سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

درباره فوتبال و جام جهانی


درباره فوتبال و جام جهانی
بلاتر از سال ۱۹۷۵ وارد فیفا شد و تا سال ۱۹۸۱ به عنوان مدیر فنی انجام وظیفه کرد و پس از آن تا سال ۱۹۹۸ نیز سمت دبیر کلی فیفا را برعهده داشته است. او در رقابتی نزدیک با لنارت یوهانسن رئیس یوفا، در سال ۱۹۹۸ موفق شد به مقام ریاست فیفا نائل شود. او مجدداً پس از طی یک دوره چهار ساله در سال ۲۰۰۲ باز هم به عنوان رئیس فیفا ابقاء شد و تا کنون این سمت را برعهده دارد.
* هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید و به عنوان رئیس فیفا روز را شروع می کنید چه احساسی دارید؟
- در ابتدا از اینکه احساس زنده بودن می کنم خوشحال هستم و هرگز با احساسی ناخوشایند روز را شروع نمی کنم. هر چقدر که در فیفا مشغول به فعالیت باشم انجام دادن کاری برای فوتبال برایم رؤیایی است.
مهمترین چیزی که تا به حال آموختم این است که فوتبال بیش از فقط ضربه زدن به توپ و به ثمر رساندن گل است. من کاملاً از کاری که در طول عمرم انجام دادم راضی هستم، زیرا کاملاً همان چیزی است که همیشه دوست داشتم آن را انجام دهم و در آینده نیز به آن علاقمند هستم.
* بعضی از مردم زمانی که به رده های بالای مدیریتی می رسند ادعا می کنند که نسبت به قبل تغییری نکرده اند، آیا شما همان کسی هستید که سی و یک سال پیش به فیفا ملحق شدید؟
- من تغییر کرده ام. در ابتدا به عنوان یک بازیکن آماتور ارتباط مستقیم زیادی با فوتبال داشتم. در طول این سی سال که در اینجا حضور دارم من نیز مثل فوتبال رشد کرده ام. بنابراین کدامیک از ما بر دیگری تأثیر داشته است؟ من بر فوتبال تأثیر گذاشته ام یا فوتبال بر من تأثیر داشته است؟ البته چندان مهم نیست ما هر دو با هم رشد کردیم. این زندگی من است و خودم را وقف فوتبال، نحوه بازی کردن آن و شرایط آن کردم. که البته در دنیایی پر از ناملایمت ها این بسیار خوشایند است. باید بگویم که وجود فوتبال واقعاً غنیمت است.
* پس از بازی پلی اف برای راهیابی به جام جهانی بین تیم های ترکیه و سوئیس از شما انتقاد می شد که بیش از آنکه به عنوان رئیس فیفا عکس العمل نشان دهید بیشتر از سوئیس طرفداری کردید. آیا این درست است؟
- فکر می کنم تعبیر کاملاً اشتباهی است. من همیشه تمایل دارم در بازی هایی که سوئیس در آن حضور دارد ناظر بازی نباشم چون همیشه اتهام هواداری به من نسبت داده می شود.
نخستین چیزی که به عنوان یک شهروند سوئیسی گفتم تبریک به تیم سوئیس به خاطر راهیابی آنها به جام جهانی بود، اما تمام صحبت هایی که پس از آن اظهار کردم تحت عنوان رئیس فیفا بود. رئیس فدراسیون فوتبال ترکیه به من اطمینان داد که موقعیت من را درک می کند. مطلبی که به عنوان رئیس فیفا می توانم ذکر کنم این است که بازی جوانمردانه در آن بازی کاملاً گم شده بود. بگذارید صبر کنیم و ببینیم که نتیجه تحقیقات به کجا می انجامد. امیدوار بودم که بتوانیم به سرعت نتیجه گیری کنیم اما به نظر نمی رسد تا پایان سال ممکن باشد چنین تحقیقات گسترده ای را که شامل بازیکنان، داوران و مسئولین رسمی است، به پایان رساند. به هر حال این موضوع هیچ تأثیری در رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نخواهد داشت.
* شما پیشنهاد دادید که شاید فیفا از خواندن سرود ملی در بازی ها جلوگیری کند، آیا این پیشنهاد جدی است؟
- من ناظر بازی های زیادی بودم که در آن سرود ملی خوانده شده است، و تنها راه حل این است که به مردم آموزش دهیم. احتمالاً باید به مردم گوشزد کنیم که در هنگام پخش سرود ملی بایستند و سکوت را رعایت کنند و به هر دو سرود ملی که نواخته می شود احترام بگذارند، هم تیم خودی و هم تیم میهمان. مردم نباید سرود ملی را با ناسیونالیست بودن اشتباه بگیرند.
* ِآیا راجع به این موضوع رسماً مذاکره خواهد شد؟
- یقیناً. در جلسه بعدی کمیته اجرایی راجع به این مطلب صحبت خواهد شد.
* آیا موارد دیگری در مورد توپ هوشمند و تکنولوژی خط دروازه دریافت کردید؟
- ما این موارد را یکبار در جام جهانی زیر هفده سال در پرو امتحان کردیم. در جام باشگاه های جهان نیز برای دومین بار این تکنولوژی به کار گرفته شد. باید اظهار کنم که نتایج مثبتی به همراه داشت، اما نتوانستیم یک نتیجه قطعی در مورد آن بگیریم و تا زمانی که این کار را انجام ندهیم امکان استفاده قطعی آن وجود نخواهد داشت. تنها در صورتی می توان از آن استفاده کرد که ما از کارآیی این طرح مطمئن باشیم، وگرنه استفاده نکردن از آن بهتر است.
*فکر نمی کنید که تکرار بازی بحرین و ازبکستان تنها به دلیل اشتباه در اعلام پنالتی ناعادلانه بود؟
- فکر می کنم قبلاً در یک رقابت مهم اروپایی در سطح باشگاه ها، این اتفاق افتاده است، اما درست به خاطر نمی آورم. مسأله این است که اشتباه تکنیکی مورد اصلی اعتراض ازبکستان بود. اگر آنها اعتراض نمی کردند شاید نتیجه پابرجا می ماند و تغییر نمی کرد آنها حتی خواستار این بودند که بازی سه بر صفر به نفع آنها اعلام شود. در واقع از اینکه کمک داور و داور چهارم اشتباه داور را به او گوشزد نکردند تعجب کردم. این مورد در قانون دوازده فوتبال کاملاً توضیح داده شده است. این مورد به داور بازنمی گردد بلکه یک اشتباه تکنیکی محسوب می شود.
* اما به نظر در دور نهایی رقابت ها چنین اتفاقی بیفتد؟!
- اجازه بدهید بگویم در دور نهایی جام جهانی داورانی هستند که ممکن است مرتکب چنین اشتباهاتی شوند و حتی بازرسان و داور چهارم هم متوجه اشتباه نمی شوند تا زمانی که یک جای کار مشکل پیدا کند.
* به نظر می رسد جام جهانی آلمان با تلاشها و برنامه ریزی های کمیته ساماندهی این جام به سهولت برگزار شود و پیچیدگی ها و دشواری های جام جهانی کره و ژاپن را نداشته باشد. این طور نیست؟
- بله، نحوه سازماندهی یقیناً ساده تر است، اما لذت حضور جام جهانی برای تمام دوستداران فوتبال یکسان است، درست مثل من. البته برای فیفا نیز این خبر خوبی به شمار می رود. ما به آلمان نزدیک هستیم و از لحاظ زبانی نیز مشکل نخواهیم داشت. در سال ۲۰۰۲ دو زبان وجود داشت که هیچ یک در سطح دنیا شناخته شده نبود.
* آیا خیالتان از بابت برگزاری جام جهانی ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی راحت است؟
- بله. من ملاقاتی با تابوامبکی رئیس جمهور این کشور و معاون وی داشتم. آنها واقعاً سخت مشغول کار هستند اگرچه هنوز مشکلاتی وجود دارد، برای مثال استادیوم کیپ تاون. آنها نیاز به احداث ورزشگاه جدیدی دارند. استادیوم فوتبال تنها بیست و دو هزار نفر گنجایش دارد و استادیوم راگبی سی و چهار هزار نفر اما هیچ کدام کافی نیستند.
* دنی جوردن، یکی از افرادی که به آفریقای جنوبی رأی داده است، اظهار کرده که به نظر می رسد فیفا آراء ۲۰۰۶ را با ۲۰۱۰ تعویض کرده و فیفا بیشتر به مسائل تجاری و بازرگانی فکر می کند. آیا این اظهارات درست است؟
- این به شرایط بستگی دارد. در حال حاضر میزبان ۲۰۱۰ بازیها مشخص شده و ما به دنبال عقد قراردادهای جدید تجاری هستیم. زمانی که ما تصمیم گرفتیم که میزبانی جام جهانی به صورت چرخشی باشد، دوست داشتیم که جام جهانی فوتبال در آفریقا برگزار شود. البته گزینه های دیگری نیز وجود داشتند. منافع اقتصادی جام جهانی برای کشور میزبان بسیار مفید است زیرا این روزها «صنعت فوتبال» خیلی پررونق است.
* پس اصلاً اهمیت ندارد که جام جهانی کجا برگزار شود؟
- جام در هر جا که برگزار شود ارزش خود را خواهد داشت. چه در انگلستان، آلمان، برزیل یا ایتالیا باشد و یا حتی در کشورهایی که در آن حضور ندارند. تنها مسأله مهم خود «جام جهانی فوتبال» است. برای مثال تماشاگران تلویزیونی جام جهانی از المپیک نیز بیشتر است.
* آیا چرخش میزبانی جام جهانی بهانه ای بود که این جام در آفریقا برگزار شود؟
- ما تصمیم گرفتیم که در سال ۲۰۱۰ جام در آفریقا برگزار شود و در سال ۲۰۱۴ در آمریکای جنوبی. پس از آن باید تصمیم جدیدی بگیریم که زیاد آسان نخواهد بود. برای مثال، اگر تصمیم گرفته شود که آمریکای جنوبی جزئی از آمریکاست، آنگاه کونکاکاف اعتراض خواهد کرد. ایستگاه بعدی جام جهانی در ۲۰۱۸ با در نظر گرفتن چرخش باید آسیا باشد، زیرا چرخش به این صورت است: آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا. اما من نمی دانم که آیا کمیته اجرایی موافق است که بعد از سال ۲۰۱۴ یک دور چرخش کامل دیگر داشته باشیم یا نه؟
* چه زمانی تصمیم گیری خواهد شد؟
- قبل از شروع رقابت های جام جهانی ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی.
* اگر دیگر سیستم چرخشی در کار نباشد، و گزینه ۲۰۱۸ نیز نامشخص است، آیا شما از میزبانی مشترک هلند و بلژیک استقبال خواهید کرد. با توجه به اینکه قبلاً اظهار کردید که پس از جام جهانی کره و ژاپن هرگز جام مشترک دیگری را برگزار نخواهید کرد.
- تصمیمی که اتخاذ شد این است تا زمانی که فدراسیون فوتبال یک کشور به تنهایی قادر به برگزاری جام باشد، ما از آن استقبال خواهیم کرد و آن را بر میزبانی مشترک ترجیح می دهیم. اما اگر شرایط دیگری به وجود بیاید باید از خود انعطاف پذیری نشان دهیم.
* اگر آسیا را در سیستم چرخشی در سال ۲۰۱۸ میزبان بدانیم آنگاه استرالیا و نیوزلند نیز شانس میزبانی مشترک را خواهند داشت. این طور نیست؟
- اگر چرخه کامل شود و پس از آن نیز برقرار باشد، آنگاه سال ۲۰۱۸ نوبت به آسیا می رسد و میزبان احتمالی که حتماً به تنهایی خواهد بود چین، هند و یا دیگر کشورها خواهند بود.
* شرایط بیمه بازیکنان در جام جهانی چگونه خواهد بود؟
- قبل از یک مسابقه بین المللی لازم است که تمام بازیکنان بر طبق قوانین فیفا بیمه شوند، که اتحادیه اروپا نیز آن را پذیرفته است. بیمه یکی از مسئولیت های باشگاه است. اگرچه شاید باشگاه ها به فدراسیون اظهار کنند که بیمه شامل بازیهای ملی نمی شود. این مسأله به فدراسیونهای ملی مربوط می شود که راه حلی برای آن پیدا کنند زیرا امروزه بازیکنان نباید بدون بیمه به بازیهای ملی که در سطوح بالا برگزار می شود بپردازند که واقعاً عاقلانه نیست. بالاخره کسی باید برای حل این مشکل داوطلب می شد و این کار را انجام می داد و فیفا نیز قصد دارد تا بیمه ویژه ای را برای بازیکنان حاضر در جام جهانی در نظر بگیرد.
علی راد
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید