جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


جشن سینما آغاز شد


جشن سینما آغاز شد
جشنواره فیلم فجر که مهم ترین رویداد سینمای ایران است امسال ۱۰ روز زودتر برگزار می شود و قبل از فرارسیدن ماه محرم به کار خود پایان می دهد.حضور گسترده نسل جوان فیلمساز، تنوع موضوع، افزایش تعداد فیلم ها و... از ویژگی های امسال جشنواره فیلم فجر است.
پرکارترین بازیگران
رضا کیانیان، هانیه توسلی و نیکو خردمند هر یک با داشتن سه فیلم در بخش مسابقه بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر، پرکارترین بازیگران این دوره از جشنواره فیلم فجر محسوب می شوند.
رضا کیانیان با سه فیلم «کارگران مشغول کارند»، «زاگرس» و «باغ فردوس ۵ بعداز ظهر» در این بخش حضور دارد و توسلی نیز با سه فیلم «عصر جمعه» ، «کافه ستاره» و «زمان می ایستد» در جشنواره حاضر خواهد بود.ضمن اینکه این دو، فیلم های «اسب» و «یک شب» را هم در بخشهای دیگر جشنواره فیلم فجر خواهند داشت.نیکو خردمند هم پس از سالها کم کاری امسال با فیلم های «پرونده هاوانا» ، «کافه ستاره» و «چند می گیری گریه کنی» در جشنواره حضور دارد.
از دیگر بازیگران پرکار جشنواره امسال می توان به امین حیایی و نیکی کریمی اشاره کرد.
حیایی تنها فیلم «ستاره ها جلد یک» را در بخش مسابقه دارد و دو جلد دیگر ستاره ها به همراه «شام عروسی» و «مواجهه» از دیگر فیلم های این بازیگر است که در بخش میهمان به نمایش درمی آید.
نیکی کریمی نیز با «پرونده هاوانا» در بخش مسابقه حاضر خواهد بود و «ستاره ها جلد دو» ، «مواجهه» و «شام عروسی» فیلم های دیگر او هستند که در بخش میهمان به نمایش درخواهد آمد.
ضمن اینکه فیلم «یک شب» اولین ساخته بلند کریمی در بخش جشنواره جشنواره ها نمایش داده خواهد شد.در این دوره جشنواره فیلم فجر، بازیگرانی هم با دو فیلم در بخش مسابقه حضور دارند که از میان آنها می توان به لادن مستوفی ( شب بخیر فرمانده و باغ فردوس ۵ بعد ازظهر)، پروانه معصومی (سفر به هیدالو و شاهزاده ایرانی)، حامد بهداد ( باغ فردوس ۵ بعد ازظهر و کافه ستاره)، محمدرضا فروتن (به آهستگی و وقتی همه خواب بودند )، الناز شاکردوست ( چند می گیری گریه کنی و قتل آنلاین)، محمدرضا داوودنژاد ( سینه سرخ و هوو)، مسعود رایگان (جایی در دور دست و کافه ستاره)، یوسف مرادیان (سینه سرخ و شاهزاده ایرانی)، مهران رجبی (به آهستگی و جایی در دوردست) و فاطمه معتمدآریا ( تقاطع و کارگران مشغول کارند)اشاره کرد.
عزت الله انتظامی (ستاره ها جلد یک )، حمید فرخ نژاد ( چهارشنبه سوری)، جمشید مشایخی ( پرونده هاوانا)، پرویز پرستویی (به نام پدر)، بهرام رادان، (تقاطع)، جمشید هاشم پور ( قتل آنلاین)، گلشیفته فراهانی (به نام پدر)، هدیه تهرانی (چهارشنبه سوری)، علی نصیریان(زاگرس)، امین تارخ(پرونده هاوانا)، پژمان بازغی ( کافه ستاره)، رویا تیموریان ( کافه ستاره)، مهدی احمدی ( سینه سرخ)، ثریا قاسمی ( شاهزاده ایرانی)، آزیتا حاجیان ( باغ فردوس۵ بعد از ظهر)، افسانه بایگان (کافه ستاره)، رویا نونهالی ( عصر جمعه) ، مهناز افشار ( کارگران مشغول کارند)، میترا حجار (زمستان است)، مریلا زارعی ( زاگرس)، داریوش ارجمند ( شاهزاده ایرانی)، شهاب حسینی ( قتل آنلاین)، حسن پورشیرازی ( به آهستگی)، حمید رضا پگاه (پرونده هاوانا)، بیژن امکانیان (تقاطع)، گلاب آدینه (وقتی همه خواب بودند)، اندیشه فولادوند(ستاره ها جلد یک)، کامبیز دیرباز(به نام پدر)، آهو خردمند(ستاره ها جلد یک)، ژاله علو(زاگرس)، اصغر همت (پرونده هاوانا) و آتیلا پسیانی(کارگران مشغول کارند) از بازیگران دیگری هستند که یک فیلم در بخش مسابقه بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر دارند.
ضمن آنکه حمید فرخ نژاد با «صحنه جرم ورود ممنوع»، هدیه تهرانی با «شبانه»، مهناز افشار با «آتش بس»، مهدی احمدی با «گفت وگو با سایه»، داریوش ارجمند با «از دوردست»، اندیشه فولادوند با«ستاره ها جلد دو و سه »، آتیلا پسیانی با «آتش بس و شبانه»، جمشید هاشم پور با «از دوردست»، پژمان بازغی با «راه طی شده» و حمید رضا پگاه با «صحنه جرم ورود ممنوع و شبانه» در بخش میهمان هم حضور خواهند داشت.
فرامرز قریبیان، خسرو شکیبایی، محمدرضا گلزار، حسین یاری و لیلا حاتمی بازیگران دیگری هستند که به ترتیب با فیلم های «رویای خیس» ، «ستاره ها جلد سه» ، «آتش بس»، «دم صبح» و «شاعر زباله ها» تنها در بخش های غیر رقابتی جشنواره امسال حضور دارند.
شاهرخ فروتنیان پرکارترین بازیگر دوره قبل جشنواره فیلم فجر نیز امسال با دو فیلم «به آهستگی» و «وقتی همه خواب بودند» در جشنواره حاضر خواهد بود.
تیموریان با دو فیلم
رؤیا تیموریان درمورد کارهایی که در جشنواره امسال فیلم فجر دارد ،گفت:«فیلم جدید سامان مقدم یعنی «کافه ستاره» داستان و فیلمنامه بسیار متفاوتی دارد و شامل سه اپیزود است که هر اپیزود داستان یک زن را روایت می کند.همه آنها در یک محله هستند و شخصیتی که من آن را بازی کردم به لحاظ شخصیت پردازی و موقعیت اجتماعی و روحیه کاملاً با آنچه قبلاً انجام داده ام متفاوت است.در این فیلم ایفاگر نقش زن تنهایی هستم که خانه ای دارد و با اجاره دادن یکی- دو اتاق خانه امرار معاش می کند. معتقدم «کافه ستاره»جزو بهترین کارهای سامان مقدم محسوب می شود.»
بازیگر«بید مجنون»در مورد نقش خود در فیلم «شهرآشوب» یدالله صمدی هم گفت:«فیلم یک اثر تاریخی و فرهنگی و علمی است و به مقطعی از تاریخ ایران در عصر تیموریان می پردازد که اوج شکوفایی علم و هنر ایران بوده است.نقشی که من آن را بازی می کنم با توجه به اینکه در تاریخ کمتر به آن پرداخته شده دارای جذابیت های زیادی بود.گوهرشاد از جمله زنان تأثیرگذار در آن مقطع تاریخی است که حتی مسجدی هم به نام او ساخته شده است.من برای نزدیکی به این شخصیت علاوه بر خواندن فیلمنامه، در متون تاریخی هم تحقیق کردم.»
تیموریان در مورد برگزاری جشنواره امسال گفت:« باید علل غیبت بزرگان را در جشنواره امسال پیگیری کرد و دید چرا شرایط سینما این قدر دشوار شده که بزرگان در جشنواره فیلمی ندارند.»
بازیگر «قارچ سمی» در مورد کارهای جدیدش گفت: «این روزها در تئاتر «رویای یک عکس »به کارگردانی مسعود رایگان مشغول بازی هستم و بازی ام در برخی قسمت های مجموعه «صفر درجه » به کارگردانی حسن فتحی باقی مانده که قرار است در خارج از کشور فیلمبرداری شود.»
معصومی با ۳ فیلم
نادر معصومی با فیلم های «شب به خیر فرمانده»، «جایی در دوردست» و «وقتی همه خواب بودند» در مقام فیلمبردار در جشنواره بیست و چهارم فجر حضور دارد. معصومی در مورد ویژگی های فیلم «شب به خیر فرمانده» به کارگردانی انسیه شاه حسینی گفت: این فیلم به لحاظ فضای فیلمنامه و بار دراماتیک نسبت به کارهای دیگری که در حوزه سینمای دفاع مقدس انجام شده بسیار متفاوت است. خانم شاه حسینی هم در هنگام کار بسیار انعطاف پذیر بود و تلاش کرد به روح واقعی جنگ وفادار باشد، در نتیجه در ساختار بصری آن سعی کردیم واقعگرایانه عمل کنیم و برخی صحنه های فیلم را دوربین روی دست فیلمبرداری کردیم.
این فیلمبردار در مورد فیلمبرداری فیلم «وقتی همه خواب بودند» به کارگردانی فریدون حسن پور هم گفت:«فیلم یک اثر اودیسه وار و شهودی و به نوعی جاده ای است که در حوزه سینمای معرفتی طبقه بندی می شود. در مجموع تجربه خوبی برایم در عرصه فیلمبرداری بود و در آن تلاش کردم به لحاظ بصری یک کار کارت پستالی و گرافیکی ارائه کنم.» معصومی در باره فیلمبرداری فیلم «جایی در دوردست» گفت:«این فیلم در تداوم کار قبلی خسرو معصومی «رسم عاشق کشی» و در همان فضاست که البته حوزه دراماتیک کار تغییر کرده و به نظرم عاشقانه و انسانی تر شده. «جایی در دوردست» به نوعی یک قسمت از سه گانه معصومی است و فکر می کنم فیلمبرداری فیلم با کمک کارگردان، خوب از کار درآمده است.»
وی در مورد برگزاری جشنواره گفت:«به هر حال جشنواره عرصه ای است برای ارزش گذاری و در واقع تشخیص بهترین ها. البته این دلیل نمی شود که فیلم های دیگر فاقد ارزش باشند. به قول یکی از منتقدان ما به تعداد بیننده های هر فیلم منتقد داریم، در نتیجه گروه داوران با تمام تخصص ها و آگاهی ها به حوزه سینما، از یک دیدگاه شخصی فیلم ها را قضاوت می کنند و در نتیجه نمی توان گفت فیلم هایی که برای جشنواره پذیرفته نشده اند فاقد کیفیت هستند.
راضی نبودم
به خاطر حضور «چه کسی امیر را کشت» در بخش فیلم های اول و دوم ،تصمیم گرفتیم کارهای فنی فیلم را با شتاب و عجله انجام ندهیم و به همین دلیل از حضور در جشنواره انصراف دادیم.
مهدی کرم پور، کارگردان فیلم چه کسی امیر را کشت، در مورد حضور نداشتن فیلمش در جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم برای حضور در بخش فیلم های اول و دوم جشنواره انتخاب شده بود و چون از حضور در این بخش چندان راضی نبودیم ترجیح دادیم با حوصله و آرامش کارهای فنی را انجام دهیم.
این فیلمساز تأکید کرد: تدوین فیلم توسط نازنین مفخم به اتمام رسید و محمود موسوی نژاد کارهای صداگذاری را آغاز کرده است و فردین خلعتبری هم همزمان مشغول ساختن موسیقی است.
وی درباره مخاطبان فیلم چه کسی امیر را کشت، گفت:در ایران خیلی تصور درستی از مخاطب عام نداریم، یعنی اینکه فیلم متعلق به سینمای عام حداقل باید با بلیت ۱۰۰۰ تومانی سی میلیارد تومان در ایران هفتاد میلیونی بفروشد.بر اساس این تعریف و با توجه به فروش فیلم ها، اغلب آثار سینمای ایران در حیطه سینمای مخاطب خاص قرار می گیرد و باید به این مخاطبان خاص بیشتر توجه کنیم تا بتوانیم جذب مخاطب بیشتری داشته باشیم.در هنگام ساخت چه کسی امیر را کشت هم سعی کردیم برای قشر متوسط رو به بالا و فرهنگی اثری قابل توجه تولید کنیم.
در خلاصه داستان چه کسی امیر را کشت آمده است: امیر همراه زن و فرزندش زندگی آرامی ندارد و گاهی سایه های تهدید برای کشته شدن او وجود دارد. عوامل فیلم عبارتند از: کارگردان و طراح صحنه و لباس: مهدی کرم پور، فیلمنامه: م.کرم پور، مهدی کیا و خسرو نقیبی، مدیر فیلمبرداری: مهرداد فخیمی، گریم: مهری شیرازی، بازیگران: نیکی کریمی، محمدرضا شریفی نیا، امین حیایی، مهناز افشار، آتیلا پسیانی، تهیه کننده: مرتضی رزاق کریمی، محصول دگا فیلم.
داوران از پیش داوری بپرهیزند
فرهاد صبا گفت: بیشتر افراد داوران امسال تئوری دان هستند و این ترکیب داوری بحث برانگیز است.
«فرهاد صبا» کارگردان و فیلمبردار سینما و عضو هیات داوری بخش مسابقه سینمای ایران بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر، ضمن بیان این مطلب در مورد حضورش در این بخش گفت: به هر صورت مسئولین جشنواره تشخیص دادند یک فیلمبردار نیز باید در ترکیب هیات داوری حضور داشته باشد و این چهارمین باری است که به عنوان داور در جشنواره حضور پیدا می کنم و یکی از نکاتی که برایم در قبولی داوری مهم است، این مسئله است که یک جمعی از داوران می نشینند و منتخبانشان را انتخاب می کنند.
فیلمبردار «کاغذ بی خط» تاکید کرد: به هر حال قضاوت در مورد تولیدات یکسال سینمای ایران نیازمند آمادگی ذهنی و روانی مناسبی است تا بهترین قضاوتها انجام شود و باید سعی کرد از هرگونه پیش داوری و برداشتهای از قبل تعیین شده پرهیز کرد و قضاوت بی شائبه ای انجام داد.
فیلمبردار «گاهی واقعی» در ادامه خاطر نشان کرد: همه وقتی در مسند قضاوت قرار می گیرند، تصور می کنند بهترین قضاوت را انجام داده اند، ولی فکر می کنم در مورد یک داوری منصفانه باید دیگران اظهار نظر کنند، ولی باید در نظر داشت هر داور فقط یک رای دارد و نمی تواند نظرش را به دیگر داوران تحمیل کند.
صبا تاکید کرد: یکی از نقاط ضعف هر ساله ترکیب داوری جشنواره انتخاب تعداد زیادی از کارگردانها در این جمع است و باید به نوعی از تمام مشاغل سینمایی در ترکیب داوری نماینده ای حضور داشته باشد.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید