شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

به آینده جزیره می نگرم


به آینده جزیره می نگرم
رونی در تابستان ۲۰۰۴ به منچستر یونایتد ملحق شد (با مبلغ سی میلیون پوند) و در نخستین حضورش با پیراهن شیاطین سرخ سه گل برابر فنر باغچه در لیگ قهرمانان به ثمر رساند و نشان داد که چرا این قدر فرگی به سرعت او را به خدمت گرفته است. یک ماه بعد از حضورش گلی به ثمر رساند که رکورد شکست ناپذیری آرسنال را پس از چهل و نه بازی شکست. شکست برابر آرسنال در فینال جام اتحادیه و آن هم در ضربات پنالتی باعث شد تا او در نخستین فصل حضورش در اولد ترافورد از کسب جام محروم بماند. سطح بازی او از زمان پیوستنش به من یو اینقدر بالا بوده که سرالکس فرگوسن در مورد او گفته: «رونی بهترین بازیکن سی سال اخیر انگلستان است.» به هر حال همگان منتظر بازی های درخشان او در منچستر و تیم ملی هستند و به نظر می رسد در آینده او به یکی از بهترین های تاریخ انگلستان و حتی بهترین های فوتبال دنیا تبدیل شود. او با وجود تنها بیست سال سن بسیار با تجربه بازی می کند و گل های فوق العاده ای به ثمر می رساند. باید منتظر ماند و نظاره گر بازی های او در جام جهانی نیز بود. او و مایکل اوون زوج بسیار خطرناکی را تشکیل داده اند که می تواند برای هر تیمی خطرناک باشد.
* آیا زمانی را که منچستر یونایتد اعلام کرد که قصد دارد تو را به خدمت بگیرد به یاد داری؟
- حقیقتاً خوشحال شدم که تیمی مثل من یو قصد امضای قرارداد با من را داشت. به مشاوران و وکیلم گفتم که دوست دارم به آنجا بروم و از قضیه مطمئن شوم. پس از آن دیگر کار به دو باشگاه مربوط می شد که بر سر قیمت با هم کنار بیایند. در تمام طول مذاکرات دوست داشتم به منچستر بپیوندم و مسایل نیز خوب پیش رفت اما یک دفعه مذاکرات متوقف شد که این درست قبل از پایان مهلت نهایی نقل و انتقالات بود. آن زمان کمی مضطرب شدم ولی در نهایت انتقال انجام شد. زمانی که قرارداد را امضاء کردم مردم زیادی برای تماشا آمده بودند و من شگفت زده شدم. روز بعد اولین جلسه تمرین را برای منچستر شروع کردم.
* اولین روز تمرین چه طور بود؟
- واقعاً عصبی بودم. بازیکنان بزرگی مثل کینو (روی کین) و گیکزی (رایان گیگز) را می بینید که توجهشان جلب می شود. روزهای بسیار سختی بود، اما بازیکنان فوق العاده خوب بودند. از این که این قدر سریع به باشگاه آمده بودم همه شگفت زده شده بودند.
* به عنوان یک بازیکن اورتونی بیشتر از کدام بازیکن هراس داشتید؟
- کانتونا و سولشیائر که اکثر اوقات به ما گل می زد. بکهام و اسکولز نیز بازی های خوبی را برابر اورتون به نمایش می گذاشتند و البته مارک هیوز که زمان کوتاهی را نیز در اورتون بازی می کرد واقعاً برایم خیلی جذاب بود که در باشگاهی که چنین بازیکنان بزرگی حضور داشتند بازی کنم.
* اگر فقط یک بازیکن را انتخاب کنی؟
- احتمالاً اولی. (سولشیائر)؛ وقتی به گودیون می آمد سخت تلاش می کرد و بیشتر اوقات گل های فوق العاده ای به ثمر می رساند. همیشه از این که او برابر اورتون بازی کند نفرت داشتم.
* برای ما راجع به نخستین بازی ات برای منچستر و هت تریک برابر فنر باغچه صحبت کن؟
- فرگی از چند روز قبل گفته بود که برابر فنرباغچه بازی می کنم و من نیز مشتاق رسیدن زمان بازی بودم. آن نخستین بازی ام بود و هواداران بسیار خوشحال بودند. باید بگویم که ده، پانزده دقیقه ای طول کشید تا در جریان بازی قرار بگیرم و زمانی که این اتفاق افتاد واقعاً بازی خوبی ارائه کردم. البته از لحاظ بدنی برایم دشوار بود چون چند وقتی بازی نکرده بودم، اما در پایان همه چیز به خوبی تمام شد.
* این یعنی هواداران خیلی زود تو را در قلبشان جای دادند!!
- فکر می کنم که فوق العاده است. از اولین بازی که برای من یو انجام دادم آنها نامم را می خواندند. خیلی دوست داشتم تمام قدرتم را برای تیم و باشگاه به کار بگیرم. وقتی شنیدم که آنها اسمم را می خوانند واقعاً انگیزه بیشتری پیدا می کردم و تمرکزم روی بازی افزایش پیدا می کرد، اگرچه جو اولدترافورد بعضی مواقع وحشتناک است!!
* فرگوسن چه تأثیری بر فوتبالت داشته است؟
- او من را از انتظاری که در بازی دارد مطلع کرد و توقعش از تیم را به من توضیح داد. فرگی مربی بزرگی است و همه احترام زیادی برای او قائل هستند. اگر به عملکرد او نگاه کنید متوجه می شوید که خارق العاده است؛ به نظر من او بهترین است. اگر از هر بازیکنی که به من یو آمده بپرسید، همین را خواهد گفت. او حتی شماره تلفن همراهش را به ما داده تا اگر به چیزی یا کاری نیاز داشته باشیم برای ما انجام دهد و مشکل را حل کند. اولین باری که او را دیدم کمی عصبی بودم، واقعاً این طور بود. تنها موقعی که او را دیدم از تلویزیون بود و از یک برنامه زنده و همان زمان فهمیدم که فوق العاده است و بالاخره که از نزدیک او را ملاقات کردم همان طور بود.
* با چه کسانی در باشگاه صمیمی تر هستی؟
- جان اوشی، ریوفردیناندو وس براون که بیشتر در خانه با هم به بازی با کامپیوتر مشغول هستیم، طرفداران پروپاقرص فیفا ۲۰۰۶ هستیم. من همیشه منچستر یونایتد را برای بازی انتخاب می کنم و گلزن برتر این تیم رود فان نیستلروی است نه من!!!
*چه کسی بهترین بازیکن منچستر است؟
- احتمالاً پل اسکولز. توانایی او در پاس و شوت فوق العاده است. او الگوی خوبی برای بازیکنان جوان و تازه وارد است. البته وس براون بدترین است، نه شوخی کردم، او هم بازیکن خوبی است ما فقط بعضی اوقات شوخی می کنیم.
* یکسال حضورت در منچستر را چطور ارزیابی می کنی؟
- درست مثل یک رؤیا بود، اما هیچ جامی در برنداشت. هرگز این قدر شاد و خوشحال نبودم، من به طور عجیبی به باشگاه آمدم و مطمئنم که روزهای بهتری نیز در پیش خواهیم داشت. انتظارات از تیم خیلی بالاست که باید به آن عادت کرد. وقتی به گذشته نگاه می کنیم، متوجه می شویم که منچستر افتخارات زیادی دارد.
* صحبت راجع به از دست دادن جام شد، چه خاطره ای از بازی نهایی جام اتحادیه به یاد داری؟
- ما واقعاً خوب بازی کردیم و فقط بد شانس بودیم و از موقعیت ها استفاده نکردیم و در ضربات پنالتی مغلوب شدیم. واقعاً ناراحت کننده بود؛ اما از بازی بیشتر ضربه خوردیم و اگر از فرصت ها استفاده می کردیم حتماً برنده می شدیم.
* آیا مطمئن هستی که در اردیبهشت آینده (ماه مه) مدال قهرمانی را بر گردن خواهی داشت؟
- یقیناً. خوشبختانه، چلسی چند امتیازی را بالاخره از دست می دهد و ما می توانیم از آنها جلو بیفتیم. آنها شروع خوبی داشتند اما اگر فقط امتیازاتی را از دست بدهند یک تیم دیگر جای آنها را می گیرد و آن تیم منچستر یونایتد است.
* آیا لیگ قهرمانان هنوز هم برای باشگاه یک اولویت است؟
- در این چنین باشگاهی ما مجبور به فتح تمامی رقابت های ممکن هستیم. اول از همه ما به دنبال کسب قهرمانی لیگ برتر هستیم اما لیگ قهرمانان هم دستاورد بزرگی محسوب می شود. تعداد جام هایی که در گذشته نه چندان دور منچستر آنها را فتح کرده کم نیست و بعضی بازیکنان باقی مانده از آن دوره طلایی دوست دارند که به تاریخ پر افتخار منچستر جامهای دیگری را نیز اضافه کنند.
* در آخر، در لباس منچستر به چه آرزوهایی فکر می کنید؟
- ساده است. باشگاهی مثل منچستر باید مدالهای زیادی را به دست بیاورد و من فکر می کنم که ما به اندازه کافی قدرت داریم تا این کار را انجام دهیم.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید