چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تهدید اتمی شیراک، سیلی بر صلح جهانی


تهدید اتمی شیراک، سیلی بر صلح جهانی
رییس جمهوری فرانسه پنجشنبه گذشته در پایگاه دریایی"ایل لانگ" محل استقرار زیر دریایی‌های اتمی این کشور واقع در بندر "برست" در سواحل اقیانوس اطلس گفت که پاریس استفاده از بمب اتمی بر ضد دولت‌های "حامی تروریسم را مد نظر خواهد داشت."
افزون بر انتقادهای گسترده جهانی، تهدید اتمی شیراک واکنش شدید احزاب و مقامات فرانسوی را درپی داشت، بگونه‌ای که "آلن کریوین" سخنگوی چپ انقلابی فرانسه با سرزنش سخت رییس جمهوری این کشور، سخنان وی را "کاملا غیر مسوولانه"، "تحریک‌آمیز" و "فاجعه‌بار" خواند و گفت: شیراک می‌خواست با این اظهارات، هزینه‌های بازدارندگی اتمی فرانسه را که به صدها میلیون دلار می‌رسد، توجیه کند.
احزاب سوسیالیست، سبز و کمونیست فرانسه نیز از سخنان شیراک انتقاد کردند.
"فیلیپ دو ویلیه" یکی از رهبران راست فرانسه هم اظهارات اخیر شیراک را "مضحک" خواند و گفت: این مواضع در حالی بیان می‌شود که شیراک امر مبارزه با تروریسم را در خود فرانسه فراموش کرده است.
دو ویلیه که رهبری جریان "جنبش برای فرانسه" را برعهده دارد، افزود: شیراک می‌خواهد با تروریسم مبارزه کند، در حالیکه خود او "تروریسم" را در فرانسه مستقر کرده است.
سخنان شیراک، سیاست‌های مبارزه با توسعه جنگ‌افزارهای اتمی در جهان که اتحادیه اروپا آنرا دنبال می‌کند، به چالش کشاند و در این میان تنها مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا که در زمینه خشونت طلبی و توسعه جنگ‌افزارهای اتمی فعالیت می‌کنند، از مواضع جدید پاریس استقبال کردند.
از دید کارشناسان سیاسی و امور بین‌الملل، اظهارات نابه‌هنگام شیراک از چند زاویه قابل بررسی است.
هنگامی که آمریکا پس از حادثه ‪ ۱۱‬سپتامبر به‌بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق، برای حمله به این کشور آماده می‌شد پاریس با اتخاذ سیاست‌های صلح‌طلبانه، خود را از واشنگتن دور نگه‌داشت و حتی همراه برلین سردمداری مخالفت با این جنگ را برعهده گرفت.
این درحالی است که آمریکا با وجود تحمل هزینه‌های سنگین در افغانستان و عراق، نه تنها در مبارزه با تررویسم موفقیتی کسب نکرد، بلکه به اعتقاد کارشناسان مراکز مطالعاتی غرب، واشنگتن به توسعه تروریسم در جهان نیز همت گمارد.
با این وجود، پاریس در سیاست‌های سالیان گذشته خود، توانست با وجود وقوع عملیات تروریستی متعدد در لندن و واشنگتن تاکنون از عملیات تروریستی القاعده مصون بماند. اکنون جای تعجب است که رییس جمهوری فرانسه در این شرایط می‌خواهد جای واشنگتن تضعیف شده در مبارزه با تروریسم را بگیرد.
رادیو دویچه‌وله روز یکشنبه نیز گفت، پیام شیراک این است که قدرت متوسط فرانسه می‌خواهد با اعتماد به نفس، مواضع خود در عرصه جهانی را فعال کند و به داعیه رهبری پاریس بر اروپا ادامه دهد.
این رادیو افزود: بر این اساس می‌توان گفت اتخاذ یک سیاست امنیتی و خارجی مشترک برای اروپا، در پی این سخنان، به زمانی دور محول خواهد شد.
برخی دیگر از کارشناسان سیاسی براین عقیده‌اند که آشوب‌های آبان‌ماه گذشته در فرانسه بر سیاست‌های دولت این کشور تاثیر گذاشته است.
به‌اعتقاد این کارشناسان، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آتی فرانسه، حزب حاکم راست که عملکرد موفقی در سال‌های گذشته از خود نشان نداده، درپی چرخش سیاست خارجی خود است تا مشکلات پیش روی دولت را نزد افکار عمومی فرانسه به کشورهای خارجی از جمله گروه القاعده نسبت دهد.
این کارشناسان اظهار می‌دارند آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای دور نگه‌داشتن افکار عمومی مردم خود از مشکلات داخلی، درپی دشمن فرضی بودند تا خود را از فشارهای افکار عمومی و مطبوعات نجات دهند و فرانسه هم درصدد اجرای این رویکرد است.
براین اساس پاریس درنظر دارد این سیاست را بکار گیرد. از اینرو آغاز تغییر رویکرد در دولت فرانسه با تهدید اتمی شیراک کلید خورد و جامعه جهانی نیز باید از این پس پاریس را در زمره کشورهای جنگ طلب جهان بشناسد.
اگر این دیدگاه صحیح باشد، پاریس با پرسش‌های متعدد جامعه جهانی و مردم این کشور روبرو خواهد شد. از جمله اینکه آیا باید پیشینه انقلاب کبیر فرانسوی‌ها را به موزه تاریخ سپرد؟ آیا باید شهرت نه چندان واقعی فرانسه به‌عنوان "مهد آزادی" را فراموش کرد و این کشور را "مهد جنگ و عامل بروز موج درگیری‌های تروریستی" شناخت؟
آیا می‌توان تهدید اتمی شیراک را ادامه سیاست‌های تهاجمی فرانسه در عصر جدید خواند که یکی از ریشه‌های آن، استعمارگری پاریس در الجزایر است و فرانسوی‌ها در این کشور یک میلیون نفر را قتل عام کردند.
از دیگر سو این پرسش مطرح است که دکترین جدید هسته‌ای شیراک یا تهدید به جنگ افزوزی و خونریزی برای مقابله با کدام تهدید شکل گرفته است؟ قدرتمندان اتمی جهان بیشتر غربی و عضو ناتو هستند. در خاورمیانه هم رژیم نژادپرست صهیونیستی قدرت هسته‌ای نظامی دارد که عامل و همپیمان غرب در منطقه است.
در همین حال چین، روسیه، پاکستان و هند هم که از قدرت‌های اتمی شرق محسوب می‌شوند، نیز در این برهه زمانی خطر بالقوه‌ای برای غرب محسوب نمی‌شوند.
در این میان تنها کره شمالی درحال مذاکره با آمریکاست تا برنامه‌های اتمی خود را تغییر دهد. این کشور تنها درپی تامین امنیت ملی خود است و تاکنون هیچ مقابله سیاسی با فرانسه نداشته و همچنین اقدام عملی برای مبارزه اتمی با غرب و آمریکا نکرده است.
اما برخی از رسانه‌ها و محافل مطبوعاتی غرب، خطاب سخنان اخیر شیراک را به ایران نسبت دادند.
در همین زمینه روزنامه پرشمارگان آلمانی "بیلد" در صفحه نخست خود با عنوان "رییس جمهوری فرانسه با سلاح‌های هسته‌ای تهدید می‌کند" نوشت: " آیا ژاک شیراک ایران را در تیررس خود قرار داده است؟"
پیش از این نشریه "اشپیگل" مدعی شده بود که "دقیقا در بحبوحه تشدید اختلاف‌نظرها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، شیراک "از کوشش‌های برخی کشورها که از طریق نقض قراردادهای بین‌المللی خودشان را به سلاح‌های اتمی مجهز می‌کنند"، انتقاد کرد.
این گمانه‌زنی‌ها درحالی است که تحقیقات و برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران زیر نظر دوربین‌ها و ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.
همچنین "ژان بابتیست ماتئی" سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه درنشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاریس، گفت: رییس جمهوری فرانسه هیچ کشور خاصی را درنظر نداشته است.
"ماتئی" افزود: دکترین اتمی فرانسه هیچ کشور خاصی را هدف نگرفته و در ارتباط با هیچ پرونده خاصی نیست، به علاوه رییس جمهوری از هیچ کشور خاصی در نطق خود نام نبرده است.
پس پرسش‌هایی که در ذهن کارشناسان سیاسی باقی می‌ماند، این است که دکترین اتمی جدید فرانسه چه اهدافی را در سطح بین‌الملل دنبال می‌کند؟ آیا مردم این کشور هم تمایل دارند خود را یکجانبه وارد مهلکه خونریزی و جنگ کنند؟
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا


همچنین مشاهده کنید