پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

در آرزوی فتح جام جهانی


در آرزوی فتح جام جهانی
ستاره رئال مادرید راجع به چیز دیگری جز فوتبال فکر نمی کند و با نزدیک شدن رقابت های جام جهانی نقش او به عنوان یک سفیر ورزش و کاپیتان تیم بیشتر نمایان می شود. او در آستانه گذر از سن سی سالگی، به نظر می رسد زمان بیشتری را در آکادمی فوتبالش بگذراند، اما فتح جام جهانی با انگلستان و جام قهرمانان با رئال مادرید هنوز جزء رؤیاهایش محسوب می شود.
* در ابتدا نظرت راجع به رویارویی با آرسنال در جام قهرمانان چیست؟
- دو سال و نیم است که در رئال حضور دارم و مدت زیادی است که روبه روی آنها بازی نکرده ام، البته همیشه دوست داشتم که این اتفاق بیفتد. از این که با آرسنال روبه رو شدیم هیجان زده شدم و فکر می کنم که حریف دشواری باشند. من احترام زیادی برای آرسن ونگر قائل هستم، او انسان بزرگی است و علاوه بر آن مربی و مدیر توانایی نیز هست.
* به نظر می رسد که سال ۲۰۰۶ فوق العاده باشد، نه فقط به خاطر جام جهانی...
- دوست دارم با انگلستان مقامی بدست بیاورم که در این صورت دستاوردی بزرگ برای کشورم و خودم محسوب می شود. در رقابت های مقدماتی ما در صدر گروه قرار گرفتیم، البته نوسان زیادی داشتیم اما در پایان در جایگاه واقعی خود قرار گرفتیم. اگر کمی بخت با ما یار باشد.با توجه به این که در دوره های قبلی این طور نبوده و نیز اگر تیم ما بازی های خوبی ارائه دهد هر اتفاقی ممکن است بیفتد. شرایط آب و هوایی بسیار مهم است. اگر تمامی بازیکنان ما در همان سطحی که از آنها توقع می رود بازی کنند آنگاه شانس خوبی خواهیم داشت.
* مردم می گویند که اگر رونی در جام جهانی روی فرم نباشد انگلستان شانس زیادی نخواهد داشت؟
- به نظر من مردم همیشه راجع به بازیکنان بزرگ این طور اظهار نظر می کنند. برای مثال بارسلونا که هوادارانش با حضور یا عدم حضور رونالدینیو نسبت به برد و باخت این تیم نظر می دهند. این یک جور توقع است و میزان انتظارات از آن بازیکن مورد نظر را نشان می دهد.البته فکر نمی کنم این صحبت ها روی رونی تأثیر بگذارد و او می تواند با اعتماد به نفس کامل پا به میدان بگذارد و هیچ دغدغه خاطری نداشته باشد، درست مثل این که برای تفریح به میدان آمده است. دلیل این که مردم به او علاقه دارند این است که او سبک های مختلفی از بازی را به نمایش می گذارد.
* آیا رونی تحمل فشار زیادی را که بر او وارد می آید را دارد؟
- این روزها کلاً فشار روی فوتبال زیاد است. وقتی شما بازیکن شاخصی هستید و در لیگ برتر بازی می کنید نگاهها به سوی شماست. رونی به دلیل حضور و درخشش در منچستر به این سطح رسیده است. به نظر من رونی جایی از این بهتر برای ارائه بازی اش پیدا نخواهد کرد.بازیکنی بزرگ بودن و با چنین آمار خوبی به این معنی است که خود بازیکن نیز انتظاراتی دارد. اگر چه رونی حمایت خانواده و دوستانش را همواره به همراه دارد اما بعضی اوقات شرایط سخت می شود، البته وین اشخاص درستی را دور و بر خود دارد و علاوه بر آن سرمربی خوبی نیز او را هدایت می کند.
* راجع به خودت. الان سی ساله هستی، آیا برنامه ای برای زندگی ات پس از فوتبال در نظر داری؟
- در حال حاضر قصد دارم تا به اندازه ممکن به فوتبال بپردازم یعنی تا زمانی که پاهایم توان داشته باشند. به این زودی قصد کنار رفتن از فوتبال را ندارم، البته اگر روزی نتوانم در سطح بالایی به فوتبال ادامه دهم، به آکادمی فوتبال که آن را به تازگی در گرینویچ افتتاح کردم خواهم رفت و در آنجا مشغول خواهم شد.جدای این صحبت ها، واقعاً دوست دارم تا هرجا که ممکن باشد برای رئال بازی کنم و در تیم ملی نیز مسئولیت کاپیتانی را به عهده داشته باشم. ما جام جهانی را پیش رو داریم و البته دوست دارم یورو ۲۰۰۸ نیز کاپیتان تیم باشم و فکر می کنم این توان را داشته باشم. در حال حاضر قصد کناره گیری از تیم ملی و کاپیتان بودن را ندارم.
*آیا با بالاتر رفتن سن ات برای باشگاه های کوچکتر بازی خواهی کرد؟
- نه، فکر نمی کنم. در این نقطه از زندگی و حرفه ام دوست دارم در اوج از فوتبال خداحافظی کنم. تا زمانی که بتوانم برای رئال بازی کنم این کار را انجام خواهم داد و پس از آن به کارهای آکادمی ام در یونیسف می پردازم، اما دوست دارم در اوج خداحافظی کنم.
* این کار تقریباً مثل اریک کانتوناست. او حتی قبل از ۳۰ سالگی از فوتبال کناره گیری کرد؟
- این درست است. دوست داشتم اریک کانتونا چند سال دیگر بازی کند. البته او در اوج از فوتبال کناره گیری کرد که کاری فوق العاده بود. برای من هنوز زود است که بازنشسته شوم. هنوز در خودم توان بازی کردن برای چند سال دیگر را می بینم.
* آیا انتظار داری فوتبالت را در رئال به پایان برسانی؟
- بله، اما همیشه فکر می کردم در منچستر، این کار را انجام بدهم، ولی شرایط تغییر کرد. کسی نمی داند که چه اتفاقی ممکن است بیفتد.من تا پایان فصل آینده با رئال قرارداد دارم و هنوز مذاکره ای را با تیم آغاز نکرده ام ولی آنها اظهار کردند که مایل به انجام صحبت های اولیه هستند.
*زمانی با پایاراتزی ها در مادرید مشکلات زیادی داشتی؟
- در حال حاضر رابطه خوبی با حاشیه باشگاه دارم. توجه زیادی که به من می شد هنوز هم پابرجاست و در حال حاضر نیز اوضاع کمی سخت است. من کسی نیستم که شکایتی از شرایط داشته باشم زیرا در میان مردم هستم و طبیعتاً توجه زیادی را جلب می کنم. تنها موردی راکه دوست ندارم توجه زیاد نسبت به فرزندانم است و این درست قضیه ای است که مرا بیشتر انگشت نما می کند. اما در کل از این که در مادرید هستم خوشحالم. به زودی به خانه ای جدید نقل مکان خواهیم کرد. من بازی ام را انجام می دهم و در فرم خوبی قرار دارم. البته همیشه در خارج از باشگاه مشکلاتی را با پایاراتزی دارم اما این هم جزئی از زندگی است.
* به نظر می رسد هنوز هم از فوتبالت لذت می بری؟
- همیشه گفتم، زمانی که در زمین حضور دارم خوشحال ترین انسان هستم، اگرچه زمانی که با فرزندانم در باغ هستم نیز چنین احساسی دارم یا حتی بهتر از آن. وقتی در زمین هستم احساس آزادی، شادی و امنیت می کنم و به همین دلیل است که دوست دارم به بازی ادامه دهم.
* رئال به تازگی مربی خود را اخراج کرده است. این ششمین مربی است که در طول دو سال حضورت در رئال حضور پیدا کرده است. مادرید جایی نیست که کسی زیاد در آن دوام بیاورد!!
- قبل از این که به رئال بپیوندم، فکر می کردم بعضی بازی ها باید آسان باشد، با چنین بازیکنانی که در تیم وجود دارند اما این طور نشد. اگر بازیکنان هم در فرم ایده آل باشند ناگهان در یک بازی عجیب همه چیز خراب می شود و بازی های خردکننده به دنبال هم تکرار می شوند. اتفاقات آن طور که فکر می کردم از آب درنیامد. بازی سخت است مخصوصاً زمانی که حریفان سرسختی مثل بارسلونا روبه روی ما قرار می گیرند و این که آنها اکثراً یک قدم از ما جلوتر هستند. این شرایط برای مادرید چه به عنوان شهر و چه به عنوان یک تیم بسیار دشوار است، اما ما باید به تلاش ادامه دهیم و متحد باشیم.* چه نظری راجع به بارسلونا داری؟ شکست شما برابر بارسلونا در مادرید خیلی وحشتناک بود؟
- آنها بازیکنان بزرگی دارند و از روحیه تیمی خوبی نیز برخوردار هستند. بارسلون بازیکنانی مثل رونالدینیو که همگان او را می شناسند در اختیار دارند اما تیم آنها فقط رونالدینیو نیست که ما را مغلوب کرده بلکه قدرت و اتحاد تیمی آنهاست. هریک از بازیکنان بارسلون چندبرابر ما می دوند و این چیزی است که بارسلون را برنده کرد.
* باید خیلی از رونالدینیو متنفر باشی زیرا او بزرگترین رقیبت در اسپانیا و جام جهانی است. او در جام جهانی آلمان درست مثل جام قبلی که در کره و ژاپن بود، منتظرت خواهد بود!!
- من هرگز از او متنفر نشدم، زیرا همه از بازی چنین بازیکنانی لذت می برند. تماشای هنرنمایی بازیکنان بزرگ فوق العاده است. هر کسی دوست دارد با چنین بازیکنانی هم تیم باشد، زیرا آنها استعداد بی نظیری دارند. رونالدینیو بهترین بازیکن دنیا است. او لیاقت افتخاراتی را که نصیبش شده دارد زیرا علاوه بر بازیکن، انسانی قابل احترام نیز محسوب می شود. من چندبار او را ملاقات کردم و با هم تیمی های برزیلی ام نیز راجع به او صحبت کردم و آنها نیز او را تحسین کردند. او بزرگترین مانع برای هر باشگاه یا تیم ملی رقیب به شمار می رود. بارسلونا تیم قدرتمندی است و مهمتر از همه آنها سرسخت هستند که این خیلی با اهمیت است. برزیل نیز همیشه تیمی خطرناک است.
* صحبت هایی در مورد آسیب دیدگی کهنه ات به گوش می رسد. آیا این تأثیری در جام جهانی روی تو خواهد داشت؟
- نگران نباشید. کمی درد می کند اما رو به بهبودی است. چند ماه قبل یک نفر نوشت که قبل از هر بازی به من آمپول تزریق می شود که این طور نبود. زمانی که در سال ۲۰۰۲ دچار شکستگی پا شدم مصدومیتم بسیار سخت بود و مشخص بود که بهبودی من طول می کشد و زمانی که پا به رقابت ها گذاشتم در آمادگی کامل به سر نمی بردم. بازیکنان امروزه بازی های زیادی انجام می دهند و دردهای زیادی را تحمل می کنند و این فوتبال است. دکترها گفته اند که به خاطر نحوه ضربه زدنم به توپ روند بهبودی ام مدت بیشتری طول می کشد.
* تمامی ماه های آینده که در پیش رو داری فوق العاده خواهد بود!!
- یقیناً، هر سالی که در آن قرار است جام جهانی برگزار شود هیجان انگیز است و من دوست دارم با انگلستان فاتح و رئال افتخاری را به دست بیاورم. تمامی بچه ها با آرزوی فتح جام جهانی بزرگ می شوند یا حتی لیگ برتر و لالیگا و من نیز از این قاعده مستثنی نیستم. زمان آن رسیده که ما با انگلستان در رقابتی بزرگ به موفقیت دست پیدا کنیم. این تنها در دست های خودمان است.
* آیا به عنوان کاپیتان به اندازه کافی اعتماد به نفس داری؟
- ما یقیناً پتانسیل رسیدن به قهرمانی را داریم. تا رسیدن به فینال راه سختی پیش رو داریم. هر بازی با تلاش و سعی زیاد شروع می شود و بازی بعد باز هم تکرار می شود.

●اسطوره جزیره
جزیره را مهد فوتبال جهان می شناسند. آنها خیلی زودتر از بقیه فوتبال را شناختند. اگر به عهد باستان بازنگردیم، فوتبال مدرن را باید به حساب انگلیسی ها بگذاریم. اساس و چارچوب باشگاه های حرفه ای را نیز آنها بنا نهادند. اولین تاکتیک فوتبال را نیز آنها در اوایل سال ۱۹۱۰ابداع نمودند. هری چاپمن با آرسنال تاکتیک تیمی را معنا بخشید و وظایف بازیکنان را روی تخته شرح داد. بزرگان زیادی هم از سرتاسر جزیره آمدند و در منظومه فوتبال روی قله ایستادند.
استانلی ماتیوس را هم به خاطر دارند. جان ادوارز، بابی چارلتون، مرحوم بابی مور، جیمی گریوز، گوردون بنکس، گری لینکر و امروز محبوبترین آنها دیوید بکهام که به شیوه های مدرن امروزی فوتبال بازی می کند و ضربه های هندسی او را هیچکس در جهان ندارد. بکام یک ستاره انگلیسی در تمام نقاط جهان است. او از پکن تا نیویورک هواخواه دارد. حتی در قلب آمریکای جنوبی که فوتبال زندگی را معنا می بخشد.او در بین جوانان محبوبیت خاصی دارد. او امروز ثروتمندترین بازیکن جهان است و در بزرگترین باشگاه جهان یعنی در رئال مادرید به هنرنمایی می پردازد. بکام را باید یک اسطوره فوتبالی در مهد فوتبال جهان دانست.
●شناسنامه
نام کامل: دیوید رابرت جوزف بکهام
تاریخ تولد:دوم مه ۱۹۷۵
محل تولد: لیتون استون انگلستان
قد: ۱۸۰ سانتی متر
وزن: ۷۴ کیلوگرم
باشگاهها: منچستر یونایتد، پرستون نورث راند، منچستر یونایتد، رئال مادرید
نخستین بازی ملی: سپتامبر ۱۹۹۶ برابر مولداوی
بازی ملی: ۷۷ بازی و ۱۴ گل
حضور در جام جهانی: فرانسه ،۱۹۹۸ کره و ژاپن ۲۰۰۲
افتخارات: جام قهرمانان (۱۹۹۹)، جام بین قاره ای (۱۹۹۹) لیگ برتر انگلستان (۲۰۰۳ و ۲۰۰۱ و ۲۰۰۰ و۹۹و۹۷ و ۱۹۹۶)، جام حذفی انگلستان (۱۹۹۹و ۱۹۹۶) ، سوپر جام اسپانیا(۲۰۰۳) ، بازیکن جوان سال فوتبال انگلستان (۱۹۹۷) بهترین بازیکن جام باشگاههای اروپا(۱۹۹۹)
علی راد
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید