پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ / Thursday, 18 October, 2018

صدابرداری و چینش سازها


صدابرداری و چینش سازها
سالهایی که صدابرداری صحنه ای مطرح و بعدها که سیستم های صوتی پیچیده تری ابداع شد، تا به امروز که یکی از مجهزترین سامانه های صوتی و صدابرداری با کیفیت دیجیتال در تالار وحدت نصب و راه اندازی شده است، صدابرداری و رساندن صدایی مطلوب و مورد نظر آهنگساز همه گاه محل نزاع میان آهنگسازان و صدابرداران بوده است. اگر بخشی از این نزاع را طبیعی بدانیم، بخشی دیگر حاصل کمبود تجربه در نحوه چینش آنسامبل سازهای ایرانی است. به تعبیر دقیق تر آنچه تاکنون درباره نوع و نحوه قرار گرفتن سازهای ایرانی در یک کنسرت (در کنار هم) مشاهده شده است، حاصل اموری تجربی است، تا علمی و البته این تجربه ها از سوی برخی از آهنگسازانی صورت گرفته است که خوشبختانه کارنامه ای درخشان در استفاده از آنسامبل سازهای ایرانی دارند. پرویز مشکاتیان از جمله این افراد است که توانسته ضمن افزودن صداهای تازه ای به موسیقی ایرانی، تجربه های تازه ای در چینش ساز در صحنه برای رسیدن به مطلوبترین صدا برای شنونده دست یابد. این کار البته نیازمند شناخت دقیق از میکروفون، جایگاه میکروفون در صحنه است. چنین ویژگی را خوانندگان نامی نیز دارا هستند، برای نمونه درمیان خوانندگان علاوه بر استاد شجریان که به میکروفون بسیار آشنایند و در زمان خواندن اوج و فرودهای آوازی، فاصله خود با میکروفون را در وضعیتی قرار می دهند که هم صدابردار احساس لذت کند و هم شنونده، شهرام ناظری، سراج و مختاباد نیز از چنین ذهن حرفه ای برخوردارند و می دانند فاصله خود با میکروفون را چگونه تنظیم کنند که بیشترین مطلوبیت را داشته باشد.
این نکات را نوشته ایم تا به یکی از موارد در اختتامیه جشنواره امسال بپردازیم که ارکستر موسیقی سنتی است. این ارکستر حاصل زحمات محمد جلیل عندلیبی است که ذوق و قریحه ای خوب و گوش نواز در ملودی پردازی و نیز سازبندی موسیقی ایرانی دارد، اما صدایی که آن شب از این ارکستر به گوش می رسید، آن چیزی نبود که شنونده انتظار داشت و این مشکل بیش از آنکه به نحوه سازبندی کار بازگردد، به نحوه چینش ساز در صحنه راجع بود.
در این گروه سه دف نواز حضور داشتند که درست در پشت سازی چون نی قرار گرفته بودند که صدای آن بر خلاف صدای پرهیمنه دف ظریف است، به همین دلیل صدای دفها به نوعی صدای نی را در ارکستر تحت الشعاع قرار و به اصطلاح اهل موسیقی آن را خفه کرده بود. این درحالی است که در کارهای جناب مشکاتیان ( ضمن آنکه ایشان از یک دف در ارکستری ۲۰ نفره استفاده می کرد ) این ساز به همراه تمبک در گوشه قرار می گرفت تا سازهای دیگر تحت الشعاع صدای این ساز قرار نگیرد.در هر حال با توجه به اینکه سازبندی موسیقی ایرانی قانونی نوشته شده و مدون ندارد، پس بهتر است به تجربه های دیگران و به خصوص در زمینه صدابرداری به مشورت با صدابرداران کارکشته ( که خوشبختانه در جشنواره امسال هم از دو تن از این صدابرداران پیشکسوت استفاده شده بود ) بپردازند تا مطلوب ترین صدا به گوش شنونده برسد. حیف است این همه زحمتی که صرف می شود (به خصوص از سوی چهره ای همانند جناب عندلیبی) با برخی ایرادات این چنین جزیی هدر رود و نتیجه مطلوب خود را به بار نیاورد.


منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط

زندگی دو در دارد

در حالی كه سه سال از خاموشی استلیوس كازانجیدیس مردمی ترین خواننده موسیقی سنتی یونان گذشته است، صدای وی همچنان یكی از گرم ترین و پرشورترین صدای موسیقی سنتی كشوری است كه روزگاری هیچ اثر ادبی جداً موسیقی در این كشور وجود نداشت و حتی تعلیم و تربیت، ادبیات، دین و جنگ آمیخته با موسیقی و سرود بود و آواز تقریباً در تمام شئون زندگی یونانیان راه داشت. امروز نام كازانجیدیس با موسیقی سنتی یونان عجین شده است. كازانجیدیس كه به درستی «الهه موسیقی مردم یونان» نام گرفته است در ۲۹ آگوست ۱۹۳۱ در آتن به دنیا آمد. در دوره كودكی اولین بار با صدای مادربزرگ خود كه موسیقی محلی را برای او زمزمه می كرد با هنر موسیقی سنتی یونان آشنا شد. وی در این زمینه می گوید: «فكر می كنم هنر خود را از مادربزرگم به ارث گرفته و نفس های او در صدای من آشكار شد.» وی در دوره جوانی در میهمانی های خانوادگی آواز خواند و سپس در برنامه های رادیویی حضور یافت. در سال ۱۹۴۵ و در زمانی كه فقط ۱۴ سال داشت پدر خود را از دست داد. پدرش كه به یك چهره ضد نازی شهرت داشت بارها توسط نیروهای اشغالگر آلمانی دستگیر و مورد شكنجه قرار گرفت. مرگ پدر در روحیه وی به شدت تاثیرگذار بود و همین امر مشكلات اقتصادی زیادی برای خود و خانواده اش به همراه داشت. وی برای گذراندن امور خانواده خود مجبور به فروش بلوط و بطری های آب به كارگران كارخانه شد. بسیاری از اوقات به دلیل نوع كارش نمی توانست شب ها به خانه بازگردد و به ناچار در گوشه ای از اصلی ترین میدان شهر آتن به خواب می رفت. چند سال بعد كار مناسب تری را در یك كارخانه در شهر آتن به دست آورد و در آن سال ها بارها در فضای باز آواز خواند و مردم را در كنار خود جمع كرد تا به صدایش گوش فرا دهند. پس از چند سال برای اولین بار در یك رستوران آواز خواند و به فعالیتش رسمیت داد. اولین آواز رسمی خود را در سال ۱۹۵۳ خواند. هرچند این قطعه انعكاس وسیع و قابل توجهی در عرصه موسیقی این كشور نداشت اما این مانع از ادامه تلاش وی در عرصه موسیقی سنتی یونان نشد. وی از سال ۱۹۶۵ به علت فضای ناسالم موسیقی در رستوران های این كشور اعلام داشت از این پس هرگز در این اماكن آواز نخواهد خواند و تا پایان عمر ۷۰ ساله اش به این پیمان وفادار ماند و گام های ترقی و محبوبیت را آرام آرام پیمود. از آن پس مردم یونان با صدای گرم و گیرای كازانجیدیس كه روح دوباره ای در موسیقی سنتی یونان دمید آشنا شدند. خود مدعی است «نمی توانم بگویم از نوع كارهایم راضی هستم، اما شكل آوازهای من این چنین است.»
حضور موفق ۵۰ ساله وی در عرصه موسیقی سنتی این كشور كه دارای موسیقیدان های برجسته و شناخته شده بین المللی است، وی را به عنوان موثرترین چهره محبوب موسیقی سنتی معرفی كرد.وی در دوران فعالیت خود با بزرگترین موسیقیدان های یونان همچون «خاجیداكیس، تئودوراكیس، اكسارخاكو، آكی پانو و چیچانیس» همكاری نزدیكی داشت. كازانجیدیس در زمینه فعالیت هنری خود معتقد است «برای من تعداد كار و آوازهایم مهم نیست بلكه آنچه مهم است این كه كارهای هنری را بهتر درك كنم.»
روزنامه پرتیراژ الفتروتیپیا در مرگ او نوشت «هیچ واژه ای نمی تواند صدای كازانجیدیس را توصیف كند. فقط قلب و روح آدمی آن را احساس كرده و آن را می فهمند. یك هنرمند بزرگ سرزمین یونان خاموش شد. هنرمندی به اندازه واقعی موسیقی سنتی یونان.»نخست وزیر این كشور نیز در توصیف وی می گوید: «هرچند او در میان ما نیست اما صدایش در میان ماست. ترانه های او نشان می دهد كه او همچنان در خاطرات روزانه ما حضور دارد.» تئودوراكیس موسیقیدان برجسته یونان نیز در زمینه این هنرمند یونانی می گوید: او را از ترانه «زندگی دو در دارد» شناختم و به او عشق ورزیدم. كازانجیدیس به عنوان یكی از پركارترین خوانندگان یونان دارای ۱۲۰ آلبوم است. او در طول فعالیت هنری اش هرگز به موسیقی سنتی كشورش پشت نكرد و تمامی هنرش را در خدمت به این نوع موسیقی به كار گرفت. از زیباترین كارهای وی می توان «زندگی دو در دارد، بد تو را نمی خواهم، فراموشم كن، شاید فردا، اولین عشق تو من هستم، زندگی من هستی، چه كسی از تو برایم گفت، فرزندم به انتظارات هستم، ببار مثل برف، از بالا به پائین، تو را فراموش نمی كنم، زن دریا، همسایه دوست داشتنی من، قلب مادر، غروب آفتاب، چه كسی به تو اطلاع داد، خنده من دروغ است، آخرین ملاقات، به من از او نگو، یك تاریخ قدیم، همه زندگی من و حالا كه از زندگی می روم» نام دارد.

وبگردی
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی