جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

درمان‌های خوراکی برای دو بیماری شایع


درمان‌های خوراکی برای دو بیماری شایع
● با ازدیاد خونروی قاعدگی چگونه برخورد کنیم
ازدیاد خونروی قاعدگی (هیپرمنوره) علل و عوامل متعددی دارد: اختلالات هورمونی، فیبروم (میوم) سرطان، آندومتریوز (عفونت داخلی رحم)، گذاشتن آیودی، اینرسی رحمی بعد از زایمان، بزرگی رحم، عفونت‌های لگن و رحم. همچنین نزدیک شدن به سنین یائسگی نیز می‌‌تواند موجب بروز این عارضه گردد.
رویکرد طب کلاسیک عموما به تجویز هورمون‌های جنسی در قالب قرص‌های ضدبارداری و تجویز آمپول ویتامین کا و در نهایت برداشتن رحم می‌باشد.
و اما در نسخ و کتب مختلف طب سنتی روش‌هایی ارایه شده که به تجربه دریافتم برای درمان مبتلایان به هیپرمنوره مفید است. هر چند باید تاکید کنم همواره برای تشخیص و علت‌یابی مواردی مثل سرطان رحم، عفونت‌ها و فیبروم حتما باید از روش‌های تشخیصی رایج بهره برد.
در زیر سه دستورالعمل غذایی را که در کتب طب سنتی ما برای درمان عارضه هیپومنوره به کار می‌رفته ذکر می‌شود. روش‌های آمده اگرچه به صورت درمان غذایی بوده و کاربرد آن عارضه‌ای به همراه ندارد ولیکن اصولا بهتر آن است که همواره از خوددرمانی پرهیز کرده و زیر نظر و با مشورت پزشک به درمان هر نوع بیماری اقدام کنید.
۱) روش شماره یک:
گوشت گاو ماده بدون چربی را به مقدار ۱ کیلو تهیه کرده در منزل چرخ کنید و به ده قسمت مساوی تقسیم کنید (هر قسمت ۱۰۰ گرم) سپس سهم گوشت را هر روز در ماهیتابه انداخته فقط کمی نمک بزنید (تاکید می‌شود از بکارگیری هر گونه افزودنی مثل چاشنی‌ها و ادویه و حتی روغن اجتناب شود) با درب بسته با حرارت کم بپزید وقتی خوب آماده و پخته شد آن را با نان سنگک (سبوس‌دار) میل کنید. این ده روز می‌توانید قبل یا در حین و یا بعد از دوران پریود باشد. حتی به تجربه رسیده تکرار این عمل در هر ماه باعث از بین رفتن کامل فیبروم‌های رحمی شده است.
۲) روش شماره دو:
خوردن یک قاشق چای‌خوری کهربای (نوعی صمغ درختی) پودر شده با آب که در صورت لزوم می‌توان تکرار کرد.
۳) روش شماره سه:
خوردن روزانه هلیم به صورت ناشتا، خرمای نمک زده هر یک ساعت چهار عدد.
● چگونه با کم خونی فقرآهن مقابله کنیم
کم‌خونی فقرآهن که طبق آمار رسمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یک‌سوم خانم‌های بالغ در ایران به آن مبتلایند، بی‌شک شایع‌ترین بیماری سوء‌تغذیه در ایران است. در علت‌یابی، مصرف کم سرانه گوشت و لبنیات، خونروی زیاد از حد عادت ماهیانه و مصرف زیاد چای را می‌توان اشاره کرد. در تمهیداتی که مسئولان کشور به آن اندیشیده‌اند، می‌توان به غنی سازی آرد نان مصرفی اشاره کرد که هنوز در حد وعده و برنامه باقی مانده است.
▪ علائم فقر آهن:
خستگی زودرس، تنگی نفس، افت فشار خون، سردرد، رنگ‌پریدگی، احساس سرما، عرق‌ریزی سرد بدن، ریزش موها از علایم مهم و بارز کم خونی است.
▪ پرهیز:
خوردن چای به‌ویژه بلافاصله بعد از غذایی که از حاوی آهن است مانع جذب کامل آهن می‌شود.
ـ توصیه:
مصرف بیشتر آجیل به‌خصوص مغزیات، گوشت به‌ویژه قرمز، خرما، عدس، هویج، اسفناج برای ترمیم و تامین ذخایر آهن بدن و رفع کم‌خونی فقرآهن می‌توانید از یکی از راه‌های زیر بهره ببرید. این روش‌های درمانی را که اساسا بر پایه اصلاح تغذیه است به کرات در رژیم درمانی بیمارانم به کار گرفته‌ و به نتیجه مطلوب رسیده‌ام.
۱) فرمول یک: خرما ۴۰ عدد، مغز بادام، مغز فندق، مغز بادام زمینی، مغز پسته، همه از نوع خام و از هرکدام ۱۰ عدد، دارچین ۵ قاشق چای‌خوری، ابتدا هسته خرما را جدا کرده با سایر موارد ذکرشده در آسیاب خانگی ریخته خوب آسیاب کنید تا مثل حلوا نرم و بدون زبری باشد. این حلوا را در عرض ۱۰ تا ۲۰ روز میل کنید اگر به اصطلاح گرمی‌تان شد از شربت آبلیموترش یا آب زرشک بی‌نمک استفاده کنید.
فرمول دو: کنجد پوست‌دار را پودر کرده (کنجد سفید بدون پوست است) ۲ قاشق غذاخوری از آن را با ۱ لیوان آب جوش و قند میل کنید به مدت ۳ هفته.
۲) فرمول سه: خوردن گرده زنبورعسل روزانه ۳ بار و هر بار ۱ قاشق مرباخوری.
۳) فرمول چهار: دم کردن بابونه شیرازی که البته تلخ مزه است.
دکتر سعید صانعی


همچنین مشاهده کنید