چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ / Wednesday, 19 December, 2018

وقتی‌ لباس‌ مردگان‌ را می‌ پوشی‌...


وقتی‌ لباس‌ مردگان‌ را می‌ پوشی‌...
یکی‌ از مشاغلی‌ که‌ با توجه‌ به‌ نیازهای‌ جامعه‌ در چند سال‌ اخیر به‌ وجود آمده‌، فروش‌ لباس‌های‌ دست‌ دوم‌ خارجی‌ در فروشگاه‌های‌ موسوم‌ به‌ تاناکورا است‌ که‌ با توجه‌ به‌ قدرت‌ خرید مردم‌ با استقبال‌ نسبی‌ جامعه‌ روبرو بوده‌ است‌.
تعداد این‌ فروشگاه‌ها در شهرهای‌ بزرگ‌ بویژه‌ تهران‌ در حال‌ افزایش‌ است‌ بطوری‌ که‌ در مناطق‌ مختلف‌ تهران‌ بویژه‌ قسمت‌ جنوبی‌ پایتخت‌ با در نظر گرفتن‌ شرایط‌ اقتصادی‌ پایین‌، افراد به‌ مراتب‌ بیشتر از سایر قسمت‌ها دیده‌ می‌شود.
با نگاهی‌ سطحی‌ به‌ پوشاک‌ و البسه‌ شهروندان‌ متوجه‌ می‌شویم‌ که‌ خوش‌ پوشی‌ و تنوع‌ طلبی‌ برای‌ شهروندان‌ بسیار مهم‌ است‌، اما این‌ نیاز برای‌ افراد «هزینه‌بر» است‌ و آنها قادر به‌ تهیه‌ لباس‌ با قیمت‌های‌ گران‌ نیستند. شاید یکی‌ از دلایل‌ اصلی‌ و عمده‌ رونق‌ این‌ فروشگاه‌ها ارزان‌ بودن‌ اجناس‌ باشد.
● تنوع‌ طلبی‌
▪ یک‌ فروشگاه‌ حوالی‌ میدان‌ خراسان‌:
پسر جوانی‌ پیراهنی‌ را انتخاب‌ کرده‌ و آن‌ را به‌ تن‌ می‌کند و جلوی‌ آینه‌ قدی‌ داخل‌ فروشگاه‌ می‌ایستد تا لباس‌ خود را بهتر ورانداز کند. او می‌گوید: من‌ خیلی‌ تنوع‌ طلب‌ هستم‌، دوست‌ ندارم‌ یک‌ لباس‌ را بیش‌ از دو یا سه‌ مرتبه‌ بپوشم‌. از طرفی‌ وسع‌ مالی‌ام‌ هم‌ اجازه‌ نمی‌دهد که‌ بخواهم‌ از جاهای‌ شیک‌ دایماً خرید کنم‌. در واقع‌ جیبم‌ با روحیه‌ام‌ اصلاً سازگاری‌ ندارد. برای‌ همین‌ از اینجا خرید می‌کنم‌.
● حاضرم‌ از بی‌لباسی‌ بمیرم‌
▪ یک‌ فروشگاه‌ حوالی‌ میدان‌ امام‌ حسین‌:
این‌ یکی‌ خیلی‌ پیشرفته‌تر است‌. کفش‌ و چتر و اسباب‌بازی‌ و... همه‌ چیز در آن‌ دیده‌ می‌شود. دختر جوانی‌ که‌ خود را نگار معرفی‌ می‌کند، می‌گوید: من‌ شخصاً نظر مثبتی‌ نسبت‌ به‌ این‌ فروشگاه‌ها ندارم‌. وقتی‌ وارد می‌شوم‌، دلم‌ می‌گیرد. بوی‌ تازگی‌ و نویی‌ نمی‌دهند. معلوم‌ نیست‌ این‌ لباس‌ها را قبلاً چه‌ کسی‌ پوشیده‌ است‌. شاید آن‌ فرد بیمار بوده‌، یا ناراحتی‌ پوستی‌ داشته‌، این‌ لباس‌ها وسیله‌ مناسبی‌ برای‌ انتقال‌ میکروب‌ و بیماری‌ به‌ انسان‌ سالم‌ است‌. شاید هم‌ صاحب‌ اصلی‌ این‌ لباس‌ مرده‌ باشد که‌ تصور این‌ از همه‌ وحشتناک‌تر است‌ که‌ آدم‌ لباس‌های‌ یک‌ مرده‌ را بپوشد. من‌ حاضرم‌ از بی‌لباسی‌ بمیرم‌، ولی‌ از تاناکورا خرید نکنم‌. بالاخره‌ هرکسی‌ چند تکه‌ لباس‌ کهنه‌ و قدیمی‌ هم‌ که‌ شده‌ در خانه‌اش‌ پیدا می‌شود. آنها به‌ این‌ بوگندوها شرف‌ دارند. هیچ‌ ضرورتی‌ برای‌ وجود این‌ فروشگاه‌ها در سطح‌ شهر دیده‌ نمی‌شود. اینها منبع‌ آلودگی‌اند. دولت‌ باید در این‌ فروشگاه‌ها و مراکز خرید غیرقانونی‌ را تخته‌ کند، اما متاسفانه‌ روزبه‌روز همانند قارچ‌ تکثیر می‌شوند و در سطح‌ شهر انشعابات‌ بیشتری‌ پیدا می‌کنند.
● لباس‌های‌ شیک‌ و گران‌
▪ یک‌ فروشگاه‌ تاناکورا در شمال‌ تهران‌:
این‌ یکی‌ با دیگر فروشگاه‌های‌ تاناکورای‌ شهر تهران‌ تفاوت‌ زیادی‌ دارد. زیرا علاوه‌ بر لباس‌های‌ نسبتاً نو خارجی‌ و ایرانی‌، اسباب‌ بازی‌های‌ زیادی‌ در آن‌ دیده‌ می‌شود که‌ بسیار شیک‌ و زیبا هستند. همچنین‌ آن‌ بوی‌ مشمئز کننده‌ کمتر استشمام‌ می‌شود. حتی‌ برخی‌ از آنها عطر خاصی‌ دارند. از سوی‌ دیگر چیدمان‌ ویژه‌یی‌ برای‌ هر یک‌ از اشیای‌ داخل‌ فروشگاه‌ در نظر گرفته‌ شده‌ است‌. دختری‌ جوان‌ که‌ مانتو کوتاه‌ و شلوار دمپا پوشیده‌ و یک‌ روسری‌ کوچک‌ برسرش‌ است‌ می‌گوید: علت‌ خرید مردم‌ این‌ است‌ که‌ این‌ لباس‌ها خارجی‌اند. خارجی‌ها کار درست‌ هستند. مثل‌ ما که‌ نیستند.
برخی‌ لباس‌های‌ ایرانی‌ را دوبار که‌ بپوشی‌ و بشویی‌، دیگر لباس‌ نیست‌، بلکه‌ تبدیل‌ به‌ دستمال‌ می‌شوند. از آنجا که‌ کیفیت‌ پوشاک‌ خارجی‌ بسیار بالا است‌، می‌توان‌ چندین‌ بار آن‌ را پوشید. در ادامه‌ از او می‌پرسم‌ از بوی‌ لباس‌ها که‌ دارند، ناراحت‌ و کلافه‌ نمی‌شوید؟ می‌گوید: نه‌، هرکاری‌ راهی‌ دارد، اول‌ آن‌ را با آب‌ گرم‌ حسابی‌ می‌شویم‌. بعد جلوی‌ آفتاب‌ قرار می‌دهم‌ و بعد هم‌ کمی‌ ادکلن‌ به‌ آن‌ می‌زنم‌.
● غرورم‌ لگد مال‌ می‌شود
بچه‌ها با شور و شوق‌ به‌ مغازه‌ اسباب‌ بازی‌ فروشی‌ آمده‌اند تا اسباب‌ بازی‌ دست‌ دوم‌ بخرند. هر یک‌ از آنها وسیله‌یی‌ را در دست‌ گرفته‌ و با شادی‌ به‌ دیگران‌ نشان‌ می‌دهند. مادر آنها بی‌تفاوت‌ و غمگین‌ است‌. در گوشه‌یی‌ ایستاده‌ و به‌ آنها می‌نگرد. با او درباره‌ موضوع‌ گزارش‌ حرف‌ می‌زنم‌. با بغضی‌ که‌ در گلو دارد، می‌گوید: چند روز طول‌ کشید تا خودم‌ را راضی‌ کردم‌. حالا هم‌ احساس‌ بسیار بدی‌ دارم‌ اما چه‌ کنم‌. گرانی‌ و تورم‌ برای‌ تهیه‌ اجناس‌ ضروری‌ زندگی‌ بیداد می‌کند. حقوق‌ و درآمدها هم‌ بسیار پایین‌ است‌. تامین‌ خواسته‌های‌ سه‌ کودک‌ ۶، ۹ و ۱۱ ساله‌ کار بسیار سختی‌ است‌. هربار که‌ با آنها به‌ خیابان‌ می‌رفتم‌ باید مسیر را طوری‌ انتخاب‌ می‌کردم‌ تا از جلوی‌ هیچ‌ مغازه‌ اسباب‌ بازی‌ فروشی‌ رد نشویم‌. چون‌ آنها چنان‌ با حسرت‌ به‌ وسایل‌ بازی‌ نگاه‌ می‌کردند که‌ قلب‌ من‌ آتش‌ می‌گرفت‌. او می‌افزاید: تاکنون‌ حتی‌ نتوانسته‌ام‌ یک‌ بار به‌ تقاضای‌ آنها برای‌ خرید اسباب‌ بازی‌ مورد علاقه‌شان‌ پاسخ‌ مثبت‌ بدهم‌. بالاخره‌ بی‌پولی‌ سبب‌ شد تا قدم‌ به‌ این‌ مغازه‌ بگذارم‌.
● بی‌ پولی‌، درد مشترک‌
اینجا یکی‌ دیگر از فروشگاه‌های‌ تاناکورا در جنوب‌ تهران‌ است‌. لباس‌ها از نظر کیفیت‌ سطح‌ بسیار پایینی‌ دارند و در سوی‌ دیگر مغازه‌ دستگاه‌ اتو بخار نصب‌ شده‌ است‌ که‌ شاگرد مغازه‌ یکی‌ یکی‌ لباس‌ها را از داخل‌ گونی‌ خارج‌ می‌کند و آنها را اتو می‌زند. در چند دقیقه‌ که‌ در کنار او ایستادم‌، همه‌ چیز از بسته‌ خارج‌ شد. پیراهن‌، شلوار، ژاکت‌، کراوات‌ بالاترین‌ قیمت‌ لباس‌، مربوط‌ به‌ یک‌ پالتوی‌ دخترانه‌ پشمی‌ است‌ که‌ در روی‌ آن‌ مبلغ‌ ۷ هزار تومان‌ ارزش‌گذاری‌ شده‌ است‌. اکثر مشتریان‌ از لحاظ‌ تن‌پوش‌ ظاهری‌، وضعیت‌ چندان‌ مناسب‌ و آراسته‌یی‌ ندارند. براحتی‌ می‌توانید ضعف‌های‌ آنها را تشخیص دهید. زن‌ جوانی‌ در فروشگاه‌ در حال‌ جدا کردن‌ ژاکت‌ بافتنی‌ است‌. البته‌ کمی‌ آن‌ طرف‌تر چند پسر جوان‌ افغانی‌ در حال‌ گفت‌وگو با یکدیگر هستند. دیگر از آنها سوالی‌ نمی‌کنم‌. زیرا تمام‌ ابعاد گرایش‌ آنها برایم‌ قابل‌ هضم‌ است‌. علت‌ گرایش‌: فقط‌ ضعف‌ مالی‌ خانواده‌.● شیک‌پوشی‌
▪ فروشگاه‌ تاناکورا حوالی‌ میدان‌ ولی‌عصر تهران‌ ساعت‌ ۱۶ بعدازظهر:
نگار یاوری‌ که‌ ظاهر بسیار مرتب‌ و شیکی‌ نیز دارد پالتویی‌ به‌ تن‌ کرده‌ که‌ به‌ نظر خیلی‌ گرانقیمت‌ می‌آید و احتمالا آن‌ را هم‌ از همین‌ فروشگاه‌ خریده‌ است‌. او ادامه‌ می‌دهد: می‌توان‌ با پول‌ خرید یک‌ کاپشن‌ ایرانی‌ در بازار تاناکورا برای‌ همه‌ اعضای‌ خانواده‌ لباس‌ خرید. با حوصله‌ کافی‌ می‌توان‌ لباس‌ موردنظر را در این‌ بازارها پیدا کرد. البته‌ ظاهرا حق‌ با این‌ خانم‌ است‌. در این‌ مورد که‌ با یک‌ چهارم‌ پولی‌ که‌ بابت‌ یک‌ لباس‌ نو می‌دهی‌ می‌توانی‌ شیک‌ترین‌ لباس‌ها را در بازارهای‌ تاناکورا پیدا کنی‌. اما باید این‌ سوال‌ را از فرزندان‌ او پرسید که‌ آیا با پوشیدن‌ این‌ لباس‌ واقعا احساس‌ شیک‌ بودن‌ و برتری‌ داشتن‌ نسبت‌ به‌ دیگران‌ می‌کنند یا نوعی‌ احساس‌ سرشکستگی‌ از پوشیدن‌ لباس‌های‌ دست‌ دومی‌ دارند که‌ معلوم‌ نیست‌ قبل‌ از آنها در گوشه‌یی‌ دیگر از دنیا بر تن‌ چه‌ جور آدمی‌ بوده‌ است‌؟ این‌ همان‌ نکته‌یی‌ است‌ که‌ جامعه‌شناسان‌ و روانشناسان‌ بر آن‌ تاکید دارند. استفاده‌ از لباس‌های‌ دست‌ دوم‌ بر کودکان‌ و نوجوانان‌ تاثیر سوءروانی‌ دارد و به‌ همین‌ دلیل‌ نیز توصیه‌ می‌شود که‌ خانواده‌ها در صورت‌ امکان‌ از این‌ لباس‌ها استفاده‌ نکنند.
● تاناکورا و افسردگی‌ کودکان‌
یک‌ روانشناس‌ اجتماعی‌ ضمن‌ اینکه‌ به‌ خانواده‌ها درباره‌ خرید لباس‌های‌ مستعمل‌ برای‌ فرزندانشان‌ بخصوص‌ در سنین‌ ۵ تا ۱۶ سال‌ هشدار می‌دهد، می‌افزاید: خرید لباس‌های‌ کهنه‌ در سنین‌ کودکی‌ و نوجوانی‌ یک‌ تفکر را در آنها به‌ وجود می‌آورد که‌ همسن‌ و سالان‌ آنها با پوشیدن‌ لباس‌های‌ نو از آنها برترند و به‌ همین‌ دلیل‌ اختلالات‌ روانی‌ نظیر پرخاشگری‌ و بدبینی‌ به‌ پدر و مادر در آنها ایجاد می‌شود. همچنین‌ خرید زیاد لباس‌ کهنه‌ موجب‌ از بین‌ رفتن‌ عزت‌ نفس‌ و نیز سست‌ شدن‌ اعتماد به‌ نفس‌ در آنها می‌شود.
● از کجا می‌آیند؟
لباس‌های‌ تاناکورا از کجا وارد کشور ما می‌شوند؟ این‌ سوالی‌ است‌ که‌ احتمالا در ذهن‌ شما هم‌ وجود دارد و شاید به‌ پاسخ‌ آن‌ رسیده‌ باشید. منابع‌ خبری‌ موثقی‌ در این‌ زمینه‌ وجود ندارد اما برخی‌ از گفته‌ها حاکی‌ از آن‌ است‌ که‌ هند و پاکستان‌ از مهمترین‌ صادرکنندگان‌ لباس‌ دست‌ دوم‌ به‌ کشور ما هستند. در کنار این‌ دو کشور از عراق‌ و برخی‌ کشورهای‌ اروپایی‌ هم‌ نام‌ می‌برند.
اما یک‌ اتفاق‌ نظر این‌ است‌ که‌ لباس‌های‌ دست‌ دوم‌ از اروپا به‌ کشورهای‌ فقیر همچون‌ هند و پاکستان‌ و عراق‌، رایگان‌ و به‌ عنوان‌ کمک‌ فرستاده‌ می‌شود که‌ این‌ کشورها نیز آنها را به‌ بعضی‌ کشورهای‌ دیگر از جمله‌ ایران‌ به‌ صورت‌ قاچاقی‌ می‌فروشند.
در شهر زاهدان‌ که‌ یکی‌ از شاهراه‌های‌ اصلی‌ تجارت‌ بازار اجناس‌ خارجی‌ و بویژه‌ پاکستانی‌ و چینی‌ است‌، مشهورترین‌ و شلوغ‌ترین‌ قسمت‌ بازار، محل‌ فروش‌ همین‌ لباس‌های‌ تاناکورا است‌. به‌ هر حال‌ این‌ لباس‌ها چه‌ از مرزهای‌ شرقی‌ یا غربی‌ بیایند یا از کشورهای‌ پیشرفته‌ اروپایی‌ به‌ کشورهای‌ توسعه‌ نیافته‌ فرستاده‌ شوند عنوان‌ تاناکورا را یدک‌ می‌کشند. به‌ گفته‌ فروشندگان‌، لباس‌های‌ تاناکورا در بسته‌ بندی‌های‌ ۵۰ تا ۱۰۰ کیلویی‌ به‌ آنها فروخته‌ می‌شود. بسته‌هایی‌ که‌ تا قبل‌ از پرداخت‌ پول‌، حق‌ وارسی‌ آن‌ را ندارند. بعد از باز کردن‌ بسته‌ تعدادی‌ از لباس‌ها خوب‌ و برخی‌ غیرقابل‌ استفاده‌ و کهنه‌ هستند.
اما نکته‌ قابل‌ توجه‌ آن‌ است‌ که‌ از آنجایی‌ که‌ برای‌ ورود کالاهای‌ دست‌ دوم‌ به‌ کشور، جز در مواردی‌ خاص‌ مجوز صادر نمی‌شود لباس‌های‌ تاناکورا نیز به‌ صورت‌ غیرمجاز و قاچاق‌ از مرزهای‌ شرقی‌ و غربی‌ وارد کشور می‌شوند.
● از فروشنده‌ بشنوید
یکی‌ از فروشندگان‌ لباس‌های‌ تاناکورا در میدان‌ امام‌ حسین‌ می‌گوید: ما بیشتر لباس‌ها را از طریق‌ واسطه‌ها از بازار تاناکورای‌ مهاباد که‌ مرکز این‌ نوع‌ لباس‌ها شناخته‌ شده‌ است‌، تهیه‌ می‌کنیم‌. این‌ لباس‌ها در بسته‌هایی‌ قرار دارند که‌ با سیم‌ بسته‌ شده‌اند و حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم‌ وزن‌ داند. پس‌ از باز کردن‌ بسته‌ها و جدا کردن‌ لباس‌های‌ نو از کهنه‌ و پاره‌ برحسب‌ پولی‌ که‌ به‌ هر بسته‌ داده‌ می‌شود، لباس‌ها قیمت‌گذاری‌ می‌شود.
این‌ فروشنده‌ با اشاره‌ به‌ استقبال‌ مردم‌ از خرید این‌ لباس‌ها ادامه‌ می‌دهد: مردم‌ بر اساس‌ توان‌ مالی‌ خود می‌توانند نیازهای‌ پوشاک‌ خود را در بازارهای‌ تاناکورا تامین‌ کنند. البته‌ این‌ لباس‌ها کاملا بهداشتی‌ هستند. زیرا ما پس‌ از دریافت‌ تمام‌ این‌ لباس‌ها را می‌شوییم‌ و آنها را ضدعفونی‌ و بهداشتی‌ می‌ کنیم‌. از این‌ رو جای‌ هیچ‌ آلودگی‌ در آنها باقی‌ نمی‌ماند.
● کارشناس‌ بهداشت‌ چه‌ می‌گوید
دکتر محسن‌ احمدی‌، متخصص پوست‌ در این‌ زمینه‌ می‌گوید: بسیاری‌ از میکروب‌ ها و از جمله‌ قارچ‌ها حتی‌ بعد از شستن‌ این‌ لباس‌ها نیز از بین‌ نرفته‌ و تا مدت‌ زیادی‌ زنده‌ می‌مانند. جوشاندن‌، شستن‌ و اتو کردن‌ لباس‌های‌ دست‌ دوم‌ نمی‌تواند باعث‌ از بین‌ رفتن‌ آلودگی‌ آنها شود. از سوی‌ دیگر این‌ لباس‌ها حامل‌ انواع‌ بیماری‌های‌ واگیردار پوستی‌ هستند که‌ بهداشت‌ افراد سالم‌ را به‌ مخاطره‌ می‌اندازد.
● برداشت‌ آخر
اما نکته‌ اصلی‌ آن‌ است‌ که‌ با توجه‌ به‌ قاچاق‌ و آلوده‌ بودن‌ این‌ لباس‌ها، چرا وزارت‌ بهداشت‌ و درمان‌ که‌ مسوولیت‌ سلامت‌ افراد جامعه‌ را بر عهده‌ دارند، اقدامی‌ در جهت‌ جمع‌آوری‌ این‌ فروشگاه‌ها انجام‌ نمی‌دهند و از سوی‌ دیگر کشور غنی‌ ما با وجود منابع‌ و ذخایر نفتی‌ و ثروت‌های‌ دیگر چرا باید لباس‌های‌ کهنه‌ و قدیمی‌ دیگر کشورهای‌ اروپایی‌ را به‌ عنوان‌ پوشاک‌ شهروندان‌ بپذیرد. واقعا چرا؟ پدر فقر بسوزد!

طیبه‌ براتی‌

منبع : روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط

وضعیت اجتماعی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پویایی در این جامعه موج می زند

وضعیت اجتماعی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پویایی در این جامعه موج می زند
ساعت ۶ صبح یک روز زمستانی است. هوا خیلی سرد است و به نظر می رسد خیابان ها باید خلوت باشد اما همین که به خیابان انقلاب اسلامی می رسم تصورم رنگ می بازد. همه در خیابان هستند همه می خواهند به کارشان برسند اتوبوس های تندرو، تاکسی ها و مسافربرهای سازماندهی شده پس از سهمیه بندی بنزین، به کار خود مشغولند. حرکت و پویایی در جامعه موج می زند، آیا می توان چنین جامعه ای را پرنشاط ننامید. این تصویر هرروزه شهر ماست. به قول پیرمردی که بربری به دست می رود تا به خانه اش برسد اینها از برکت انقلاب اسلامی است. درگذشته هم مردم کار می کردند اما این پویایی در آنها نبود. زندگی ها با سختی همراه است اما این سختی کجا و سختی آن سال ها کجا.
● توان مردم بالا رفته
خیابان شلوغ است. مردم و خودروها همچنان در حال حرکتند. با پیرمرد بربری به دست، همراه می شوم می گوید: «در آن سال ها این همه توقعات بالا نبود اما مشکلات مردم بیشتر از حالا بود. بالارفتن توقعات شاید یک وجه منفی داشته باشد اما خود، نشان دهنده پیشرفت کشور و مردم است به ویژه آنکه حدود ۸۰-۷۰ درصد این توقعات برآورده می شود.»
«حاج اسماعیل» ادامه می دهد: «آن موقع ها اکثر پسران از سنین کم کار می کردند و به دلیل فقر خانواده ها، امکان تحصیل نداشتند. حالا پدر و مادرها تا دانشگاه هم، مخارج فرزندان رامی دهند. دشواری هایی دارد اما توان آن هست.»
پیرمرد دیگر به خانه اش رسیده از او جدا می شوم اما یادم نمی رود که در وقت خداحافظی گفته بود: «جوان! قدر این انقلاب را بدانید این امکاناتی که برای شما فراهم است در زمان شاه، فقط برای اعیان و اشراف و وابستگاه به دربار فراهم بود.»
● تغییر معنای سوءتغذیه
زمستان است. برف روی چمن های پارک را فراگرفته و امکان بساط پهن کردن در آن فراهم نیست. تابستان ها اما مردم می آیند و بساط ناهار و شام پهن می کنند و دور هم شادند. جوان ها والیبال و بدمینتون بازی می کنند و گاه پیران نیز با آنها سری به جوانی خود می زنند و دستی به توپ یا راکت.
حرف های مأمور پارک که ۵۰ ساله است تفاوت های دیروز و امروز را یادآور می شود. «عباس» می گوید: «قبل از انقلاب، خانواده های متدین و با اصول، کمتر به پارک ها می آمدند چون فضای اخلاقی و حتی امنیتی مناسب نبود. مردم در رنج و عذاب می افتادند. اما حالا با خیال راحت می آیند و دورهم می نشینند و شادی می کنند.»
او ادامه می دهد: «گاهی اوقات وقتی نوع غذاهای مردم را می بینم خدا را شکر می کنم.
در زمان طاغوت غذاهایی چون اشکنه، تاس کباب و بطور کلی غذاهای کم پروتئین که اکثراً با نان خورده می شد بیشتر مصرف می شد. خیلی وقت ها غذا به اندازه همه اعضای خانواده نبود. بعضی ها می گویند قیمت ها پایین بود اما نمی گویند که دستمزدها چقدر پایین بود و مردم نمی توانستند گوشت و دیگر مواد پروتئینی بخرند. حالا اگر گران است اما مردم توان خرید دارند.»
پیرمردی که حرف های ما را می شنود وارد صحبت می شود و می گوید: «الان همه غذاهای ما شده برنج و گوشت و مرغ و از این قبیل. غذا هم بیشتر از حد یک خانواده وجود دارد. آن موقع ها غذا کم بود حالا اسراف هم می شود. منظورم این است که نه تنها کمبودی در غذا ندارند بلکه کیفیت و کمیت آن بسیار افزایش یافته است.
قبل از انقلاب سوء تغذیه درایران، لاغری معنا می شد چون بچه ها و حتی بزرگسالان دچار لاغری مفرط بودند اما حالا سوء تغذیه، چاقی معنا می شود یعنی اینکه، کیفیت خوراک مردم بسیار بهتر شده و کمیت آن با گذشته قابل مقایسه نیست. خدا را شکر.»
آقا فریدون ادامه می دهد: «در اوضاع آب، برق، گاز، تلفن، خیابان و هرچیزی که فکرش را بکنی، پیشرفت چشمگیر داشته ایم و اینها از برکت انقلاب اسلامی است. خدا بر درجات حضرت امام خمینی رحمت الله علیه، هر لحظه بیفزاید که انقلاب را هدایت کرد و ما را از ظلمت و رنج نجات داد.»
● پویایی زنان
حدود ۷۰ درصد دانشجویان کشور را دختران و زنان تشکیل می دهند. زنان در عرصه های اجتماعی، نقش آفرینی موثری دارند و می توانند همپای مردان به کار و تلاش پرداخته خود را به مدارج عالی تحصیلی و شغلی برسانند.
حاجیه خانم صادقی که ۵۵ سال دارد درباره وضع زنان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی می گوید: «به همین خیابان انقلاب نگاه کنید. خانم های محجبه با شور و نشاط در حال حرکت به سوی محل تحصیل یا کار هستند. قبل از انقلاب، دختران افق های بلندی در ذهنشان نداشتند. دانشگاه رفتن برای دختران، بویژه دختران خانواده های مقید به اصول اخلاقی، میسر نبود. دختران بدلیل فقر خانواده ها باید در سنین کم تحصیل را رها کرده و ازدواج می کردند. کارکردن حتی در ادارات دولتی با مخاطرات بسیار همراه بود اما حالا زنها با امنیت خاطر می توانند در همه عرصه ها، استعداد خود را بروز دهند و پیشرفت کنند.»
او هم بالارفتن توقعات دختران و زنان را نشاندهنده پیشرفت کشوری می داند و می افزاید: «از بالا رفتن توقعات نترسیم چون موجب ایجاد ظرفیت، انگیزه و حرکت مسئولان می شود ضمن اینکه وقتی به تفاوت های حالا و زمان طاغوت توجه می کنیم، می بینیم که بالا رفتن توقعات، محصول پیشرفت کشور است. دختران و زنان وقتی می دانند امکانات فراهم است خواسته هایشان افزایش می یابد. این که بدنیست.»
آن روی سکه پشت میزخواهی غروب است. مردم اما همچنان تلاش می کنند. فرهنگی که شاه به وجود آورده بود از میان رفته. شاه با شعار هر ایرانی یک چاه نفت دارد فرهنگ کار و تلاش را از بین برده بود بنابراین کارگران، کارمندان و کسبه با میل و رغبت کار نمی کردند. جامعه ای که می خواهد پیشرفت کند باید فرهنگ کار در آن، جاری و ساری باشد. وابستگی به نفت، میراث زمان طاغوت است.
نشاط در جامعه ایرانی، موج می زند. مردم آگاهانه زندگی می کنند. می گویند دنیا پیشرفت کرده، اما در زمان طاغوت هم دنیا به اندازه خودش پیشرفت کرده بود حال آنکه ایران، یک کشور وابسته بود.اینک اما ایران اسلامی در حال جهش به سوی صف اول کشورهای دنیاست.
یک مهندس مکانیک می گوید: «اینکه جوان های ما تن به کارهای غیرپشت میزی و اسم و رسم دار نمی دهند اگرچه مسئله خوشایندی نیست اما یک روی دیگر هم دارد. جوان، وقتی پیشرفت کشور و همسالان خود در زمینه های علمی، فرهنگی و ورزشی را می بیند دیگر نمی خواهد کارگری کند. این نشانه پیشرفت است. در تمام کشورهای پیشرفته یا غیرپیشرفته اما ثروتمند جهان هم، مردم حاضر نیستند مشاغل خدماتی را انجام دهند و از اتباع دیگر کشورها استفاده می کنند. درحالی که قبل از انقلاب اسلامی، جوان ها، فعلگی می کردند، کارهای سخت انجام می دادند با دستمزد کم. تحصیل به ویژه در دانشگاه برای آنها رویا بود. جوان های روستاها و شهرهای کوچک، حداکثر آرزویشان این بود که بیایند تهران و به سینما بروند و در بازار کارگری و دستفروشی کنند با درآمد بخور و نمیر. حالا همه تحصیل می کنند و دنبال مشاغل سطح بالا هستند این خودش، نشانه پیشرفت است.»
● تحول در تحول خواهی
شاید از نظر ما این مسائلی که مطرح شد خیلی پیش پا افتاده تلقی شود. اما همین چیزها در زمان طاغوت یک رویا بود. اینها که برشمرده شد امکانات اولیه یک زندگی است اما این اولیه ها تنها برای عده ای از ساکنان کلانشهرها (۶ شهر کشور) فراهم بود و خان های ظالم روستاها.
تحول خواهی، به یک خواست عمومی تبدیل شده درحالی که، زمان طاغوت، تحول به معنای وابسته شدن بود. صنایع، فرهنگ، ورزش، هنر و کشاورزی ایران، وابسته بود. دانشگاه ها به مرکز رشد نیروهای موثر برای تحقق اهداف آمریکا و شوروی تبدیل شده و غربی و شرقی مآبی، افتخار بود.
درباریان، جشن های دوهزار و پانصد ساله را که ظاهرا برای نشان دادن مجدد عظمت ایران برگزار می شد با لباس ها، مواد غذایی و دیگر امکانات سفارش داده شده از غرب و شرق عالم به سرانجام می رساندند. به مردم ایران که خود صادرکننده گل و گلاب به جهان بودند هزینه های چندمیلیون دلاری واردات گل از هلند و دیگر ممالک تحمیل شد تا تحول خواهی ایرانی، اینگونه تصویر شود.
تحول خواهی ایرانی پس از انقلاب اما به طرف خودباوری تغییر جهت داد و با گذشت ۲۹ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در زمره کشورهایی است که به سرعت درحال رشد و توسعه است. جوان ایرانی، اینک به فتح قله های علمی یا فناوری جهان می اندیشد و شعار ما می توانیم سال هاست که در عرصه های مختلف، اثبات شده است.
● تفکر تکلیفی
انقلاب اسلامی برکات زیادی برای ایران و ایرانی داشته است. این انقلاب اما خود محصول یک تفکر و عملکرد مبتنی بر آن است. انقلاب اسلامی محصول «عمل به تکلیف» است. بهترین میراث بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، همین عمل به تکلیف یا به عبارت دیگر تکلیف گرایی بود.
آن چیزی که همه ما باید انجام دهیم همین است. وظایف و تکالیف خود را در جامعه بشناسیم و به آن عمل کنیم. راننده تاکسی به قصد خدمت به خیابان بیاید، مهندس، پزشک، استاد دانشگاه، مکانیک، نجار، خواروبارفروش، دانشجو، دانش آموز، بازاری، روحانی، ملوان کشتی، کاپیتان هواپیما، فوتبالیست و غیره و غیره همه باید به قصد ادای تکلیف در جامعه و وظیفه خود حضور پیدا کنیم.
مسئله دیگر این است که کلاه خود را قاضی کنیم و از خود بپرسیم که برای انقلاب وجمهوری اسلامی چه کرده ایم. برای مجد و عظمت ایران چه گامی برداشته ایم. اگر باور داریم که این انقلاب و جمهوری اسلامی از دل عزاداری برای حسین علیه السلام و یارانش بیرون آمده، پس باید برای شکوه و اعتلای آن قیام کنیم. اگر طالب رضایت خداوند و جنات نعیم هستیم باید به جمهوری اسلامی ایران خدمت کنیم و تکالیف الهی خود را نسبت به آن انجام دهیم.
بزرگترین تکلیف امروز، خدمت به جمهوری اسلامی و امیدآفرینی برای کشور و مردم است. افق آینده کشور به فرموده رهبر معظم انقلاب بسیار روشن است و هر فردی که در راه آن تلاش کند جهادگر است.

وبگردی
تهدیدهای ناتمام نماینده سراوان علیه وزیر اقتصاد و گمرک
تهدیدهای ناتمام نماینده سراوان علیه وزیر اقتصاد و گمرک - فیلمبردای یک نماینده مجلس از جلسه غیرعلنی امروز درباره فیلم منتشر شده از بحث نماینده مجلس با یک کارمند و انتشار آن!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
(ویدیو) بدرفتاری با مهاجران افغان در مرز ایران
(ویدیو) بدرفتاری با مهاجران افغان در مرز ایران - بدرفتاری با هر شخصی در هر جایگاهی پسندیده نیست و باعث واکنش‌های منفی و ناراحتی میشود. ویدئویی در فضای مجازی در حال پخش شدن است که در آن با چند مهاجر افغان برخورد نامناسبی صورت می‌گیرد و باعث خشم و ناراحتی کاربران شده است.
توهین زشت رئیس بیمارستان آمل به بیمار تالاسمی
توهین زشت رئیس بیمارستان آمل به بیمار تالاسمی - به دنبال عدم رعایت اخلاق پزشکی در برخورد با یک بیمار در بیمارستان آمل، رئیس این بیمارستان برکنار شد.
فحاشی و رفتار زشت نماینده مجلس سراوان
فحاشی و رفتار زشت نماینده مجلس سراوان - نماینده سراوان در مجلس، مواجهه از بالا به پایین او با یک کارمند، نحوه واکنش مردم به یک مسوول احتمالا رده بالا در پاسخ به فحاشی های رکیک او..
پاسپورتی که همه جا به آن توهین میشود
پاسپورتی که همه جا به آن توهین میشود - مدتی است که تب سرمایه‌گذاری در گرجستان شایع شده است و مردم برای خرید ملک یا راه اندازی یک کسب و کار عازم این کشور می‌شوند. در این میان چند اتفاق رخ داد. یکی این بود که تحریم‌های امریکا گریبان گیر ایران شد و به عقیده من این‌ها به نوعی بازخورد عملیات روانی ترامپ علیه ایران است و از سوی دیگر انتخابات اخیر گرجستان هم با پیروزی جریان راست تندرو این کشور به پایان رسید. وگرنه گرجستان اصلا کشوری نیست که قادر…
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی!
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی! - دو نفر از کسانی که همراه رئیس جمهور در سمنان حضور داشتند در هنگام سخنرانی روحانی رفتار غیر معمولی از خود نشان میدادند.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.