سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


شور و شوق جشنواره


شور و شوق جشنواره
نگاهی به فیلم هایی که در بخش مسابقه و میهمان جشنواره به نمایش درمی آیند به دلیل تنوع مضمون و تعدد فیلمسازان نسل دوم و سوم سینمای ایران به شدت شوق برانگیز است.
«چند می گیری گریه کنی» ساخته شاهد احمدلو که نخستین فیلم بلند سینمایی او به شمار می آید یکی از آثار مطرح جشنواره امسال است که برای مخاطب عام ساخته شده و به گفته حسن توکل نیا تهیه کننده فیلم می تواند در بخش های کارگردانی، موسیقی، بازیگری و فیلمنامه توجه داوران را به خود جلب کند.داستان فیلم درباره پیرمرد تنهایی است که برای فراهم آوردن مقدمات مراسم ترحیم و درگذشتش از افرادی برای به سامان رساندن این مسئله استفاده می کند.
منوچهر نوذری، ابوالفضل پورعرب، شهرام حقیقت دوست و الناز شاکردوست بازیگران، محسن طنابنده نویسنده فیلمنامه و ناصر چشم آذر سازنده موسیقی متن فیلم اند.
تهیه کننده چند می گیری گریه کنی درباره حضور زنده یاد منوچهر نوذری در این فیلم می گوید: خیلی دوست داشتم او زنده بود و فیلم را در جشنواره می دید. این فیلم یادگار بسیار شایسته و خوبی از یک هنرمند پیشکسوت است.
فریدون جیرانی امسال با دو فیلم در جشنواره حضور دارد. ستاره می شود و ستاره بود عنوان دو جلد از ستاره های سه گانه جیرانی است که اولی در بخش مسابقه و دومی در بخش میهمان به نمایش درمی آید. سه گانه فریدون جیرانی درباره سینماست و در هریک از زاویه ای به سینما می پردازد. جلد اول ستاره ها، ستاره می شود، جلد دوم ستاره است و جلد سوم ستاره بود عنوان دارد.
ستاره می شود داستان دختر جوانی است به نام «پونه گلکار» که به بازیگری علاقه دارد و می خواهد ستاره سینما شود. او که با نقش های کوتاه به عنوان بازیگری در حاشیه فعالیت دارد روزی پدرش را که یک بازیگر قدیمی تئاتر است و سال ها روی صندلی چرخ دار زندگی می کند برای اجرای نقشی با خود می برد. پدر که تغییر لباس داده جلو دوربین قرار می گیرد اما...
عزت الله انتظامی، امین حیایی، رضا رویگری، آهوخردمند و اندیشه فولادوند در قسمت نخست ستاره ای جیرانی نقش آفرینی کرده اند.
ستاره بود که در بخش میهمان جشنواره حضور دارد ماجرای دختر خبرنگاری است که شخصی با او تماس می گیرد و می گوید روح انگیز یکی از ستاره های قدیمی سینما مرده است. خبرنگار با سرعت به تئاتر پارس در لاله زار می رود با این تصور که زن درگذشته روح انگیز سامی نژاد بازیگر فیلم «دختر لر» است، او در آنجا با سرایداری روبه رو می شود که درخواست یک قبر در قطعه هنرمندان برای روح انگیز دارد.
خسرو شکیبایی، اندیشه فولادوند، امین حیایی، مرتضی احمدی، داریوش اسدزاده، مهین بزرگی، فهیمه راستکار در ستاره ها بود به عنوان بازیگر حضور دارند.
ستاره های فریدون جیرانی باتوجه به کارگردانی حرفه ای او و حضور جمعی از ستارگان سینمای ایران از آثار بحث انگیز جشنواره امسال خواهد بود.
خسرو معصومی که با فیلم «دوران سربی» به سینما آمد پس از موفقیت «رسم عاشق کشی» در دو جشنواره فیلم کودک و جشنواره فیلم فجر امسال نیز در همان حال و هوا با فیلم جایی در دوردست در جشنواره و در بخش مسابقه حضور دارد. او می گوید «جایی در دوردست» دومین فیلم از سه گانه ای است که درباره عشق ساخته ام. قسمت نخست آن «رسم عاشق کشی» بود و قسمت سوم «بیرون از بهشت» عنوان دارد که به زودی کلید خواهم زد. هر سه فیلم حول محور یک موضوع عاشقانه است منتهی در داستان اول عشق نافرجام است و در قسمت دوم یک مقدار امیدوارکننده تر است و برای خودش فرجامی دارد اما داستان قسمت سوم تلفیقی از این دو داستان است.
ماجرای فیلم جدید معصومی در منطقه کجور مازندران می گذرد. جسد یک جنگلبان در زیر برف پیدا شده است. جنازه او را در کنار یک درخت قطع شده یافته اند. علت مرگ ضربات متعدد تبر بوده است. جوانی به نام جمال به این قتل اعتراف کرده اما شواهد می گوید که او قاتل نیست. پای یک عشق در میان است. عشق جمال به دختری لال به نام نیالا. او دختر یکی از قاچاقچیان چوب منطقه است.
بازیگران حرفه ای این فیلم مهران رجبی و عباس امیری هستند و دیگر نقش ها را بازیگران غیرحرفه ای بازی می کنند.
«رفیع پیتز» پس از ۶ سال غیبت امسال با فیلم« زمستان »در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد. او که فیلم های فصل پنجم و صنم را در کارنامه دارد این بار فیلمش را براساس داستانی از محمود دولت آبادی با عنوانی که از شعر مهدی اخوان ثالث وام گرفته به تصویر کشیده است.
از ویژگی دیگر این فیلم نوای دلنشین استاد محمدرضا شجریان است که در چند قسمت فیلم شنیده می شود. استاد شجریان سال ها قبل در فیلم دلشدگان زنده یاد علی حاتمی قطعاتی را اجرا کرد و امسال نیز قطعه زمستان او را که سال ها قبل اجرا کرده است در این فیلم خواهیم شنید.
در زمستان است میترا حجار، علیرضا نیک صولت، سعید اورکنی و اوستا عزیزشاتیر به ایفای نقش می پردازند.
محمد دادگو تهیه کننده فیلم می گوید این فیلم برداشتی آزاد از داستان سفر نوشته دولت آبادی است که خط قصه دنبال اما دیالوگ آن کمتر شده است.
با فیلمبرداری بخش باقی مانده از فیلم پرونده هاوانا علی رضا رئیسیان نیز امسال با این فیلم در جشنواره حضور دارد.فیلمبرداری فیلم که از ابتدای سال جاری در ایران به اتمام رسیده بود، پس از این که تلاش های تهیه کننده و کارگردان برای سفر به هاوانا پایتخت کوبا به سرانجام نرسید، با تغییر نگارش فیلمنامه توسط فرهاد توحیدی، فیلم نامه نویس اثر، فیلمبرداری بخش باقی مانده در ایران انجام شد.
داستان پرونده هاوانا که چهارمین فیلم علیرضا رئیسیان محسوب می شود، درباره دکتری به نام پژمان است که پا را از خط بیرون گذاشته است.خود او نیز این مساله را می داند و بر او معلوم است که شرکت های چند ملیتی بازارهایشان را آسان به دست نیاورده اند تا آسان از دست بدهند.سوء تفاهم عاطفی از یک سو و درگیری همسرش با وی از دیگر سو، آغاز این ماجرا است.
تدوین بخش های فیلمبرداری شده جدید توسط مصطفی خرقه پوش آغاز شده است و بلافاصله پس از اتمام تدوین نهایی، پرویز آبنار صداگذاری و میکس فیلم را به پایان رساند.در این فیلم، بازیگرانی چون نیکی کریمی ، امین تارخ، ماه چهره خلیلی، حمید رضا پگاه، اصغر همت، ناصر لقایی، حمید مهر آرا ، همایون ارشادی و نیکو خردمند به ایفای نقش پرداخته اند.
دیگر عوامل فیلم عبارتند از:تهیه کننده: سید ضیاء هاشمی، مدیران فیلمبرداری: محمود کلاری و تورج منصوری، طراح صحنه و لباس: ایرج رامین فر، طراح چهره پردازی: امیر اسکندری.مشاور چهره پردازی: عبدالله اسکندری، صداگذاری و میکس: پرویز آبنار، صدابردار همزمان: مهران ملکوتی، موسیقی متن: کریستف رضاعی، مدیر تولید: محمد حسن نجم، تدوین: مصطفی خرقه پوش انسیه شاه حسینی کارگردان سینما که با فیلم جنگی شب بخیر فرمانده در جشنواره فجر حضور دارد، گفت : هر چه دارم از هشت سال دفاع مقدس است .
شب بخیر فرمانده با مضمون دفاع مقدس داستان زندگی یک خبرنگار جنگی است که در شب عملیات و در زیر باران شدید راهش را گم می کند.
شاه حسینی افزود: ساختار هنری کشور در ایام دفاع مقدس و با حضور مردم شکل گرفت و هر فیلمی که از مردم حرف می زند و به نوعی آنها را درگیر می کند، اثر ملی است .سینمای ملی با نگاه به خواست مردم و مشارکت آنها در پرداخت موضوع شکل می گیرد و سینمای دفاع مقدس از چنین ظرفیتی برخوردار است .وی ، درگیرکردن مردم در موضوع های سینمایی را عامل جذابیت اثر و مخاطب یابی برای نمایش فیلم های سینمایی عنوان کرد.
شاه حسینی که پس از موضوع جنگ ، ورزش فوتبال را برای فیلم بعدی خود با عنوان پنالتی انتخاب کرده است ، افزود: این طرح سینمایی پس از نهایی شدن ، سال آینده ساخته می شود.
فیلم غروب شد بیا نخستین ساخته بلند شاه حسینی نیز سال گذشته در جشنواره فجر در بخش مسابقه سینمای ایران حضور داشت .
فیلم سینمایی «تقاطع» به کارگردانی ابوالحسن داودی از آثار بخش مسابقه سینمای ایران این دوره جشنواره بین المللی فیلم فجراست .داودی این فیلم را پس از فترتی چندساله پس از «نان ، عشق و موتور هزار» و فراغت از مسئولیت های اجرایی در خانه سینما ساخته است .
فیلم تقاطع با مضمونی اجتماعی به روایت چهارراه حوادث آدم هایی که در تقاطع مسیر زندگی را تغییر می دهند، می پردازد.«فاطمه معتمدآریا» ، «بهرام رادان» و «بیژن امکانیان» در این فیلم نقش آفرینی کردند.
«کارگران مشغول کارند» ساخته مانی حقیقی عنوان فیلم دیگر بخش مسابقه امسال جشنواره فجر است که تلاش جمعی و امید را به تصویر می کشد.
این فیلم داستان چهار دوست قدیمی است که در حاشیه یک جاده کوهستانی متوجه تخته سنگ عظیمی می شوند و وسوسه می شوند که آن را جابجا کنند.
«آتیلا پسیانی» ، «محمود کلاری» و «امید روحانی» در فیلم جدید حقیقی به ایفای نقش پرداختند.
فیلم سینمایی «سینه سرخ» از پرویز شیخ طادی دیگر فیلم این بخش است که در برگیرنده موضوعی انتزاعی و کودکانه است .
این فیلم داستان «علی یار» کودک دوازده ساله مسلمان است که در پی مرگ بهترین دوست خود برای احیای او به دنبال کسی است که دم مسیحایی داشته باشد.
«مهدی احمدی» ، «سپیده گلچین» و «علیرضا داودنژاد» از بازیگران فیلم سینه سرخ هستند.
ابراهیم حاتمی کیا یکی از شاخص ترین چهره های جشنواره امسال است که با فیلم «به نام پدر» در جشنواره حضور دارد. او در یادداشتی «به نام پدر» را نقض ادعاهایش درخصوص نساختن فیلم های جنگی دانسته و از دلایل خود برای بازگشت دوباره به سینمای جنگ گفته است. ابراهیم حاتمی کیا در این یادداشت عنوان کرده است: به نام پدر قصد دارد در ردیف چهاردهم دوران فیلمسازیم بایستد. می گویم قصد دارد چرا که هنوز قد و قامت کامل آن برایم تجلی عینی پیدا نکرده است.
بعد از نامرادی های فیلم موج مرده گفته بودم دیگر از دنیای نسل جنگ فیلمی نخواهم ساخت؛ ولی «به نام پدر» نقض این ادعاست. قطعاً شما نیز همچون خودم دلیل می خواهید. صادقانه می گویم که هیچ جوابی جز انتظار پاسخ آن از درون فیلم به نام پدر ندارم، صبر کنیم تا به نام پدر آماده شود. خدا کند جواب خردمندانه ای داشته باشد.
حاتمی کیا سپس از به نام پدر به عنوان ناجی خود پس از اتفاقات فیلم به رنگ ارغوان یاد کرده و آورده است: اما اجازه دهید یادی کنم از ناجی خودم در بدترین شرایط عمر کاریم. درست در اوج فشار، عصبیت، ناامیدی، خشم، بغض و بی راهی که خدا برای هیچ اهل ذوقی نصیب نکند به نام پدر مثل فانوس دریایی مرا از دریای پر تلاطم به رنگ ارغوان خارج کرد.
اگر نبود به نام پدر من با آن حال شکسته ام به کدامین چاه پناه می بردم و چه تناقضی است در این عالم هنر که تو از وضعیت پیش آمده برای یکی به دیگری پناه می بری و هیچ نوش دارویی به این اندازه توان شفا بخشی نداشت.
این کارگردان یادداشت خود را با دعایی برای فیلم آخرش به پایان برده است. وی آرزوهای خود را چنین عنوان کرده است: اجازه دهید آرزوهایم را برای به نام پدر در قالب دعا بگویم و شما آمین بگویید.
خدایا به نام پدر را تماشایی کن، خدایا ما را شرمنده تماشاگران به نام پدر مکن. خدایا به نام پدر را در تماشاخانه های کهنه و زوار دررفته وطنی، باز هم قابل رؤیت کن. خدایا به نام پدر را درسبد اقتصادی خانواده ایرانی جای بده.
خدایا به نام پدر را امانتدار خوبی برای جلوه هنرنمایی هنرمندان همراهش بفرما. خدایا به نام پدر را برای جوانان نوجویمان قابل بفرما.
فرشید
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید