ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ / Thursday, 30 October, 2014
میزگردی با حضور حسین خسروجردی،مسعود سپهر و فرشاد رستمی

میزگردی با حضور حسین خسروجردی،مسعود سپهر و فرشاد رستمی●ممیز هنرمند ، معلم و کاریزما
چندان بیراه نیست اگر بگویم شعاع تاثیرگذاری مرتضی ممیز در عرصه گرافیک معاصر ایران آنقدر وسیع است که با هر گرافیست ایرانی می شود درباره او گفت وگو کرد. اول می خواستیم هنرمندانی از نسل ممیز در این میزگرد شرکت کنند، هنرمندانی متعلق به نسل اول گرافیست های معاصر ایران که سال های بالندگی آنها سال های دهه های ۴۰ و ۵۰ بوده است: فرشید مثقالی، قباد شیوا و... اما ترجیح دادیم میزگرد را با دو نفر که از دور و کسی که از نزدیک ممیز را می شناخت به پا کنیم. حسین خسروجردی، مسعود سپهر و فرشاد رستمی، که این آخری در این سال های اخیر دانشجوی مرتضی ممیز در دانشکده هنرهای زیبا بوده است. گفت وگو انجام شد و محورهای بحث، همان سه محور اصلی شخصیت ممیز بود: معلمی بزرگ، هنرمندی بزرگ و کاریزمایی از جامعه حرفه ای گرافیست های ایران. متن گفت وگوها را در ادامه می خوانید.
• نقاش کتاب هفته؛ بنیانگذار یک سرفصل تازه
حسین خسروجردی: وقتی شما می خواهید به گذشته گرافیک ایران رجوع کنید، می بینید اطلاعات زیادی در دسترس نیست. مثلاً من وقتی برای جست وجو می خواستم کتاب ها و مجلات قدیمی را ورق بزنم متوجه شدم اطلاعات تصویری و نوشتاری آن قدر کم است که به راحتی نمی توان ردپای گذشتگان را برای تاسیس گرافیک نوین ایران پیدا کرد. آن چیزی که باعث ایجاد گرافیک نوین ایران می شود، ردپایش را توی نشریات و مطبوعات نمی شود پیدا کرد چون آنها در دوره ای، به قدری تجاری ساز بودند و درگیر نگاه های عوام زده بودند که آدم های خاص و ویژه در میان آنها گم می شدند. لابه لای آنها تعداد اندکی هستند، مثل مرتضی ممیز، که با نگرش جدیدی به گرافیک نگاه می کردند و توانستند تحولی ایجاد کنند. عمده ترین این آدم ها، مرتضی ممیز است که می شود گفت پرکارتر از دیگران و متمرکزتر از دیگران توی این عرصه فعالیت می کند. همین امر باعث می شود که او بنیانگذار یک سرفصل جدید و یک اتفاق جدید می شود، جان سخت تر از بقیه کار می کند و سعی می کند این مسئله را دنبال کند.
مسعود سپهر: من فکر می کنم اول باید روشن کنیم «گرافیک معاصر ایران» یعنی چی؟ بالاخره پیش از اینها کسی که ۱۵۰ سال پیش صفحات سنگی شاهنامه را آماده می کرده، گرافیست بوده، کسی که روزنامه صوراسرافیل را کار می کرده گرافیست بوده... من در اوایل دهه ۷۰ میلادی مشغول تحصیل در اروپا بودم. در آن مقطع اطمینان داشتم که ما در ایران گرافیست بزرگی که در سطح بزرگان جهان باشد، نداریم.توی همان سال ها، بعضی از اساتید مجله های معتبر را به من نشان دادند که انگار این آقا که کارهایش اینجا چاپ شده، همشهری شما است! آن موقع آثار ممیز توی چند نشریه معتبر اروپایی چاپ شده بود؛ به عنوان یک گرافیست برجسته و مطرح. این کارها واقعاً با کارهای گرافیست های مطرح اروپای شرقی و لهستان قابل قیاس بود، اما چیزی ویژه خودش داشت. الان هم وقتی کار کسی مثلاً توی نشریه گرافیست چاپ می شود، معنی اش این است که می خواهند او را به عنوان الگو و سرمشق مطرح کنند. حالا چه چیزی او را ممتاز می کند؟ در اروپا این از مدرسه باهاس شروع شده بود که علاوه بر تولید اثر، به جنبه ارتباطی و زوایای خلاقه اثر هم توجه شود. اینها را در اروپا در سال های ۱۹۲۰ درس می دادند، پوستر تولید می کردند... اما آثار ممیز در اواخر دهه ۴۰ در دنیا مطرح شده بود. کارهایی بود که آنالیز شده بود، برای چاپ مدنظر بود، خلاقانه بود، متناسب با موضوع بود و از همه مهمتر، دارای حرفی نو بود که به یک طراح خاص تعلق داشت... حالا برگردیم به ایران، یکی از طراحان قدیمی خودمان، علی خسروی می گفت من از شهرستان آمدم تهران که بروم رشته نقاشی. توی کلاس بودیم یکدفعه یک جوان بلندقد آمد توی کلاس، همه سال بالایی ها دورش را گرفتند و شروع کردند به سئوال کردن. پرسیدم این کیست؟ گفتند این مرتضی ممیز است، نقاش کتاب هفته! یعنی در سال های ۴۸- ۴۷ هنوز عنوان «گرافیست» به آن معنا جانیفتاده بود.تا آن زمان بهترین آثار گرافیک، همین کارهای کتاب هفته بود... این نقاش کتاب هفته، یک مجموعه آثار بصری توی مطبوعات به وجود آورده بود که با دیگران متمایزش کرده بود. استارتش را ممیز زده بود... این یعنی شروع چیزی به نام گرافیک معاصر ایران.
خسروجردی: فضا و اتمسفری که ممیز ایجاد می کرد، ناشی از یک اتمسفر فرهنگی توی آن دوران بود. شما اگر دقت کنید در همان سال ها، در تئاتر، در موسیقی و در هنرهای دیگر مقدمات ورود به یک دوران جدید فراهم می شد. آدم هایی مثل ممیز، مثل آیدین آغداشلو، خیلی جلوتر از زمانه خودشان توانستند فضایی ایجاد کنند و خیلی آوانگاردتر و پیشروتر و اتفاقاً خیلی پست مدرنیستی تر از مدعیان این نظریه حرکت می کردند و البته خیلی صحیح و بجا. گاهی شما متاثر از یک موج جریانی را ایجاد می کنید و گاهی شما خودتان بانی این موج هستید. اینها توانستند یک موج ایجاد کنند. حتی اگر ممیز را با افراد پیشرو در زمینه های دیگر مثل سینمای ایران، تئاتر، موسیقی و... مقایسه کنیم باز ممیز پیشروتر است. آیدین پیشروتر است، احصایی پیشروتر است. در واقع اینها بزرگانی هستند که باید فاکتورهای متمایزکننده آنها را در مباحث تئوریک کاملاً باز کنیم. آن گرافیست هایی که بعد از ممیز آمدند، وقتی وارد عرصه مطبوعات می شوند، یک جریان روشنفکری پیشرو ایجاد می کنند. مثلاً قباد شیوا مجله تماشا را تکان می دهد. قبل از او هم خود مرتضی خان، فردوسی را تکان داده بود. خیلی های دیگر که کم کم می آیند نگاه جدیدی را در عرصه هنرهای دیداری ایجاد می کنند، بعد می روند سراغ سردرها و پلاکات های روی دیوارها که کلیشه ای کار می شدند، بعد کم کم می روند در عرصه پوسترسازی. می بینید یک موج ایجاد می شود که سرچشمه اش مرتضی ممیز است. به همین دلیل است که به او می گویند پدر گرافیک ایران. نه اینکه غیر از او کسی نبوده است، حتماً بوده اند. ولی ممیز آمد در این عرصه، متمرکز کارکرد و تمام وقتش را گذاشت.ممیز بی تردید یک نخبه بود. مضاف بر این، این سعادت را هم داشت که آدم های روزگارش او را فهمیدند. شاید افراد دیگری هم بودند که می توانستند مطرح باشند و اگر آنها را می فهمیدیم و سعی در تخریب آنها نمی کردیم میدان را ترک نمی کردند.
• اتمسفر پرکشش یک معلم
سپهر: پیش از تاسیس رشته گرافیک، واحدهای مختلف چاپ، تولید، تکثیر، پوستر و... جسته گریخته توی دانشکده تدریس می شد اما تحت عنوان «طرح تزئینی». در اواخر دهه ۴۰ ممیز اینها را بیرون کشید و یک دوره گرافیک را تدوین کرد. این دوره می بایست با جهان گرافیک تطبیق داده شود و غیر از این اصلاً امکان نداشت. آنچه که بود، جمع شد و شد رشته گرافیک. قبل از آن هرچه مربوط به گرافیک بود در هر جا که تدریس می شد نامش هنرهای تزئینی بود. من البته سنم قد نمی دهد اما پیش از ممیز، آقای هوشنگ کاظمی دوره ای به نام گرافیک را در دانشگاه هنرهای تزئینی تاسیس کرده بودند ولی خیلی مردم جذب نشدند. ایشان هم تازه از خارج آمده بودند و آشنایی کامل داشتند ولی آنچه را ممیز تاسیس کرد و شناخته شد لااقل با چند مرکز آموزش عالی مطرح دنیا مطابقت داشت... او بعدها هم فقط معلم یک دانشکده نبود. حتی توجه می کرده دانشکده هایی که ۲۰ -۱۵ سال بعد از هنرهای زیبا رشته گرافیک تاسیس کردند، چه کار می کنند، چه افرادی در آنجا درس می دهند. حتی من می دانم در شورای عالی آموزش دقیقاً نقل می شد که ممیز گفته مبانی در فلان سال تدریس شود، layout مثلاً سه واحد باشد.یعنی حتی در این شورا به او استناد می شده... او معلمی بود که این دوره و رشته را در سطح کشور مطرح کرد و جذبه و افسون زیادی روی مخاطب داشت...
فرشاد رستمی: به نظر من، ممیز از نگاه شاگرد، یک شخصیت کاریزماتیک داشت. هر حرف و جمله اش را می شود تکرار کرد. افراد زیادی هستند که صرفاً آرتیست هستند و آن مدیریت را ندارند. اما ممیز به نحوی یک کاریزما بود. خود من، به عنوان یک محصل دبیرستانی، اولین برخوردی که با گرافیک داشتم، آشنایی با کارهای ممیز بود. وقتی سئوال کردم که رشته گرافیک اصلاً چی هست؟ اولین نمونه هایی که به من نشان دادند کارهای ممیز بود. همین آرم استاندارد و موزه رضا عباسی. البته اساتید دیگری هم بودند اما نام او با گرافیک ایران همراه شده بود... یکی از مسائلی که خیلی برای ممیز مهم بود نگاه شاگردانش به گرافیک بود و اینکه چقدر این رشته برای آنها اهمیت دارد. خاطرتان هست سال ۷۹ تعدادی از گرافیست های مطرح جهان آمده بودند به ایران. جلسه ای هم توی فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. بعد ممیز توی دانشکده، سرکلاس از تک تک بچه ها پرسید که آیا توی آن جلسه شرکت کردید یا نه؟ و اگر می گفتی نه می پرسید چرا نیامدی؟ اگر گرافیک برایت مهم نیست چرا ادامه می دهی؟
خسروجردی: یکی از ویژگی های معلم خوب همین است که یک اتمسفر پرکشش داشته باشد و در شرایطی که دانشجو در کلاس درس می گیرد، از کلمات و عبارات درست استفاده کند چون کلاس گرافیک کلاس سخنرانی نیست. شما باید موجز و گزیده حرف بزنید، یعنی اصلاً باید گرافیکی حرف بزنید. ممیز خیلی بی پروا و بی شیله پیله حرف می زد. ساختارشکن هم بود. برای آنها که دنبال برخوردهای رسمی بودند اصلاً جذابیت نداشت. آدم های کلیشه ای سر کلاس او یک تکان اساسی می خوردند و متوجه می شدند یک جهان دیگری هم هست؛ همان جهانی که ممیز واردش شده بود و اینها هنوز آن را نمی شناختند... دانشجوی ممیز، آدمی است که جسارت دارد. چه کسانی که مستقیم با او کار کردند و چه آنها که غیرمستقیم با او کار کردند. او در دانشجو سئوال ایجاد می کرد. دانشجویان او به شدت دنبال طرح سئوال بودند و کنجکاوانه دنبال پاسخ سئوال هایشان بودند. خود ممیز اصلاً یک روح غیررسمی داشت. این ویژگی بارز هر هنرمندی است که برای ورود به جریان های نوین لازم است. هر هنرمندی که تابع قراردادها باشد نمی تواند نوآوری کند. او خودش قرارداد ایجاد می کرد اما نه قراردادهایی که توقف ایجاد کند. این را می توانید در نتایج حاصل از معلمی او ببینید. شاگردهای ممیز شبیه به هم نیستند، شبیه به خود ممیز هم نیستند. او به دنبال تنوع بود. وقتی کنفرانس داشت تیپ های مختلف را معرفی می کرد و سعی می کرد از تفاوت ها حرف بزند.
سپهر: شاگردهایش را حتی وقتی وارد دنیای حرفه ای می شدند رها نمی کرد. کدام آتلیه هستند؟ چه کار می کنند؟ هر آتلیه ای کار خوبی ارائه می داد امکان نداشت ممیز به آن سرنزند. همه جا می رفت و سرنوشت این شاگردان و این آتلیه های کوچک و بزرگ برایش مهم بود. اگر بیکار بودند به آنها کار ارائه می کرد و دلش می خواست آنها خوب کار کنند.
رستمی: خیلی ها می گفتند ممیز سرکلاسش با دانشجویان برخورد می کند، اما من توی این سال هایی که دانشجویش بودم هرگز ندیدم که با کسی که کارش را جدی می گیرد برخورد کند، البته هیچ حاشیه امنیتی برای هیچ شاگردی قائل نبود. شاگردی که هفته قبل تشویق می شد، اگر این هفته کارش خوب نبود به راحتی مواخذه می شد.•جست وجو هایی در یک جغرافیای بصری
خسروجردی: نکته مهم در مورد ممیز این است که گرافیک او یک گرافیک هویتی است. یعنی هر کس کار او را می بیند متوجه می شود این گرافیکی متعلق به سرزمینی خاص است. اصلاً ممیز ادامه رضا عباسی است و چه بسا می شود گفت از او هم جدی تر است، چرا که رضا عباسی با یک سری از حمایت های حکومتی مواجه است، اما مرتضی ممیز در واقع با علاقه و عشق و جوهری که دارد، کار می کند. شما وقتی کتاب هفته را ورق می زنید، معلوم است ارزش کار او را هم نمی دانستند، به خاطر حجم کاری که آنجا انجام می داده حتی دستمزد خوبی هم نمی توانسته اند بدهند چون تیراژ بالایی هم نداشته. اما ببینید چه عشقی است در ممیز که صفحه به صفحه ردپای او را می بینید. از یک آیتم کوچک تا روی جلد.تماماً مملو از جست وجو های فردی ممیز که به یک صورت دقیق دارد ادامه پیدا می کند، با عنایت به پشتوانه فرهنگی خودش. ممیز نیامده از نمونه های غربی کپی برداری کند، آنچه که خلق شد در کار ممیز متعلق به ممیز است. ارژینالیته آثار ممیز را می شود دید. نمی شود شبیه به مرتضی ممیز را در یک جغرافیای بصری دیگری پیدا کرد ولی در ادامه می توان ردپای او را در کار خیلی از آدم ها دید. ایرادی هم ندارد. کسی می گفت هنرمندان روی شانه های هم سوارند. اما وقتی دنبال ممیز می روید نمی توانید کشف کنید ممیز از چه کسی به طور مستقیم تاثیر گرفته است. ولی غیر مستقیم روح ایرانی در کار ممیز کاملاً مشخص است و اتفاقاً خیلی هم تهرانی است یعنی یک قرابت جدی دارد با این جغرافیا.
سپهر: ممیز نمی گفت بروید گل و بوته ها را نگاه کنید. می گفت شما هر کاری که انجام بدهید اصلاً نمی توانید غیر از لهجه خودتان حرف بزنید مثل یک اصفهانی که می خواهد انگلیسی حرف بزند، منتها درست نگاه کنید، ما چیزی داریم و با بقیه متفاوت است. از اشاره مستقیم و از کلیشه بیزار بود. می گفت بازتاب درونی ناخودآگاه باید حاصل شود. می گفت شما جذب کنید و بگذارید به صورت طبیعی با لهجه خودتان بروز پیدا کند.
خسروجردی: وقتی پوسترها و پلاکات های ممیز را مقایسه می کنید با قبل تر می بینید خیلی تهرانی است. سوژه دارد توی تهران اتفاق می افتد، توی کوچه پس کوچه های تهران اتفاق می افتد، یک فرهنگ تهرانی ناب که منجر به ساخت یک اثر سینمایی شده و در یک ساعت و اندی به سختی خودش را در یک اثر سینمایی نشان می دهد. در کار ممیز توی یک فریم نمایان می شود و البته فهم این برای خیلی ها سخت است. این هویتی که از آن حرف می زنیم آن نیست که بعضی ها به اشتباه فکر می کنند. وقتی از گرافیک هویتی حرف می زنیم تلقی بعضی ها تکرار موتیف ها و نشانه های صد درصد ایرانی مثل گل بوته ها، اسلیمی ها ختایی ها و اینها است ضمن اینکه ممیز این کار را هم می کند. مثلاً سر کلاس سعی می کند دانشجویان با تمرکز روی گلیم قشقایی کار کنند یا مثلاً روی موتیف ها کار کنند. اما این تمرکز را به این خاطر ایجاد نمی کند که بعد از شناخت اینها مستقیماً آنها را بردارند استفاده کنند. این جست وجو ها کارهایی است که مثلاً ممیز کرده است و منجر به فهم جوهری ممیز نسبت به این نشانه ها شده است. ولی خوب به غلط بعضی ها برای اینکه کارشان را ایرانی کنند از این موتیف ها استفاده می کنند. در نتیجه شما تصنعی را می بینید که به صورت فانتزی این کارها را می پذیرید اما به صورت جوهری نمی توانید با آنها ارتباط برقرار کنید.
• کاریزمایی برای حرفه ای ها
سپهر: رشته گرافیک به رغم اینکه رشته مستقلی شد، کسی که به صورت حرفه ای در این رشته کار می کرد، به عنوان یک هنرمند درجه سه مطرح بود. ولی ممیز از این حقیر شمرده شدن بیزار بود. نه فقط او، بسیاری از کسانی که در دهه ۵۰ فعالیت می کردند، می خواستند کار را از نظر اجتماعی و همچنین مالی به درجه بالاتری برسانند. گرافیست های دهه ۵۰ حتی اموراتشان به سختی از راه گرافیک می گذشت.این مسئله واضح است که به حقوق هنرمندان گرافیست در آن سال ها تجاوز زیادی می شد و ممیز این مسائل را با همکارانش مطرح می کرد، به این منظور که سندیکایی ایجاد شود که بتواند آنها را کنار هم نگه دارد، بتوانند از حقوق مادی و معنوی خود دفاع کنند، بتوانند به کیفیت کارشان بهتر برسند و حرفه ای تر عمل کنند. این سندیکا ظاهراً اسم و نشانه هم پیدا کرد، اما به دلیل اینکه سازمان های امنیتی آن دوران متوقع بودند که استفاده سیاسی بکنند و این با خواسته آزاداندیشی مغایر بود، اینها گفتند اصلاً نخواستیم.
خسروجردی: در مورد ممیز، نکاتی که به درستی اشاره شد، حاکی از وجود انسانی در عرصه فرهنگ سازی است. او بی وقفه کار کرد، هیچ وقت قهر نکرد و همواره سکان دار یک جریان بود و کارش را هم تمام کرد. کار نیمه کاره ای هم باقی نگذاشت. بچه های گرافیک تا ابد زیر سایه ممیز ادامه حیات می دهند و ما هم بی وقفه از او یاد می کنیم. ممیز اگرچه در قید حیات نیست، اما غلط است اگر فکر کنیم که او رفته ... رد پایش مانده، نقشش همچنان باقی است و کارهایش همچنان معلمی می کند. همان طور که ما عادت کرده ایم توی این مملکت خیلی چیزها را با دیدن یاد بگیریم، می توانیم از آثار ممیز بیاموزیم و آرزوی من این است که بتوانیم در زمینه های مختلف امثال ممیز را به وجود بیاوریم.
سپهر: ممیز وقتی بی ینال اول را برگزار کرد، این بی ینال خانواده گرافیک را به هم جوش داد. بی ینال دوم این جمع را به هم نزدیک تر کرد و خیلی آشنایی ها ایجاد شد. آنجا کم کم زمزمه شد که سازمان ثابتی داشته باشیم. الغرض، مجمع تشکیل شد و دو آلترناتیو مطرح شد. یکی اینکه یک شرکت سهامی عام داشته باشیم و دوم اینکه یک شرکت تعاونی ایجاد شود. در همین نگارخانه لاله یک جلسه ای تشکیل شد با حضور ۱۲۰-۳۰ نفر و یک هیات موسسی ایجاد شد و یک شرکت تعاونی تشکیل شد. این تعاونی مربوط به همه چیز بود، غیر از زمین، خانه، مسکن و... اهدافش ارتقای حرفه گرافیک و تامین مواد فرهنگی و آموزشی و این جور مسائل بود. یکی دوسال بعد که موانع حقوقی برداشته شد، کم کم انجمن صنفی شکل گرفت و همان اهداف اینجا هم مطرح شد. پشت پرده تمام این قضایا شخصیت پدرانه ممیز حضور داشت.
رستمی: شاید هیچ انجمن دیگری نباشد که به این انسجام رسیده باشد. خیلی از هنرمندان دیگر هنرها هنوز نتوانسته اند یک انجمن منسجم و هدفمند تشکیل بدهند و کنار هم کار کنند. من به عنوان عضو کوچکی از این انجمن به ممیز مدیونم. امیدوارم این انجمن که با مرکزیت او شکل گرفته، همیشه همین طور بماند.
خسروجردی: من این نکته را هم اضافه کنم که شرف حضور پیشکسوتان و دیگر هم دوره های ممیز را نباید از قلم انداخت. یعنی به نظر من نیاییم کار را با ممیز شروع کنیم و با او تمام کنیم. ممیز متعلق به جغرافیایی است که شاید مقدماتش را خیلی های دیگر فراهم کردند و او از آدم هایی بود که بهترین بهره برداری را از این فرصت انجام داد. به هر جهت افراد زیادی هستند که مطبوعات و رادیو و تلویزیون حتماً باید به آنها بپردازند. افرادی مثل زرین کلک، احصایی، قباد شیوا، ابراهیم حقیقی و... آدم های زیادی بودند که باعث شدند شاگردان خیلی خوبی در این مملکت تربیت شوند. اینها واقعاً نه تنها هیچ وقت با ممیز درگیر نشدند و مخالفت نکردند، اساس همدلی را با او گذاشتند و نگاهشان بیش از آنکه حسی و عاطفی باشد، نگاه حرفه ای بود. فراموش نکنیم اینها هم در قد و قواره ای هستند که به آنها مراجعه شود. اتفاقاً ممیز یکی از درس هایی که به ما داد، این بود که تک تک اساتید را محترم بشمریم.

علی اعطا

منبع : روزنامه شرق

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
تغذیه    غذا (ماده غذائی)    ریزمغذی ها (Micronutrients)    ویتامین ها   
شعر و ادب    عبید زاکانی    دیوان اشعار    قصاید   
شعر و ادب    صائب تبریزی    گزیده اشعار    غزلیات   
ارتباطات    روانشناسی اجتماعی    نفوذ اجتماعی چیست؟    مقاومت در برابر نفوذ   
شعر و ادب    خاقانی    دیوان اشعار    ترجیعات   
ارتباطات    گاهشماری چند در اطلاع رسانی وارتباطات    بعد از میلادمسیح    از سال ۱۹۰۱ تا سال ۱۹۴۵ میلادی   
خانه و خانواده    گل و گیاه   
سرگرمی    طالع بینی    طالع بینی خورشیدی    اسفند   
صنایع دستی    قالی بافی    مراحل تولید فرش در ایران   
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    غزلیات   

کلمات در حال جستجو
قیصر امین پور    شعر    خاتمی    هاشمی    مجلس    خبرگان    مهدوی کنی    نرخ تورم    بانک مرکزی    کاهش    آلبرت بغزیان    طلا    سکه    ارز    قیمت    تاسوعا    عاشورا    ممنوعیت    تردد    جاده ها    افخم    غرب    ریحانه جباری    زیباکلام    نیلی    رمزگشایی    واردات    کالا    ایران    آمار    سوریه    تروریست   

برخی منابع مهم خبری
روزنو - ایرنا - تریبون - فرارو - پرشین وی - اقتصاد پنهان - کافه سینما - ایبنا - خانه ملت - گویا آی تی - اقتصاد ایرانی - فرهنگ امروز - سراج 24 - اقتصاد آنلاین - شهرسخت‎‌افزار - الف - خبر آنلاین - دانشجو - شبکه - رجانیوز - پرشین خودرو - سی نت - برترینها - سینما نگار - شهرخبر - فرهنگ‌نیوز - تفاهم - افکار - سخن‌آنلاین - بی باک - ایفنام - شفاف - ایسنا - ایران گراند - برنا - مجله ماشین - ورزش سه - تیک - پول - جوان - بهارنیوز - سیمرغ - ایران اکونومیست - شفقنا ورزشی - ایران استخدام - گفتار - پی سی ورلد - موبایل - تابناک - آی تی آنالیز - تسنیم - پارس فوتبال - آفتاب - افق - جهان نیوز - اقتصادایران آنلاین - معماری - نورپرتال - روزنامه نود - خبرنامه دانشجویان - فارنت - ایستنا - حوادث - موبنا - سلامت نیوز - روزگارنو - شانا - دیپلماسی ایرانی - همشهری - بورس نیوز - عصر خودرو - واحد مرکزی خبر - سیاست روز - عیارآنلاین - رسالت - بانک ورزش - العالم - دانا - انتخاب - سیتنا - لیزنا - پانا - سینما خبر - بولتن - حوزه هنری - هنگام‌نیوز - اروم‌نیوز - جنوب - فردا - انصاف - تهران پرس - بانی فیلم - پیام نو - سفیر - عماریون - قدس آنلاین - ایران - دیدبان - موج - آفتاب نیوز - زومیت - آی سی تی - پارسینه - شفقنا - جام جم - سنا - زیباکلام - میراث فرهنگی - ایربا - پارس - خرداد - پرداد - سلامانه - نامه - ایلنا - رهیاب - آرمان - شرق - بنکر - شفا - تراز - طلا - صراط - کتابخانه مجلس - مشرق - سینما پرس - ارانیکو - باشگاه خبرنگاران - خانه‌ ورزش - صبحانه - استخدام - خودرو - موسیقی ما - اکو - خبرورزشی - مثلث - برهان - ایمنا - پیام نفت - اعتدال - گسترش صنعت - پویش - اصفهان امروز - عصرایران - فارس - فان پاتوق - پرسپولیس - جمهوریت - ایتنا - آریا - نیک صالحی - تبیان - ای استخدام - موسیقی ایرانیان - ستاره‌ها - ایران ورزشی - . - ملت - رویش - تدبیر 24 - مهر - جماران -

موقعیت رسایی هنگام سخنرانی روحانی / رمزگشایی از عبور سرد و بی تفاوت کریمی قدوسی از کنار حسن روحانی - مجلس دیروز نشان داد که منتقدان دولتش در حال تولید مثل هستند و کار روحانی برای یک سال آینده‌اش بیش از اندازه سخت‌تر است. نخستین نکته‌‌ای که در مورد آرای…
تصاویر جدید گلشیفته فراهانی در مهمانی شام فستیوال فیلم سزار - تصاویر جالبی از خوش و یش گل شیفته و کویینتین تارانتینو، در فضای مجازی منتشر شده است. لازم به ذکر است برخی از تصاویر برای انتشار دچار تغییر شده اند.
مروری بر بازيگرانی که در تلويزيون «زن پوشی» کرده اند - چهره دیدنی امیرحسین رستمی در نقش زنانه. بعد از بازی عبدی در فيلم «آدم برفی» و بازتابی که داشت، بسياری از بازيگران جسارت حضور در اين نقش را پيدا کرده و با چهره کاملا زنانه مقابل تصوير ظاهر شدند.
تصاویر چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی - آنا نعمتی به عنوان کارشناس جواهرات زینتی به نمایشگاه بین المللی جواهرات در مسکو رفته است. الناز حبیبی هم به شمال رفته بود و کنار دریا عکس یادگاری گرفت.
تصاویری از گالری جواهرات همسر علی دایی - علی دایی و همسرش در یکی از مناطق شمالی تهران، گالری با نام نور افتتاح کردند و رسما وارد دنیای جواهرات و تجارت سنگ های قیمتی شدند.
نوزادی که با هنر مادرش جهانی شد / تصاویر - این مادر هنرمند برای نوزادش رختخواب‌های عجیبی درست می‌کند و از او در حالی که روی آنها خوابیده عکس می‌گیرد. عکس‌هایی که او از دخترش منتشر کرده باعث شهرت این نوزاد در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی شده است.
آمنه بهرامی به روایت تصویر / عکس‌های منتشر نشده از یک قربانی - او که در 12 آبان 83 زندگی برای همیشه به رویش تاریک شد و مجید خواستگار سمج این دختر دانشجو وقتی جواب منفی را شنید در اقدامی کینه‌جویانه با اسید سر راهش سبز شد و در یک لحظه نقشه شومش را اجرا کرد.
یک زن ایرانی که با سوسک ثروتمند شد! - شکوه السادات هاشمی یکی از کسانی است که نامش میان زنان موفق ایران ثبت شده و شما همین جای مطلب باید بپرسید : «چرا؟» که پاسخش می شود این ...
ريحانه جباری قصاص شد / ناگفته‌های فرزند سربندی در باره ریحانه جباری - هفت سال پیش دختر 20 ساله‌ای به نام ریحانه جباری دست به قتل مردی پنجاه و چند ساله زد. ماجرای حادثه پیچیده‌تر از قتل‌های معمولی بود و حتی با توضیحات مکرری که درباره پرونده داده شده، افکار…
حاشیه‌های تصویری عیادت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دخترش از آیت‌الله صانعی - در پی بستری شدن آیت الله یوسف صانعی در یکی ازبیمارستان‌های تهران ،صبح امروز رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در بیمارستان از وی عیادت کرد.
عکسی که برای آزاده نامداری جنجال آفرید. - شال سفید آزاده نامداری ، تولد مهتاب کرامتی ، سلفی بدون شرح مهناز افشار و آخرین تحرکات چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی
خانم نامداری! یعنی آنقدر بی‌شرفم که قلمم را به پول فرزاد حسنی بفروشم؟ - راستی اگر آن عکس‌ها، زشتی نداشت چرا همان دیروز صبح همه آن‌ها را حذف کردی؟ تصاویر در حریم شخصیت نبود؟! مگر عکس‌ها بلااشکال نبود؟ پس دیروز صبح چه شد یک‌هویی؟!
عكسهای متفاوت از سرنا شيم / خبرنگار پرس تی وی - سرنا شيم خبرنگار این شبکه در ترکیه در زمان بازگشت از محل تهیه گزارش، در حادثه رانندگی جان خود را از دست داده است.
همه همسران رؤسای جمهور ایران / عکس - همتایان آن ها در عالم سیاست در برخی کشورها به عنوان «بانوی اول» تلاش می کنند نقشی متفاوت از قبل داشته باشند و مستقل از همسرانشان شخصیت حقوقی متمایزی برای خود ایجاد کنند، اما در عرف سیاست ایران این جایگاه تعریف نشده و…
گزارش میدانی از احساس ناامنی در زنان اصفهان / قربانیان اسیدپاشی به خاک سیاه نشسته اند - فرد یا افرادی با همدستی یکدیگر با انگیزه‌ای که هنوز نامشخص است و تنها شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر برخورد با بدحجاب‌ها مطرح بوده است، به چهره تعدادی از زنان اسید…
گزارش رسانه آمریکایی از نحوه تحصیل پسر ظریف و دختر فریدون در آمریکا + تصاویر - سایت بیزینس اینسایدر در گزارشی به تناقض میان سخن و عمل برخی مسئولان ایرانی پرداخته و نوشته است: در حالی که مسئولان ایرانی در کلام خود علیه غرب، سخنرانی می‌کنند اما فرزندان خود…
مهمانی پر ستاره شهاب حسینی و همسرش در زعفرانیه + فیلم - مهمانان زیادی به خیابان زعفرانیه تهران آمده بودند. مهتاب کرامتی، طناز طباطبایی، تهمینه میلانی، حمید فرخ نژاد، کریم باقری از جمله مهمانان سرشناس شهاب حسینی و همسر مهربانش در یک اکران خصوصی بودند.
پوشش بدون چادر «ستایش» و مراسمی که جنجالی شد / عکس - در بیلبورد های تبلیغاتی این مراسم که در سطح شهر نصب شده بود ذکر شده بود که برنامه با حضور نرگس محمدی بازیگر نقش ستایش برگزار خواهد شد اما اتفاقاتی افتاد که علیرغم حضور این بازیگر در سالن وی به روی سن نرفت.
چرا نیکی کریمی و حامد بهداد ازدواج نمی کند؟ - ستارگان ما معمولا تن به ازدواج نمی‌دهند و اگر هم ازدواج کنند خیلی زود جدا می‌شوند. اگر هم ازدواج‌شان دوام پیدا کرد، صاحب فرزندی نمی‌شوند و تازه اگر هم شدند، تعداد بچه‌هایشان به ندرت از یک فرزند تجاوز می‌کند.
«الناز شاکردوست» دلیل پلمپ یک رستوران! +عکس - افتتاحیه یک فست فود در شرق تهران حاشیه های زیادی را به وجود آورده. این رستوران یک روز پس از افتتاح از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی پلمپ شد اما اصل ماجرا چه بود؟
رونمایی فرزاد حسنی از تازه عروس خانواده / عکس - در این قسمت از برنامه تازه عروس خانواده حسنی به همراه پدر (مرتضی) و برادر (فرشاد) فرزاد حسنی وارد استودیوی برنامه ویتامین 3 شدند و مجری برنامه از فرزاد حسنی خواست اعضای خانواده اش را معرفی کند
چرا آزاده نامداری و فرزاد حسنی جدا شدند؟ - هنوز آزاده نامداری و فرزاد حسنی شمع یک سالگی ازدواج‌شان را فوت نکرده بودند که خبر طلاق‌شان در محافل پیچید.
تولد‌ نوزادی‌ با‌‌ بیماری‌ وحشتناک‌ در‌ایران /تصاویر+18 - خانم باردار 26 ساله ای در شامگاه 5 شنبه با مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان امام حسن(ع) شهرستان داراب از توابع استان فارس تحت عمل سزارین قرار گرفت و نوزاد پسری با بیماری نادر ایکتیوز پیشرفته(هارلیکون)…
نیکی کریمی در خودروی قلعه‌نویی! +تصاویر - عکاس این مجموعه تصاویری پرشمار از مصاحبه های نیکی کریمی با ستاره های فوتبال و عکس های پشت صحنه مستندها را روی صفحه شخصی خود منتشر کرده که تعدادی از آنها را با هم تماشا می‌ کنیم.
بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
13 برای پرسپولیس تهران خوش یمن بود! - گروه ورزشی: در اولین دیدار هفته سیزدهم لیگ‌برتر، پرسپولیس موفق شد با تک گل کاپیتان محمد نوری پیکان را از پیش رو ...
عجب تولیدات‌انبوهی دارد این کارخانه"فتنه‌گرسازی" - گروه سیاسی: سایت عصرایران در نقدی نوشت: مجلس به وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت علوم رأی نداد و بدین ترتیب، این وزارتخانه در دومین ...
احترام گذاشتن برای برخی سخت است،باید یاد بگیرند - سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: احترام گذاشتن برای برخی سخت است اما تا زمانیکه نام تیم را به دوش می کشند به این...
ابراهیم‌زاده: توهین در دهه محرم به رحمتی جالب نبود/ ضعیف‌ترین پرسپولیس چند سال اخیر را دیدم - سرمربی تیم فوتبال پیکان گفت: باید به کسانی که برای فوتبال به خصوص در رده ملی زحمت کشیده‌اند احترام بگذاریم و توهین به رحمتی در دهه محرم جالب نبود.
آیا یک پنجم تهران «فضای سبز» است؟! +نقشه - کافی است جمعیت نه میلیون نفری تهران را در سرانه 15 متر مربعی فضای سبز که مسئولان مدعی هستند محقق شده، ضرب نماییم تا به عدد 135 میلیون متر مربع فضای سبز در پایتخت برسیم؛ یعنی یک پنجم مساحت شهر تهران را فضای سبز پوشانده…
از اعلام وصول نامه معرفی تا رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی - مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته روزهای حساسی را پشت سر گذاشت، نمایندگان در هفته ای که گذشت شاهد اعلام وصول تا رای عدم اعتماد به نیلی احمد آبادی، وزیر پیشنهادی علوم بودند همچنین چند مصوبه مهم از…
پایان سکوت احسان طهماسبی، کسی که به خیانت متهم شد - ما در تاریک و روشن همه این اظهار نظرها این احسان طهماسبی بود که سکوت پیشه کرده بود تا در سایه سکوت او اظهار نظر پر شور و حرارت مخالفانش بر ابهامات موجود بیفزاید. اما این ملی‌پوش دو و میدانی ایران سرانجام…
بازیکنان باید به بازی در پرسپولیس افتخار کنند/ مستحق پیروزی بودیم - سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس با اشاره به اینکه بازیکنان این تیم باید به احترام نام باشگاه خبردار بایستند گفت: در نیمه دوم بازی با پیکان عملکرد خوبی داشتیم و مستحق پیروزی بودیم.
وزارت امور خارجه عربستان فرتوت و کسل است - الحیات:وزارت امور خارجه عربستان فرتوت و کسل استروزنامه الحیات در این یادداشت از وضعیت وزارت امور خارجه عربستان انتقاد می‌کند و می‌نویسد که دستگاه دیپلماسی عربستان کاملا فرتوت و فرسوده است و باید بازنگری کاملی بر…
درخشان: بازیکنان پرسپولیس به احترام این تیم خبردار بایستند/ تا نیم‌فصل خیلی از مسائل را تحمل می‌کنم - سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس ضمن محکوم کردن حرکت پیام صادقیان گفت: بازیکنان پرسپولیس باید بدانند که در چه تیم بزرگی بازی می‌کنند و به احترام این تیم خبردار…


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved