزین یا تغییر قیمت آن تا قبل از حصول به آمارهای دقیق، نمی تواند مبنای علمی داشته باشد و اگرچه احتمالا در كوتاه مدت تاثیرگذار می باشد ولی مسلما ضمن تاثیر منفی بر مجموعه اقتصاد كشور و تحمیل تورم غیرقابل پیش بینی، آینده را نیز تضمین نخواهد كرد و با این نگرش پیشنهاد می شود حداقل برای سال ۱۳۸۵ نیز روند سال ۱۳۸۴ در زمینه تامین بنزین كشور ادامه یابد و تصمیم گیری درمورد هرگونه سهمیه بندی یا اتخاذ روش دونرخه كردن بنزین یا افزایش قیمت كلی آن، به بررسی آمارهایی كه با توزیع كارت هوشمند استخراج خواهد شد، موكول شود.براساس این گزارش آمار دقیق تعداد خودروها تا تاریخ ۱/۲/۱۳۸۵ و میزان مصرف هریك از آنها تا ۱/۸/۱۳۸۵ تعیین می شود.
این گزارش می افزاید: هرگونه تلاش برای كاهش مصرف بی رویه بنزین در كشور بدون توجه به مشكلات موجود در شبكه حمل و نقل و دیگر امور مرتبط با آن غیرممكن خواهد بود و باعث بروز آثار نامطلوبی در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خواهد شد.
برای دهك های مختلف سه تا ۴ ماه فرصت نیاز است. هم اكنون سه دهك اول كه كمیته امداد، بهزیستی و برخی نهادهای حمایتی دیگر هستند، مشخص اند و در توزیع سهام عدالت میان این دهك ها مشكلی وجود ندارد. وی گفت: سهام عدالت توسط شركت های واسط به مردم توزیع خواهد شد.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید