چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ / Wednesday, 26 September, 2018

روابط عمومی نگاه حساس و پویای سازمان


روابط عمومی نگاه حساس و پویای سازمان
علم و هنر روابط عمومی امروزه به گونه ای در جهان مطرح است که عده زیادی از صاحب نظران، متخصصان و حتی مردم عادی با ویژگی ها و مشخصات آن آشنایی دارند ولی امروزه مفاهیم دیگری برای روابط عمومی شناخته شده است.
در مقاله زیر که به وسیله فضل‌الله وطن خواه مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان تهیه و تنظیم و ارسال شده ویژگیهای جدید علم روابط عمومی مورد تجزیه و تحلیل و موشکافی قرار گرفته است.
چند سالی است برخی از نقشهای روابط عمومی از شفافیت و کاربرد بیشتری برخوردار شده است و این نقشها ناشی از وظایف پنهانی مدیران است که امروزه به صورت شفاف باید به آن بپردازند، به ویژه این مسئولیتها زمانی جنبه قانونی به خود گرفت که خدمت‌رسانی و پاسخ گویی به صورت دو وظیفه و تکلیف برای مدیران مشخص شد. از آنجا که پاسخ گویی به رسانه ها و افکار عمومی جزو شاخصهای تخصصی مدیران و کارشناسان روابط عمومی است بنابراین از سوی اکثر مدیران این وظیفه به روابط عمومی ها تفویض اختیار شد.
روابط عمومی‌ها که تا بیش از این براساس محتوای شغلی عهده دار پاسخگویی بودند، این بار علاوه بر اختیارات، مسئولیتهای آنرا نیز پذیرفتند.در حال حاضر روابط عمومی ها به جای مدیران ارشد وظیفه و اختیار پاسخگویی در اختیار سازمانها و شرکتها برعهده دارند.بدین ترتیب اگر روابط عمومی ما قرار باشد که همه مسئولیتهای پاسخگوئی را عهده دار باشند لازم است در همه مسائل مداخله و از اطلاعات لازم بهره بگیرند و برخی اوقات پیچ و خمها ترمزها و گیرهای اداری را به چالش بکشانند. این به معنای نقادی نیست بلکه به معنای حل مشکلات است، بنابراین روابط عمومی ها برای به چالش کشیدن شرایط و اوضاع اداری باید درگیر همه مسائل باشند.
موضوع دیگری که در این رهگذر، روندها و گرایشهای افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد تعامل سیستم و سازنده با ارباب رجوع متقاضیان و مشترکان و جامعه است. این تعامل به این معنا است که نیازها و انتظارات با امکانات هماهنگ شده اولویتها شناخته شده و به مدیریت سازمان انتقال یابد. نتیجه دیگر این تعامل این است که بحرانهای احتمالی در پیشبرد برنامه‌های آینده شناخته شده و به رویداد تبدیل و این رویدادها مدیریت شود.
بنابراین تعامل با جامعه، مشتری و مشترک از ابزارهای روابط عمومی نوین است در این تعامل نظرسنجی از روشهای علمی منطقی و کلاسیک است که هیچ مخاطبی از آن بهره‌برداری تبلیغاتی نمی کند. نظرسنجی‌هایی که شرکتهای خدمات رسان انجام می‌دهند در هر بخش و زمینه ای که باشد تقریباَ تازه و نتایج آن حائز اهمیت است.به ویژه آنکه استنباط بسیاری از مشترکان این است که با انجام نظرسنجی به شکایات آنها رسیدگی می‌شود گویا مردم از مراجعه و نامه نوشتن و یا تلفن زدن خسته و دل زده شده‌اند بنابراین نظرسنجی امروز کارآئی خود را خواهد داشت می توان نتایج تعامل با مشتری را به شرح زیر تشریح کرد:
۱) از طریق افکار سنجی به روشهای علمی در هر بخش که انجام گیرد ارتباطات اجتماعی و خدمات مشتری تقویت شده پایه های علمی حسب موضوع استحکام می یابد.
امروزه یکی از روشهای تحکیم پایه‌های علمی در بخشهای علمی و کاربردی و خدماتی، انجام نظرسنجی است.
۲) نظرسنجی ها، نقاط ضعفی را شفاف می کند که شاید هیچ گاه شاکی حتی به ذهن خود نیز خطور نکرده که در این قسمت از خدمات کوتاهی یا کاستی وجود داشته است که عمدی و یا سهوی آن فرقی نمی کند.
۳) در ایران هنگامی که از مشتری، مشترک، خریدار و مخاطب نظرسنجی می شود، این تصور در ذهن پرسش شنونده به وجود می آید که از طریق این نظرسنجی به درد دل آنها توجه شده است. بنابراین اگر هنگام نظرسنجی یا بعد از اجرای طرح، نقصانی در بخشی از شبکه تولید فروش کیفیت و یا کمیت
و ... وجود داشته باشد باید سریعاَ آنرا برطرف کرده تا بدبینی هائی که درباره بازرسی رسیدگی به شکایات ارزیابیها وجود دارد در این مقوله علمی پدیدار شود.
۴) نتیجه هر نظرسنجی معمولاَ دو راهکار علمی و اجرائی را فراروی مدیران قرار می دهد و بنابراین لازم است از هر دو بخش نتیجه نظرسنجی استفاده شود.
۵) معمولاَ بازتاب نظرسنجی در کتاب های قطور و مجلد به صورت زیبا
تنظیم می شود که شاید همه مدیران فرصت مطالعه کامل این کتاب را نداشته باشند. بنابراین باید بخشهای مهم نظرسنجی را جداگانه خلاصه کرد و در اختیار مدیران اجرائی قرار داد تا نقصان به وجود آمده را اصلاح نماید.
۶) بسیاری از مدیران و کارشناسان و علمای روابط عمومی امروزه معتقدند روابط عمومی نه تنها عنصر وعضو مشاور در کنار مدیریت است بلکه به عنوان تصمیم گیر در تصمیم گیریها باید صاحب رای مستقل باشد. این رای بدست نمی آید مگر با انجام تحقیقات هدفمند که از طریق تعامل و گفتگو و نظرسنجی انجام گیرد. بدین ترتیب مدیران و کارشناسان ارتباطات اجتماعی زمانی می توانند مدعی کرسی این رای در سازمان باشند که از چنین امتیازاتی برخوردار بوده و ابزارهای فکری و کاربردی را در اختیار داشته باشند.
۷) از لحاظ علمی، تحقیقات آمار و ارقام و شاخصهای کمی و کیفی را به ما ارائه می کند که قابل مطالعه، بررسی بوده و می توان از آن استفاده برد ولی خود محقق نیز دارای ادراکاتی بوده و تحقیق استنباطی را به دست می آورد که این استنباط ها بیشتر از آمار و ارقام برای افراد مفید است.
۸) در انجام نظرسنجی، نکته بسیار مهم شخصیت، اطلاعات و بیان پرسشگر است اگر نظرسنجی به صورت مصاحبه چهره به چهره انجام گیرد باید زبان ساده گویی را آموخت.
۹) روابط عمومی را به تعبیری مدیریت رویدادها می دانند، اگر از این زاویه موضوع را بررسی کنیم قبل از آنکه تمام انرژی خود را برای توجیه، توضیح و رفع بحران یا رویدادی بکار گیریم بهتر است با پژوهش و اطلاعاتی که بدست می‌آوریم در پیشگیری و مدیریت رویدادها، مورد استفاده قرار دهیم.
به طور مثال اگر می دانیم که قسمتی از شبکه برق با تاسیسات آب در آینده‌ای نه چندان دور مشکل ساز خواهد شد بهتر است از همین امروز و قبل از آنکه مشترکان را ناراضی کنیم آن را پی‌گیری کرده تا شبکه مزبور ترمیم، اصلاح و یا بازسازی شود.
و آخرین نکته اینکه مدیر روابط عمومی فعال، پویا، مقبول و کارگشا کسی است که در مجموعه اداری خویش همه کارکنان و دست اندرکاران را به مشارکت فرا خواند.

منبع: پیک برق توانیر

منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو

مطالب مرتبط

در اجتماع سخنران بهتری باشید

در اجتماع سخنران بهتری باشید
سخنرانی در جمع برای اغلب افراد کار دشواری است. اگر مـی خـواهـیـد انـسـان موفـقی باشید، باید بر تکنیـکهـای سخنرانی تسلط پیدا نموده و یا حداقل هنگام صـحبـت در یک جمع احساس راحتی کنید.
منظور از یک جمع، ۵۰۰ سهامـدار عـصـبـانـی در جـلسـات آخر سال نیست، بلکه میتواند از چند فروشنده، کارمـند و یا چند دوست در جشن تولد نیز تشکیل شود. سخنرانی در جمع به این معنی است که شما چندین شنونده دارید که در اغلب اوقات به تـک تـک واژه هـایـی که از زبـان شمـا ادا میشود، گوش میدهند. به همین دلیل اشتبـاه نـکـردن شما در حین صحبت حائز اهمیت است.
در ادامه به ۷ روش ساده جهت بهبود سخنرانی در جمع اشاره شده است.
۱) آرام و ریلکس باشید
بـرخی از افـراد همین که به صحبت کردن در جمع فکر میکنند، دچار اضطراب و نـا آرامـی شده و هنگامی که در مقام عمل شروع به سخنرانی می کنند، خشکشان مـی زنــد، تپش قلبشان شدیدتر میشود، دستانشان شروع به لرزش میکند و بصورتی گسسـتـه و لکنت وار شروع به صحبت می نمایند.
موضـوع مـهمی کـه بـاید بخاطر داشت باشید این است که در شرایط مرگ و زندگی قرار نداشته و صرفا" در حال گقـتن چند کلمه حرف حساب ( و یا هر چیزی دیگری که دوست دارید اسمش را بگذارید ) به دیگران هستید. چه دو نفر باشند چه ۲۰۰ نفر، باید بـه یـک طریق صحبت کنید به اینصورت که عصبی نشوید، روی موضوع مربوطه تمرکز کنید و کار را به اتمام برسانید.
۲) موضوع مورد بحث را بشناسید
معمولا ما زمانی دچار اضطراب و نا آرامی می شــویم که کـاری کـه در مـورد آن تـبـحر و شناختی نداریم، مجبور به انجامش می گردیم. افـراد انـدکی دارای تبحر کامل در زمینه سخنرانی در جمع می باشند اما اغلب می توانند در صورت داشتن آمادگـی منـاسـب، از عهده آن بخوبی برآیند. کلید این آمادگی آشنا بودن و شناختـن دقیق مـوضـوع مــورد صحبت می باشد.
اگر شما یـک مدیـر اجـرایـی در شـرکت تـولید نوشابه بوده و قصد سخنرانی در مورد بازار رقابتی را دارید، باید از همه ریزه کاریها و جزئیات شرکتهای دیگر تولید نوشابه همـانـنـد شرکت خود آگاه باشید. زمانی را برای نت بـرداری و خـلاصـه سـازی ایـده هـای خـود در قالب نوشتارهای کوچک اختصاص دهید.مرحله بعدی کار این است که آن قالبهای کوچک را بخاطر سپرده و هنگام سخنرانی آنها را بسـط و گسترش دهید. اگر جلسـه پرسش و پاسخ در میـان است، سـعـی کنـیـد سـؤالات احتمالی و پاسخهای آنها را از قبل مهیا و آماده نمایید.
۳) مخاطبین خود را بشناسید
اگر در مقابل مدیران ارشد یک شرکت در مورد راه کارهای تجاری صحبت می کنید، بایـد نسبت به زمانیکه برای یک عده دانشجو که ترم اول اقتصاد را می گذرانند، روش بسیـار متفاوتی را در پیش بگیرید.
باید میزان سطح معلومات مخاطبین خود را سنجیده و مطابق با آن صحبت کنید. به هر حال آنها آماده اند تا سخنان شما را بشنوند بنابراین گفته های شما باید برایشان قابل فهم باشد.
۴) با محل سخنرانی آشنا شوید
این یک نکته فراموش شده است، امـا شـمـا بـایـد بـا مـحلـی کـه قـرار اسـت در آنــجا به سخنرانی بپردازید، آشنا شوید. لازم است پیشاپیش به آنجا رفته و با امکـانات و محیط آن آشنا گردید. سپس روی مسائل دیداری سخنرانی خود کار کنید تا مطـمـئـن شــویـد مطابق با آنچه که در نظر گرفته اید باشد. وارد شـدن بـه یـک سـالـن ۲۰۰۰۰ هـزار نـفـری نسبت به وارد شدن به یک کلاس درس ۳۰ نفره نیاز به تمهیدات بسیار بیشتری دارد.
یک روش خوب این است که در صندلیهای مختلفی که قرار است حاظران بنشینند، قرار بگیرید تا چشم انداز مناسبتری از محل برگزاری بدست آورده و بتوانید با همه شنودگان به یک نسبت ارتباط برقرار کنید نه فقط با چند نفری که در ردیف جلو نشته اند.
۵) موفقیت را مجسم کنید
اغلب افراد به این دلیل در سـخنـرانـی شـکست میخورند که تصور میکنند صحبتهایشان اشـتباه و بـی معنی است. آنچه که در ذهن می پرورانید، همان نیز اتفاق خواهد افتاد. اگر خودتان را یک نادان تصور کنید، همان نیز خواهید شد.
فکر عجز و ناتوانی را در خودتان قبل از شـروع صـحبـت نـابـود کنـید. سعی کنید پیش از سخنرانی مطالب را در ذهن خود مـرور نـمـایید. چگونگی بیان موفقیت آمیز موضوعات و نیز حرکات خود را مـجسـم نـمایـیـد. تا رسیدن به مرحله یک ایراد یک سخرانی کامل این اعـمـال را تـکـرار کـنـیـد. بـعـد از آن تـنـها کـاری کـه لازم اسـت انجام دهید، عملی کردن تجسمات خود خواهد بود.
۶) کار نیکو کردن از پر کردن است
مایکل جردن هم ممکن است وقتی برای اولین بار با توپ بسکتبال آشنا شد، ۱۰ پرتاب اولش را در گل نکرد، اما با سخت کوشی و تمرینات بسیار، بـه بـهـتـریـن بسکتبالیست دنیا مبدل شد. نکته این است که اگر بخواهید سخنران بهتری شوید باید تمرین کنید.
بصورت داوطلبانه هنگـام اوقـات بـیـکاری جـلوی دوسـتـانـتان قرار گرفته و به جلوی جمع ایستادن عادت کنید. بتدریج سعی کنید به تعداد نفراتی که در مقابلشان قرار گرفته اید بیفزایید و از افراد قویتر اسـتفـاده نـمایـید. ایده ایـنکار این است که در شرایط غیر واقعی که اهمیتی ندارد، متوجه اشتباهات و نقاط ضعف خود شوید. به این ترتیب هنگامی که روز موعود فرا میرسد با اعتماد بنفسی کامل در مقابل جمع قرار گرفته و همـه چـیـز بـه خوبی پیش خواهد رفت.
۷) روی پیغام تمرکز کنید
هنگام سـخنـرانی در یـک جـمـع زیـاد به حاضرین فکر نکنید. به پیغام و نکاتی که باید بـه دیگران منتقل کنید تمرکز نمایید. در نهایت دلیل قرار گرفتـن شمـا پـشـت میـکروفـن ایـن است که مطلب مورد نظر خود را به شنـوندگـان بـفـهـمـانـید. به این ترتیب دیری نخواهد پایید که دیگر احساس ناآرامی و اضطراب نکرده و راحت تر تـوانـسـت بـا مـخاطبـیـن خود برای بحث و گفتگو ارتباط برقرار نمایید.

وبگردی
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.