سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

رانندگی‌ در شروع‌ بارندگی‌


رانندگی‌ در شروع‌ بارندگی‌
شروع‌ بارش‌ باران‌ خطرناک‌ترین‌ وضعیت‌ را برای‌ جاده‌ و خودرو به‌ وجود می‌آورد، زیرا قطرات‌ باران‌ با گرد و خاک‌ و سایر آثار باقیمانده‌ از لاستیک‌ و روغن‌ وسایل‌ نقلیه‌ موجود در خلل‌ و شکاف‌ آسفالت‌ ترکیب‌ شده‌ و سطح‌ لغزنده‌یی‌ را به‌ وجود می‌آورد که‌ ممکن‌ است‌ به‌ چشم‌ دیده‌ نشود. به‌ همین‌ دلیل‌ اصطکاک‌ خودرو با جاده‌ کم‌ شده‌ و احتمال‌ سرخوردن‌ خودرو افزایش‌ می‌یابد. بنابراین‌ با شروع‌ بارش‌ باران‌ از سرعت‌ خود بکاهید وتا هنگامی‌ که‌ آب‌ در سطح‌ جاده‌ جاری‌ نشده‌ این‌ سرعت‌ را حفظ‌ کنید. در هر حال‌، در این‌ شرایط‌ جوی‌ سرعت‌ خودرو باید کمتر از سرعت‌ آن‌ در جاده‌ خشک‌ باشد. البته‌ توجه‌ داشته‌ باشید هنگامی‌ که‌ آب‌ زیادی‌ در سطح‌ خیابان‌ جاری‌ می‌شود چنانچه‌ با سرعت‌ زیاد وارد آن‌ شوید آب‌ موجود ما بین‌ جاده‌ و لاستیک‌ قرار می‌گیرد و اصطکاک‌ شما با جاده‌ را به‌ صفر نزدیک‌ می‌کند. در این‌ حالت‌ خودروی‌ شما روی‌ قشری‌ از آب‌ حرکت‌ می‌کند.
با سرعتی‌ یکنواخت‌ حرکت‌ کنید. در پیچ‌ها از سرعت‌ خودرو بکاهید. در کم‌ کردن‌ سرعت‌ از ترمز ناگهانی‌ و برداشتن‌ پا از روی‌ پدال‌ گاز یا فشار دادن‌ آن‌ بطور ناگهانی‌ بپرهیزید.
در سطح‌ لغزنده‌ و هنگامی‌ که‌ سرعت‌ خودرو زیاد است‌، از تغییر دنده‌ از سبک‌ به‌ سنگین‌ خودداری‌ کنید.
● رانندگی‌ در برف‌
شاید رانندگی‌ در برف‌ برای‌ بسیاری‌ از رانندگان‌ لذت‌ بخش‌ باشد، اما مطمئن‌ باشید رانندگی‌ در این‌ شرایط‌ بدون‌ در نظر گرفتن‌ نکات‌ ایمنی‌ حادثه‌ آفرین‌ خواهد بود. در درجه‌ اول‌ سعی‌ کنید از زنجیر چرخ‌ استفاده‌ کنید. اگر در هنگام‌ رانندگی‌ با برف‌ سنگین‌ مواجه‌ شدید و این‌ تجهیزات‌ را همراه‌ نداشتید با دنده‌ سنگین‌ حرکت‌ کنید. به‌ خاطر داشته‌ باشید اگر لاستیک‌های‌ معمولی‌ خودرو نیز وضعیت‌ مناسبی‌ داشته‌ باشند و شما هم‌ با احتیاط‌ و بسیار آهسته‌ حرکت‌ کنید با حادثه‌ ناگواری‌ مواجه‌ نخواهید شد. اگر در برف‌ متوقف‌ شدید با دست‌ زیر لاستیک‌ها را خالی‌ کنید برف‌ جلو لاستیک‌ را کنار بزنید و اگر سطح‌ آسفالت‌ یخ‌ زده‌ بود از نمک‌ و در آخر از زیرپایی‌ و یا گونی‌ استفاده‌ کنید. زیرپایی‌ها را در زیر چرخ‌ها قرار دهید و خودرو را با دنده‌ ۲ به‌ آرامی‌ به‌ حرکت‌ در آورید.
● رانندگی‌ در برف‌ و یخ‌ با اتومبیل‌ موتور جلو و دیفرانسیل‌ عقب‌
رانندگی‌ در برف‌ و یخ‌ می‌تواند بسیار مشکل‌ و مساله‌ ساز باشد ولی‌ در صورتی‌ که‌ اصول‌ رانندگی‌ صحیح‌ را بدانید و اقدامات‌ درست‌ را از غلط‌ تشخیص و بموقع‌ اجرا کنید می‌توانید با اطمینان‌ و آسودگی‌ خاطر رانندگی‌ کنید. تئوری‌ رانندگی‌ زمستانی‌ با موتور جلو و دیفرانسیل‌ عقب‌ بسیار ساده‌ است‌ و باید جهت‌ فرمان‌ را در جهت‌ سرخوردن‌ اتومبیل‌ قرار دهیم‌. سرخوردن‌ عقب‌ اتومبیل‌ معمولاً در حالت‌ پیچیدن‌ یا دایره‌ زدن‌ اتفاق‌ می‌افتد، و در این‌ مواقع‌ به‌ هیچ‌ عنوان‌ ترمز نکنید و فرمان‌ را در جهت‌ حرکت‌ اتومبیل‌ بچرخانید و پا را از روی‌ گاز برداشته‌ و تا وقتی‌ اتومبیل‌ به‌ حالت‌ مستقیم‌ در نیامده‌ از استفاده‌ از دنده‌ سنگین‌تر خودداری‌ کنید.
● نحوه‌ بستن‌ زنجیر چرخ‌ در شرایط‌ معمولی‌
وضع‌ ظاهری‌ زنجیر چرخ‌ را کنترل‌ کرده‌، پیچ‌ خوردگی‌های‌ آن‌ را باز می‌کنیم‌. سپس‌ آن‌ را روی‌ تایر قرار می‌دهیم‌ بطوری‌ که‌ سر قلاب‌های‌ زنجیرهای‌ عرضی‌ به‌ طرف‌ خارج‌ تایر بوده‌ و چفت‌ها و بست‌ها به‌ ارتفاع‌ توپی‌ چرخ‌ برسد.
بعدا زنجیرهای‌ عرضی‌ را روی‌ تایر مرتب‌ کرده‌ دو سر انتهای‌ رشته‌ زنجیرهای‌ طولی‌ را بلند کرده‌ نزدیک‌ چفت‌ می‌آوریم‌ و دقت‌ می‌کنیم‌ که‌ کدام‌ یک‌ از حلقه‌ها باید چفت‌ قلاب‌ شود. پس‌ از آن‌ اول‌ رشته‌ خارجی‌ را انداخته‌ و بعد داخلی‌ را محکم‌ می‌بندیم‌ و پس‌ از محکم‌ کردن‌ رشته‌ داخلی‌ زنجیر خارجی‌ را دوباره‌ می‌کشیم‌ و به‌ حلقه‌ مناسب‌ محکم‌ می‌کنیم‌.
توجه‌ شود که‌ بعد از بستن‌ زنجیر به‌ هیچ‌ وجه‌ نباید حلقه‌های‌ اضافی‌ روی‌ لاستیک‌ بماند و باید آنها را طوری‌ محکم‌ کرد که‌ به‌ لاستیک‌ صدمه‌ نزند.
● بستن‌ زنجیر خودروهایی‌ که‌ در گل‌ و برف‌ و شن‌ فرو رفته‌اند
۱. وقتی‌ که‌ خودرو بکسواد کرد از گاز دادن‌ بی‌مورد و چرخاندن‌ سریع‌ چرخها خودداری‌ کنید. زیرا این‌ عمل‌ علاوه‌ بر اینکه‌ ؤمر نخواهد داد خودرو را عمیق‌تر و کامل‌تر در گل‌ و برف‌ یا شن‌ فرو خواهد برد.
۲. زنجیر را روی‌ چرخ‌ بیندازید به‌ طرفی‌ که‌ قلاب‌های‌ زنجیرهای‌ عرضی‌ به‌ طرف‌ خارج‌ لاستیک‌ بوده‌ و اولین‌ رشته‌ عرضی‌ نزدیک‌ خط‌ برف‌ یا گل‌ قرار گیرد.
۳. حال‌ همین‌ سر زنجیر را یعنی‌ همان‌ رشته‌ زنجیر عرضی‌ که‌ نزدیک‌ خط‌ برف‌ و گل‌ است‌ با یک‌ رشته‌ محکم‌ از سیم‌، طناب‌ یا زنجیر از حفره‌های‌ کاسه‌ چرخ‌ محکم‌ به‌ لاستیک‌ ببندید بعدا زنجیرهای‌ افقی‌ را روی‌ تایر مرتب‌ کرده‌ و زنجیر را به‌ سمت‌ عقب‌ بکشید تا شلی‌ آن‌ گرفته‌ شده‌، روی‌ تایر مرتب‌ قرار گیرد.
۴. پس‌ از قرار دادن‌ زنجیر روی‌ هر دو تایر متحرک‌، طبق‌ دستور بالا موتور را روشن‌ کرده‌ چرخ‌ها را خیلی‌ آهسته‌ بچرخانید تا زنجیر دور تایر کشیده‌ شود. وقتی‌ که‌ زنجیر کاملا دور لاستیک‌ها افتاد چفت‌ و بست‌ها را بیندازید و پس‌ از محکم‌ کردن‌ آنها حرکت‌ نمایید و به‌ محض‌ اینکه‌ خودرو از گل‌ و برف‌ و شن‌ خارج‌ شد و به‌ زمین‌ سفت‌ رسید آن‌ سیم‌ و طناب‌ یا زنجیر اضافی‌ را که‌ به‌ کاسه‌ چرخ‌ بسته‌ بودید باز کنید و زنجیر را از نو بازدید کنید.
● استفاده‌ بهینه‌ از خودرو
۱. تنها در موارد ضروری‌ از خودروی‌ شخصی‌ استفاده‌ کنید.
۲. از سفرهای‌ درون‌ شهری‌ غیرضروری‌ بپرهیزید و سعی‌ کنید در صورت‌ امکان‌ کارهایتان‌ را از طریق‌ تلفن‌ یا پست‌ انجام‌ دهید.
۳. مسیرهای‌ کوتاه‌ را پیاده‌ طی‌ کرده‌ یا از دوچرخه‌ استفاده‌ کنید.
۴. در سفرهای‌ درون‌ شهری‌ که‌ نیازی‌ به‌ استفاده‌ از خوروی‌ شخصی‌ نیست‌ از وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ عمومی‌ استفاده‌ کنید.
۵. در صورت‌ توقف‌ طولانی‌ بیش‌ از دو دقیقه پشت‌ چراغ‌ قرمز و راه‌بندان‌، موتور خودرو را خاموش‌ کنید.
۶. در جا کار کردن‌ موتور خودرو و گاز دادن‌ بی‌مورد به‌ جز افزایش‌ مصرف‌ سوخت‌ و آلودگی‌ محیط‌ زیست‌ و فرسودگی‌ قطعات‌ موتور نتیجه‌ دیگری‌ ندارد.
۷. برای‌ گرم‌ شدن‌ موتور وسیله‌ نقلیه‌ نیازی‌ به‌ درجا کار کردن‌ آن‌ نیست‌ بهتر است‌ پس‌ از روشن‌ کردن‌ موتور به‌ آرامی‌ حرکت‌ کنید.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید