پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


سه آیین نامه


سه آیین نامه
در سال های اخیر و به دلایل مختلف، مسکن در شرایط رکودی قرار دارد .دلایل این رکود کاهش سود مورد انتظار در این بخش است .این شرایط به کاهش رشد اقتصادی کشور منجر شده و به همین دلیل دولت در تلاش است تا در این بخش رونق ایجاد کند.
●آیین نامه چگونگی تامین مسکن خانوارهای کم در آمد
در این آیین نامه آمده است: به منظور تسهیل تامین مسکن کارگران و کارمندان کم درآمد تحت پوشش سازمان های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری، لشکری و شهرداریها، بانکها و نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی اعطای تسهیلات خرید مسکن توسط بانک مسکن در محدوده جغرافیایی شهرهای کشور، تا پایان برنامه چهارم توسعه، با رعایت این آیین نامه انجام می گیرد.در ماده دوم این آیین نامه اجرایی تصریح شده است: مسکن مشمول این آیین نامه، مسکن نوساز و دست اولی است که مساحت زیربنای مفید آن با تعاریف موضوع الگوی مصرف مسکن که از سوی وزارت مسکن و شهرسازی صورت می گیرد، منطبق باشد.
ماده سوم این آیین نامه اجرایی می افزاید: کارگران و کارمندان مشمول این آیین نامه باید حائز شرایط متاهل یا سرپرست خانوار بوده و تاکنون زمین یا مسکن دولتی دریافت نکرده باشند، حقوق و مزایای آنها از دو برابر حداقل حقوق موضوع قانون کار و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت بیشتر نباشد و نسبت به افتتاح حساب پس انداز ویژه با حداقل موجودی دو میلیون ریال نزد بانک مسکن اقدام کرده باشند.
براساس ماده چهارم این آیین نامه اجرایی، تسهیلات پرداختی معادل پنجاه برابر حقوق و مزایای متقاضی موضوع بند ب ماده ( ۳) این آیین نامه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال برای هرواحد مسکونی در مرحله نخست بوده و در سالهای بعد متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد یافت.
ماده پنج این آیین نامه اجرایی حاکیست، دارندگان حسابهای صندوق پس انداز مسکن نزد بانک مسکن در شرایط مساوی و نیز متقاضیان خرید واحدهای مسکونی واقع در بافتهای فرسوده شهری و شهرهای جدید نسبت به سایر متقاضیان از اولویت برخوردار خواهند بود.ماده ششم این آیین نامه اجرایی تصریح می کند: مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات ۱۵ سال و به روش تقسیط پلکانی خواهد بود.در ماده هفتم این آیین نامه اجرایی آمده است: یارانه سود تسهیلات پرداختی در شهرهای کوچک معادل ۶ درصد و در شهرهای متوسط معادل ۴ درصد است.
براساس ماده هشتم، در این آیین نامه منظور از شهرهای کوچک، شهرهای با جمعیت تا ۲۵۰ هزار نفر و منظور از شهرهای متوسط، شهرهای با جمعیت از ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر و منظور از شهرهای بزرگ و کلان شهرها، شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر و بیشتر می باشد.
ماده نهم این آیین نامه اجرایی می افزاید: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اعتبار لازم را جهت تامین مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات در شهرهای کوچک و متوسط در بودجه های سالانه منظور نمایند.در ماده دهم این آیین نامه اجرایی تصریح شده است: در مرحله نخست اجرای این آیین نامه که تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۸۵ است، ۳۰ هزار واحد مسکونی و در سالهای بعد سالانه ۵۰ هزار واحد مسکونی مشمول استفاده از تسهیلات خرید موضوع این آیین نامه خواهد شد.
ماده یازدهم این آیین نامه حاکیست: حداقل ۷۰ درصد از تسهیلات موضوع این آیین نامه به شهرهای کوچک و متوسط اختصاص می یابد.
در ماده دیگر این آیین نامه آمده است: دستورالعمل اجرایی این آیین نامه ظرف ۱۵ روز پس از ابلاغ، توسط وزارت مسکن و شهرسازی تدوین و ابلاغ خواهد شد.
همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است اقدامات لازم را برای ایجاد زمینه اجرای این آیین نامه تا زمان ابلاغ دستورالعمل اجرایی موضوع ماده « ۱۳» معمول و مراتب را به سیستم بانکی ابلاغ نماید.
آیین نامه اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مستاجرین کم درآمد شهری
سومین آیین نامه اجرایی دولت برای رونق بخش مسکن پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مستاجرین کم درآمد شهری است.آیین نامه نحوه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مستاجرین کم درآمد شهری در قالب ۷ ماده مجزا ارسال شده است.براساس ماده یکم این آیین نامه اجرایی، در سال جاری معادل ۴۰۰ میلیارد ریال از منابع قرض الحسنه بانک مسکن و طی سال های ۱۳۸۵ تا ،۱۳۸۸ همه ساله مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال از منابع قرض الحسنه کلیه بانک های کشور در اختیار بانک مسکن قرار می گیرد تا توسط بانک مذکور و با رعایت این آیین نامه به مستاجرین کم درآمد شهری پرداخت شود.
در ماده دوم این آیین نامه اجرایی آمده است: متقاضیان واجد شرایط عبارتند از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و مستمری بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و نیز خانوارهای شاغل جوان و زنان شاغل سرپرست خانوار که مستمری و یا حقوق ومزیای دریافتی آنها از ۵/۱ برابر حداقل حقوق و دستمزد موضوع قانون کار بیشتر نباشند.
در ماده سوم این آیین نامه تاکید شده است: میزان تسهیلات قرض الحسنه هر واحد متناسب با مساحت و نوع مسکن، حداکثر مبلغ ۳۰ میلیون ریال است که با معرفی و تعهد سازمان ها و نهادهای مذکور در ماده دوم همین آیین نامه به متقاضیان اعطا می شود.همچنین متقاضیان دریافت قرض الحسنه اجاره در شهرهای بزرگ و کلان شهرها باید در زمان معرفی و با تایید نهاد معرف، از حداقل ۱۰ سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضا برخوردار باشند.البته در صورت مهاجرت از شهر بزرگ به شهر کوچک این مدت دوسال خواهد بود.برطبق همین ماده، منظور از شهرهای بزرگ و کلان شهرها، شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر و بیشتر است.ماده چهارم این آیین نامه اجرایی می افزاید: نرخ کارمزد تسهیلات موضوع این آیین نامه مطابق مصوبات شورای پول و اعتبار معادل ۴ درصد و مدت بازپرداخت آن ۵ سال و به روش تقسیط خواهد بود.
در ماده پنج این آیین نامه اجرایی تصریح شده است: به منظور امکان اجرای آیین نامه فوق، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است اقدامات لازم به منظور افزایش سقف تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۳۰ میلیون ریال را فراهم سازد.
ماده ششم این آیین نامه اجرایی حاکیست: دستورالعمل اجرایی این آیین نامه ظرف ۱۵ روز پس از ابلاغ توسط وزارت مسکن و شهرسازی تدوین و ابلاغ خواهد شد.براساس ماده هفتم آیین نامه اجرایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است تا ابلاغ دستورالعمل موضوع ماده ششم این آیین نامه زمینه اجرای آن را معمول و به سیستم بانکی ابلاغ کند.اگر چه دراین آیین نامه تلاش شده تا با فراهم کردن تسهیلات تقاضا در بخش مسکن افزایش یابد ولی آنچه که به این رونق کمک می کند نحوه اجرای این آیین نامه ها و هماهنگی میان نهادهای مسئول در اجرای این آیین نامه ها است.
● آیین نامه اجرایی احداث و عرضه مسکن اجاره ای
دومین آیین نامه سه مرحله ای دولت برای رونق بخش مسکن با عنوان احداث و عرضه مسکن اجاره ای است.آیین نامه احداث و عرضه مسکن اجاره ای شامل ۱۱ ماده بوده است.
براساس ماده اول این آیین نامه اجرایی، به منظور امکان احداث سالانه ۵۰ هزار واحد مسکونی اجاره ای توسط بخش خصوصی و بهره برداری از آن و با استفاده از تسهیلات و حمایت های دولت و نظام بانکی اقدامات مربوطه باید توسط دستگاه های اجرایی ذی ربط انجام گیرد.در ماده دوم این آیین نامه اجرایی می افزاید: به استناد بند «ب» ماده «۶» قانون تشویق و احداث مسکن استیجاری- مصوب ۱۳۷۷- زمین های مناسب با تخفیف و به صورت تقسیط به متقاضیان واگذار می شود.
در ماده سوم آیین نامه اجرایی آمده است: واحدهای یاد شده به مدت ۵ سال به طور اجاره ای مورد بهره برداری قرار می گیرد.
برطبق ماده چهارم آیین نامه اجرایی احداث و عرضه مسکن اجاره ای، گروه های هدف این آیین نامه دهک های پایین درآمدی با اولویت دهک های اول تا چهارم خواهند بود.ماده پنجم این آیین نامه اجرایی تصریح می کند: در طول پنج سال دوره اجاره، بهای زمین دریافت نمی شود.بعد از اتمام این دوره در صورتی که سازنده بخواهد واحدهای خود را بفروشد، پول زمین به صورت یکجا دریافت و در صورت ادامه اجاره، بهای زمین تقسیط خواهد شد.در ماده ششم این آیین نامه اجرایی تصریح شده است: تسهیلات اختصاص یافته برای هر واحد در سال اول ۱۲ میلیون تومان بوده و از سال دوم متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد یافت.
دوره بازپرداخت تسهیلات مذکور ۱۵ سال و روش تقسیط، پلکانی است.به این تسهیلات سالانه ۴ درصد یارانه سود تسهیلات بانکی تعلق می گیرد.
ماده هفتم این آیین نامه حاکیست، بانکها موظفند در اجرای ماده«۹» قانون یاد شده و ماده«۱۰» آیین نامه اجرایی آن، نسبت به فروش اقساطی کل واحدهای احداثی از محل تسهیلات پرداختی به سازنده اقدام کنند.براساس ماده هشتم این آیین نامه، هزینه خدمات انشعاب آب، برق، تلفن، گاز، فاضلاب و صدور پروانه ساخت شامل عوارض احداث و تراکم ساختمان واحدهای مسکونی موضوع این آیین نامه در بافت های فرسوده شهری و شهرهای جدید با رعایت مقررات مربوط، با اعمال ۵۰ درصد تخفیف محاسبه و دریافت خواهد شد.
در ماده نهم این آیین نامه آمده است: سازمان مدیریت و برنامه ریزی موظف است اعتبار لازم را جهت تامین مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات در بودجه های سالانه منظور کند.در ماده دهم این آیین نامه نیز تصریح شده است: دستورالعمل های اجرایی آیین نامه ۱۵ روز پس از ابلاغ، توسط وزارت مسکن و شهرسازی صادر خواهد شد.ماده یازدهم این آیین نامه می افزاید: بانک مرکزی مکلف است تا زمان ابلاغ دستورالعمل اجرایی موضوع ماده «۱۰» اقدام لازم برای اجرای آن را انجام و مراتب را به سیستم بانکی ابلاغ کند.
محمد علی خسروی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید