شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Saturday, 21 April, 2018

روابط عمومی نگاه حساس و پویای سازمان


روابط عمومی نگاه حساس و پویای سازمان
علم و هنر روابط عمومی امروزه به گونه ای در جهان مطرح است که عده زیادی از صاحب نظران، متخصصان و حتی مردم عادی با ویژگی ها و مشخصات آن آشنایی دارند ولی امروزه مفاهیم دیگری برای روابط عمومی شناخته شده است.
در مقاله زیر که به وسیله فضل‌الله وطن خواه مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان تهیه و تنظیم و ارسال شده ویژگیهای جدید علم روابط عمومی مورد تجزیه و تحلیل و موشکافی قرار گرفته است.
چند سالی است برخی از نقشهای روابط عمومی از شفافیت و کاربرد بیشتری برخوردار شده است و این نقشها ناشی از وظایف پنهانی مدیران است که امروزه به صورت شفاف باید به آن بپردازند، به ویژه این مسئولیتها زمانی جنبه قانونی به خود گرفت که خدمت‌رسانی و پاسخ گویی به صورت دو وظیفه و تکلیف برای مدیران مشخص شد. از آنجا که پاسخ گویی به رسانه ها و افکار عمومی جزو شاخصهای تخصصی مدیران و کارشناسان روابط عمومی است بنابراین از سوی اکثر مدیران این وظیفه به روابط عمومی ها تفویض اختیار شد.
روابط عمومی‌ها که تا بیش از این براساس محتوای شغلی عهده دار پاسخگویی بودند، این بار علاوه بر اختیارات، مسئولیتهای آنرا نیز پذیرفتند.در حال حاضر روابط عمومی ها به جای مدیران ارشد وظیفه و اختیار پاسخگویی در اختیار سازمانها و شرکتها برعهده دارند.بدین ترتیب اگر روابط عمومی ما قرار باشد که همه مسئولیتهای پاسخگوئی را عهده دار باشند لازم است در همه مسائل مداخله و از اطلاعات لازم بهره بگیرند و برخی اوقات پیچ و خمها ترمزها و گیرهای اداری را به چالش بکشانند. این به معنای نقادی نیست بلکه به معنای حل مشکلات است، بنابراین روابط عمومی ها برای به چالش کشیدن شرایط و اوضاع اداری باید درگیر همه مسائل باشند.
موضوع دیگری که در این رهگذر، روندها و گرایشهای افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد تعامل سیستم و سازنده با ارباب رجوع متقاضیان و مشترکان و جامعه است. این تعامل به این معنا است که نیازها و انتظارات با امکانات هماهنگ شده اولویتها شناخته شده و به مدیریت سازمان انتقال یابد. نتیجه دیگر این تعامل این است که بحرانهای احتمالی در پیشبرد برنامه‌های آینده شناخته شده و به رویداد تبدیل و این رویدادها مدیریت شود.
بنابراین تعامل با جامعه، مشتری و مشترک از ابزارهای روابط عمومی نوین است در این تعامل نظرسنجی از روشهای علمی منطقی و کلاسیک است که هیچ مخاطبی از آن بهره‌برداری تبلیغاتی نمی کند. نظرسنجی‌هایی که شرکتهای خدمات رسان انجام می‌دهند در هر بخش و زمینه ای که باشد تقریباَ تازه و نتایج آن حائز اهمیت است.به ویژه آنکه استنباط بسیاری از مشترکان این است که با انجام نظرسنجی به شکایات آنها رسیدگی می‌شود گویا مردم از مراجعه و نامه نوشتن و یا تلفن زدن خسته و دل زده شده‌اند بنابراین نظرسنجی امروز کارآئی خود را خواهد داشت می توان نتایج تعامل با مشتری را به شرح زیر تشریح کرد:
۱) از طریق افکار سنجی به روشهای علمی در هر بخش که انجام گیرد ارتباطات اجتماعی و خدمات مشتری تقویت شده پایه های علمی حسب موضوع استحکام می یابد.
امروزه یکی از روشهای تحکیم پایه‌های علمی در بخشهای علمی و کاربردی و خدماتی، انجام نظرسنجی است.
۲) نظرسنجی ها، نقاط ضعفی را شفاف می کند که شاید هیچ گاه شاکی حتی به ذهن خود نیز خطور نکرده که در این قسمت از خدمات کوتاهی یا کاستی وجود داشته است که عمدی و یا سهوی آن فرقی نمی کند.
۳) در ایران هنگامی که از مشتری، مشترک، خریدار و مخاطب نظرسنجی می شود، این تصور در ذهن پرسش شنونده به وجود می آید که از طریق این نظرسنجی به درد دل آنها توجه شده است. بنابراین اگر هنگام نظرسنجی یا بعد از اجرای طرح، نقصانی در بخشی از شبکه تولید فروش کیفیت و یا کمیت
و ... وجود داشته باشد باید سریعاَ آنرا برطرف کرده تا بدبینی هائی که درباره بازرسی رسیدگی به شکایات ارزیابیها وجود دارد در این مقوله علمی پدیدار شود.
۴) نتیجه هر نظرسنجی معمولاَ دو راهکار علمی و اجرائی را فراروی مدیران قرار می دهد و بنابراین لازم است از هر دو بخش نتیجه نظرسنجی استفاده شود.
۵) معمولاَ بازتاب نظرسنجی در کتاب های قطور و مجلد به صورت زیبا
تنظیم می شود که شاید همه مدیران فرصت مطالعه کامل این کتاب را نداشته باشند. بنابراین باید بخشهای مهم نظرسنجی را جداگانه خلاصه کرد و در اختیار مدیران اجرائی قرار داد تا نقصان به وجود آمده را اصلاح نماید.
۶) بسیاری از مدیران و کارشناسان و علمای روابط عمومی امروزه معتقدند روابط عمومی نه تنها عنصر وعضو مشاور در کنار مدیریت است بلکه به عنوان تصمیم گیر در تصمیم گیریها باید صاحب رای مستقل باشد. این رای بدست نمی آید مگر با انجام تحقیقات هدفمند که از طریق تعامل و گفتگو و نظرسنجی انجام گیرد. بدین ترتیب مدیران و کارشناسان ارتباطات اجتماعی زمانی می توانند مدعی کرسی این رای در سازمان باشند که از چنین امتیازاتی برخوردار بوده و ابزارهای فکری و کاربردی را در اختیار داشته باشند.
۷) از لحاظ علمی، تحقیقات آمار و ارقام و شاخصهای کمی و کیفی را به ما ارائه می کند که قابل مطالعه، بررسی بوده و می توان از آن استفاده برد ولی خود محقق نیز دارای ادراکاتی بوده و تحقیق استنباطی را به دست می آورد که این استنباط ها بیشتر از آمار و ارقام برای افراد مفید است.
۸) در انجام نظرسنجی، نکته بسیار مهم شخصیت، اطلاعات و بیان پرسشگر است اگر نظرسنجی به صورت مصاحبه چهره به چهره انجام گیرد باید زبان ساده گویی را آموخت.
۹) روابط عمومی را به تعبیری مدیریت رویدادها می دانند، اگر از این زاویه موضوع را بررسی کنیم قبل از آنکه تمام انرژی خود را برای توجیه، توضیح و رفع بحران یا رویدادی بکار گیریم بهتر است با پژوهش و اطلاعاتی که بدست می‌آوریم در پیشگیری و مدیریت رویدادها، مورد استفاده قرار دهیم.
به طور مثال اگر می دانیم که قسمتی از شبکه برق با تاسیسات آب در آینده‌ای نه چندان دور مشکل ساز خواهد شد بهتر است از همین امروز و قبل از آنکه مشترکان را ناراضی کنیم آن را پی‌گیری کرده تا شبکه مزبور ترمیم، اصلاح و یا بازسازی شود.
و آخرین نکته اینکه مدیر روابط عمومی فعال، پویا، مقبول و کارگشا کسی است که در مجموعه اداری خویش همه کارکنان و دست اندرکاران را به مشارکت فرا خواند.

منبع: پیک برق توانیر

منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو

مطالب مرتبط

مدیریت راهبردی و روابط عمومی

مدیریت راهبردی و روابط عمومی
مدیریت راهبردی عبارت است از فرایندی كه از طریق آن سازمان‌ها، محیط‌های داخلی و خارجی خود را شناسایی كرده و در صدد شناخت عمیق آنها برمی‌آیند. علاوه بر آن مسیر راهبردی خود را پایه‌گذاری كرده و دست به خلق استراتژی‌هایی می‌زنند تا با به كارگیری آنها به اهداف تعیین شده سازمان برسند. هم‌چنین مدیریت راهبردی، علم و هنر تدوین،‌ اجرا و ارزیابی تصمیم‌های چندگانه‌ای است كه سازمان را به هدف‌های بلندمدت خود می‌رساند. بنابراین نقش و جایگاه مدیریت در روابط عمومی به مثابه اعمال مدیریت در مدیریت است. بدین معنا كه از یك طرف موضوع برنامه‌‌ریزی مدیریت در روابط عموم مدنظر قرار می‌گیرد و از طرف دیگر خود در روابط عمومی و فعالیت‌های آن به عنوان یك وظیفه مدیریتی مطرح است.
پس مدیریت راهبردی در روابط عمومی دارای سه مرحه است:
۱) تدوین استراتژی
۲) اجرای استراتژی
‌ ۳) ارزیابی استراتژی.
▪ در مرحله تدوین استراتژی برای روابط عمومی لازم است به عوامل زیر توجه شود؟
الف ) شناخت، تحلیل و ارزیابی نقاط قوت روابط عمومی.
ب ) شناخت، تحلیل و ارزیابی نقاط ضعف روابط عمومی.
ج ) شناخت، تحلیل و ارزیابی فرصت‌های مهیا شده برای روابط عمومی.
د ) شناخت، تحلیل و ارزیابی تهدیدات خارجی موجود برای روابط عمومی.
دومین مرحله در این رویكرد اجراست. بنابراین اجرای استراتژی‌ها ایجاب می‌كند كه روابط عمومی سازمان، هدف‌های سالانه را در نظر بگیرد،‌ سیاست‌ها را تعیین كند،‌در كاركنان نسبت به فعالیت‌های خود انگیزه ایجاد كند و منابع را به گونه‌ای تخصیص دهد كه استراتژی‌های تعیین شده روابط عمومی به اجرا درآید. اغلب،‌ اجرای استراتژی‌ها را در مرحله عملی مدیریت راهبردی می‌نامند. مرحله سوم مدیریت استراتژیك، ارزیابی است. مدیران باید بدانند تصمیمات آنها چه زمانی كارساز واقع نمی‌شود. همه استراتژی‌ها در آینده دستخوش تغییرات می‌شوند،‌ زیرا عوامل درون و برون سازمانی به صورت دایم در حال تغییر هستند، لذا برای ارزیابی استراتژی‌ها سه فعالیت عمده به شرح زیر انجام می‌شود.:
۱) بررسی عوامل درون و برون سازمانی كه پایه و اساس استراتژی‌ها كنونی قرار گرفته‌اند.
۲) محاسبه عملكردها.
۳) اقدامات اصلاحی.
بنابراین، تصمیم‌گیری و امكان چاره‌اندیشی منطقی به خصوص در مواقع بحرانی و مسایل جدی، همواره به عنوان یكی از مهارت‌های برتر مدیران شمرده می‌شود. از این‌رو مدیرانی كه بهترین و عملی‌ترین تصمیم‌ها را در زمان مناسب می‌گیرند و نتیجه مطلوبی از آن به دست می‌آورند،‌ به عنوان افرادی موفق شناخته شده و از منزلتی والا برخوردارند و حال اگر عوامل ذكر شده از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند به هنگام بروز مشكل، راهگشای سریعی برای حل آن باشد، اما اگر این توانایی‌ها و قابلیت‌های برتر در شیوه‌ای درست و قالبی مناسب مورد استفاده قرار بگیرد، بهتر خواهد توانست نتایج مثبت خود را آشكار كند.
با این حال،‌ نبود برنامه‌های مدون و مصوب بیش از پیش بر كمرنگ شدن خلاقیت و نوآوری مدیریت روابط عمومی دامن زده است. به همین جهت روابط عمومی‌ها همیشه از سوی مدیران عالی سازمان مورد انتقاد قرار می‌گیرند. دلیل این امر این است كه انتخاب مدیران روابط عمومی بر اساس تخصص و شایسته‌سالاری نیست،‌ بلكه متاسفانه روابط بر ضوابط حاكم است.

وبگردی
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
زبان روسی به عنوان زبان دوم در مدارس !
زبان روسی به عنوان زبان دوم در مدارس ! - آخه قربونت برم اصلاً درکى از دلیل وجودى زبان دوم و فلسفه آموزشیش دارى که این پیشنهاد رو دادى؟ زبان دوم زبانیه که بر اساس میزان کاربرد و گسترش جهانى انخاب میشه، براى ایجاد ارتباط کلامى بیشتر. یعنى ربطى به رابطه سیاسى شما با آمریکا و انگلیس نداره.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!