شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

لاغری های سخت و زیانبار


لاغری های سخت و زیانبار
رژیم با مایعات در واقع می تواند موجب پیامدهای خطرناکی برای سلامتی شخص شود و اگرچه آلاینده های محیطی می توانند در خون جمع شوند، نمی توان گفت این نوع رژیم درمان کننده این وضعیت است و درواقع اینگونه رژیمها می توانند اثرات بد و جبران ناپذیری بر سلامتی بر جای بگذارید. یک متخصص تغذیه در این مورد می گوید: «وقتی اینگونه رژیمها را می گیرند، تضمینی وجود ندارد که بدن شما سلولهای مرده را با سرعتی بالا دفع کند.» بلکه این نوع پرهیزهای غذایی تأثیراتی برخلاف آنچه شخص رژیم گیرنده انتظار دارد بر بدن او می گذارند. بدن همواره سلولهای از کار افتاده را دفع می کند. اگر هر عاملی از جمله گرفتن رژیمهای خاص، دفع این سلولها را کند کند، میزان سوخت و ساز بدن نیز کاهش می یابد.» در اثر گرفتن رژیم با مایعات و عدم رسیدن کالریهای لازم به بدن (روزانه ۲۰۰کالری یا کمتر)، بدن در حالت گرسنگی مانده و مقاومت می کند و چون سوخت وساز بدن کاهش می یابد، دمای بدن، فشار خون، نبض و میزان تنفس نیز کاهش می یابد. یک زن ۳۵ساله سالم، روزانه یا هر دو روز حدود ۲‎/۵کیلو از آب بدن خود را از دست می دهد و بدن شروع به تولید کتون (۱) می کند که خون را بسیار اسیدی کرده و کلسیم را از استخوانها پاک می کند. او همچنین ماهیچه های بدن را از دست داده و دچار یبوست نیز می شود و ۲کیلو از چربیهای بدنش نیز سوخته و طی یک هفته ۷کیلو از وزنش کاسته می شود. در حالی که پزشکان فقط هفته ای نیم تا یک کیلو کاهش وزن را توصیه می کنند.
خوشبختانه میزان سوخت و ساز بدن پس از خوردن یک وعده غذایی به حالت اول بازمی گردد. هر چند که شخص یک زمان طولانی (۱ تا ۲هفته) رژیم گرفته و میزان زیادی از بافتها و ماهیچه های بدنش را از دست داده باشد. گرفتن رژیم به طور متناوب و هر چندگاه، می تواند به طور دائمی سوخت و ساز بدن فرد را کاهش داده و منجر به کاهش بافتهای ماهیچه ای شود که از بافتهای چربی از نظر سوخت و ساز فعال ترند. خانمی که هر ماه یک بار رژیم می گیرد در طول زمان می تواند مبتلا به عوارض دیگری از قبیل کاهش کلسیم و پروتئین در استخوانها نیز بشود و متأسفانه شخصی که تحت عنوان «لاغری» رژیم می گیرد باید بداند که لاغری او همیشگی نیست و درست زمانی که دوباره شروع به خوردن کند، میزان آب از دست رفته بدن را به دست می آورد. برخی شواهد نشان می دهند وزن فرد حتی بیشتر از قبل نیز می شود. پس چرا برخی زنان به طور مکرر رژیم می گیرند؟ در حالی که این زیبایی و جذابیتی که به دنبال آن هستند به قیمت بد شدن وضعیت روحی آنان تمام شود. چون برخی می گویند وقتی رژیم غذایی کم کالری می گیرند احساس خوبی ندارند. اما همین شخص وقتی ببیند که هر روز و یا هر دو روز ۲کیلو از وزنش کاسته می شود لبخند می زند. این کاهش وزن سریع، برخی زنان را تحریک می کند که مانند بار اول و یا حتی سخت تر از آن رژیم بگیرند. اما این کاهش وزن در اثر از دست دادن مقدار زیادی آب بدن که پس از اتمام دوره رژیم دوباره به حالت اول بازمی گردد، از نظر روانشناسی بسیار ناامید کننده است.»
متخصصان بر این عقیده هستند که دلیل دیگر رژیم مکرر در بین اشخاص، جاذبه از سرگیری است. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که دوست داریم سریعاً به نتیجه برسیم. مدتی به سختی رژیم گرفته وسپس آن را کنار می گذاریم. اشخاصی که اینگونه رژیم می گیرند در معرض روندی شبیه بولیمیا (۲) (گرسنگی شدید) هستند. این اختلال بیشتر در بین اشخاصی که وزن طبیعی دارند اما رژیمهای سخت غذایی می گیرند و سپس آن را کنار می گذارند، رواج دارد. حتی یک زن به اصطلاح سالم نیز پس از یک دوره یک هفته ای رژیم غذایی می تواند مبتلا به بولیمیا شود. دکتر احمدی می گوید: «پس از اتمام رژیم غذایی و گرسنگی که به خود تحمیل کرده اید، زیاده از حد می خورید و همین باعث می شود احساس بدی نسبت به خود پیدا کنید. البته برخی از رژیم گیرنده ها می گویند که به دلیل دفع سموم از بدن این کار را می کنند و برخی دیگر نیز عنوان «سم زدایی» را بر آن می گذارند و برخی نیز بدون فکر کردن به این مسائل اعتراف می کنند که می خواهند وزنشان کاهش یابد. اما محروم کردن بدن از غذاها به دلیل لاغری کار جالبی نیست اما افراد حاضرند تحمل کنند. برخی نیز برای جبران آب از دست رفته در اثر رژیم و سونا و ماساژ و دوش گرفتن هزینه های زیادی متحمل شده و کارهای مختلفی از قبیل خوردن دانه های تازه قهوه و توت فرنگی و یا استفاده از مایعات غنی از پتاسیم و غیره انجام می دهند. برخی از افراد نیز فقط به دلیل تأثیر گرفتن از اطرافیان رژیم می گیرند که روانشناسان آن را «تأثیر گروه» می نامند.
کاهش وزن سریع
درست است که رژیم غذایی منجر به کاهش وزن شما می شود. اما پس از اتمام دوره رژیم دوباره به وزن اولیه و یا حتی بیشتر دست خواهید یافت.
در یک بررسی که توسط متخصصان برای اینکه روشن شود گرسنگی چه تأثیراتی بر بدن می گذارد صورت گرفت هشت نفر از شرکت کنندگان از این آزمایش راضی بودند (هفت نفر آنان زن بودند). دوره گرسنگی آنان بین پنج تا یازده روز بود که طی آن فقط مایعات اعم از آب و آب میوه و برخی نیز سوپ و شیر و ویتامینها مصرف کرده بودند. برای برخی از آنان این رژیم فقط یک تجربه عجیب بود. پنج نفر از دانشجویان اظهار کردند این آزمایش به آنان یک بینش روحی داد و چندین نفر نیز اعلام کردند احساس شعف، انرژی زیاد و باز شدن فکر یافته اند. اما حالات خوب روحی تنها نتیجه این آزمایش نبود. هفت نفر پس از آزمایش پرخواب شده و شش نفر نیز مدام احساس خستگی وعدم تمرکز می کردند. سه نفر دچار افسردگی خفیف شدند که افسردگی یکی از آنها پس از آزمایش نیز ادامه یافت و دونفر نیز اظهار کردند در رانندگی مشکل پیدا کرده اند. اما باید این را به زنانی که چه در خانه وچه در باشگاههای ورزشی مشغول کاستن وزن خود هستند گفت که طی این آزمایش با اینکه همه دانشجویان ۶کیلو کاهش وزن داشتند، شش ماه بعد همه آنان به جز یک نفر بیش از وزن سابق خود اضافه وزن پیدا کردند و این نتیجه کاهش میزان سوخت و ساز بدن و از دست دادن بافتهای ماهیچه ای است. اگرچه این تحقیق کوچک بود اما می تواند به رژیم گیرنده ها این عقیده را القا کند که به دنبال روشهای مؤثرتر و سالمتری برای کاهش وزن خود باشند.
۱-Ketones
۲-bulimia
لیلا کاظمی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید