پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


آنتن‌ بی‌ آنتن‌!


آنتن‌ بی‌ آنتن‌!
تقریبا یک‌ دهه‌ از ورود تلفن‌ همراه‌ به‌ کشورمان‌ می‌گذرد. در اوایل‌ دیدن‌ تلفن‌ همراه‌ در دست‌ عده‌یی‌ خاص‌، دیگران‌ را متحیر می‌کرد، اما بتدریج‌ با تبدیل‌ شدن‌ به‌ یک‌ وسیله‌ عادی‌ و البته‌ ضروری‌ جایگاه‌ خود را از دست‌ داد و امروزه‌ حتی‌ نوجوانان‌ بسیاری‌ هم‌ از این‌ وسیله‌ ارتباطی‌ استفاده‌ می‌کنند.در ایران‌ برعکس‌ همه‌ کشورهای‌ دیگر صدها شرکت‌ از خرید و فروش‌ موبایل‌ امرار معاش‌ می‌کنند و ده‌ها دفتر برای‌ دادن‌ قبض‌ و ارایه‌ خدمات‌ ایجاد شده‌اند. در کنار این‌ سوءاستفاده‌ و کلاهبرداری‌ از این‌ طریق‌ هم‌ رواج‌ پیدا کرده‌ است‌. در واقع‌ ما در طول‌ این‌ سال‌ها سیاست‌ مدون‌ و متمرکزی‌ در ورود و واگذاری‌ این‌ وسیله‌ نداشتیم‌ که‌ سبب‌ ایجاد چنین‌ عوارضی‌ شده‌ است‌. آنچه‌ در این‌ گزارش‌ به‌ آن‌ خواهیم‌ پرداخت‌ مساله‌ مشکلات‌ تلفن‌ همراه‌ در کشورمان‌ است‌ که‌ امروزه‌ به‌ بحثی‌ مهم‌ و حیاتی‌ میان‌ مردم‌ کشور تبدیل‌ شده‌، به‌ نحوی‌ که‌ هم‌ قیمت‌ آن‌ از شاخاهای‌ مهم‌ اقتصادی‌ تاثیر می‌گیرد و هم‌ بر روی‌ سایر شاخاهای‌ اقتصادی‌ تاثیرگذار است‌.
● روند ثبت‌نام‌ و واگذاری‌ تلفن‌ همراه‌
در هر کشوری‌ غیر از ایران‌ موبایل‌ براحتی‌ در دسترس‌ متقاضیان‌ قرار می‌گیرد. یعنی‌ پول‌ را پرداخت‌ کرده‌ و سیم‌کارت‌ می‌گیرند. هیچ‌ کجا مثل‌ کشور ما واگذاری‌ تلفن‌ همراه‌ از طریق‌ دولت‌، به‌ شکل‌ سالانه‌ انجام‌ نمی‌شود و در نتیجه‌ دلالی‌ و واسطه‌گری‌ هم‌ ایجاد نمی‌شود.این‌ تفاوت‌ در نحوه‌ واگذاری‌ مشکلات‌ بسیاری‌ را ایجاد کرده‌ و از همان‌ سال‌های‌ ابتدایی‌ برای‌ حذف‌ مراحل‌ زاید اداری‌ روند ثبت‌نام‌ و تسهیل‌ در این‌ امر، مرتبا وعده‌ و وعیدهایی‌ داده‌ شد که‌ همچنان‌ این‌ مشکلات‌ به‌ قوت‌ خود باقی‌ است‌ و اتفاق‌ خاصی‌ نیفتاده‌ است‌.افزایش‌ ترافیک‌ اطلاعاتی‌ برای‌ ثبت‌نام‌ در بانک‌، استفاده‌ از فیش‌ موقت‌ و نهایی‌ و طی‌ کردن‌ مراحل‌ اداری‌ ثبت‌نام‌، آمد و رفت‌ چند باره‌ مردم‌ را می‌طلبد.هجوم‌ مردم‌ و شکل‌گیری‌ صف‌های‌ طولانی‌ در مراکز پستی‌ برای‌ ثبت‌نام‌ تلفن‌ همراه‌، موید همین‌ مطلب‌ است‌ که‌ در نوع‌ خود مشکل‌ قابل‌ تاملی‌ است‌.
● اختلال‌ در شبکه‌ تلفن‌ همراه‌
این‌ موضوع‌ هم‌ بحث‌ تازه‌یی‌ نیست‌ و بارها به‌ موضوعی‌ برای‌ رسانه‌های‌ جمعی‌ و استفاده‌ کنندگان‌ این‌ وسایل‌ تبدیل‌ شده‌ است‌. از ابتدای‌ ورود این‌ شبکه‌ به‌ کشور، این‌ اختلال‌ وجود داشته‌ که‌ با توجه‌ به‌ زیاد نبودن‌ مشترکان‌ در شبکه‌، چندان‌ به‌ چشم‌ نمی‌آمد، اما با افزایش‌ تعداد استفاده‌ کنندگان‌ از این‌ وسیله‌، حجم‌ انتقادها بالا رفت‌.سطحی‌ و منطقه‌یی‌ بودن‌ اختلالات‌ هم‌ نکته‌ قابل‌ توجهی‌ است‌ زیرا برخی‌ مناطق‌، بویژه‌ شهر تهران‌، همواره‌ بطور مقطعی‌ با مشکل‌ ارتباطی‌ در شبکه‌ مواجه‌ هستند، در حالی‌ که‌ مناطق‌ دیگر برای‌ ارتباط‌ مشکل‌ ندارند.
● عدم‌ داشتن‌ قابلیت‌ کشش‌ حجم‌ فعلی‌ کاربران‌ در شبکه‌
ارایه‌ تلفن‌ همراه‌ به‌ مردم‌ که‌ با شبکه‌یی‌ با ظرفیت‌ ۵/۲ میلیون‌ کاربر طراحی‌ شده‌ بود، به‌ ارایه‌ بیش‌ از هفت‌ میلیون‌ کاربر افزایش‌ یافته‌ است‌ و در نتیجه‌ اولین‌ سوالی‌ که‌ مطرح‌ می‌شود این‌ است‌ که‌ آیا شبکه‌ موجود تلفن‌ همراه‌ و زیر ساخت‌های‌ آماده‌ شده‌ برای‌ آن‌، قابلیت‌ کشش‌ حجم‌ کاربران‌ را دارد؟ شبکه‌ فعلی‌ تلفن‌ همراه‌ کشور بر اساس‌ طراحی‌ و مشاوره‌ شرکت‌ انگلیسی‌ اریکسون‌ آماده‌ شد و پس‌ از افزایش‌ واگذاری‌ها و توسعه‌ جغرافیایی‌ شهر تهران‌، این‌ شبکه‌ توسعه‌ یافت‌. البته‌ این‌ توسعه‌ بر روی‌ دیتای‌ اولیه‌ طراحی‌ شده‌ بود و به‌ ظاهر تناسب‌ زیادی‌ با تعداد کاربران‌ تلفن‌ همراه‌ بخصوص‌ در تهران‌ نداشت‌ و مسئولان‌ مخابراتی‌ در پاسخ‌ مشکلاتی‌ مثل‌ اختلال‌ شبکه‌یی‌، گسترده‌ بودن‌ شبکه‌ و مشکلات‌ جغرافیایی‌ و ترافیک‌ بالای‌ کاربران‌ را بیان‌ می‌دارند.اما عده‌یی‌ بر این‌ عقیده‌اند که‌ توسعه‌ نیافتن‌ صحیح‌ شبکه‌ تلفن‌ همراه‌ و نصب‌ نشدن‌ آنتن‌های‌ ح‌خإ براساس‌ اصول‌ مهندسی‌ صحیح‌ و همخوانی‌ نداشتن‌ سیستم‌های‌ پایه‌ با شبکه‌ توسعه‌ یافته‌ از مشکلات‌ شبکه‌ تلفن‌ همراه‌ است‌.
● کیفیت‌ نامطلوب‌ خدمات‌
«در دسترس‌ نبودن‌» همیشه‌ به‌ یک‌ عذر موجه‌ تبدیل‌ شده‌ که‌ ناشی‌ از خدمات‌ دهی‌ ضعیف‌ است‌. در حقیقت‌ وقتی‌ یک‌ پدیده‌ جدید به‌ وسیله‌ درآمدزایی‌ برای‌ دولت‌ و مردم‌ تبدیل‌ شود، تنها چیزی‌ که‌ مورد غفلت‌ و بی‌توجهی‌ قرار می‌گیرد کیفیت‌ خدمات‌ ارایه‌ شده‌ است‌.عدم‌ وجود شبکه‌یی‌ با ظرفیت‌ مطلوب‌، بدون‌ شک‌ به‌ این‌ ارایه‌ ضعیف‌ خدمات‌ کمک‌ بیشتری‌ خواهد کرد. در دسترس‌ نبودن‌ مشترک‌، قطع‌ شدن‌های‌ مکرر، عدم‌ آنتن‌دهی‌ همه‌ و همه‌ مواردی‌ هستند که‌ همواره‌ مشترکان‌ از آن‌ نالیده‌اند. نارسایی‌ ارتباط‌ شدید شبکه‌ حاضر هیچ‌ وقت‌ در طول‌ این‌ سال‌ها نتوانسته‌ حتی‌ یک‌ مشترک‌ را از کیفیت‌ خدمات‌ آن‌ راضی‌ کند.البته‌ نباید از نظر دور داشت‌ که‌ تا دلتان‌ بخواهد سیم‌ کارت‌ عرضه‌ می‌شود، و در دو سه‌ سال‌ گذشته‌ آنتن‌های‌ متعددی‌ در سطح‌ شهرها نصب‌ شده‌، اما کمکی‌ به‌ بهبود وضعیت‌ ارتباطی‌ و آنتن‌دهی‌ تلفن‌ نکرده‌ است‌.
● ساختار شهری‌ تهران‌ و شهرستان‌ها
تلفن‌ همراه‌ در شهرستان‌ها به‌ نسبت‌ تهران‌ با حداقل‌ مشکل‌ مواجه‌ است‌. در شهرستان‌ها بخصوص‌ شهرستان‌های‌ کم‌جمعیت‌ به‌ دلیل‌ نبودن‌ ترافیک‌ کاربران‌ و تناسب‌ شبکه‌ ایجاد شده‌ با تعداد کاربران‌ تلفن‌ همراه‌، مردم‌ می‌توانند براحتی‌ از این‌ وسیله‌ استفاده‌ کنند اما شهر تهران‌ از این‌ قاعده‌ مستثنا است‌ و می‌توان‌ گفت‌ اهالی‌ شهر تهران‌ به‌ وجود مشکلات‌ و اختلالات‌ در شبکه‌ تلفن‌ همراه‌ عادت‌ کرده‌اند و آن‌ را جزیی‌ از خدمات‌ به‌ حساب‌ می‌آورند.دلیل‌ این‌ مشکل‌ هم‌ تا حدودی‌ ساختار شهری‌ و ارتفاعات‌ غیرهم‌ سطح‌ ساختمان‌ها در تهران‌ است‌ با پستی‌ بلندی‌هایی‌ که‌ در شهر تهران‌ وجود دارد، امکان‌ برقراری‌ ارتباط‌ موفق‌ بسیار ضعیف‌ است‌ و همواره‌ با مشکل‌ روبروست‌.
● ورود تالیا
این‌ بخش‌ خصوصی‌ تلفن‌ همراه‌، نوعی‌ سندیکای‌ تلفن‌ همراه‌ به‌ شمار می‌رود که‌ مردم‌ ایران‌ برای‌ اولین‌ بار آن‌ را تجربه‌ کرده‌اند.تالیا در ثبت‌ نام‌ اولیه‌ با استقبال‌ بسیار خوبی‌ مواجه‌ شد و مردم‌ به‌ دلیل‌ پرداخت‌ پول‌ اولیه‌ کم‌، رغبت‌ زیادی‌ به‌ این‌ نوع‌ سیم‌کارت‌ها نشان‌ دادند و بلافاصله‌ بعد از دریافت‌ سیم‌کارت‌های‌ اعتباری‌ برای‌ مدتی‌ با مشکلات‌ آنتن‌دهی‌ مطلوب‌ مواجه‌ بودند. دو سه‌ ماهی‌ هم‌ زمان‌ صرف‌ شد تا با تکمیل‌ سلولار، این‌ سیستم‌ توانست‌ سرویس‌های‌ خود را در برقراری‌ تماس‌ و تبادلات‌ SMS تا حدودی‌ مرتفع‌ کند.البته‌ نباید فراموش‌ کرد که‌ با این‌ اتفاق‌ یعنی‌ بهبودی‌ نسبی‌ آنتن‌دهی‌ SMS‌ تالیا، قیمت‌ این‌ نوع‌ سیم‌کارت‌ افزایش‌ یافت‌.کمبود کارت‌ شارژ یکی‌ دیگر از مشکلات‌ این‌ نوع‌ سیم‌ کارت‌ها به‌ شمار می‌رود.در دوره‌های‌ مختلفی‌ کارت‌های‌ شارژ کم‌ و کمتر شده‌ و رفته‌ رفته‌ نایاب‌ می‌شوند و پس‌ از اعلام‌ مسئولان‌ و در اختیار گذاشتن‌ کارت‌های‌ شارژ، مردم‌ می‌توانند کارت‌ شارژ را تهیه‌ و استفاده‌ کنند.
در پایان‌ ذکر این‌ نکته‌ ضروری‌ است‌ که‌ استفاده‌ از شبکه‌ با کیفیت‌، حق‌ مسلم‌ مشترکان‌ است‌، هر چند اعتراض‌هایی‌ در گذشته‌ و امروز به‌ این‌ موضوع‌ صورت‌ گرفته‌ اما این‌ اعتراض‌ها هیچ‌گاه‌ باعث‌ رفع‌ اساسی‌ مشکلات‌ ارتباطی‌ شبکه‌ تلفن‌ همراه‌ نشده‌ است‌.
با تمام‌ این‌ تفاصیل‌ و مشکلات‌ موجود در سیستم‌ تلفن‌ همراه‌ کشور، باید به‌ انتظار اپراتور دوم‌ تلفن‌ همراه‌ بود که‌ در سال‌ آینده‌ اگر اتفاق‌ خاصی‌ نیفتد قرار است‌ به‌ بهره‌برداری‌ برسد.در کنار این‌ مشکلات‌، بازار تلفن‌ همراه‌ همچنان‌ داغ‌ است‌ و بسیاری‌ هنوز برای‌ داشتن‌ یک‌ خط‌ از همین‌ شبکه‌ نه‌ چندان‌ مطلوب‌ تلاش‌ می‌کنند.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید