چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جذابیت های مرگبار


جذابیت های مرگبار
بیماری های مقاربتی ازجمله عفونت هایی است که از طریق برقراری تماس جنسی منتقل می شود. این بیماری در ردیف شایع ترین بیماری های ویروسی است؛ به طوری که در آمریکا بعد از سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشترین درصد ابتلا را نشان می دهد. در این کشور سالانه ۱۳ میلیون مورد جدید شناسایی می شود و هزینه درمان این افراد بالغ بر ده هزار میلیون دلار در سال است. در ایران علاوه بر ضعیف بودن جایگاه آمار به طور کلی و در مورد بیماری های مقاربتی به طور خاص هرگز نمی توان آمار حقیقی به دست آورد.به طور کلی ایران در زمینه بیماری های مقاربتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است زیرا به لحاظ عقیدتی و مذهبی داشتن شرکای جنسی متعدد عملی قبیح محسوب می شود و از نظر حقوقی جرم است و مرتکبان به آن درصورت شناسایی مجازات می شوند.در شرایط کنونی به دلایل فوق هیچ نهادی از لحاظ بهداشتی بر فعالیت اینگونه افراد که شرکای جنسی متعدد دارند نظارتی ندارد.بدیهی است زمانی که هیچ نهادی مسئولیت نظارت و پیگیری بر فعالیت اینگونه افراد را عهده دار نشود آمارهای موجود و روند رو به رشد آن در جامعه انکار شود.سخن از محدود کردن یا کنترل بیماری های ناشی از فعالیت آنها را تنها می توان در حد شوخی قلمداد کرد.
سخن از کنترل و نظارت بر فعالیت اینگونه افراد به معنی مشروعیت دادن به اعمال آنها نیست بلکه به معنای محافظت از اکثریت سالم جامعه است که دوست دارند بدون دغدغه زندگی کنند. در حالی که در شرایط کنونی نمی توانند احساس امنیت نمایند. برای مثال همان طوری که می دانید هپاتیت B و ایدز به سرعت در حال افزایش است و در صورت عدم کنترل افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند، به راحتی از طرق مختلف می تواند به افراد سالم جامعه سرایت کند.اغلب مواقع ممکن است شخص به یکی از انواع بیماری های مقاربتی مبتلا باشد چرا که اغلب این بیماری ها به خصوص در خانم ها بدون آنکه مطلع باشند، علامت ویژه ای ندارد. علامت بیماری مقاربتی می تواند طیف وسیعی را شامل شود و از یک التهاب ساده مجرای تناسلی تا درد شدید را دربرگیرد. عامل این بیماری ها ذرات ریز زنده به نام میکروب یا ویروس است. آگاهی اساسی و کامل در مورد این بیماری ها، راه های انتقال آن و علائم عمومی آنها در بدن و راه درمان آنها اولین قدم در پیشگیری از این بیماری ها است.
• آیا بیماری های مقاربتی قابل درمان هستند؟
تعداد زیادی از بیماری های مقاربتی از جمله سوزاک، سیفلیس، کلامیدیا، تریکوموناس و گال و... درمان قطعی دارند، اما تعدادی از بیماری ها از جمله تب خال تناسلی و ایدز و هپاتیت B که عامل آنها ویروس است، قابل کنترل هستند و در صورت مراجعه به مراکز درمانی و مصرف دارو علائم ناراحت کننده ناشی از عود مکرر آن از قبیل درد و سوزش و خارش را کاهش می دهد. اما در هر صورت مراجعه سریع به مراکز درمانی به هر علتی چه بیماری درمان پذیر باشد و چه درمان پذیر نباشد موجب کاهش عوارض ابتلا به این بیماری ها در درازمدت می شود.
چگونه می توان پی برد که شریک جنسی به یکی از بیماری های مقاربتی مبتلا است؟سئوال کردن بهترین راه است اگر چه ممکن است در همه شرایط میسر و امکان پذیر نباشد.فاکتورهایی که می تواند احتمال وجود بیماری های مقاربتی را بالا ببرد عبارتند از:
۱- داشتن شرکای جنسی متعدد
۲- سابقه تزریق دارو (معتادان تزریقی)
۳- سابقه قبلی ابتلا به یکی از بیماری های مقاربتی
چگونه شخص می تواند به وجود بیماری مقاربتی در خود پی ببرد؟جمع آوری اطلاعات علمی راجع به انواع بیماری های مقاربتی و به رغم این مسئله باید توجه کرد که اکثر بیماری های مقاربتی علائم ظاهری واضحی ندارند لذا افرادی که به لحاظ جنسی فعال هستند، باید به طور منظم و دوره ای معاینات و آزمایش های لازم را به منظور تشخیص و درمان سریع این بیماری ها انجام دهند و در صورت نگرانی از اطلاع والدین باید در ضمن مراجعه به کلینیک از پزشک معالج خواهش کرد موضوع را با والدین در میان نگذارد و پزشک موظف است، به این خواست شما احترام بگذارد. نباید اجازه داد ترس از برملا شدن بیماری احتمالی ناشی از مقاربت مشکوک مانع از مراجعه به مراکز درمانی شود. در اشخاصی که شرکای جنسی متعدد دارند باید آزمایش های منظم به منظور تشخیص بیماری های مقاربتی حتی اگر علائمی دال بر ابتلا به هیچ یک از بیماری های مقاربتی وجود نداشته باشد انجام شود.
۱- سعی شود حتی المقدور راجع به علائم بیماری های مقاربتی اطلاعات علمی کسب شود تا بتوان به موقع و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرد.
۲- خانم ها از انجام مقاربت در زمان عادت ماهانه اجتناب نمایند، زیرا در این زمان شانس ابتلا به بیماری های مقاربتی نظیر ایدز به سرعت افزایش می یابد. چرا که به دلیل ریزش دیواره رحم، عروق خونی باز و در معرض تماس ترشحات شریک جنسی است.
۳- نزدیکی از راه مقعد ریسک ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد. حتی المقدور از انجام این کار اجتناب شود، اما درصورت انجام باید از کاندوم استفاده شود.
خانم ها باید از انجام دوش واژینال مکرر خودداری نمایند (دوش واژینال: وارد کردن آب با فشار قابل توجه به داخل واژن به منظور شست وشوی آن) که این عمل می تواند موجب کاهش عوامل طبیعی از جمله میکروب های مفید نظیر لاکتوباسیل که مقاومت محیط واژن را در مقابل بیماری ها افزایش می دهد، شود.اگر در شخصی بیماری مقاربتی تشخیص داده شود باید به سرعت درمان شود تا امکان ابتلا به فرد دیگر به خصوص از مادران به نوزادان جلوگیری شود. در صورتی که بیمار به فرزندش شیر می دهد در مورد نوع بیماری مقاربتی و امکان انتقال آن از راه شیر به فرزندش با پزشک مشورت شود. سعی شود که شرکای جنسی که فرد مبتلا با آنها نزدیکی داشته شناسایی و به مراکز درمانی راهنمایی شوند تا درصورت ابتلا درمان شوند. درمان باید زیر نظر پزشک کامل شود. به ویژه اگر در شروع بیماری اقدام به درمان شود، به راحتی قابل درمان است. بدون اینکه عوارض جدی در بیمار یا نوزاد یا شریک جنسی بر جای بگذارد. دیده شده که بسیاری از بیماران به دلیل ترس و وحشت مسائل قضایی از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می کنند. در حالی که اکثر این بیماری ها به راحتی قابل درمان هستند.در زمان ابتلا به بیماری و قبل از پایان درمان کامل آن از تماس جنسی خودداری شود.
• انواع بیماری های مقاربتی
•کلامیدیا
شایع ترین عامل عفونت با باکتریال جنسی است که ۴ تا ۸ میلیون مورد در سال تشخیص داده می شود. اکثر مبتلایان فاقد علامت هستند، اما درصورت وجود علامت:
۱- ترشحات غیرطبیعی از سیستم تناسلی
۲- سوزش ادرار
۳- التهاب ارگان های موجود در لگن از قبیل تخمدان ها و رحم در خانم ها (این بیماری یکی از شایع ترین علل نازایی و حاملگی نابجا در خانم ها است.)
حاملگی نابجا: به طور معمول بعد از لقاح تخمک و اسپرم، جنین در داخل رحم کاشته می شود، اما در بعضی موارد تخمک لقاح یافته که در آینده به جنین تبدیل می شود در جایی غیر از رحم از جمله لوله تخمدان کاشته می شود و با رشد آن می تواند، جان مادر را به خطر اندازد.
درمان:استفاده از آنتی بیوتیک به مدت کافی
•سوزاک
هر سال۴۰۰ هزار مورد جدید در آمریکا تشخیص داده می شود.
مهمترین علامت:۱- ترشح چرکی از واژن در خانم ها ۲- ترشح چرکی همراه با درد و سوزش شدید هنگام ادرار در آقایان (این بیماری یکی از شایع ترین علل نازایی و حاملگی نابجا در خانم ها است.)
مهمترین عوارض: التهاب عناصر داخل لگن، نازایی و حاملگی نابجا است.
درمان:با توجه به اینکه عامل آن نوعی میکروب است، درمان آن بسیار راحت است. در گذشته این بیماری به پنی سیلین جواب می داد، ولی در حال حاضر مقاومت هایی دیده شده که آن را با چند آنتی بیوتیک توام درمان می کنند.به رغم پاسخ های سریع و راحت این بیماری به درمان، علت شیوع آن در جامعه، شیوع این بیماری در خانم ها و عدم وجود علائم خاص و ناراحت کننده و در نتیجه عدم مراجعه به پزشک و بعد از آن وجود شرکای جنسی متعدد است.
•تریکوموناس واژینال
عامل این بیماری نوعی انگل است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود. در خانم هایی که آلودگی به این انگل وجود دارد، شانس ابتلا به سایر بیماری های جنسی بیشتر است.
علائم بیماری در خانم ها : ۱- ترشح زردرنگ و کف آلود ۲- ترشحات بدبو ۳- احساس درد زیر شکم ۴- درد هنگام مقاربت
علائم بیماری در آقایان :اکثر آقایان فاقد علائم بالینی هستند و به همین علت در صورتی که شریک جنسی زن همزمان درمان نشود، امکان عود بیماری در خانم ها بیشتر است.
درمان
۱- استفاده از آنتی بیوتیک
الف- خوراکی
قرص مترونیدازول هر ۸ ساعت یک عدد به مدت ۵ روز که همزمان باید شریک جنسی نیز مصرف نماید.
در صورتی که شریک جنسی حاضر به مصرف قرص نشود، باید حداقل دو هفته مقاربت صورت نگیرد. در غیر این صورت درمان خانم های مبتلا مفید نیست و مجدداً عود خواهد کرد.
ب - موضعی
۱- استفاده از پمادهای واژینال
۲- استفاده از جوش شیرین
طرز استفاده از جوش شیرین: یک قاشق مرباخوری را در یک لیوان معمولی آب ریخته و بعد از حل شدن با سرنگ ۲ سی سی در حالی که سرسوزن آن کنار گذاشته شده داخل واژن شست وشو داده می شود.•هپاتیت B
از شدیدترین بیماری های کبد است که در بعضی موارد می تواند منجر به مرگ شود.این بیماری از بیماری های شایع و درون قاره ای است. به طوری که آمار بیانگر ابتلای صدها میلیون نفر از مردم قاره آسیا به این بیماری است.
راه انتقال آن : تماس خون فرد سالم با یکی از اجزای زیر از فرد آلوده است: خون، منی و ترشحات دستگاه تناسلی خانم ها .به رغم اینکه این بیماری منحصراً کبد را درگیر می کند و در بعضی موارد منجر به نارسایی کبد می شود، اما به دلایلی می توان آن را در گروه بیماری ها مقاربتی قرار داد چون:مقاربت های جنسی و وجود شرکای جنسی متعدد از مهمترین راه های انتقال است. البته راه های عمده دیگری از قبیل انتقال خون و یا فرآورده های آن مانند فاکتورهای خونی و یا استفاده از سرنگ مشترک آلوده در معتادان هم عامل انتقال است.با توجه به شیوع فراوان در کشورهای جهان سوم و ازجمله ایران و نیز کشف واکسن علیه این بیماری شایسته است کلیه گروه های سنی بر علیه این بیماری واکسینه شوند.
کسانی که در تزریق واکسن اولویت خاصی دارند:
۱-گروه سنی ۱۸ سال و پایین تر
۲- افراد بالای ۱۸ سال که خطر سرایت بیماری در آنها زیاد است شامل:افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند،مردان همجنس باز ،معتادان تزریقی،تماس جنسی فرد سالم با همسر مبتلا،پرسنل مراکز بهداشتی درمانی و یا پرستارانی که از مبتلایان به هپاتیت نگهداری می کنند،افرادی که به دلیل نارسایی کبد دیالیز خونی می شوند،زندگی در مناطقی که این بیماری به صورت بومی در آنجا شیوع دارد.
•سیفلیس
از بین بیماری های مقاربتی سیفلیس تنها بیماری میکروبی است که علائم اولیه بروز آن بدون درمان به سرعت بهبود می یابد، اما در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع در سال های بعد به صورت بیماری عمومی که ارگان های مختلفی را درگیر می کند، خود را نشان می دهد.
شیوع سیفلیس معمولاً در بین سنین ۱۵ تا ۳۰ سال مشاهده می شود. در سال های اخیر این بیماری از نظر شیوع، نوسان های شدیدی داشته است. در آمریکا در دهه ۱۹۹۰ در حدود ۵۰ درصد افرادی که تماس جنسی داشتند به سیفلیس مبتلا شدند و در سال ۱۹۹۶ حدود ۱۱ هزار نفر. تشخیص داده شد افرادی که دچار این بیماری باشند ریسک ابتلا به ایدز در آنها به شدت افزایش می یابد. علت آن ایجاد زخم در ناحیه ورود ویروس ایدز مترشحه از سیستم تناسلی شریک جنسی آلوده به ایدز به فرد سالم است.
علائم بیماری:علامت اولیه آن زخمی است که به آن شانکر می گویند که زخم باز و بدون دردی است و معمولاً روی آلت تناسلی مردان، اطراف و یا داخل واژن دیده می شود.اخیراً به دلیل گسترش ارتباطات و رواج انواع فیلم ها این زخم ها اطراف دهان، ناحیه مقعد و روی دست نیز دیده شده است که همه اینها به دلیل تغییر در شیوه نزدیکی است. در صورت عدم درمان این بیماری می تواند ارگان های دیگر بدن از جمله قلب را درگیر نماید که در نهایت موجب مرگ نیز می شود.سیفلیس از جمله بیماری هایی است که از مادر به جنین منتقل می شود و نوزاد با سیفلیس مادرزادی به دنیا می آید و دچار ناهنجاری در شکل ظاهری و ارگان های داخلی بدن می شود. خوشبختانه این بیماری هنوز به پنی سیلین حساس است و در صورت تشخیص به موقع به سرعت به درمان جواب می دهد.دوره نهفته یا کمون بیماری سیفلیس ۱۰ تا ۹۰ روز و به طور متوسط ۲۱ روز است و منظور از دوره کمون فاصله زمانی ورود میکروب به بدن تا بروز علائم بالینی در شخص است. (علائم اولیه بلافاصله بهبود می یابد) بیماری های قلبی - عروقی پیشرفته در حدود ۱۰ سال بعد از ابتلا به سیفلیس در ۱۰ درصد از بیماران ظاهر می شود و بعد از ۵ تا ۳۵ سال بعد از شروع سیفلیس در صورتی که درمان صورت بگیرد، ۸ درصد بیماران دچار عوارض مغزی عصبی سیفلیس می شوند که شامل اختلالات حسی حرکتی است.
•تب خال تناسلی
در حدود ۶۰ میلیون نفر از مردم آمریکا به این بیماری مبتلا هستند و سالانه ۵۰۰ هزار مورد جدید به آن اضافه می شود. عامل این بیماری نوعی ویروس است و از شایعترین بیماری های مقاربتی است که موجب زخم در ناحیه تناسلی می شود. بعد از آلوده شدن شخص به این بیماری عامل آن برای همیشه در ریشه اعصاب انت های ستون فقرات باقی می ماند و در شرایط مختلف بیماری به صورت تاول های پوستی عود می کند به همین دلیل عود مکرر این بیماری را در شرایط مختلف می توان مشاهده کرد.
علائم بیماری :علائم این بیماری در شخصی که برای اولین بار به این بیماری مبتلا شده با شخصی که سابقه قبلی داشته است متفاوت است.
عفونت اولیه: ظرف ۴ تا ۷ روز بعد از تماس ظاهر می شود که به صورت:
۱- تاول های ریز که داخل آن مایع شفاف است.
۲- گاهی تاول ها باز شده و خروج مایع شفاف مشاهده می شود.
۳- سوزش و درد شدید در نواحی آلوده.
۴- عفونت اولیه هم به لحاظ گستردگی و هم از نظر مدت زمان بیماری نسبت به انواع عودکننده و ثانویه طولانی تر است.
۵- تب، بی حالی و تورم غدد لنفاوی ناحیه تناسلی.
۶- اشکال در ادرار کردن از قبیل سوزش ادرار.
۷- اشکال در راه رفتن به علت وجود تاول های دردناک در ناحیه تناسلی.
علائم در عود تب خال :در صورتی که تب خال به علل مختلف در ناحیه تناسلی عود کند، علائم بالینی خفیف تر می شود که شامل:
۱- گستردگی و مدت بیماری کمتر از عفونت اولیه است.
۲- خارش و احساس ناراحتی و سوزش که در زمینه مرزی پوست نواحی آلوده به وجود می آید.
۳- ظرف دو تا سه هفته تاول ها بهبود می یابند که در بعضی موارد ممکن است تاول ها تا مدت ها به صورت تغییر رنگ پوست باقی بماند.
در افرادی که سیستم ایمنی آنها آسیب دیده از قبیل بیماران مبتلا به ایدز (که داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می کنند) بهبودی صورت می گیرد. بنابر این اگر شخص دچار تب خال تناسلی بود و بهبود پیدا نکرد، احتمال دارد این بیمار علاوه بر این بیماری مبتلا به ایدز هم باشد.
علائم در خانم ها:تاول های آبدار روی لب های بزرگ و کوچک تناسلی، کلیتوریس، واژن، میان دوراه (ناحیه بین واژن و مقعد) و دهانه رحم دیده می شود و اگر نزدیکی از راه مقعد صورت گرفته باشد این زخم ها در اطراف مقعد و یا داخل آن نیز مشاهده می شود.
نکته: بعضی موارد قبل از ظهور علائم فوق ممکن است بیمار احساس سوزش در ناحیه ران، باسن و یا به طور کلی دستگاه تناسلی نماید که بعد از مدتی ضایعات پوستی ظاهر می شود.در داخل تاول ها و یا در صورت باز شدن تاول ترشحات شفافی که خارج می شود مملو از ویروس تب خال است و چنانچه در این شرایط مقاربت و نزدیکی صورت بگیرد، در صورتی که در نواحی دستگاه تناسلی شخص سالم زخم و بریدگی باشد یا در ضمن مقاربت ایجاد شود این بیماری به فرد سالم منتقل می شود.
درمان: با توجه به اینکه عامل بیماری نوعی ویروس است بنابراین درمان قطعی وجود ندارد و کلیه اقداماتی که به منظور درمان انجام می گیرد تنها به منظور کاهش علائم ناراحت کننده به کار می رود.پمادهای ضدویروس موضعی از قبیل اسیکلوویر ACICLOVIR در نواحی آلوده استفاده می شود.چنانچه خانمی در زمان وضع حمل زخم های تب خال را در ناحیه تناسلی و کانال زایمان داشته باشد، امکان انتقال به نوزاد در حین تولد و عبور از کانال زایمان وجود دارد که نتیجه آن عقب ماندگی ذهنی یا مرگ است.
•زگیل تناسلی
این بیماری نیز از طریق تماس جنسی از فرد آلوده به شخص سالم منتقل می شود.زگیل تناسلی شبیه زگیل پوستی است که به صورت برجستگی سفت بدون درد در اطراف ناحیه تناسلی خانم ها و روی آلت تناسلی آقایان و یا اطراف مقعد دیده می شود. در صورت عدم مراجعه به مراکز درمانی بیماری پیشرفت می کند و به صورت زائده گوشتی و یا گل کلم دیده می شود که در این شرایط بوی تعفن از آن متصاعد می شود. یک میلیون آمریکایی در سال به این بیماری مبتلا می شوند.در افراد زیر سرعت پیشرفت این بیماری سریع تر است:
۱- افرادی که سیستم ایمنی آنها مختل شده است از قبیل مبتلایان به ایدز
۲- وجود زخم در ناحیه تناسلی
۳- خانم های حامله
نکته: در صورت عدم درمان ریسک ابتلا به سرطان قسمت های مختلف دستگاه تناسلی افزایش می یابد.
درمان : درمان کامل و قطعی وجود ندارد و بیشتر مواقع نیز به درمان های مکرر و متعدد نیاز است. زگیل تناسلی را می توان از طریق الکتروکوتر (سوزاندن)، لیزر، سردکردن با کربن جامد و جراحی برداشت.ابتلا به زگیل تناسلی شانس ابتلا به سرطان سیستم تناسلی را افزایش می دهد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید