پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اثر سیر بر پرفشاری خون


اثر سیر بر پرفشاری خون
هنگامی‌که رگ‌های خونی بر اثر رسوبات و پلاک‌های چربی، تنگ می‌شوند، برای این‌که قلب بتواند خون را در کیلومترها رگ به جریان اندازد، باید سخت‌تر و شدیدتر کار کند. از همین روست که سخت‌شدگی شریان‌ها (تصلب شرایین) موجوب افزایش فشار خون می‌گردد. این عمل هم به نوبهٔ خود کار قلب را سنگین‌تر کرده، آسیب‌دیدگی رگ‌های خونی را به دنبال می‌آورد. به این ترتیب باز هم رسوبات چربی فزون‌تری جدار رگ‌ها را می‌پوشاند و در نهایت این فرآیند به سکتهٔ‌قلبی یا مغزی می‌انجامد. فشار خون زیاد یکی از عوامل خطرناک شمرده می‌شود به‌طوری که گاه به کلسترول پهلو می‌زند. فشار خون طبیعی، ۱۲۰ سیستولیک۱ (فشار خون حداکثر) روی ۸۰ دیاستولیک۲ (فشار خون حداقل) است.
سیر روی کاهش فشار خون هم موثر است، ولی اثرش نسبتاً ضعیف می‌باشد. حال آنکه برای درمان چربی خون و انعقاد خون به اندازهٔ داروهای شیمیایی پر قدرت و اثربخش است. لیکن آن‌چه شایان توجه است این که سیر قادر است فشار خون را منظم کرده و از نوسانات خطرآفرین آن جلوگیری کند.
تا همین اواخر، تنها شاهد علمی موجود، گزارش‌های پزشکی‌ایی بود که از اروپای شرقی و روسیه، که سیر را به عنوان درمان رسمی فشار خون به‌کار می‌برند، در دسترس، قرار می‌گرفت. ولی طی چند سال گذشته در اروپا هم پژوهش‌هایی در این زمینه آغاز شده است. این بررسی‌ها نشان داده‌اند که سیر می‌تواند فشار سیستولیک بیماران را ۱۲ تا ۳۰ میلی‌متر و فشار دیاستولیک را ۷ تا ۲۰ میلی‌متر جیوه کاهش دهد، اما در افرادی که فشار خونشان طبیعی است، این تقلیل بسیار اندک و ناچیز است.
به موجب پژوهشی که در سال ۱۹۹۸ صورت گرفت، به بیست نفر از بیماران فشار خونی روزانه قرص‌هایی معادل نصف یک حبه سیر دادند و نتایج بدست آمده را با نتایج گروه بیست نفری دیگری که به آنها قرص مخصوص کاهندهٔ‌ فشار داده بودند، سنجیدند. قرار بود آزمایش به نحوی انجام شود که نه بیماران و نه پزشکان از روند آزمایش مطلع نباشند. (فقط مسوول طرح این مطلب را می‌دانست) بعد از دو هفته، میانگین فشار خون حداکثر گروه اول از ۱۷۶ به ۱۶۴ رسید، یعنی ۷ درصد کاهش یافت و میانگین فشار خون حداقل از ۹۹ به ۸۵ تنزل کرد، یعنی ۱۴ درصد تقلیل یافت. در مورد گروه دوم نیز به نتایج مشابهی دست یافتند. اما نکتهٔ‌ جالب توجه این بود که گروهی که سیر خورده بودند نه تنها فشارخونشان بلکه چربی خونشان هم پایین آمده بود. طی این و سایر پژوهش‌ها معلوم شد خوردن سیر، گذشته از درمان پرفشاری خون، نشانه‌هایی چون سردرد، سرگیجه، صدای همهمه، وزوز داخل گوش و بی‌خوابی را هم مداوا می‌کند.
گیاهان، میوه‌ها و مواد غذایی مفید هنگام ابتلا به پرفشاری خون
آلو، خیار، روغن زیتون، سیب، آبغورهٔ بی‌نمک، گریپ فروت، گلابی، هندوانه، بادنجان، موز، پیاز، سیر، تخم شنبلیله، کاسنی، کرفس، کلم، والک، هویج، عسل، فندق، کنجد، عرق کاسنی، برگ زیتون، آب ماست، قرقات، ویتامین آ، ماهی، روغن ماهی، زردک، جعفری، پیسائلی (کاسنی زرد که به دندان شیر هم معروف است)، زردآلو، گوجه‌فرنگی، کاهو، نخود، نخودفرنگی، خرما، کره، لبنیات، موسیر، ماهی‌های چرب، چای، چای سبز، جوی دوسر، گیاهان، میوه‌ها و مواد غذایی مفید موقع ابتلا به کم‌فشاری خون
کاکائو، بادام زمینی، لوبیای سویا (لوبیا ژاپنی)، میوه، سبزی، ویتامین ث، انگور قرمز، آب انگور قرمز یا ارغوانی، ساقهٔ کرفس (روزی ۲ دانه) منیزیم
باید توجه داشت که خشمگینی، ناراحتی، فشار روانی و نگرانی، درجهٔ فشار خون را افزایش می‌دهد و نیز مصرف مواد آهن‌دار مخصوصاً اسفناج این خاصیت را داراست.

منابع:
۱. عطارنژاد، محمدتقی، نسخهٔ عطار. بی‌ن. ۱۳۵۰ شمسی.
۲. بلک وود، جان و فولدر، استفان، سیر و بیماری‌های قلبی، ترجمهٔ‌ هنگامه شهریاری.
۱ . سیستولیک: هنگامی که قلب منقبض می‌شود.
۲ . دیاستولیک: هنگامی که قلب منبسط می‌شود.


همچنین مشاهده کنید