پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اسرائیل، بزرگترین تهدید خاورمیانه


اسرائیل، بزرگترین تهدید خاورمیانه
وی می گوید: این کشورها از جانب افراد متعصب غیر مسیحی رهبری می شوند که در تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی هستند. اگر ما در برخورد با آنها به بی عملی خود ادامه دهیم و اقدامی نکنیم، تمدن مان را منهدم خواهند کرد. اگر ما سریعاً نتوانیم آنها را متقاعد کنیم که برنامه های هسته ای خود را تعطیل کنند، متأسفانه در مقابل آنها باید از قدرت نظامی برای حفظ صلح و امنیت مردم خود استفاده کنیم.»
طی سالهای گذشته ،در دستگاه تبلیغاتی غرب، چهره های گوناگونی از این کشورها ارائه شده است. با حادثه ۱۱ سپتامبر ،۲۰۰۱ ایران و کره شمالی نمایندگان برتر لیست محور شرارت بوده اند. البته کوبا همیشه در این لیست جای خاصی را اشغال کرده است، اگر چه ادعا می شود که کوبایی ها به جای سلاح هسته ای ،در پی تهیه سلاح شیمیایی و بیولوژیکی هستند.
در این میان، پاکستان و هند که برنامه هسته ای خود را تکمیل و به آزمایش بمب های هسته ای خود هم اقدام کرده اند، تهدیدمحسوب نمی شوند، حداقل برای غرب.
چند وقت پیش، کره شمالی خیلی خطرناک بود. در چین اجلاسی برگزار شد تا به «مشکل جزیره کره » رسیدگی کند. نمایندگان دولتهای کره شمالی، چین و ایالات متحده در این اجلاس حضور داشتند. رئیس هیأت مذاکره کننده از طرف ایالات متحده بعد از اجلاس به کشور خود بازگشت و به خبرنگاران گفت که کره شمالی اعتراف کرده که دارای ۲ عدد سلاح اتمی است. البته هیأت چینی اعلام کرد که اظهارات طرف آمریکایی صحت ندارد. در هر حال، کره شمالی به مثابه یک کشور شرور اتمی در مقاطع مختلف در نشریات غربی مطرح می شود.
مشکل شبه جزیره کره از نگاه کشور کره شمالی از زاویه دیگری مورد بررسی قرار می گیرد. به موجب گزارش مرکز مطالعات دفاعی در واشنگتن، ایالات متحده آمریکا دارای ۱۰ هزار کلاهک اتمی آماده شلیک است که از این تعداد ۱۰۰۰ فروند آن در کره جنوبی مستقرند. کره شمالی معتقد است که این کلاهک های اتمی و سایر تجهیزات نظامی ایالات متحده در این منطقه از جهان تهدید واقعی هستند.
در سال ،۲۰۰۳ زمانی که کره شمالی از عضویت در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج شد، سر مقاله نویس روزنامه «اخبار روز» سوئد حیرت زده اعلام کرد که این عمل کره شمالی دلیلی است بر تلاش این دولت در دستیابی به سلاح اتمی.
ولی در« پیونگ یانگ» اعلام شد که دلیلی وجود ندارد که ما نسبت به پیمانی متعهد بمانیم که دیگر طرفهای این پیمان آن را نقض کرده اند.
واقعیت آن است که طبق پیمان منع گسترش سلاح های اتمی، کشورهای صاحب سلاح اتمی باید نسبت به از بین بردن سلاحهای خود اقدام کنند؛ تعهدی که نه ایالات متحده، نه انگلیس، نه فرانسه و نه روسیه بدان عمل نکرده اند. اما تاکنون کره شمالی سیاست روشن و مشخصی را دنبال کرده است. آنها معتقدند مثل حقوقی که سایر کشورها برای خود تعریف کرده و بر اساس آن خود را تسلیح می کنند، کره شمالی نیز محق است که برای امنیت خود دارای سلاح های مورد نیاز باشد. تا آنجا که ما می دانیم دولت کره شمالی تا کنون به طور رسمی داشتن سلاح اتمی را نه تأیید کرده است و نه تکذیب. کره شمالی آمادگی خود را برای امضای مجدد پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای اعلام کرده است ، به شرط آنکه سایر کشورهای امضا کننده طبق مفاد پیمان به تعهدات خود عمل کنند. به طور مسلم هستند کسانی که خیال می کنند کره شمالی آماده پرتاب دو یا سه موشک هسته ای خود به سمت ایالات متحده است. در این صورت این افراد هر چه سریعتر باید به روانپزشک مراجعه کنند.
ایران، هدف بعدی
تیتر روزنامه «هرالد تریبون» در هشتم جولای سال گذشته چنین بود: « اسرائیل در آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران را متهم می کند ».
با سفر «محمد البرادعی» برای «آغاز مذاکره با هدف دستیابی به خاورمیانه ای عاری از سلاح هسته ای » به اسرائیل «جورج میر» خبرنگار نوشت که «به نظر می رسد اسرائیل تنها قدرت اتمی در منطقه است » و « حدس زده می شود که اسرائیل برای ساخت ۲۰۰ کلاهک اتمی به اندازه کافی پلوتونیوم تولید کرده است.»
اما رئیس سازمان ضد اطلاعاتی اسرائیل گفت: « تصور می کنیم که ایران تا سال ۲۰۰۸ موفق به تولید سلاح هسته ای شود، اگر ارگانهای بین المللی اقدام عاجلی نکنند.» میر نوشت: در شرایطی که ایران پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای را امضا کرده است، اسرائیل از امضای آن خود داری می کند و همینطور از بازرسی تأسیسات هسته ای دیمونا توسط آژانس ممانعت به عمل آورده است.
به نوشته میر، البرادعی معتقد بود بسیار پسندیده خواهد بود اگر اسرائیل این پیمان را امضا کند. در این حال، پس از گذشت چند هفته ، سرمقاله ای در روزنامه «اخبار روز» چاپ سوئد تحت عنوان « دستیابی ایران به سلاح اتمی » چاپ شد که سراسر هشدارباش و نگران بود. نویسنده این سرمقاله در تابستان طی سفری به اسرائیل با متخصصین، و به عبارت دیگر، کسانی که می توان با آنان گفت وگو کرد، مصاحبه کرد. وی از یکی از آنها پرسید: « اگر ایران به سلاح اتمی مجهز شود، اسرائیل به بزرگترین بحران موجودیت خود بعد از دوران استقلال در سال ۱۹۴۸ دچار خواهد شد؟ » فرد مصاحبه شونده پاسخ داد: « نه، بمب اتم ایران بزرگترین تهدید قوم یهود بعد از اردوگاه ها خواهد بود. »
البته نمی دانیم مقصود از « خطر موجودیت » چیست، ولی در سال ،۱۹۴۸ اسرائیل دارای ارتشی ۹۰ هزار نفره با بهترین سلاحها و بهترین تمرینات جنگی در تمام منطقه بوده است. اسرائیل نه تنها هرگز در معرض خطر قرار نداشته بلکه تهدیدی جدی برای فلسطینیان بوده است. «آلمارک» نویسنده اخبار روز می نویسد : « اسناد جدیدی » بدست آمده است. قبلاً کجا با این عبارات برخورد کردیم؟ « ایران به طور گسترده و کامل دارای یک برنامه برای غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا است... ایالات متحده و اسرائیل پیشتر زنگ خطر را به صدا درآورده اند که هر لحظه ایران می تواند به یک قدرت اتمی تبدیل شود ... خطر جدی است. » براساس این ادعاها،ایران دارای «یک کارخانه عظیم زیر زمینی» است که در مدتی « نسبتاً سریع» می تواند به تولید اورانیوم غنی شده مورد نیاز کلاهک های اتمی اقدام کند.
و یا ایران دارای موشکهایی است که قادر به هدف گیری تمام ملل منطقه است. تولیدات بعدی تمام اروپا را تهدید می کند. طبق گفته آلمارک، یک متخصص اسرائیلی مدعی است که بزودی کار از کار خواهد گذشت. از برنامه هسته ای ایران باید جلوگیری شود « حالا یا سال آینده، چرا که باید از قدرت اتمی شدن ایران در سال ۲۰۰۸ - ۲۰۰۷ جلوگیری کرد. طبق ادعاهای آلمارک، مصر و عربستان هم بعد از ایران اقدام به تهیه بمب اتم خواهند کرد و گستردگی صاحبان دارای سلاح اتمی پیامدهای فاجعه باری برای کل جهان خواهد داشت . به این دلیل که تروریست ها هم به آن دست خواهند یافت. »آلمارک با این جملات نوشته خود را به پایان برد: ایران امروز « در کنار کره شمالی خطرناک ترین کشورهای دنیا هستند. »اسرائیل، پنجمین قدرت اتمی جهان
گاهی اوقات متعجب می شویم که چرا افرادی مثل آلمارک و یا سایر روزنامه نگارانی که برای محافل بزرگ خبری در غرب کار می کنند، از اینترنت برای دریافت اطلاعات استفاده نمی کنند؟ واقعاً کار بسیار راحت و آسانی است.
برای مثال ، یک گزارش جالب که بوسیله یک ستوان ارتش ایالات متحده آمریکا با نام «وارنر دی فار» به سال ۱۹۹۹ نوشته شده بود را مطرح می کنیم. گزارشی برای Counterproliferation Center که برای نیروی هوایی ارتش کار می کند، تهیه شده بود. این مرکز، گزارش های رسیده را بعد از تجزیه و تحلیل، برای مسؤولینی در سازمان امنیت ملی و افسران نیروی هوایی برای تصمیم گیری ارسال می کند.
ستوان فار تأیید می کند که اسرائیل در مقطع سال ۱۹۹۷ صاحب ۴۰۰ کلاهک اتمی آماده به کار گیری بوده است. « یک مجموعه کامل » شامل بمب نوترونی، مین های مجهز به بمب اتم، بمب های اتمی که در ساک سفری جای می گیرد، کلاهک های اتمی که از زیر دریایی شلیک می شوند. بمب نوترونی انسان را می کشد، اما به ساختمانها و منابع مالی خسارتی وارد نمی کند.
فار خاطر نشان کرده است که استفاده از سلاحهای غیر متعارف در خاورمیانه، ایده جدیدی نیست. در سال ،۱۹۱۷ انگلیس در مقابل ترکیه در غزه از بمبهای شیمیایی استفاده کرد و در سال ۱۹۲۰ دهکده های عراقی را به دستور مستقیم «چرچیل» با گاز سمی مورد حمله قرار دادند. چرچیل قادر به درک اینکه چرا برخی از مردم استفاده از سلاحهای غیر متعارف را رد می کنند، نبود. وی گفت: « من یکی از طرفداران قوی استفاده از گاز سمی علیه قبیله های غیر متمدن هستم. کارآمدی اخلاقی اینکار آنقدر زیاد است که تعداد کشته ها را محدود می کند ... عدم استفاده از گازهای سمی هیچ توجیهی ندارد» ( From Churchill, av Clive Ponting, Sinclair-Stevenson,۱۹۹۴)
فار از سلاحهای اتمی، و برنامه های اتمی اسرائیل که در سال ۱۹۴۹ شروع شده است، می گوید. در این ارتباط اسرائیل به طور مخفی و نیمه مخفی از فرانسه و آمریکا تکنولوژی و منابعی را که به قدرت فعلی اتمی برسد، را دریافت کرده است. بسیار عجیب است که آلمارک ایران را متهم به داشتن چیزهایی می کند، که اسرائیل قبلاً دراختیار داشته است، مثل تأسیسات عظیم زیرزمینی برای غنی سازی اورانیوم در دیمونا و کلاهکهای هسته ای که می تواند تمام کشورهای خاورمیانه را مورد هدف قرار دهد. از همه بهتر اسرائیل مجهز به موشک های نصب شده در زیر دریایی است که از ایالات متحده دریافت کرده است. (تایم مالی، ۱۱ اکتبر ،۲۰۰۳ اطلاعات از منابع آگاه در دولت بوش بدست آمده است )
همانگونه که قبلاً گفتیم، ایران پیمان منع گسترش سلاحهای اتمی را امضا کرده است. بر اساس این پیمان، ایران موظف است به بازرسان بین المللی اجازه بازدید از تأسیسات اتمی خود را بدهد. اسرائیل نه پیمان منع گسترش سلاحهای اتمی را امضا کرده است و نه به بازرسان بین المللی اجازه بازدید از تأسیسات اتمی خود را می دهد. این وضعیت، واکنش سفیر مصر در واشنگتن را باعث شد، نتیجه گیری که حداقل در یک نکته با گفته های آلمارک مطابقت دارد: «در منطقه خاورمیانه، برنامه اتمی که زیر کنترل نهادهای بین المللی نباشد، به کشورهای دیگر این بهانه را می دهد که به سمت دستیابی به سلاحهای کشتار جمعی بروند، بحرانهای آینده اشکال خطرناکی به خود خواهد گرفت. » اسرائیل همچنین مجهز به موشک های قاره پیما است که بوسیله آن می تواند تمام کشورهای روی کره زمین را مورد هدف قرار دهد. ( WorldNet Daily ۳جولای ۲۰۰۲)
یک مقام عالیرتبه در دولت بوش گفته است: « ما به همان دلیلی نسبت به بمب های اتمی اسرائیل بردبار هستیم که نسبت به انگلیس و فرانسه. ما اسرائیل را به مثابه یک تهدید نمی دانیم. » حتی اگر ایالات متحده، اسرائیل را تهدیدی برای خود نمی داند، اما این کشور تهدیدی است برای فلسطین و سایر کشورهای خاورمیانه. و هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم اسرائیل در استفاده از سلاح هسته ای به خود تردید راه خواهد داد. ستوان فار به گفته رئیس جمهوری قبلی اسرائیل، «ازر وایزمن» استناد می کند: « جنگ بعدی با سلاحهای متعارف نخواهد بود.»
اسرائیل تهدید کرد که جنگ اتمی را شروع خواهد کرد
«سیمور هرش» در کتاب ( The Samson Option) بطور کامل، روند اتمی شدن اسرائیل را مورد بررسی قرار داده است.هرش روزنامه نگاری است که منبع هر سندی را به طور دقیق مورد بررسی قرار می دهد. گزارش ستوان فار چندین بار گزارش خود را به کتاب هرش رجوع می دهد.
عنوان کتاب رهبری صهیونیستها را تشبیه به سامسون می کند که وقتی پایه های معبد را خراب کرد، خود نیز کشته شد. بر این اساس،اگر موجودیت اسرائیل فرو بریزد، دولت اقدام به حمله اتمی می کند و یک جنگ جهانی راه خواهد انداخت.
«مناخیم بگین» نخست وزیر اسبق اسرائیل گفت: « دفعه بعد شما هم همراه با ما از بین خواهید رفت ». از دهه ۶۰ میلادی،اسرائیل هواپیماهای آماده به پرواز که به بمب اتم مجهز هستند، در اختیار دارد. هدف این هواپیماها مسکو و سایر شهرهای اتحاد شوروی بود. در سال ،۱۹۷۳ اسرائیل با نقشه از قبل آماده ای ، سوریه و مصر را به حمله به خود تحریک کرد. بعد از سه روز بر اثر تلفات بیش از حد تصور، دولت اسرائیل هراسان شد. شب ۸ اکتبر ۱۹۷۳ دولت و فرماندهان نظامی به بررسی اوضاع جنگ پرداختند و در نهایت به سه تصمیم رسیدند:
۱- بدون فوت وقت، اقدام به یک حمله غافل گیرانه شود. برای این اقدام، دریافت فوری انواع منابع تسلیحاتی از ایالات متحده آمریکا الزامی است.
۲- دولت بلافاصله ایالات متحده را در جریان بگذارد که چنانچه به سرعت وسایل تسلیحاتی به اسرائیل تحویل نشود، اسرائیل از بمب های اتمی خود استفاده خواهد کرد.
۳- چنانچه مشخص شود که در جنگ شکست خواهیم خورد، اسرائیل سلاحهای اتمی خود را آماده شلیک خواهد کرد.
صبح روز بعد، نخست وزیر اسرائیل «گلدا مایر» در تماسی تلفنی با «هنری کیسینجر» اعلام کرد در صورتی که لوازم تسلیحاتی مورد نیاز اسرائیل تأمین نشود، اسرائیل کلاهک های اتمی خود را به سوی اتحاد شوروی پرتاب خواهد کرد. کیسینجر از شدت وحشت بر خود لرزید درخواست اسرائیل را پذیرفت. «جیمز شولتز» وزیر دفاع بعدها گفت: «وی تا اندازه ای دچار هیستری شده بود»
اسرائیل تهدید اصلی در خاورمیانه است
صهیونیستها به شکلی عمیق، اهانت خود را نه تنها به فلسطینی ها، بلکه به همه مردم منطقه که نمی پذیرند اسرائیل به مثابه قدرتی که می خواهد تصمیم بگیرد منطقه چگونه باید سازمان یابد، نشان می دهند.
اسرائیل به طور منظم تمامی قطعنامه های مصوب سازمان ملل متحد را که تلاش دارد حیاتی مسالمت آمیز آمیخته به صلح در منطقه شکل بگیرد را مردود اعلام کرده است. اسرائیل حتی قطعنامه ای که پذیرش این کشور را در سازمان ملل متحد منوط به قبول بازگشت آوارگان فلسطینی کرده بود، به مورد اجرا نگذاشته است.
از دهه ،۳۰ صهیونیستها به صورت سیستماتیک، اقدام به قتل فلسطینیان کرده اند، اسرائیل یک دولت آپارتاید که ناقض حقوق و قوانین بین الملل است را مستقر کرده است. آنها نشان داده اند که نه تنها دارای سلاح هسته ای هستند، بلکه هر وقت بخواهند نیز از آن استفاده خواهند کرد. همچنین در دهه ۳۰ و ۴۰ با نازیستها و فاشیستها همکاری نزدیک داشته اند.
کوچکترین شکی وجود ندارد که بزرگترین تهدید در خاورمیانه صهیونیستها به شمار می آیند که به دنبال ایجاد اسرائیل بزرگ و پاک هستند. صهیونیسم نیز صلح جهانی را تهدید می کند.
منبع:سایت اینترنتی http://www.riktpunkt.se
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید